Finansudvalget 2013
KOM (2013) 0770
Offentligt
1452388_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.11.2013
COM(2013) 770 final
2013/0378 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om tilpasning med virkning fra den 1. juli 2013 af Den Europæiske Unions
tjenestemænds og øvrige ansattes bidrag til pensionsordningen
{SWD(2013) 452 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452388_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Rådet skal hvert år efter forslag fra Kommissionen træffe afgørelse om tilpasning af
bidraget til pensionsordningen med virkning fra den 1. juli.
Generel baggrund
For at sikre at der er balance i pensionsordningen, skal Rådet i henhold til artikel 83a,
stk. 3, i personalevedtægten i forbindelse med den femårlige aktuarmæssige vurdering,
jf. bilag XII, fastsætte bidragssatsen og afgøre, om der skal ske ændringer i
pensionsalderen.
Eurostat har i henhold til artikel 13 i bilag XII fremlagt en rapport om denne vurdering,
hvoraf det fremgår, hvor stort et bidrag der er nødvendigt for at sikre den
aktuarmæssige balance i pensionsordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Der skal hvert år fremlægges et forslag om tilpasning af bidraget til pensionsordningen.
2.
211
R
ESULTAT AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, vigtigste målsektorer og respondenternes generelle profil
De enkelte elementer i forslaget er blevet diskuteret med personalerepræsentanterne i
overensstemmelse med de gældende procedurer.
212
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
I forslaget tages der hensyn til de udtalelser, som de hørte parter har fremsat.
Ekspertbistand
229
Beregningen af bidragssatsen til pensionsordningen er blevet valideret af en aktuar
(ekstern konsulent).
Konsekvensanalyse
Formålet med forslaget er at tilpasse Den Europæiske Unions tjenestemænds og øvrige
ansattes bidrag til pensionsordningen af hensyn til ordningens aktuarmæssige balance.
Der er ikke andre alternativer i henhold til de gældende bestemmelser.
230
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
J
URIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Eurostat har i henhold til bilag XII til vedtægten fremlagt en rapport om den
aktuarmæssige vurdering af pensionsordningen. Det fremgår af denne vurdering, at
bidraget af hensyn til den aktuarmæssige balance i pensionsordningen bør være på
10,3 % af tjenestemændenes grundløn.
Hvis vurderingen i henhold til artikel 83a, stk. 3, i vedtægten viser en afvigelse på
mindst 0,25 point mellem den gældende bidragssats (11,6 %) og den, der er nødvendig
for at opretholde den aktuarmæssige balance (10,3 %), tilpasser Rådet satsen i
overensstemmelse med bestemmelserne i bilag XII.
Kommissionen foreslår derfor, at bidragssatsen fastsættes til 10,3 % med virkning fra
den 1. juli 2013.
Det bør bemærkes, at:
Rådets afgørelse af 19. december 2011 om Kommissionens forslag til Rådets
forordning om tilpasning med virkning fra den 1. juli 2011 af vederlag og
pensioner til tjenestemænd og øvrige ansatte ved Den Europæiske Union samt
af justeringskoefficienterne for disse vederlag og pensioner (2011/866/EU) og
Rådets manglende vedtagelse af Kommissionens forslag til Rådets forordning
om tilpasning med virkning fra den 1. juli 2012 af vederlag og pensioner til
tjenestemænd og øvrige ansatte ved Den Europæiske Union samt af
justeringskoefficienterne for disse vederlag og pensioner (COM(2012) 754
final)
indgår i et søgsmål anlagt ved Den Europæiske Unions Domstol. Hvis Domstolen giver
Kommissionen medhold, skal Rådet træffe de nødvendige foranstaltninger i henhold til
artikel 266 TEUF og ændre satsen for pensionsbidraget i overensstemmelse hermed.
Retsgrundlag
Vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union, særlig artikel 83a og bilag XII.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører et område, hvor Den Europæiske Union har enekompetence.
Nærhedsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Ifølge artikel 83a i vedtægten træffer Rådet afgørelse herom med en forordning.
Forslaget har ingen finansiel virkning for udgifterne. Anvendelse af den
tilpasningsmetode, der er omhandlet i vedtægten, har direkte virkning for indtægterne.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre reguleringsmidler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grunde:
- Ifølge artikel 83a i vedtægten træffer Rådet afgørelse herom med en forordning.
4.
V
IRKNINGER FOR BUDGETTET
Det beskrives udførligt i finansieringsoversigten i bilaget, hvilken virkning en
tilpasning af bidraget til pensionsordningen vil have for indtægterne.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452388_0005.png
2013/0378 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om tilpasning med virkning fra den 1. juli 2013 af Den Europæiske Unions
tjenestemænds og øvrige ansattes bidrag til pensionsordningen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union og
ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Den Europæiske Union, der er fastsat ved
forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 259/68
1
, særlig artikel 83a og bilag XII,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 13 i bilag XII til vedtægten har Eurostat fremlagt en rapport om
den aktuarmæssige vurdering for 2013 af pensionsordningen, hvorved parametrene i
nævnte bilag ajourføres. Det fremgår af denne vurdering, at bidraget af hensyn til den
aktuarmæssige balance i pensionsordningen bør være på 10,3 % af grundlønnen.
For at sikre den aktuarmæssige balance i pensionsordningen for tjenestemænd og
øvrige ansatte ved Den Europæiske Union bør der derfor ske en tilpasning af bidraget,
så det udgør 10,3 % af grundlønnen —
(2)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Det bidrag, der er omhandlet i artikel 83, stk. 2, i vedtægten, fastsættes med virkning fra den
1. juli 2013 til 10,3 %.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
1
EFT L 56 af 4.3.1968, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452388_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Rådets forordning om tilpasning med virkning fra den 1. juli 2013 af Den
Europæiske Unions tjenestemænds og øvrige ansattes bidrag til pensionsordningen
2.
BUDGETPOSTER
Kapitel og artikel:
400 Beskatning af vederlagene til tjenestemænd og øvrige ansatte
Budgetteret beløb for det pågældende år (resultat for 2012):
602,3 mio. EUR
410 Personalets bidrag til pensionsordningen (resultat for 2012):
449,3 mio. EUR
3.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Forslaget har ingen finansielle virkninger
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har følgende finansielle
virkninger for indtægterne:
(i mio. EUR, 1 decimal)
Budgetpost
Indtægt
Seksmåneders periode
fra 1.7.2013
5,3
2014
Artikel 400
Artikel 410
Virkning for EU's egne
indtægter
Virkning for EU's egne
indtægter
10,6
-25,2
-50,4
Efter foranstaltningens iværksættelse
2015
2016
10,6
-50,4
2017
10,6
-50,4
2018
10,6
-50,4
2019
10,6
-50,4
Artikel 400
Artikel 410
10,6
-50,4
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452388_0008.png
4.
ANDRE BEMÆRKNINGER
Beregningsmåde:
Pensionsbidrag = nyt bidrag – resultat
Nyt bidrag = resultat x ny sats/gældende sats
Virkning af skatteforhøjelse = 21 % af nedsættelsen af pensionsbidraget.
DA
8
DA