Finansudvalget 2013
KOM (2013) 0785
Offentligt
1452402_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.11.2013
COM(2013) 785 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DEN
EUROPÆISKE CENTRALBANK, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG
SOCIALE UDVALG, REGIONSUDVALGET OG DEN EUROPÆISKE
INVESTERINGSBANK
ET INDRE MARKED FOR VÆKST OG JOBSKABELSE: EN ANALYSE AF DE
OPNÅEDE FREMSKRIDT OG DE RESTERENDE HINDRINGER I
MEDLEMSSTATERNE
- Bidrag til den årlige vækstundersøgelse 2014 -
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDLEDNING
Den finansielle og økonomiske krise har vist, at der er behov for dybtgående strukturelle
reformer i Europa. Som reaktion herpå har Kommissionen indført et ambitiøst program med
henblik på at få det indre marked til at fungere bedre. Akten for det indre marked I og II
indeholder et sæt lovgivningsforslag og andre foranstaltninger, som skal sætte gang i vækst og
beskæftigelse i Europa. Kommissionen har også for nylig fremsat forslag med henblik på
yderligere at gennemføre det digitale indre marked. En hurtig vedtagelse af alle resterende
forslag er nødvendig for effektivt at udnytte mulighederne i det indre marked fuldt ud og
tilpasse det indre marked til det 21. århundrede.
For at det indre marked kan fungere godt, er det dog ikke tilstrækkeligt at reformere EU's
lovgivningsramme. For at borgerne, forbrugerne og virksomhederne reelt kan udnytte
fordelene ved det indre marked, skal reglerne fungere i praksis. Der er behov for dynamiske
og sammenhængende foranstaltninger for at sikre, at markederne fungerer godt, og at de
resterende hindringer fjernes.
Fem år efter at krisen begyndte, er der nu tegn på bedring. Mange medlemsstater har taget
skridt til at gennemtvinge reformer og skabe bedre markedsvilkår til trods for kortsigtede
tendenser til at beskytte de nationale markeder.
Formålet med denne rapport er inden for rammerne af Europa 2020-strategien at se nærmere
på, hvordan det indre marked fungerer i de forskellige medlemsstater. I rapporten gøres der
status over, hvor der er gjort fremskridt siden krisens begyndelse, og det søges kortlagt, hvor
der fortsat er flaskehalse, ligesom der fastlægges et sæt politiske prioriteringer på grundlag
heraf. Rapporten bidrager således til de overordnede prioriteringer i Kommissionens årlige
vækstundersøgelse for 2014 og til den yderligere fastlæggelse af landespecifikke henstillinger
inden for rammerne af det europæiske semester.
Ligesom sidste års udgave fokuseres der i denne rapport på nøgleområder, hvor der er størst
vækstpotentiale: tjenesteydelser, netværk og digital økonomi. Tjenesteydelsessektorerne
vokser hurtigt og skaber mest beskæftigelse. Selv om der er sket fremskridt, skal der tages
yderligere skridt til at udnytte tjenesteydelsessektorens fulde potentiale. Da
tjenesteydelsessektorerne er stærkt indbyrdes forbundet med andre sektorer i økonomien,
navnlig fremstillingssektoren, skal der sideløbende hermed gøres en indsats for yderligere at
forbedre funktionen af det indre marked for industriprodukter. Selv om det indre marked for
varer er en succes, skal EU således sikre, at dets lovgivningsramme fortsat tjener sit formål i
en globaliseret verden, hvor innovation er nøgleordet, og hvor produkterne udvikler sig
hurtigt. Med henblik herpå vil Kommissionen fremlægge en gennemgang af det indre marked
for industriprodukter inden årets udgang.
I dette års rapport ses der også på, hvordan den finansielle sektor fungerer, da bedre adgang til
finansiering og bedre integration af de finansielle markeder er afgørende for genoprettelsen af
tilliden og finansieringen af realøkonomien.
Netværk er rygraden i økonomien. E-kommunikation, energi og transportaktiviteter tegner sig
for 8,9 % af værditilvæksten og 6,1 % af beskæftigelsen i EU27 og har fortsat stigende
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0003.png
betydning
1
. De yder også et vigtigt bidrag til andre sektorer i økonomien. Den digitale sektor
er også en vigtig drivkraft for produktivitet, kreativitet og innovation. I en række store
økonomier (G8-landene, Sydkorea og Sverige) har internetøkonomien
2
skabt ca. 21 % af
væksten i BNP i perioden 2006-2011
3
.
Del I i denne rapport indeholder en analyse af ovennævnte nøglesektorer og fastlægger en
række politiske prioriteter. Del II indeholder mere horisontale konklusioner vedrørende det
indre markeds funktion på grundlag af en analyse af værdikæderne inden for og uden for EU.
MED HENSYN TIL DET INDRE MARKED PÅ NØGLEOMRÅDER MED
STØRST VÆKSTPOTENTIALE
D
EL
I – S
ITUATIONEN
2.1. Gennemførelse og håndhævelse – samlet overblik
I meddelelsen om bedre forvaltning af det indre marked fra juni 2012
4
blev der bebudet et
sæt foranstaltninger med henblik på at gøre hurtige fremskridt på nøgleområder med
vækstpotentiale. Der blev først og fremmest opfordret til at indføre en
"nultolerancestrategi":
Medlemsstaterne skulle gennemføre og anvende den EU-
lovgivning, der er anført i bilaget til meddelelsen, hurtigt og korrekt med henblik på at
reducere såvel gennemførelsesefterslæbet som overensstemmelsesefterslæbet til 0 %.
Halvandet år senere er der opnået nogle gode resultater (se bilaget). For de
lovbestemmelser, der er anført i bilaget til meddelelsen, og som vedrører finansielle
tjenesteydelser, det digitale indre marked og transportområdet, er
målet om et
gennemførelsesefterslæb på 0 %
overholdt. Energisektoren befinder sig imidlertid i den
anden ende af spektret. Selv om en række medlemsstater har forbedret deres resultater, er
der fortsat mange, der ikke overholder deres gennemførelsesfrister, og fire medlemsstater
har endog undladt at gennemføre tre af de fire relevante direktiver.
I meddelelsen blev der også opfordret til en strengere fremgangsmåde og håndhævelse på
nøgleområder. Hvis der er tegn på, at vigtige lovbestemmelser er overtrådt, bør
traktatbrudsprocedurer
ikke vare længere end 18 måneder i gennemsnit, og fuldstændig
efterlevelse af Domstolens domme bør ikke tage mere end 12 måneder. På flere områder
er der truffet foranstaltninger til strengt at retsforfølge mulige overtrædelser af EU-retten,
og resultaterne af denne strategi er klart synlige, f.eks. i tjenesteydelsessektoren (se
nedenfor). Når dette er sagt, er den gennemsnitlige varighed af traktatbrudsprocedurer
fortsat 29,4 måneder, og nogle traktatbrudsprocedurer varer længere end 50 eller endog 84
European Commission Occasional Papers 129 "Market Functioning in Network Industries – Electronic
Communications, Energy and Transport" (Markedets funktion inden for netværksindustrier – Elektronisk
kommunikations, energi og transport), februar 2013.
2
Samtlige de aktiviteter, der er knyttet til etableringen og udnyttelsen af netværk, som giver adgang til
internettet, samt de tjenester, der udbydes på internettet (telekommunikation over IP, fremstilling og
vedligeholdelse af webrelateret IT-udstyr, webrelateret IT-service, alle internetunderstøttede aktiviteter, fra e-
handel til onlinereklamer).
3
"Internet matters, the net's sweeping impact on growth, jobs, and prosperity" (Internettets betydning – nettets
enorme indvirkning på vækst, jobskabelse og velstand), McKinsey Global Institute, maj 2011, der omfatter en
gennemgang af disse lande samt Brasilien, Kina og Indien.
4
Europa-Kommissionens meddelelse om bedre forvaltning af det indre marked, COM(2012) 259 final, juni
2012.
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0004.png
måneder. Situationen er meget bedre på energiområdet (15 måneder) og transportområdet
(15,4 måneder).
2.2. Markederne for tjenesteydelser
Markedsresultater og hindringer for EU-integration
Mange medlemsstater gennemfører reformer i tjenesteydelsessektorerne for at få dem
til at fungere bedre.
I løbet af de sidste år har dette navnlig været tilfældet i PT, ES, IT, GR
og PL og i mindre grad i SI og CZ. Der er blevet tilskyndet til disse reformer i de
landespecifikke henstillinger eller programmer, som er blevet aftalt med de respektive
regeringer. Der er dog behov for reformer i flere medlemsstater, herunder AT, BE, DE og FR,
der også modtog tjenesteydelsesrelaterede landespecifikke henstillinger.
Et andet incitament til at gennemføre reformer er affødt af Kommissionens
nultolerancestrategi med hensyn til at sikre fuld overholdelse af servicedirektivet.
I løbet
af det sidste år har 13 medlemsstater påbegyndt yderligere reformer som reaktion på EU Pilot-
eller traktatbrudsprocedurer, som Kommissionen har iværksat. Disse vedrører primært
restriktioner for kommerciel kommunikation, bopælskrav eller godkendelsens territoriale
begrænsning.
Kvikskranker er blevet videreudviklet i mange medlemsstater
som led i deres videre
bestræbelser på at tilbyde omfattende e-forvaltningstjenester til virksomheder (i afsnittet om
"digitale markeder" nedenfor behandles spørgsmål vedrørende e-forvaltning mere indgående).
For at virksomhederne kan trives, har de behov for pålidelige og lettilgængelige oplysninger
om lovgivningsmæssige krav, og de har behov for en mulighed for at gennemføre de relevante
administrative procedurer via internettet. Det er formålet med kvikskrankerne og det charter
om kvikskranker, der blev vedtaget for nylig. Nogle kvikskranker udgør allerede en del af
integrerede e-forvaltningsstrukturer (EE, ES, DK, NL, UK, SE og LU). Andre lande har gjort
fremskridt i løbet af det sidste år (BG, EL og FR). Kvikskrankerne i BE, DE, LV, PL og RO
kræver dog særlig opmærksomhed, navnlig med hensyn til onlinegennemførelse af
procedurer.
Det indre marked har ikke desto mindre fortsat et stort potentiale til at sætte gang i
udviklingen af tjenesteydelsessektoren.
De tendenser, der er beskrevet i sidste års rapport,
og som viste, at integrationen for tjenesteydelsers vedkommende var betydeligt mindre end
for markedet for varer, er stadig gældende. Handelsintegrationen i det indre marked for varer
udgør ca. 22 %, mens niveauet for tjenesteydelser ligger på ca. 5 %
5
. Tilsvarende vurderer
forbrugerne resultaterne af det indre marked for tjenesteydelser langt mindre positivt end
resultatet af det indre marked for varer
6
.
En mere ambitiøs tilgang til gennemførelsen af servicedirektivet kunne skabe fordele for
vækst og jobskabelse i EU.
De foranstaltninger, som medlemsstaterne har truffet med det
formål at gennemføre servicedirektivet, vil øge BNP med ca. 0,8 % i løbet af 5-10 år. En mere
Handelsintegration beregnes som gennemsnittet af import og eksport af varer og tjenesteydelser divideret med
BNP.
6
Se "Consumer Market Monitoring Survey 2013" (undersøgelse af forbrugermarkederne), der blev bestilt af DG
SANCO, og som skal indgå i den kommende 10. resultattavle for forbrugermarkederne,
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/consumer_market_monitoring_survey_en.htm
5
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0005.png
ambitiøs gennemførelse af servicedirektivet alene kunne øge BNP med yderligere
0,6 %-2,6 %
7
.
Samtidig har den seneste peer review-evaluering om gennemførelsen af servicedirektivet
bekræftet den tidligere vurdering
8
, ifølge hvilken
mange medlemsstater ikke udførte vigtige
proportionalitetstest vedrørende de resterende krav i tjenesteydelsessektoren
9
. Det er
nødvendigt at udføre sådanne test for at vurdere, om disse restriktioner er berettigede, og om
de samme mål om hensynet til almenvellet ikke kan nås gennem mindre restriktive
foranstaltninger. Som følge heraf er der stadig for mange restriktioner for etableringsretten
som f.eks. kravet om, at virksomheder skal have en bestemt selskabsform, eller krav om
aktiekapital og kapitalkrav. Disse hindringer kan begrænse oprettelsen af servicevirksomheder
i hele det indre marked, hindre udviklingen af visse forretningsmodeller eller begrænse
investeringer i sektoren, hvilket indvirker på vækst og innovation.
Fragmentering af de nationale bestemmelser om
arbejde, beskatning, sikkerhed og
sundhed, forbrugerbeskyttelse og aftaleret
er fortsat et problem. I en grænseoverskridende
sammenhæng skaber dette omkostninger til overholdelse, som navnlig påvirker
mikrovirksomheder og små virksomheder.
Med hensyn til
adgang til erhvervsmæssig udøvelse har flere medlemsstater påbegyndt
reformer, men der er fortsat hindringer for adgang inden for en række
erhvervsmæssige aktiviteter.
Hindringer for adgang viser sig ofte i form af krav om
erhvervsmæssige kvalifikationer eller begrænsninger i det antal tjenesteudbydere, der må
være på markedet. De kan være begrundet i nødvendigheden af at sikre tjenesteydelsernes
kvalitet, sikre fagfolks relevante tekniske viden og beskytte forbrugerne mod fejl. Samtidig
hermed medfører de betydelige begrænsninger for adgangen til og udøvelsen af
erhvervsmæssig virksomhed. Flere medlemsstater har påbegyndt en gennemgang for at
vurdere, om hensynet til den offentlige orden ikke kan tilgodeses uden at pålægge
restriktioner for markedsadgang og konkurrence. PT er i færd med at foretage en omfattende
screening og reform af lovregulerede erhverv. IT har revideret sin horisontale
lovgivningsramme. ES har forelagt et lovforslag om begrænsning af faglige organisationers
beføjelser i alle sektorer. Der er også blevet påbegyndt sektorspecifikke reformer i PL, CZ og
SI, og det er blevet meddelt, at det også vil ske i DK. Kommissionen vil yderligere fremme
sådanne revisioner gennem en gensidig evalueringsordning, som er blevet iværksat inden for
rammerne af det reviderede direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
10
,
herunder i lande, hvor der er muligheder for yderligere reformer, såsom AT, DE eller FR.
Med hensyn til
sundhedsydelser
skal mange medlemsstater oprette nationale kontaktpunkter
med tilstrækkelige ressourcer til at hjælpe patienter med at udøve deres ret til
grænseoverskridende sundhedsydelser. Når der ses bort fra patienter, rummer den frie
Europa-Kommissionens Economic Paper nr. 456: "The economic impact of the Services Directive: A first
assessment following implementation" (Den økonomiske virkning af servicedirektivet: en foreløbig vurdering
efter gennemførelsen), juni 2012.
8
Europa-Kommissionens meddelelse om gennemførelsen af servicedirektivet - "Partnerskab for ny vækst i
servicesektoren 2012-2015", COM(2012) 261 final, juni 2012.
9
Kommissionens meddelelse om evaluering af nationale bestemmelser om adgang til erhverv, COM(2013) 676
final, oktober 2013, og arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene om resultatet af peer review-
evalueringen om retlig form, aktiekapital og priser i henhold til servicedirektivet, SWD(2013) 402 final, oktober
2013.
10
http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/policy_developments/index_en.htm#maincontentSec1.
7
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0006.png
bevægelighed for erhvervsdrivende og leverandører af sundhedsydelser et betydeligt
potentiale.
I sektoren for detailtjenesteydelser er der blevet iværksat nogle reformer, som skal
videreføres for at overvinde de resterende hindringer for konkurrencen, bl.a. med
hensyn til kommerciel virksomhed.
FI har påbegyndt reformer for at øge konkurrencen i
detailsektoren. ES har gennemført reformer i forbindelse med små detailforretninger, men der
gælder fortsat restriktioner for større detailforretninger. Mens nogle restriktioner kan være
begrundet i mål, som vedrører hensynet til almenvellet (f.eks. miljømæssige konsekvenser), er
andre vanskeligere at begrunde, da de især medfører en mindskelse af konkurrencen med
negative følger for såvel industrien (modernisering, effektivitet) som forbrugerne (mindre
udvalg, højere priser). Økonomiske behovsprøver er forbudt i henhold til servicedirektivet,
men udføres ikke desto mindre fortsat i HU og NL og i visse områder af DE og ES.
Kommissionen har sendt landespecifikke henstillinger til BE, DK, FI, FR, DE, HU og ES
med henblik på at tilskynde til yderligere reformer. Som bebudet i den europæiske
handlingsplan for detailhandelen
11
er Kommissionen ved at sætte gang i en omfattende debat
og en udveksling af bedste praksis mellem medlemsstaterne om kommerciel virksomhed.
Restriktioner for grænseoverskridende levering af varer kan også påvirke
konkurrencen på detailmarkederne.
Detailhandlerne kan ikke altid frit købe deres varer til
de bedste priser i Europa. Der er gode grunde til visse prisforskelle mellem de nationale
markeder, men der er også tegn på territoriale udbudsbegrænsninger, der forhindrer lavere
priser på visse nationale markeder (LU og BE), navnlig hvad angår mærkevarer.
Kommissionen agter at undersøge dette emne nærmere i 2014 ved at høre interessenterne om
påståede territoriale udbudsbegrænsninger med henblik på eventuelt at træffe afgørelse om de
næste skridt.
Forbrugerne kommer undertiden ud for situationer, hvor deres
nationalitet eller bopæl
vanskeliggør deres mulighed for at købe produkter og tjenesteydelser
i det indre marked,
eller øger den pris, de skal betale, navnlig på internettet. Denne situation, der opfattes som
forskelsbehandling, er ikke altid nødvendigvis resultatet af objektive markedsvilkår og
påvirker forbrugernes tillid til det indre marked.
De offentlige myndigheder er en stor forbruger af tjenesteydelser i Europa. Korrekt, effektiv
og gennemsigtig anvendelse af reglerne om offentlige indkøb medfører betydelige fordele.
Flere medlemsstater har påbegyndt
reformer af reglerne om offentlige indkøb
12
, herunder
IT, GR, PT og ES. I mange medlemsstater kunne tjenesteudbyderne og de offentlige budgetter
få yderligere gavn af en kortere sagsbehandling, øget konkurrence og gennemsigtighed i
offentlige udbudsprocedurer og hindring af uregelmæssigheder (f.eks. ved at investere i et
højere fagligt niveau hos de medarbejdere, der er ansvarlige for offentlige indkøb, eller øge
omfanget af offentliggørelsen af bekendtgørelser) og mere generelt bedre forvaltning på dette
område (f.eks. gennem bedre kontrol, bedre information og udbredelse af bedste praksis). Der
er især (men ikke udelukkende) behov for reformer i BG, DE, HU, IT, MT og RO, sådan som
det blev påpeget i de landespecifikke henstillinger, der blev sendt til disse lande i 2013.
Endvidere kunne bedre overholdelse af reglerne om offentlige indkøb i affaldshåndterings- og
11
Meddelelse fra Kommissionen "Udvikling af en europæisk handlingsplan for detailhandelen", COM(2013) 36
final, januar 2013.
12
Spørgsmål vedrørende e-forvaltning behandles i afsnittet om "digitale markeder".
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0007.png
IKT-sektoren på grund af deres økonomiske betydning
13
være en kilde til betydelige
besparelser som følge af øget konkurrence på disse markeder.
Politiske prioriteringer
På grundlag af ovenstående bør medlemsstaterne fokusere på følgende nøgleprioriteringer:
Vedtagelse af en
mere ambitiøs tilgang til gennemførelsen af servicedirektivet
gennem
systematisk screening af de lovgivningsmæssige rammer med henblik på at vurdere
nødvendigheden og proportionaliteten af de resterende hindringer. Opmærksomheden bør
især rettes mod de restriktioner, der er blevet afdækket i forbindelse med den seneste peer
review vedrørende retlige former og aktiekapital.
Behørig hensyntagen til principperne for det indre marked ved vedtagelsen af
nationale bestemmelser, som indvirker på leveringen af tjenesteydelser og etablering,
såsom
nationale
beskatningsordninger,
arbejdsretlige
bestemmelser
og
forbrugerbeskyttelsesbestemmelser. Kun en samlet tilgang til tjenesteydelser vil gøre det
muligt at gøre betydelige fremskridt i integrationen af det indre marked for
tjenesteydelser.
Forenkling af lovgivningen i tjenesteydelsessektoren på en sådan måde, at det fører til
administrativ forenkling for virksomhederne, navnlig SMV'er. E-forvaltning er et effektivt
værktøj til at opnå dette. Medlemsstaterne bør derfor yderligere
forbedre
kvikskrankernes funktion
ved at gøre dem til en del af e-forvaltningstjenesterne (se også
afsnittet om "digitale markeder" nedenfor).
Udnyttelse af de muligheder, som gennemsigtigheden og de gensidige
evalueringsordninger giver, ved at foretage en
dybtgående screening af de eksisterende
restriktioner på nationalt plan, der påvirker adgangen til lovregulerede erhverv,
og
undersøge begrundelserne for at opretholde dem under hensyntagen til deres
følgevirkninger for andre markeder. Undersøgelse af muligheden for mindre restriktive
mekanismer med henblik på at tilgodese forbrugernes og almenvellets interesse.
Øget konkurrence i tjenesteydelsessektoren, herunder med hensyn til
detailtjenesteydelser, ved at fjerne hindringer.
Navnlig restriktioner for kommerciel
virksomhed, der ikke er nødvendige og forholdsmæssige, bør fjernes, og de resterende
økonomiske behovsprøver bør systematisk afskaffes.
Fremme af gennemsigtighed i og bevidsthed om prisforskelle og
forbrugerrettigheder
i det indre marked, navnlig gennem de europæiske forbrugercentre
Værdien af tildelte kontrakter om indsamling og behandling af affald beløb sig til 12 674 mio. EUR i 2010,
dvs. 10 % af den samlede omsætning i branchen i samme år, eller ca. en tredjedel af de generelle offentlige
udgifter til varer, arbejder og tjenesteydelser i forbindelse med affaldshåndtering. Værdien af bekendtgørelser
om tildeling af kontrakter vedrørende materiel, software eller tjenester på IKT-området i EU27 beløb sig i 2010
til 22 483 mio. EUR. For flere oplysninger, se: "Sector analysis of Public Procurement, criteria for selecting
sectors and initial analysis of two sectors: waste collection & treatment and ICT contracts" (sektoranalyse af
offentlige indkøb, kriterier for udvælgelse af sektorer og indledende analyse af to sektorer: kontrakter vedrørende
indsamling og behandling af affald og IKT-kontrakter), 25. juni 2013.
13
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0008.png
og andre kompetente myndigheder. Indsats for at mindske uberettiget forskelsbehandling
af forbrugerne.
Oprettelse af
nationale kontaktpunkter for at hjælpe patienter, som søger
lægebehandling i udlandet.
Indsats for at
afkorte sagsbehandlingen og gøre den mindre kompleks, øget
konkurrence i offentlige udbudsprocedurer,
bl.a. gennem øget gennemsigtighed og
bredere offentliggørelse af bekendtgørelser,
og investering i et højere fagligt niveau hos
de medarbejdere, der er ansvarlige for offentlige indkøb.
De bør også aktivt forhindre
uregelmæssigheder og forbedre forvaltningen af offentlige indkøb. Opmærksomheden bør
også rettes mod den korrekte anvendelse af reglerne om offentlige indkøb i
affaldshåndterings- og IKT-sektoren.
2.3. Finansielle tjenesteydelser
Markedsresultater og hindringer for EU-integration
Generelt er fragmenteringen af det finansielle marked
- forstået som forskellene i de
nationale markeders funktion og resultater som følge af hindringer for den frie bevægelighed
for kapital eller finansielle tjenesteydelser -
blevet øget under krisen.
Selv om der nu er tegn
på stabilisering, bør denne tendens vendes. Fragmenteringen fremgår tydeligt af selskabernes
svar til SAFE
14
, som viser, at der er betydelige forskelle mellem landene. Fragmenteringen
træder også tydeligt frem, når man sammenligner de forskellige rentesatser for banklån
(typisk vigtig for husholdninger og SMV'er) i de forskellige medlemsstater, jf. diagram 1.
Diagram 1: Rentesatser for lån til ikkefinansielle selskaber
(op til 1 års løbetid, saldo, gennemsnitsrente fra januar til august 2013)
10,00
9,00
8,00
7,00
6,00
5,00
4,00
3,00
2,00
1,00
-
Kilde: Den Europæiske Centralbank. Der foreligger ingen data for Danmark og Kroatien.
14
http://www.ecb.europa.eu/stats/money/surveys/sme/html/index.en.html.
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
EU-gennemsnit
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0009.png
Der kan ligeledes iagttages store forskelle i forbindelse med udlånsvolumener (se diagram 2).
Selv om dataene ikke er fuldt sammenlignelige på grund af forskelle i den cykliske udvikling
og de særlige foranstaltninger, som er truffet i nogle medlemsstater (i ES er visse lån f.eks.
blevet overført til en "rød bank", som ikke er en MFI), er det endvidere stadig klart, at
de
begrænsede udlån eller udlån med høje omkostninger har bidraget til et væsentligt fald i
den samlede udlånsvolumen, som banker formidler til realøkonomien i EU.
Diagram 2: Lån til ikkefinansielle selskaber – MFI-saldobalance
(Vækst fra år til år, august 2013)
5,00
3,00
1,00
Østrig
Luxembourg
Irland
Portugal
Belgien
Tyskland
Grækenland
Bulgarien
Nederlandene
Slovenien
Estland
Finland
Slovakiet
Tjekkiet
Frankrig
Litauen
Letland
Ungarn
- 1,00
- 3,00
- 5,00
- 7,00
- 9,00
- 11,00
- 13,00
- 15,00
Kilde: Den Europæiske Centralbank. Der foreligger ingen data for Danmark, Det Forenede Kongerige og
Kroatien.
Endelig afspejler fragmenteringen sig i forbrugernes vurderinger. Finansielle tjenesteydelser
15
vurderes af forbrugerne som en gruppe af markeder, der klarer sig meget dårligt, og hvor man
finder de største forskelle i vurderingen mellem forskellige medlemsstater. Der opnås særligt
lave point i de syd- og østeuropæiske medlemsstater
16
.
Fragmenteringen er undertiden blevet forværret som følge af den praksis, der benyttes af visse
nationale tilsynsmyndigheder både i medlemsstater inden for og uden for euroområdet. For at
reagere på de eventuelle stabilitetsbekymringer, der er affødt af statsgældskrisen, har nogle
truffet
tilsynsforanstaltninger med afskærmende virkninger,
såsom foranstaltninger, der
Markeder for lån, kreditter og kreditkort, bankkonti, realkreditlån, investeringsprodukter, private pensioner og
værdipapirer og individuelle pensionskasser.
16
Consumer Market Monitoring Survey (undersøgelse af forbrugermarkeder) fra 2013, der blev bestilt af DG
SANCO, og som skal anvendes i forbindelse med den kommende 10. resultattavle for forbrugermarkederne,
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/consumer_market_monitoring_survey_en.htm.
Vurderingen henviser til markedsresultatindekset (MPI), der er et sammensat indeks, som omfatter
forbrugervurderinger vedrørende sammenlignelighed, tillid, problemer og klager samt tilfredshed med bestemte
markeder.
15
9
Rumænien
Spanien
Sverige
Italien
Cypern
Malta
Polen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0010.png
har til formål at bevare likviditet, udbytter og andre bankaktiver inden for de nationale
grænser
17
. Selv om restriktive tilsynsforanstaltninger kan være berettigede for at opretholde
de finansielle markeders stabilitet, skal de nationale tilsynsmyndigheder sikre, at eventuelle
foranstaltninger, der kan begrænse den frie kapitalstrøm, ikke medfører forskelsbehandling og
er afstemt efter formålet. Med henblik herpå er et tæt og loyalt samarbejde mellem de
nationale tilsynsmyndigheder inden for rammerne af Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
(EBA) en forudsætning for at afbøde risici for fragmentering af det indre marked.
Vedtagelsen for nylig af
pakken om kapitalkrav til banker
18
vil gøre EU's banker mere
solide og styrke deres kapacitet til på korrekt vis at tackle risici i tilknytning til deres
aktiviteter og absorbere eventuelle tab, der måtte opstå som led i deres virksomhed. De 28
medlemsstater skal
sikre, at disse regler er gennemført senest den 1. januar 2014.
Udviklingen af et fælles regelsæt,
der vil sikre ensartede regler, ensartet tilsyn og ensartede
løsninger i hele EU, og
oprettelsen af bankunionen har til formål at genskabe tilliden og
dermed lette finansieringen og fremme det indre marked for finansielle tjenesteydelser.
Det er derfor af afgørende betydning, at alle dets elementer
19
færdiggøres, og at det
gennemføres hurtigt og effektivt. Det er ligeledes meget vigtigt at sikre
en korrekt, hurtig og
ensartet gennemførelse af andre vigtige elementer på den finansielle reformdagsorden,
efterhånden som de træder i kraft, med henblik på at bevare den finansielle stabilitet og
genoprette forbrugernes tillid.
I den forbindelse kræver forordningen om den fælles tilsynsmekanisme, at der skal foretages
en
kvalitetskontrol af aktiverne,
inden den nye fælles tilsynsmyndighed, som er ECB,
udøver direkte tilsyn. Denne kontrol vil indgå i en større sammenhæng, der involverer Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed, og som også vil omfatte vurderinger af bankers balancer
og stresstest
20
. Dette arbejde burde forbedre markedets tillid og bidrage til yderligere at
opbløde den finansielle fragmentering. Det er derfor vigtigt, at medlemsstaterne
forbereder
sig grundigt på dette arbejde
ved at udfolde alle nødvendige bestræbelser, herunder
etablering af relevante bagstopperordninger inden afslutningen af arbejdet og forberedelsen af
gennemførelsen af de reviderede regler om statsstøtte til banker.
Inden ikrafttrædelsen af direktivet om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF'er)
21
var FAIF'ernes aktiviteter i Europa ikke tilstrækkeligt gennemsigtige, og regulerings-
og tilsynsordningerne tacklede ikke de hermed forbundne risici tilstrækkelig godt.
Selv
om fristen for direktivets gennemførelse var juli 2013, har alle medlemsstater endnu ikke
gennemført det.
17
Kommissionens tjenestegrene har modtaget fortrolige oplysninger fra nationale tilsynsmyndigheder om
forsigtighedsforanstaltninger, der er truffet i forskellige medlemsstater for at tage hensyn til bekymringer om den
finansielle stabilitet, og som kan have formålsbegrænsede virkninger.
18
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og
om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF og om ophævelse af
direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF og forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012.
19
Herunder navnlig den fælles afviklingsmekanisme med en fælles afviklingsfond og direktivet om afvikling og
genopretning af banker.
20
http://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2013/html/pr131023.en.html
21
Direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative investeringsfonde og om ændring af direktiv
2003/41/EF og 2009/65/EF samt forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0011.png
Et integreret betalingsmarked i euroområdet vil gøre betalinger billigere, nemmere og
sikrere.
Mere end ti år efter at euroen blev indført som fælles valuta og fælles
betalingsmiddel, eksisterer der fortsat 28 forskellige kontantbetalingssystemer.
I SEPA-
forordningen
22
er den 1. februar 2014 fastsat som sidste frist
for migration af såvel
indenlandske som europæiske kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro til henholdsvis
SEPA-kreditoverførsler og direkte SEPA-debiteringer. Over 35 mia. kreditoverførsler og
direkte debiteringer, der hvert år behandles i euroområdet, vil blive direkte berørt. Ifølge
ECB's SEPA-indikator var den samlede migrationsprocent i juli 50 % for kreditoverførsler
(sammenlignet med 38,2 % i februar) og 4,8 % for direkte debiteringer (sammenlignet med
2,3 % i februar). Dette betyder, at alle involverede parter omgående skal øge deres indsats i
væsentlig grad for at forberede sig på SEPA samt intensivere deres
kommunikationsbestræbelser og gennemførelsesforanstaltninger for at overholde fristen for
migration til SEPA.
Der er taget flere skridt på EU-plan til at forbedre adgangen til finansiering for
SMV'er
23
. På nationalt plan skal medlemsstaterne intensivere deres støtte til SMV'ers adgang
til finansiering, også gennem udnyttelse af de muligheder, der findes på EU-plan, og som
omfatter lovgivningsmæssige og andre instrumenter, finansielle EU-instrumenter, nye
statsstøtteregler for risikovillig finansiering og andre foranstaltninger til forbedring af klimaet
for SMV'er.
Adgangen til virksomhedsoplysninger over alt i det indre marked er også et afgørende
element for SMV'er
med henblik på at lette deres grænseoverskridende aktiviteter og
finansiering. I den forbindelse er den
rettidige gennemførelse af direktivet om
sammenkobling af centrale registre og handels- og selskabsregistre
24
, for hvilken fristen
udløber den 7. juli 2014, og hvorefter alle medlemsstater skal gøres deres selskabsregistre
tilgængelige elektronisk, af stor betydning som et nødvendigt første skridt. Yderligere skridt
vil være sammenkoblingen af insolvensregistrene gennem EU's e-justice-portal
25
og
modernisering af konkurslovgivningen i EU
26
.
Politiske prioriteringer
22
Forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler
og direkte debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr. 924/2009.
23
På EU-plan lancerede Kommissionen i 2011 en handlingsplan for adgang til finansiering for SMV'er, og i
marts 2013 blev der gennemført en offentlig høring om langsigtet finansiering, herunder adgang til finansiering
for SMV'er, og der er allerede blevet vedtaget to forordninger om et europæisk pas for investeringsfonde, der
henvender sig til ikkebørsnoterede SMV'er og sociale virksomheder, og de har været i kraft siden den 22. juli
2013. Europa-Kommissionen og EIB arbejder tæt sammen om at udvikle et initiativ til udbredelse af
risikodelingsinstrumenter mellem Europa-Kommissionen og EIB og EIF med støtte fra struktur- og
investeringsfondene med henblik på at benytte private kapitalmarkeder som løftestang for investeringer i
SMV'er. SMV-initiativet blev godkendt af Det Europæiske Råd i oktober og behandles for øjeblikket i Europa-
Parlamentet. Støtte til SMV'er, bl.a. gennem finansielle instrumenter, udgør på nuværende tidspunkt i alt næsten
70 mia. EUR af EFRU-og ESF-midlerne via samhørighedspolitikken og vil fortsat være en vigtig prioritet for de
europæiske struktur- og investeringsfonde i 2014-2020.
24
Direktiv 2012/17/EU af 13. juni 2012 om ændring af Rådets direktiv 89/666/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/56/EF og 2009/101/EF for så vidt angår sammenkobling af centrale registre og handels- og
selskabsregistre.
25
Dette ligger i forlængelse af det pilotprojekt, der er blevet gennemført sammen med en gruppe af
medlemsstater, og Kommissionens forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000 af 29. maj 2000
om konkurs, COM(2012) 744 final, december 2012.
26
Meddelelse om en ny europæisk tilgang til konkurs og insolvens, COM(2012) 742, december 2012.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0012.png
På grundlag af ovenstående bør medlemsstaterne fokusere på følgende nøgleprioriteringer:
Sikring af, at de nye regler om kapitalkrav til banker er gennemført senest den 1.
januar 2014.
Gennemførelse af alle nødvendige foranstaltninger, herunder etablering af relevante
bagstopperordninger og forberedelse af gennemførelsen af de reviderede regler for
statsstøtte til banker inden
kvalitetskontrollen af aktiver, vurderingerne af bankers
balancer og stresstest.
Sikring af, at de nationale tilsynsmyndigheder fuldt ud overholder
samarbejdskravene i banklovgivningen for at hindre, at de nationale
tilsynsmyndigheder foretager ukoordinerede eller uforholdsmæssige handlinger som
led i restriktive forsigtighedsforanstaltninger.
Dette er navnlig vigtigt, inden den fælles
tilsynsmekanisme bliver fuldt operationel.
Afslutning af gennemførelsen
investeringsfonde (FAIF'er).
af
direktivet
om
forvaltere
af
alternative
Sikring af, at alle markedsdeltagere afslutter deres migration til SEPA inden den 1.
februar 2014.
Kommunikations- og bevidstgørelsesindsatsen på nationalt plan skal
styrkes, navnlig over for SMV'er, små offentlige administrationer og de lokale
myndigheder.
Tilskyndelse og støtte til SMV'ers adgang til finansiering,
navnlig ved:
o
at udvikle alternativer til bankfinansiering samt innovative finansieringskilder,
herunder modeller for udvikling SMV-obligationer og alternative aktiemarkeder,
fremme af etableringen af aktiemarkeder, der er specialiseret i at optage SMV'er, der
henhører under højvækstvirksomheder, til notering, crowdfunding og risikovillig
kapital. For sidstnævntes vedkommende er dette nu muligt i hele Europa takket være
forordningen om europæiske venturekapitalinvesteringsfonde
27
og forordningen om
europæiske sociale iværksætterfonde
28
. De kommende statsstøtteregler om risikovillig
finansiering vil endvidere skabe endnu mere lige vilkår for medlemsstaterne og lette
adgangen til venturekapital for SMV'er.
o
Forbedring af kvaliteten af den måde, hvorpå kreditvurderinger af SMV'er
udføres, og lettelse af grænseoverskridende adgang til virksomhedsoplysninger
med henblik på at tilvejebringe EU-dækkende virksomhedsoplysninger.
Et første
skridt i den henseende er den rettidige gennemførelse af direktivet om sammenkobling
af centrale registre og handels- og selskabsregistre.
o
Forbedring af de finansielle strømme inden for forsyningskæden, herunder
handelsfinansiering, og bekæmpelse af betalingsforsinkelser ville bidrage til at
mindske SMV'ernes likviditetsproblemer og forbedre deres arbejdskapital.
27
28
Forordning (EU) nr. 345/2013 af 17. april 2013 om europæiske venturekapitalfonde.
Forordning (EU) nr. 346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale iværksætterfonde.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0013.png
2.4. Energimarkederne
Markedsresultater og hindringer for EU-integration
Den tredje energipakke har til formål at gennemføre et indre marked for gas og
elektricitet.
Mere end to et halvt år efter fristens udløb er der imidlertid fortsat
forsinkelser
med gennemførelsen, håndhævelsen og anvendelsen i praksis.
Pr. 25. oktober 2013
verserer der fortsat 12 sager om manglende gennemførelse af direktiverne, hvoraf ni er anlagt
af Kommissionen ved EU-Domstolen, mens der i tre sager er sendt en begrundet udtalelse til
syv forskellige medlemsstater (PL, SI, FI, EE, RO, IE og LT). Endvidere har Kommissionen
endnu ikke afsluttet vurderingen af overholdelsen af den nationale lovgivning, da mange
meddelelser først er modtaget for nylig.
Der er fortsat behov for betydelige investeringer i energiinfrastruktur
såsom
transmissionsrørledninger og elnet, oplagringsfaciliteter og LNG-projekter, således at
energien kan strømme frit og handles på tværs af grænserne med henblik på at styrke og
garantere forsyningssikkerheden. I 2013 er der blevet sendt landespecifikke henstillinger til
13 medlemsstater (BG, EE, FR, DE, IT, LV, LT, MT, PL, RO, SK, ES og UK) vedrørende
behovet for at forbedre sammenkoblingen af el- og/eller gasnet. Siden da er
sammenkoblingerne for såvel gas som elektricitet blevet forbedret (f.eks.
gassammenkoblingerne i Afrika-Spanien-Frankrig-korridoren, elsammenkoblingerne mellem
PT og ES, UK, IE og i Østersøregionen og udviklingen af projekter til reversering af
gasstrømmen, navnlig i Central- og Østeuropa). Disse projekter har bidraget til, at markederne
fungerer bedre. I oktober 2013 vedtog Europa-Kommissionen en liste over 248 vigtige
energiinfrastrukturprojekter af fælles interesse, der vil få gavn af hurtigere og mere effektive
tilladelsesprocedurer og forbedret reguleringsmæssig behandling, og som også kan opnå
finansiel støtte fra Connecting Europe-faciliteten (CEF).
Markedet for elproduktion er fortsat meget koncentreret.
I otte medlemsstater
kontrolleres over 70 % af elproduktionen fortsat af gamle foretagender
29
. Der er en særlig høj
koncentration (med en markedsandel på over 75 %) i EE, LV, FR, LU og SK. PL og ES er de
lande, hvor det største elproduktionsselskab har den laveste markedsandel på nationalt plan.
Med hensyn til detailmarkedet for gas kan der konstateres tal på over 90 % for det største
detailselskab i LT, PL og EE, når der ses bort fra LV, hvor kun én enhed dominerer de
nationale salgsmarkeder. En forholdsvis lille markedspenetration for det største detailselskab
på nationalt plan (under 30 %) kan iagttages i DE, HU og IT.
Forbrugerne anser el- og gasmarkedet for at være blandt de dårligst fungerende
markeder
30
. Begge markeder klarer sig dårligere end gennemsnittet, når det drejer sig om
valgmuligheder, sammenlignelighed, leverandørskift og tariffer, hvilket tyder på, at
forbrugerne ikke deltager aktivt i markedet. Generelt har situationen for el- og gasmarkederne
i BE forbedret sig mest, mens situationen for elmarkedet i EE og BG har forværret sig mest.
29
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Electricity_market_indicators
.
30
Consumer Market Monitoring Survey (undersøgelse af forbrugermarkeder) fra 2013, der blev bestilt af DG
SANCO, og som skal anvendes i forbindelse med den kommende 10. resultattavle for forbrugermarkederne,
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/consumer_market_monitoring_survey_en.htm
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0014.png
Indførelse af intelligente målersystemer
vil gøre det muligt for forbrugerne at få mere
nøjagtige og hyppige tilbagemeldinger om deres energiforbrug og vil minimere fejl, lette
fakturering eller leverandørskift og reducere infrastrukturen. 16 medlemsstater, der
repræsenterer ca. 84 % af forbrugerne i EU og en investering på ca. 35 mia. EUR, har allerede
besluttet at indføre intelligente målersystemer senest i 2020. Med hensyn til gas har syv
medlemsstater, der repræsenterer ca. 30 % af brugerne og en investering på ca. 15 mia. EUR,
allerede besluttet at indføre dette system. Forbrugertilliden er en vigtig faktor for en vellykket
gennemførelse, sådan som det var tilfældet med indførelsen i SE og FI. Man skal være
opmærksom på de spørgsmål, der har givet anledning til bekymringer med hensyn til
databeskyttelse og datasikkerhed.
Medlemsstaterne bør udfase detailprisreguleringen.
Denne regulering er tilbøjelig til at
hindre konkurrenter i at komme ind på markedet og investeringer fra såvel nye som etablerede
markedsdeltagere. Hvis der ikke fandtes detailprisregulering, ville øget konkurrence og
medlemsstaternes indsats for øget gennemsigtighed på detailenergimarkederne samt bedre
informationsredskaber for forbrugerne holde priserne i ave og sætte forbrugerne i stand til at
træffe valg og udnytte konkurrencefordelene. Detailprisreguleringen er tilbøjelig til at forringe
tjenesteydelsernes kvalitet og mindske nyskabelse. I takt med at de regulerede priser udfases,
er det nødvendigt at øge støtten til sårbare forbrugere
ved gennemførelse af
energieffektivitetsforanstaltninger kombineret med særlige støtteforanstaltninger (herunder
finansiel bistand, sådan at sårbare forbrugere kan betale deres regninger). Der er taget skridt i
den rigtige retning i AT, DE, NL og SE, hvor støtten er knyttet til markedsprisen på energi.
BG, FR, HU, PL, RO modtog landespecifikke henstillinger om regulerede priser i 2013.
For at medlemsstaterne kan nå de bindende
mål for vedvarende energi
for 2020 – ifølge
hvilke i alt 20 % af det endelige bruttoenergiforbrug skal komme fra vedvarende energikilder
– er der også behov for betydelige investeringer i elproduktionskapaciteten. Selv om de fleste
medlemsstater i 2011 allerede havde nået deres mellemliggende mål for 2011/2012 (undtagen
BE, FR, LV, MT, NL og UK), er der ikke plads til at lade stå til. På kort til mellemlang sigt er
støtte til vedvarende energiteknologier fortsat nødvendig for mange teknologier. Den bør ydes
i overensstemmelse med Kommissionens retningslinjer for bedste praksis
31
.
Kapacitetsgodtgørelsesmekanismer
er undertiden nødvendige for at sikre uafbrudt
elproduktion på grund af den øgede deling af vedvarende energikilder (vind- og solenergi).
Sådanne mekanismer kan dog fordreje markedet betydeligt og bør derfor kun benyttes som en
sidste udvej, efter at mulighederne for efterspørgselsrespons og energieffektivitet og de
grænseoverskridende samarbejdsforanstaltninger er udnyttet fuldt ud.
Politiske prioriteringer
På grundlag af ovenstående bør medlemsstaterne fokusere på følgende nøgleprioriteringer:
Rettidig og fuldstændig gennemførelse af direktiverne i den tredje energipakke
og
korrekt anvendelse af forordningerne i den tredje energipakke.
31
Arbejdsdokument fra Kommissionens arbejdsgrene,
(http://ec.europa.eu/energy/gas_electricity/doc/com_2013_public_intervention_swd04_en.pdf)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0015.png
Vedtagelse og anvendelse af regler for el- og gasnet,
som regulerer markedets daglige
funktion med hensyn til at lette grænseoverskridende samhandel og drift af nettene.
Øget sammenkoblingskapacitet med nabolande, bl.a. gennem fuldstændig
anvendelse af
forordningen om retningslinjer for transeuropæisk infrastruktur.
Samtidig hermed
bør medlemsstaterne betragte løsningen af forsyningssikkerhedsudfordringer i et mere
grænseoverskridende perspektiv.
Øget forbrugerindflydelse
ved at sikre, at forbrugerne har bedre adgang til gennemsigtig
og enkel information, er bedre i stand til at deltage i åbne markeder og kan udnytte de
hyppige målingsdata, der vil blive tilvejebragt ved indførelsen af intelligente
målingssystemer.
Udfasning af regulerede priser, samtidig med at beskyttelsen af sårbare forbrugere
sikres.
Støtten bør være målrettet særlige behov hos sårbare forbrugere uden at påvirke
konkurrencen på energimarkederne uforholdsmæssigt.
Fornyede overvejelser om statslig intervention i overensstemmelse med bedste
praksis som påpeget af Kommissionen
32
for at undgå
tilskud, støtteordninger, skatter
eller afgifter i energisektoren, som har fordrejende virkninger for den måde, markedet
fungerer på,
eller som har unødvendige og uforholdsmæssigt store virkninger for
overkommelige energipriser for husholdninger og virksomheder.
2.5. Transportmarkederne
Markedsresultater og hindringer for EU-integration
På grund af de begrænsede fremskridt, der er gjort med at integrere transporttjenesteydelser,
foreslog Kommissionen i 2013 omfattende initiativer for jernbane- og luftfartssektoren
33
.
For
at opnå et virkeligt indre marked for transporttjenester
skal der dog gøres mere på
medlemsstatsplan, da afvigende nationale prioriteringer og fragmentering af
transportmarkedet fortsat indvirker negativt på kvaliteten af transporttjenester i Europa.
Markedet for togtjenester opfattes af forbrugerne som en af de tjenesteydelsessektorer, der
klarer sig dårligst. I 2013 lå markedet på 25. pladsen blandt 31 tjenesteydelsesmarkeder. Hvis
man ser positivt på det, har markedet opnået lidt bedre resultater siden 2012, hvor det lå på
27. pladsen
34
. Selv om markedet for luftfartstjenester samlet set vurderes forholdsvis godt,
vedrører en femtedel af alle grænseoverskridende klager passager- eller bagagetransport ad
luftvejen
35
.
32
Meddelelse fra Kommissionen "Det indre marked for elektricitets realisering og den mest effektive offentlige
intervention", http://ec.europa.eu/energy/gas_electricity/doc/com_2013_public_intervention_da.pdf.
33
Fjerde jernbanepakke (januar 2013), det fælles europæiske luftrum 2+ (juni 2013), høring om udkastet til
retningslinjer for statsstøtte til lufthavne og luftfartsselskaber (juli 2013).
34
Consumer Market Monitoring Survey (undersøgelse af forbrugermarkeder) fra 2013, der blev bestilt af DG
SANCO, og som skal anvendes i forbindelse med den kommende 10. resultattavle for forbrugermarkederne,
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/consumer_market_monitoring_survey_en.htm.
35
Registreret af Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre i 2012,
(http://ec.europa.eu/consumers/ecc/ecc_key_statistics_en.htm).
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0016.png
Med hensyn til
benchmark for håndhævelse
(se nærmere oplysninger i bilaget)) klarer
transportsektoren sig godt,
idet alle medlemsstater endelig har gennemført alle syv
relevante direktiver. Ikke desto mindre er der fortsat problemer med den korrekte
gennemførelse og anvendelse af vigtig lovgivning
på dette område. Som følge heraf
verserer der 20 traktatbrudssager om manglende overholdelse af transportlovgivningen mod
14 medlemsstater.
Hvis man ser på de specifikke transportformer,
er flaskehalse for integration i sektoren for
jernbanetjenester dem, det er vanskeligst at komme til livs.
Markedsadgang er fortsat et
stort problem til trods for, at jernbanegodstjenester og international passagertransport blev
åbnet for konkurrence i henholdsvis 2007 og 2010.
Flere medlemsstater har fortsat et retligt monopol på det indenlandske passagermarked (FI,
FR, ES, BE og NL
36
). Mange andre medlemsstater tildeler offentlige
tjenesteydelseskontrakter direkte uden åben konkurrence (BE, CZ, EL, ES, FR, HR, IE, LU,
RO og SI)
37
. Endvidere har den rent juridiske åbning af markedet ikke ændret situationen,
fordi det i forbindelse med offentlige udbud af offentlige tjenesteydelser ikke lykkedes at
finde nye markedsdeltagere (BG, LT, LV og SK).
En anden hindring for nye operatørers adgang til markedet og for effektiv drift af
jernbanetjenester er
infrastrukturforvalternes og operatørernes utilstrækkelige
uafhængighed og den manglende finansielle gennemsigtighed mellem dem,
hvilket kan
føre til forskelsbehandlende adfærd og markedsfordrejning. I 2013 verserede der 42
traktatbrudssager (status pr. juni 2013) mod næsten alle medlemsstater vedrørende
jernbanetjenester, og der var også indgivet klager vedrørende overtrædelse af
konkurrencereglerne. Manglende fremskridt i tilvejebringelsen af åbne og
konkurrenceprægede markeder for jernbanetransport kan især være skadeligt for hele den
europæiske økonomi, når det drejer sig om transitlande og/eller store markeder med et større
potentiale for deltagelse. Disse betænkeligheder er afspejlet i de landespecifikke henstillinger
fra 2013, hvor AT, DE, ES og FR blev rådet til at øge konkurrencen på jernbanemarkedet,
mens BE, BG, IT, PL og RO modtog en henstilling om at styrke
reguleringsmyndighedens/reguleringsmyndighedernes rolle.
Omkring 40 % af varerne på det indre marked transporteres via nærskibsfart mellem EU-
havne. Skibsfarten mellem medlemsstaterne er imidlertid reguleret af langsommelige og stive
procedurer, som følge af at søtransport anses for at ligge uden for de ydre grænser. Europa-
Kommissionen ønsker med sit "Blue Belt"-initiativ
38
at tilvejebringe et
virkeligt indre
marked for søtransport
ved ikke længere at underlægge EU-varer, der transporteres mellem
EU-havne, administrative formaliteter, som finder anvendelse på varer, der kommer fra havne
uden for EU, og indføre forenklede procedurer. Dette gør denne transportform mere attraktiv.
Udviklingen i luftfartssektoren viser de potentielle fordele ved liberaliseringen af markedet.
Antallet af passagerer, der er blevet transporteret inden for EU, er vokset støt siden 90'erne,
samtidig med at billetpriserne er faldet markant. Mellem 1995 og 2011 steg antallet af
36
Udbudte kontrakter eller åben adgang for erhvervsmæssige transporttjenester tegner sig for mindre
end 5 % af det
samlede
marked.
37
Udbudte kontrakter eller åben adgang for erhvervsmæssige transporttjenester tegner sig for mindre
end 5 % af det
samlede
marked.
38
Meddelelse fra Kommissionen "Blue Belt - et fælles søtransportområde", COM(2013) af 8. juli 2013.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0017.png
passager-km på lufttransportområdet i EU med over 66 %, og lufttransport tegner sig nu for
næsten 9 % af personbefordringen i EU.
EU-luftrummet er
dog
fortsat fragmenteret,
hvilket fører til højere omkostninger og stiller EU-operatørerne ringere end deres
udenlandske konkurrenter.
I den forbindelse er driftsmæssige fordele som følge af
implementeringen af funktionelle luftrumsblokke og en stærk EU-netværksforvalter
nødvendige forudsætninger for yderligere markedsintegration. Endvidere er udøvelsen af
luftfartstjenester (ANSP) fortsat lukket for konkurrence og kræver forbedringer med hensyn
til kvalitet og omkostningseffektivitet. I juni 2013 fremsatte Europa-Kommissionen forslag
om at fremskynde reformen af Europas flyvekontrolsystem
39
.
Med hensyn til håndhævelse
volder den korrekte gennemførelse af direktivet om
lufthavnsafgifter fortsat problemer i flere medlemsstater,
hvilket navnlig afspejler sig i
sager om diskriminerende lufthavnsafgifter.
Der blev i 2012/2013 indledt formelle undersøgelsesprocedurer vedrørende statsstøtte,
navnlig i DE, FR og IT, men også i RO, PL, DK og SE, for at sikre, at den offentlige
finansiering, der stilles til rådighed for lufthavne og luftfartsselskaber, ikke hindrer fair
konkurrence i luftfartssektoren.
Markedsåbningen har også vist sig at være vellykket inden for international vejtransport. Den
internationale godskørsel voksede med 32 % i perioden 2000-2011 og tegner sig nu for
næsten 33 % af den samlede godskørsel. Ikke desto mindre hindres den optimale
tilvejebringelse af ligevægt mellem udbud af og efterspørgsel på transporttjenester af
vedvarende restriktioner for den midlertidige levering af indenlandsk godskørsel og
restriktioner for permanent adgang til indenlandske vejtransportmarkeder
40
.
De indenlandske markeder for godskørsel er fortsat beskyttet mod international
konkurrence
41
. Drifts- og tidsmæssige begrænsninger for cabotagekørsel begrænser
vejtransportvirksomhedernes frihed til at levere tjenester. Som følge heraf udgør
cabotagekørsel fortsat et lille segment af EU's marked for godskørsel (ca. 2 % af den samlede
transportmængde). Derudover har visse medlemsstater (FI og DK) vedtaget supplerende
foranstaltninger til at beskytte deres markeder mod konkurrence fra ikkehjemmehørende
transportvirksomheder. Andre medlemsstater, såsom ES, fortsætter med at pålægge
restriktioner for permanent etablering af små virksomheder. I den forbindelse vil
Kommissionen også fokusere på en klar fortolkning og en mere ensartet håndhævelse af den
eksisterende lovgivning om såvel markedsadgang som arbejdsmarkedsnormer. Derimod har
fjernelsen af restriktionerne for aktiviteter, som udføres af transportvirksomheder fra EU12,
ført til et stærk stigning i deres deltagelse i det internationale marked for godskørsel (to
tredjedele af deres transportmængder afvikles internationalt).
Medlemsstaterne skal øge deres bestræbelser på at færdiggøre og opgradere
grænseoverskridende forbindelser og infrastrukturer for europæisk gods- og
personbefordring.
Dette kunne navnlig opnås ved implementering de nye TEN-T-
39
40
http://ec.europa.eu/transport/modes/air/single_european_sky/ses2plus_en.htm.
Selv om der er fastsat betingelser for etablering i forordning (EF) nr. 1071/2009, tillader denne forordning
også medlemsstaterne at indføre supplerende krav til etablering af en vejtransportvirksomhed.
41
Indenlandske vejtransporttjenester, der udføres af transportvirksomheder fra andre medlemsstater, også kendt
som cabotagekørsel, er begrænset til tre transporter i løbet af de syv dage, der følger efter en international
transport i henhold til forordning (EF) nr. 1072/2009.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0018.png
basisnetkorridorer, anvendelse af intelligente transportsystemer (ITS) og bedre styring af
trafikbelastningen inden for grænseoverskridende transport
42
. Endvidere bør
infrastrukturbenyttelsesafgifter forhindre potentiel forskelsbehandling af lejlighedsvise
brugere ved anvendelse af afstandsbaserede infrastrukturafgifter. Dette system er hidtil kun
blevet anvendt i AT, CZ, DE, PL, SI og SK for afgifter på tung transport og i EL, ES, FR, IE,
IT, PL og PT for alle trafikanter på bestemte dele af vejnettet
43
.
Politiske prioriteringer
På grundlag af ovenstående bør medlemsstaterne fokusere på følgende nøgleprioriteringer:
Sikring af rettidig og effektiv gennemførelse af EU-retten på transportområdet,
navnlig i jernbanesektoren.
Åbning af indenlandsk personbefordring med jernbane for konkurrence
og sikring
af, at offentlige tjenesteydelseskontrakter er veldefinerede og tildeles efter en fair, åben og
gennemsigtig
udbudsprocedure.
Den
institutionelle
struktur
bør
sikre
infrastrukturforvalterens uafhængighed med henblik på at muliggøre effektiv konkurrence
på jernbanemarkederne og dermed sikre og garantere lige adgang til infrastruktur.
Fjernelse af bureaukrati i havne og lempelse af toldformaliteterne for søtransport
inden for EU og toldformaliteterne for skibe,
der anløber tredjelandshavne.
Fremskyndelse af gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum
(f.eks. fremskridt
med defragmenteringen af det europæiske lufttrafikstyringsnet ved gennemførelse af
funktionelle luftrumsblokke og realisering af præstationsmålene for perioden 2012-2014)
for at forbedre sikkerheden, kapaciteten, effektiviteten og miljøpåvirkningen i forbindelse
med luftfart.
Gennemgang af eventuelle resterende nationale restriktioner for adgang til
indenlandske markeder for godskørsel og personbefordring
for at sikre fuld
eksisterende overensstemmelse med EU-regler om frihed for udenlandske
vejtransportvirksomheder og personbefordringsvirksomheder til at udføre visse former for
cabotagekørsel og etablere sig i enhver medlemsstat.
Fjernelse af flaskehalse og modernisering af transportinfrastrukturer
gennem
færdiggørelse af TEN-T-korridorer, forbedring af grænseoverskridende forbindelser,
konsekvent anvendelse af ITS og gennemførelse af ikkeforskelsbehandlende
afstandsbaserede afgifter, idet man undgår at investere i transportinfrastruktur, der ikke
indgår i en sammenhængende netværkskonstruktion, og som kan føre til underudnyttelse
og dyr vedligeholdelse.
42
I den forbindelse har Kommissionen fremlagt forslag om det indre markeds rygrad med de to vigtige retsakter
om TEN-T og Connecting Europe-faciliteten, som tager sigte på et fuldt funktionsdygtigt paneuropæisk
transportnetværk, og Europa-Parlamentet og Rådet har tilsluttet sig forslagene.
43
CE Delft m.fl. (2012), "An inventory of measures for internalising external costs in transport" (Et katalog over
foranstaltninger til internalisering af de eksterne transportomkostninger).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0019.png
2.6. De digitale markeder
Markedsresultater og hindringer for EU-integration
Flere indbyrdes forbundne faktorer bidrager til de digitale markeders gode resultater.
Lande, som er nået langt inden for e-handel, har typisk en meget intensiv e-økonomi. De
lande, der klarer sig godt, såsom SE, DK og UK
44
, er alle kendetegnet ved stor
bredbåndsdækning, stor udnyttelse af internettet og et stort internetkendskab hos befolkningen
generelt. I disse medlemsstater er der også stor tillid til internettet som salgskanal
45
og et stort
kendskab til rettigheder og forpligtelser ved brug af internettet
46
. I SE og DK kan der
iagttages en stærk sammenhæng mellem onlinesalg og BNP pr. indbygger.
Adgangen til faste bredbåndsstrukturer, der er afgørende for de digitale markeder, er
vokset behersket, men støt.
Den faste dækning i landdistrikter ligger fortsat på under 80 % i
ti medlemsstater og er stadig en udfordring i medlemsstater såsom PL, SK, SI, LV og RO,
mens der er sket visse fremskridt i LT og CZ. Mens mere end halvdelen af EU's
husholdninger er dækket af højhastighedsbredbånd, har IT, HR, EL, FR, IE og PL behov for
at opgradere deres netværk for at holde trit
47
.
Mobilsektoren har generelt nydt gavn af konkurrencen og den fortsatte vækst i
anvendelsen af mobilt bredbånd
48
, men generes af forsinkelser med hensyn til
frekvenstilladelser.
Dækningsgraden for fjerdegenerations mobile bredbåndsadgangsnet blev
tredoblet til 26 % på kun ét år, men den fortsatte vækst i trådløst bredbånd vil kræve
yderligere store investeringer i de tilgrundliggende net. Dette er kun muligt, hvis der er
tilstrækkelige frekvenser til rådighed. Mere end halvdelen af medlemsstaterne har dog endnu
ikke stillet 800 MHz-båndet til rådighed for trådløst bredbånd, som skulle have været
operationelt senest den 1. januar 2013
49
. Deling af mobile netværk i overensstemmelse med
konkurrencereglerne kan åbne mulighed for bedre udnyttelse af allerede tildelte frekvenser.
Der er også behov for at fjerne uberettigede restriktioner for indførelsen af trådløse
bredbåndsnet.
Prisforskellene
mellem medlemsstaterne er fortsat generelt store
50
og har været det over tid
51
.
Dette, kombineret med de vedvarende hindringer for at skifte udbyder
52
, understreger
44
I disse lande har henholdsvis 74 %, 73 % og 73 % foretaget onlineindkøb mindst én gang i 2012 (kilde:
Eurostat).
45
I DK, UK og SE oplyste 80 %, 75 % og 71 % af respondenterne i nylige undersøgelser, at de har tillid til
internetsalg fra indenlandske detailhandlere sammenlignet med EU-gennemsnittet på 59 %.
46
http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_358_en.pdf
47
For markedsdataene i dette afsnit, se navnlig resultattavlen for den digitale dagsorden på:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/DAE%20SCOREBOARD%202013%20-
%20SWD%202013%20217%20FINAL.pdf.
48
Anvendelsen af mobilt bredbånd steg med endnu 11 procentpoint fra januar 2012 til januar 2013.
49
Mellem juli og oktober 2013 indrømmede Kommissionen undtagelser (nye frister) til 11 medlemsstater (AT,
CY, FI, EL, HU, LV, LT, MT, PL, RO og ES). I lande som BE, EE, SI og SK har tilgængeligheden været
vanskeliggjort af administrative forsinkelser.
50
F.eks. er forskellen i gennemsnitsprisen pr. minut for et nationalt mobilopkald syv gange så høj i den dyreste
(NL) som i den billigste medlemsstat (LT).
51
For en samlet oversigt over udviklingen over tid i disse priser og ikkeprismæssige forskelle på såvel markedet
for fast bredbånd som markedet for mobilt bredbånd, se European Economy Occasional Papers 129: "Market
Functioning in Network Industries - Electronic Communications, Energy and Transport" ((Markedets funktion
inden for netværksindustrier – Elektronisk kommunikations, energi og transport) (februar 2013).
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0020.png
nødvendigheden af at uddybe det indre marked for elektronisk kommunikation, hvor
uafhængige nationale reguleringsmyndigheder med gode ressourcer og korrekt gennemførelse
af de lovgivningsmæssige bestemmelser er afgørende. Den nyligt foreslåede
lovgivningspakke vedrørende det indre marked for elektronisk kommunikation vil mindske de
resterende hindringer og tilvejebringe den lovgivningsmæssige sikkerhed, der er nødvendig
for investeringer i infrastruktur. I tilfælde af markedssvigt vil der dog fortsat være behov for
målrettet offentlig støtte, herunder fra strukturfondene, der i nogle medlemsstater har været
underudnyttede og/eller forbundet med betydelige absorptionsproblemer.
For EU som gennemsnit fortsætter såvel den indenlandske som den
grænseoverskridende onlinehandel med at vokse. Endnu er der dog primært tale om
indenlandsk handel.
Antallet af personer, der bestilte eller købte varer på internettet i de
sidste 12 måneder, steg til 45 % i 2012 fra 43 % i 2011 og 40 % i 2010
53
, idet tallet for de
medlemsstater, der havde et meget lavt udgangspunkt (lande med efterslæb), voksede meget
hurtigt. Mange af dem har dog fortsat lavere indenlandske niveauer for e-handel end
gennemsnittet (andele på 25 % eller derunder i HU, EE, HR, PT, CY, EL, LT, IT, BG og
RO).
Den grænseoverskridende e-handel
er fortsat begrænset, idet andelen af personer i EU, der
køber varer fra andre EU-medlemsstater, er stigende, men kun marginalt (fra 10 % til 11 %)
54
.
Selv om e-handelsdirektivet generelt er godt gennemført, er der fortsat problemer i visse
medlemsstater med hensyn til krav om forhåndstilladelser og håndhævelse af
informationsforpligtelserne for handlende. Endvidere er områder, som fortjener fornyet
opmærksomhed, adgangen til betalinger og deres sikkerhed, beskyttelse af personoplysninger
og privatlivets fred, levering af de bestilte varer, oplysninger om onlinekontrakter og nem
klageadgang samt generelle bestemmelser om kontrakter og forbrugerbeskyttelse.
Omkostningerne for virksomhederne og forbrugerne ved deltagelse i onlineøkonomien kunne
reduceres yderligere gennem effektive cybersikkerhedsstrategier, som dog kun halvdelen af
EU-medlemsstaterne har indført (AT, CZ, EE, FI, FR, DE, HU, LT, LU, NL, PL, RO, SK og
UK)
55
, mens AT, DE, DK, FI, FR, NL, SE og UK
56
har særdeles gode nationale kapaciteter.
IKT for effektivitet i den offentlige sektor er en undervurderet løftestang for
vækstvenlig fiskal konsolidering og strukturelle reformer,
navnlig gennem e-forvaltning,
cloud-baserede tjenester
57
, e-sundhed og intelligente og interoperable energi- og transportnet
samt åbning for adgang til information om den offentlige sektor. Siden sidste år er der
løbende gjort fremskridt med at modernisere den offentlige sektor: 87 % af virksomhederne
benytter e-forvaltningstjenester, og flere medlemsstater er ved at indføre obligatoriske
onlinetjenester. Andelen af borgere, der benytter e-forvaltning, er i løbet af de sidste år også
steget til 44 % (begge med 3 procentpoint). IT, HR, BG, CY, CZ, RO, PL og EL ville få gavn
52
"Consumer market study on the functioning of the market for internet access and provision from a consumer
perspective" (Forbrugermarkedsundersøgelse af, hvordan markedet for adgang til og levering af internet fungerer
ud fra et forbrugersynspunkt) (2012) – udført af Civic Consulting for Europa-Kommissionen:
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/market_studies/internet_services_provision_study_en.htm.
53
Eurostat – EU-undersøgelse af husholdningers og enkeltpersoner brug af ikt – Nøgleresultatindikatorer inden
for rammerne af den digitale dagsorden for Europa.
54
Eurostat – EU-undersøgelse af husholdningers og enkeltpersoner brug af ikt – Nøgleresultatindikatorer inden
for rammerne af den digitale dagsorden for Europa.
55
ENISA-kortlægning af nationale cybersikkerhedsstrategier i verden, april 2013.
56
Konsekvensanalyse, der ledsager forslaget til direktiv om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles niveau
for net- og informationssikkerhed i hele EU, SWD(2013) 529 final, februar 2013.
57
Se Kommissionens strategi for cloud computing, COM(2012) 539 final, september 2012.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0021.png
af en mere udbredt anvendelse. Selv om brugen af elektroniske værktøjer i forbindelse med
offentlige indkøb fortsat er begrænset, har nogle medlemsstater gjort brug af denne mulighed,
navnlig PT (elektronisk afgivelse af bud for de fleste procedurers vedkommende), LT, IE, SE
og UK. Anvendelse af e-fakturering er allerede obligatorisk for de fleste offentlige
myndigheder i DK og SE og burde blive almindelig praksis i hele EU.
EU's strategi for intellektuel ejendomsret
58
skal styrkes.
IKT-sektoren samt de sektorer,
der i stigende grad vælger internettet som distributionskanal, er ofte afhængige af
intellektuelle ejendomsrettigheder, der gør dem mere attraktive i finansieringsmæssig
henseende og sikrer de nødvendige investeringsafkast. Registreringssystemer for nationale
rettigheder skal være økonomisk overkommelige og tilgængelige
59
. Endvidere kan
specialiserede IP-afdelinger ved de nationale domstole fremskynde sagsbehandlingen og
forbedre retsafgørelsernes kvalitet væsentligt.
Selv de muligheder, som avancerede netværk og teknologier frembyder, kan ikke udnyttes
fuldt ud til vækst og jobskabelse, hvis virksomhederne og borgerne ikke benytter dem fuldt
ud
60
. Dette potentiale for vækst og jobskabelse udfoldes ikke for øjeblikket, navnlig på grund
af
manglende IKT-færdigheder i arbejdsstyrken.
Ca. 50 % af EU-borgerne har ingen eller
kun ringe EDB-færdigheder
61
, men det forventes, at 90 % af alle job senest i 2015 vil kræve,
at man har et vist kendskab til IKT
62
. IKT-færdigheder skal være en del af det generelle
uddannelsessystem på alle niveauer. Der er endvidere behov for et stærkere samspil mellem
uddannelsessystemet og erhvervslivet på grund af den aktuelle akutte mangel på IKT-
fagfolk
63
.
Politiske prioriteringer
På grundlag af ovenstående bør medlemsstaterne fokusere på følgende nøgleprioriteringer:
Sikring af, at markerne for elektronisk kommunikation fungerer godt,
ved at
styrke deres nationale reguleringsmyndigheder og gennemføre regulering, som
fremmer en konkurrencebaseret anvendelse af højhastighedsbredbånd, om nødvendigt
med målrettet offentlig støtte, navnlig gennem effektiv udnyttelse af de europæiske
strukturfonde og Den Europæiske Investeringsfond.
Fuld gennemførelse af tildelingen af 800 MHz-frekvensbåndet så hurtigt som
muligt og forhøjelse af det frekvensspektrum, der er til rådighed for trådløst
bredbånd, til i alt mindst 1 200 MHz og fjernelse af hindringerne for en effektiv
58
Omfatter EU's og de nationale systemer for anerkendelse, registrering, udnyttelse og håndhævelse af
intellektuel ejendomsret.
59
F.eks. varierer omkostninger til ansøgning om og registrering af et varemærke i tre klasser inden for EU fra
78 EUR i CY til 419 EUR i SE.
60
I den henseende har én europæer ud af fem aldrig benyttet internettet, og andelen personer, som ikke benytter
internettet, er over 40 % i nogle medlemsstater.
61
Eurostat, baseret på et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning (16-74 år) i EU. Forskellene mellem
landene er betydelige, og andelen af personer, der ikke har nogen eller kun ringe færdigheder, spænder fra 26 %
til 79 %.
62
Hvidbog fra IDC "Post Crisis: e-Skills Are Needed to Drive Europe's Innovation Society" (Efter krisen er e-
færdigheder nødvendige for at drive Europas innovationssamfund fremad) (november 2009).
63
Fra 2011 til 2012 blev der skabt mere end 100 000 job som softwareingeniør. Kombineret med det stagnerende
antal personer, som afslutter en IKT-uddannelse, er resultatet stigende mangel på arbejdsmarkedet.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0022.png
udnyttelse og anvendelse af trådløs bredbåndsnet.
Indførelse af gunstige betingelser på de forskellige områder, der indvirker på
onlinetjenester,
herunder gennem korrekt og rettidig gennemførelse af relevant
lovgivning, fra e-handel – som det lovgivningsmæssigt vigtigste element i leveringen
af onlinetjenester – til beskatning, fra levering af pakker til betalinger, fra lovgivning
om forbrugerbeskyttelse
64
såsom direktivet om forbrugerrettigheder til
tvistbilæggelsesmekanismer såsom lovgivning om ATB/OTB
65
.
Støtte til anvendelsen af IKT og navnlig bredbåndsinternet
ved at forbedre
adgangen til finansiering af tilkobling og brug for SMV'er. Medlemsstaterne bør også
investere i IKT-færdigheder, navnlig med støtte fra Den Europæiske Socialfond, ved
at integrere dem mere og bedre i deres uddannelsessystemer, fremme partnerskaber
med erhvervslivet, tiltrække grænseoverskridende mobilitet og vedtage rammen for e-
kompetencer.
Vedtagelse af en samlet og ajourført cybersikkerhedsstrategi
og udpegelse af en
enhed, som er ansvarlig for dens gennemførelse og for samarbejde med andre
medlemsstater.
Forbedring af adgangen til brugervenlige offentlige onlinetjenester, herunder
gennem
grænseoverskridende
sammenkoblinger
og
infrastrukturer,
tilvejebringelse af interoperable offentlige e-indkøb og mere udbredt indførelse
heraf
på de forskellige forvaltningsniveauer og
fremme af udbredt anvendelse af
e-fakturering.
Medlemsstaterne bør fremme open cloud-baserede tjenester med
henblik på at udvikle digitale tjenesteinfrastrukturer og fremme efterspørgslen.
Medlemsstaterne bør også benytte interoperable e-sundhedsløsninger, herunder
elektroniske patientjournaler og e-recepter med henblik på at opnå et mere effektivt
offentligt sundhedssystem og klinisk forskning og yderligere fremme anvendelsen af
ikt til interoperable intelligente energi- og transportnet.
Uden at det berører kvaliteten af meddelte patenter og varemærker, bør
medlemsstaterne eventuelt overveje at
reducere omkostningerne ved og de
gennemsnitlige frister for registrering af nationale patenter og varemærker.
De
bør endvidere sørge for, at der oprettes
specialiserede IP-afdelinger,
og at disse får
tildelt de nødvendige ressourcer.
64
Direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om forbrugerrettigheder, om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF
og direktiv 1999/44/EF samt om ophævelse af Rådets direktiv 85/577/EØF og direktiv 97/7/EF.
65
Direktiv 2013/11/EU af 21. maj 2013 om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på
forbrugerområdet og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF og forordning (EU)
nr. 524/2013 af 21. maj 2013 om onlinetvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om
ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0023.png
D
EL
II
-
I
NTEGRATION
AF
DET
INDRE
MARKED
SET
I
ET
VÆRDIKÆDENINTEGRATIONSPERSPEKTIV
I denne del fremlægges nogle horisontale konklusioner om situationen med hensyn til
integration af det indre marked baseret på en analyse af værdikæder, dvs. levering og køb af
produktionsinput. En fuldstændig rapport om analysen er tilgængelig via dette
link.
Styrkelse af de grænseoverskridende produktionskæder er et vigtigt middel til at
fremme konkurrenceevne og vækst
66
,
og de samlede langsigtede virkninger for
beskæftigelsen vil sandsynligvis også være positive. Endvidere kan styrkelsen af
integrationen af værdikæden inden for EU også bidrage til at genoprette balancer over for
udlandet, eftersom det åbner markeder i medlemsstater, som har overskud i samhandelen med
udlandet.
Analysen viser, at
de grænseoverskridende input i EU's produktion, både i og uden for
EU, samlet set er vokset.
Dette viser, at tempoet i integrationen af det indre marked er blevet
videreført. Uanset disse positive generelle tendenser er der markante forskelle mellem
medlemsstaterne
67
.
Det fremgår også af analysen, at
andelen af
handelen inden for EU og med tredjelande i
produktionsinputtene er komplementær
68
.
Dette
viser, at bestræbelserne på yderligere at uddybe det
indre marked og fremme frihandelsaftaler mellem EU
og partnerøkonomier uden for EU styrker hinanden.
Tjenesteydelsessektorerne bidrager mest til andre
sektorers
aktiviteter,
navnlig
fremstillingsvirksomhed. Derfor
har velfungerende
tjenesteydelsesmarkeder positive virkninger for
EU's fremstillingsvirksomhed og omvendt,
sådan
det fremgår af graf 1.
Graf 1. Betydningen af tværsektorielle
produktionsinput i EU
Sektorbetegnelserne er forklaret i tabellen i bilaget, og
den fuldstændige rapport er tilgængelig via dette
link.
Tallene angiver andelen af (grænseoverskridende og
indenlandske) EU-input inden for EU i forhold til
bestemmelsessektorens output (i procent).
Det fremgår også af analysen, at medlemsstaterne i
deres reformbestræbelser bør fokusere på
at reducere handelshindringer i sektorer, som er
forholdsvist store, men endnu ikke ret godt integreret,
for at udnytte fordelene ved det
indre marked bedst muligt. Dette gælder især for sektorer, hvor integrationen uden for EU er
høj sammenlignet med integrationen inden for EU, eftersom dette kan være udtryk for, at
kapaciteten til samarbejde inden for EU er underudnyttet og derfor kan tyde på, at der fortsat
er betydelige hindringer.
66
Se kapitel 2 på http://ec.europa.eu/enterprise/policies/industrial-competitiveness/competitiveness-
analysis/european-competitiveness-report/comprep2012_en.htm.
67
For en landespecifik analyse af ændringerne i integrationsintensiteten, se den fuldstændige rapport på dette
link.
68
Den gennemsnitlige andel for 2006-2009 af de ikkeindenlandske produktionsinput inden for EU i outputtet var
positivt forbundet med den gennemsnitlige andel af produktionsoutputtene uden for EU i alle medlemsstater.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0024.png
Graf 2. De stærkeste (indenlandske og grænseoverskridende)
Set i dette perspektiv (dvs. med
produktionsforbindelser inden for EU) på tværs af sektorer
fokus på handelsstrømme inden for
produktionsværdikæder) synes der
at være mulighed for yderligere at
reducere
hindringerne
for
ikkemarkedsmæssige
tjenesteydelser
69
,
ejendomsmæglervirksomhed
og
70
detailhandel .
Derudover kunne der opnås mere
økonomisk
vækst,
hvis
medlemsstaterne
gennemførte
politikker til forbedring af
produktiviteten i sektorer, som
allerede er stærkt integreret.
Sådanne reformer vil sandsynligvis
føre
til
afledte
produktivitetsgevinster
for
partnersektorer, navnlig når den
indbyrdes tilknytning mellem
En pils tykkelse svarer til koefficientens størrelse.: input fra én sektor til en anden i
procent af gennemsnittet af begge sektorers output. De respektive koefficienter er
sektorerne er stærk. Som det
vist ud for midten af hver pil. Sektorbetegnelserne er forklaret i følgende
link.
fremgår af graf 2, er leje af
maskiner og udstyr og andre
forretningsaktiviteter på tjenesteydelsesområdet tættest knyttet til det største antal
partnersektorer. Fremstillingsvirksomhed er tættest knyttet til leje og andre
forretningsaktiviteter samt engrossalg og detailhandel på inputsiden og med byggesektoren på
outputsiden. Transportsektoren er tættest knyttet til engrosmarkederne.
69
70
Offentlig forvaltning, forsvar uddannelse og sundhedsvæsen.
Denne analyse benytter integrationen uden for EU i disse tjenester som benchmark. Ved vurderingen af den
samlede
integration af tjenesteydelsesmarkederne i EU bør der dog tages hensyn til andre integrationskanaler,
som ligger uden for dette kapitel, (navnlig levering af tjenester gennem etablering) for at supplere disse
konklusioner.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452402_0025.png
Bilag
OVERSIGT OVER HÅNDHÆVELSEN AF LOVGIVNINGEN OM DET INDRE MARKED I NØGLESEKTORER - status pr. 25. oktober 2013
I meddelelsen om bedre forvaltning af det indre marked opfordres medlemsstaterne til:
- at forpligte sig til "nultolerance", når det drejer sig om gennemførelse af direktiver, dvs. overholde [1] et mål for gennemførelses- og [2] overensstemmelsesefterslæb på 0 %
- at sikre hurtig overensstemmelse og dermed [3] nedbringe varigheden af traktatbrudsprocedurer til 18 måneder i gennemsnit
- at fremskynde processen med at efterkomme Domstolens domme, dvs. [4] opnå fuld overensstemmelse inden 12 måneder i gennemsnit
For yderligere oplysninger se onlineresultattavlen for det indre marked: http://ec.europa.eu/single-market-scoreboard. Næste opdatering er planlagt til slutningen af januar 2014.
BE
[1] Antal direktiver, som endnu ikke
er fuldt gennem ført
[2] Antal verserende
traktatbrudssager om manglende
overholdelse
[3] Gennem snitlig varighed af
verserende traktatbrudssager
[4] Gennem snitlig varighed siden
Domstolens dom m e
[1] Antal direktiver, som endnu ikke
er fuldt gennem ført
[2] Antal verserende
traktatbrudssager om manglende
overholdelse
[3] Gennem snitlig varighed af
verserende traktatbrudssager
[4] Gennem snitlig varighed siden
Domstolens dom m e
[1] Antal direktiver, som endnu ikke
er fuldt gennem ført
[2] Antal verserende
traktatbrudssager om manglende
overholdelse
[3] Gennem snitlig varighed af
verserende traktatbrudssager
[4] Gennem snitlig varighed siden
Domstolens dom m e
[1] Antal direktiver, som endnu ikke
er fuldt gennem ført
[2] Antal verserende
traktatbrudssager om manglende
overholdelse
[3] Gennem snitlig varighed af
verserende traktatbrudssager
[4] Gennem snitlig varighed siden
Domstolens dom m e
[1] Antal direktiver, som endnu ikke
er fuldt gennem ført
[2] Antal verserende
traktatbrudssager om manglende
overholdelse
[3] Gennem snitlig varighed af
verserende traktatbrudssager
[4] Gennem snitlig varighed siden
Domstolens dom m e
BG
0
0
CZ
0
0
32,6
DK
0
0
DE
1
0
28,4
EE
0
0
HR
0
0
IE
0
1
12,8
EL
0
1
ES
0
2
20,0
FR
0
0
IT
0
0
28,1
CY
1
0
8,8
LV
0
0
44,6
LT
0
0
8,8
LU
0
0
HU
0
0
50,2
MT
0
0
12,8
NL
0
0
AT
0
1
52,0
PL
0
0
8,8
PT
0
0
RO
0
0
8,8
SI
0
0
56,7
SK
0
0
84,2
FI
0
0
SE
0
0
UK
0
1
0,2
EU
EU
25.10.13
25.10.12
1
2
6
29,4
måneder
41,4
måneder
0
0
0
7
34,7
måneder
29,4
måneder
0
0
TJENESTEYDELSER
(4 direktiver)
1
0
4,9
60,1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
22,8
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
FINANSIELLE
TJENESTEYDELSER
(2 direktiver)
TRANSPORTTJE-
NESTEYDELSER
(7 direktiver)
0
1
14,0
0
1
0
1
0
0
0
0
11,1
0
0
15,2
0
0
0
0
0
1
4,8
11,6
0
2
9,1
7,8
0
0
0
3
16,9
6,2
0
0
75,9
0
1
6,0
0,7
0
0
0
0
0
2
36,0
0
1
40,0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
4,1
0
2
9,0
4,8
0
1
0
0
8,3
0
2
11,1
3,5
0
0
0
0
0
0
0
1
24,8
0
20
15,4
måneder
6,4
måneder
0
1
44,3
måneder
2
22
12,4
måneder
0,0
måneder
0
1
32,3
måneder
3,5
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
12,8
7,8
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
12,0
0
0
0
0
DET DIGITALE INDRE
MARKED
(1 direktiv)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ENERGITJENESTE-
YDELSER
(4 direktiver)
1
0
13,1
1
1
10,1
1
1
10,1
1
0
0,9
1
0
13,1
3
0
20,9
0
0
2
0
12,9
1
0
13,1
1
0
13,1
1
1
15,0
1
0
13,1
1
0
13,1
1
0
13,1
3
1
17,7
1
0
13,1
1
0
13,1
1
0
13,1
1
0
9,6
1
0
13,1
2*
1
22,2
1
0
13,1
3
0
18,5
3
0
20,7
0
0
13,1
3*
0
20,9
1
0
0,9
1
0
9,6
3
5
15,0
måneder
3
2
7,3
måneder
SAMLEDE RESULTATER PR. 25.10.2013
SAMLEDE RESULTATER PR. 25.10.2012
Ikke
oplyst
- Gennemførelsesefterslæbet er et udtryk for det antal direktiver, der endnu ikke er blevet fuldt gennemført, ud af det samlede antal direktiver, der skulle
have været gennemført. Et direktiv beskrives som et gennemført direktiv, hvis i) medlemsstaten har meddelt, at det er blevet fuldt gennemført, OG ii) hvis det
fremgår af Kommissionens foreløbige gennemgang af de foranstaltninger, som medlemsstaten har meddelt (og eventuelle andre relevante oplysninger fra
medlemsstaten), at direktivet kan betragtes som fuldt gennemført, ELLER hvis Kommissionen endnu ikke har afsluttet sin foreløbige gennemgang.
- Overholdelsesefterslæbet måler antallet af direktiver, med hensyn til hvilke er er indledt traktatbrudsprocedurer for manglende overholdelse.
- Varigheden af verserende sager beregnes fra den dato, hvor Kommissionen sender en åbningsskrivelse om afslutningen af den indledende fase.
* Kommissionene er i færd med at vurdere den lovgivning, der for nylig er blevet meddelt vedrørende henholdsvis et (PL) og to direktiver (FI).
1
Der er foretaget en ny beregning af disse tal for at tage hensyn til den forskellige metodologi, der blev anvendt i 2013, og de er derfor ikke identiske med
dem, der blev offentliggjort i 2012: For øjeblikket omfatter den gennemsnitlige varighed af verserende traktatbrudssager ikke sager, der verserer ved
Domstolen; endvidere beregnes den gennemsnitlige varighed kun på grundlag af positive værdier og ikke som et gennemsnit for alle medlemsstater.
Forklaring
Gennemførelsesefterslæb
Overholdelsesefterslæb
Varigheden af verserende sager
Varighed siden Domsstolens dom
Ikke oplyst
Resultater
Alle mål nået
> 3 mål ikke nået
1-3 mål ikke nået
0%
0%
18 måneder
12 måneder
>0%
>0%
> 18 måneder
> 12 måneder
25