Skatteudvalget 2013
KOM (2013) 0811
Offentligt
1452423_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.11.2013
COM(2013) 811 final
2013/0395 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ophævelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse typer af
tovværk og kabler af jern og stål med oprindelse i Den Russiske Føderation efter en
udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1225/2009
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30.
november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen"), særlig artikel 9,
stk. 2, og artikel 11, stk. 2, i udløbsundersøgelsesproceduren vedrørende den
gældende antidumpingtold på importen af tovværk og kabler af stål med oprindelse i
Den Russiske Føderation.
Generel baggrund
Forslaget er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat
af en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige
og proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
De i øjeblikket gældende foranstaltninger blev indført ved Rådets forordning (EF) nr.
1601/2001 på importen af tovværk og kabler af stål med oprindelse bl.a. i Den
Russiske Føderation og blev bekræftet i oktober 2007 efter en anmodning om
udløbsundersøgelse indgivet af et flertal af EU-producenter af den pågældende vare.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har haft mulighed for at forsvare
deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder
en udtømmende liste over de forhold, der bør evalueres.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den 27. oktober 2012 indledte Kommissionen den anden udløbsundersøgelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af tovværk og kabler af stål med
oprindelse i Den Russiske Føderation. Vedlagte forslag til Rådets forordning bygger
på den konklusion, at det ikke er sandsynligt, at der ville ske fornyet skade, hvis
foranstaltningerne fik lov til at udløbe.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning om afslutning af
proceduren og ophævelse af de gældende foranstaltninger vedrørende importen af
tovværk og kabler af stål med oprindelse i Den Russiske Føderation.
Retsgrundlag
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af
30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art,
der pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler vil af følgende grund ikke være hensigtsmæssige: Ovennævnte
grundforordning foreskriver ikke alternative muligheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for Unionens budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0004.png
2013/0395 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ophævelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af visse typer af
tovværk og kabler af jern og stål med oprindelse i Den Russiske Føderation efter en
udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1225/2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 9, stk. 2, og artikel 11, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen ("Kommissionen") efter høring af det
rådgivende udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A. PROCEDURE
1.
(1)
Gældende foranstaltninger
Ved forordning (EF) nr. 1601/2001
2
indførte Rådet en endelig antidumpingtold på
importen af visse typer af tovværk og kabler af jern og stål (SWR) med oprindelse i
Den Russiske Føderation, Tyrkiet, Thailand og Tjekkiet. Disse foranstaltninger vil i
det følgende blive benævnt "de oprindelige foranstaltninger", og den undersøgelse, der
førte til disse foranstaltninger, vil i det følgende blive benævnt "den oprindelige
undersøgelse".
Kommissionen havde i august 2001 godtaget et pristilsagn fra en russisk producent
(JSC Severstal-Metiz). Denne tilsagnsaftale blev ophævet i oktober 2007
3
, fordi den
blev anset for ikke at være brugbar på grund af vanskeligheder med den korrekte
klassificering af det store antal varetyper, som eksporteres af virksomheden.
Ved forordning (EF) nr. 1279/2007
4
opretholdt Rådet efter en delvis
interimsundersøgelse og en udløbsundersøgelse de oprindelige foranstaltninger over
for Den Russiske Føderation, jf. grundforordningens artikel 11, stk. 2. Disse
foranstaltninger vil i det følgende blive benævnt "de gældende foranstaltninger", og
(2)
(3)
1
2
3
4
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51
EFT L 211 af 4.8.2001, s. 1
EUT L 285 af 31.10.2007, s. 52
EUT L 285 af 31.10.2007, s. 1
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0005.png
udløbsundersøgelsen vil det følgende blive benævnt "den sidste undersøgelse". Samme
forordning afsluttede foranstaltningerne vedrørende importen af tovværk og kabler af
stål med oprindelse i Tyrkiet og Thailand.
(4)
Der er i øjeblikket
5
også indført foranstaltninger over for SWR fra Ukraine og
Folkerepublikken Kina, der blev udvidet til at omfatte importen af SWR afsendt fra
Marokko, Moldova og Republikken Korea.
Anmodning om fornyet undersøgelse
Den 27. oktober 2012 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse i
Den Europæiske
Unions Tidende
om indledning af en udløbsundersøgelse ("indledningsmeddelelsen")
6
af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af SWR med oprindelse i Den
Russiske Føderation i henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 2.
Undersøgelsen blev indledt efter en dokumenteret anmodning indgivet af
forbindelsesudvalget for European Union Wire Rope Industries (i det følgende
benævnt "EWRIS" eller "ansøgeren") på vegne af EU-producenter, som tegner sig for
over 50 % af den samlede EU-produktion af visse typer af tovværk og kabler af jern
og stål. Anmodningen blev indgivet med den begrundelse, at der sandsynligvis fortsat
ville finde dumping sted og igen blive forvoldt EU-erhvervsgrenen skade, hvis
foranstaltningerne udløb.
Undersøgelsen
Nuværende undersøgelsesperiode og den betragtede periode
Undersøgelsen af fortsat eller fornyet dumping og skade omfattede perioden fra 1.
oktober 2011 til 30. september 2012 (nuværende undersøgelsesperiode (NUP)).
Undersøgelsen af de relevante tendenser for vurderingen af sandsynligheden for fortsat
eller fornyet skade omfattede perioden fra 1. januar 2009 til udløbet af NUP ("den
betragtede periode").
Parter, som er berørt af proceduren
Kommissionen underrettede officielt de eksporterende producenter, EU-producenter,
importører og brugere, som den havde kendskab til, og ansøgeren og myndighederne i
eksportlandet. Interesserede parter fik lejlighed til at tilkendegive deres synspunkter
skriftligt og anmode om at blive hørt inden for tidsfristen i indledningsmeddelelsen.
På grund af det potentielt store antal eksporterende producenter i Den Russiske
Føderation,
som
var
omfattet
af undersøgelsen,
fremgik
det
af
indledningsmeddelelsen, at det oprindelig påtænktes at anvende stikprøver i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 17. For at sætte Kommissionen i
stand til at fastslå, om det var nødvendigt at anvende stikprøver og i givet fald at
udtage en stikprøve, blev eksporterende producenter fra Den Russiske Føderation
anmodet om at give sig til kende senest 15 dage efter indledningen af proceduren og
2.
(5)
(6)
3.
3.1.
(7)
3.2.
(8)
(9)
5
6
EUT L 36 af 9.2.2012, s. 1.
EUT C 330 af 27.10.2012, s. 5.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indsende de oplysninger, der blev anmodet om i indledningsmeddelelsen, til
Kommissionen.
(10)
Da kun to eksporterende producenter i Den Russiske Føderation indgav de
oplysninger, der blev anmodet om i indledningsmeddelelsen, og erklærede sig villige
til yderligere at samarbejde med Kommissionen, blev det besluttet ikke at anvende
stikprøver af eksporterende producenter.
Kommissionen meddelte i indledningsmeddelelsen, at den foreløbigt havde udtaget en
stikprøve af EU-producenter og opfordret interesserede parter til at fremsætte
bemærkninger hertil inden for en frist, der er fastsat i indledningsmeddelelsen. Den
foreløbige stikprøve bestod af fem EU-producenter, som blev anset for at være
repræsentative for EU-erhvervsgrenen med hensyn til produktionsmængde og salg af
samme vare i Unionen.
Da der ikke blev fremsat bemærkninger, blev de foreslåede virksomheder udtaget til at
indgå i den endelige stikprøve, og de berørte parter blev informeret herom. En af de
endeligt udtagne virksomheder trak sig imidlertid efterfølgende ud af stikprøven.
Kommissionen besluttede derfor kun at lade stikprøven bestå af de fire tilbageværende
virksomheder, som stadig blev anset for at være repræsentative for EU-erhvervsgrenen
med hensyn til produktionsmængde (29,3 %) og salg (20,9 %) af samme vare i
Unionen.
Skønt det påtænktes at anvende stikprøver af ikke forretningsmæssigt forbundne
importører i indledningsmeddelelsen, var der hverken ikke forretningsmæssigt
forbundne importører eller brugere, der gav sig til kende. Derfor blev der ikke udtaget
nogen stikprøve af ikke forretningsmæssigt forbundne importører.
Der blev udsendt spørgeskemaer til de fire EU-producenter i stikprøven, de to
eksporterende producenter i Den Russiske Føderation og den forretningsmæssigt
forbundne importør.
Spørgeskemabesvarelser
Der blev modtaget spørgeskemabesvarelser fra de fire EU-producenter i stikprøven,
fra den forretningsmæssigt forbundne importør og fra en eksporterende producent fra
Den Russiske Føderation.
Skønt der kun var to eksporterende producenter fra Den Russiske Føderation, der
oprindelig havde givet sig til kende, havde kun én indsendt en spørgeskemabesvarelse
og blev anset for at være samarbejdsvillig i forbindelse med undersøgelsen. Den
samarbejdsvillige eksporterende producent har et helejet datterselskab, der er baseret i
Italien, og som også fremstiller SWR og importerer den pågældende vare fra Den
Russiske Føderation. Den anden eksporterende producent indsendte en redegørelse på
tidspunktet for indledningen af undersøgelsen og blev opfordret til at udfylde et
spørgeskema, men undlod at gøre det. Den anden eksporterende producent anses
derfor ikke for at have samarbejdet i forbindelse med undersøgelsen.
Kontrolbesøg
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på at fastslå sandsynligheden for fortsat eller fornyet
(11)
(12)
(13)
(14)
3.3.
(15)
(16)
3.4.
(17)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dumping med deraf følgende skade og fastslå Unionens interesser. Der blev aflagt
kontrolbesøg hos følgende virksomheder:
a) EU-producenter:
CASAR Drahtseilwerk Saar GmbH, Tyskland
BRIDON International Ltd., Det Forenede Kongerige
TEUFELBERGER Seil GmbH, Østrig
Manuel Rodrigues de OLIVEIRA Sá & Filhos, S.A., Portugal
b) Eksporterende producenter i Den Russiske Føderation:
JSC SEVERSTAL-Metiz, Cherepovets
c) Forretningsmæssigt forbundet importør:
REDAELLI Tecna SpA, Italien.
B. DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
1.
(18)
Den pågældende vare
Den pågældende vare er den samme som i den oprindelige undersøgelse og i den
sidste undersøgelse, der førte til indførelsen af de gældende foranstaltninger, dvs.
tovværk og kabler af jern og stål, herunder lukkede tove, undtagen tovværk og kabler
af rustfrit stål, med største tværmål over 3 mm, med og uden kroge (af erhvervsgrenen
ofte betegnet "SWR"), i øjeblikket henhørende under KN-kode ex 7312 10 81, ex 7312
10 83, ex 7312 10 85, ex 7312 10 89 og ex 7312 10 98 ("den pågældende vare").
Samme vare
Denne udløbsundersøgelse bekræftede, at SWR, der fremstilles i Den Russiske
Føderation og eksporteres til Unionen, og SWR, der produceres og sælges i Unionen
af EU-producenterne, har samme grundlæggende fysiske og tekniske egenskaber og
endelige anvendelsesformål og derfor betragtes som samme vare, jf.
grundforordningens artikel 1, stk. 4.
C.
1.
(20)
SANDSYNLIGHEDEN FOR FORTSAT ELLER FORNYET DUMPING
Indledende bemærkninger
Det blev i overensstemmelse med grundforordningens artikel 11, stk. 2, undersøgt, om
der fandt dumping sted på det pågældende tidspunkt, og i bekræftende fald, om de
gældende foranstaltningers udløb sandsynligvis ville føre til fortsat eller fornyet
dumping.
Som forklaret ovenfor i betragtning 10 var det ikke nødvendigt at udtage en stikprøve
af eksporterende producenter i Den Russiske Føderation. Den samarbejdsvillige
eksporterende producent tegnede sig for 99 % af eksporten af den pågældende vare fra
2.
(19)
(21)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Russiske Føderation til Unionen i NUP. På det grundlag blev det konkluderet, at
samarbejdsgraden var høj.
(22)
Da to andre kendte producenter i Den Russiske Føderation ikke samarbejdede i
forbindelse med undersøgelsen, måtte konklusionerne vedrørende sandsynligheden for
fortsat eller fornyet dumping nedenfor baseres på de bedste tilgængelige oplysninger,
herunder oplysninger fra Eurostat, officielle russiske statistikker og begrænsede
oplysninger fra en anden producent.
Dumpingimport i NUP
Ifølge anmodningen om fornyet undersøgelse fandt eksporten fra Den Russiske
Føderation til Unionen tilsyneladende sted til dumpingpriser med en gennemsnitlig
margen på 130,8 %. Som nævnt i indledningsmeddelelsen (punkt 4.1)
sammenlignede ansøgeren eksportpriserne fra Den Russiske Føderation til Unionen
(ab fabrik) med hjemmemarkedspriserne i Den Russiske Føderation.
Normal værdi
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 2, undersøgte
Kommissionen først, om den eksporterende producents samlede hjemmemarkedssalg
af samme vare til uafhængige kunder på det russiske hjemmemarked var
repræsentativt, dvs. om den samlede salgsmængde udgjorde mindst 5 % af det
tilsvarende samlede eksportsalg til Unionen. Hjemmemarkedssalget af samme vare fra
den samarbejdsvillige eksporterende producent blev anset for at være repræsentativt.
Derefter fastlagde Kommissionen, hvilke typer af samme vare, som den eksporterende
producent solgte på hjemmemarkedet, der var identiske eller direkte sammenlignelige
med de typer, som solgtes til eksport til Unionen.
Det blev derefter undersøgt, om den samarbejdsvillige eksporterende producents
hjemmemarkedssalg var repræsentativt for hver varetype, dvs. om
hjemmemarkedssalget af hver varetype udgjorde mindst 5 % af salgsmængden af
samme varetype til Unionen. For de varetyper, der blev solgt i repræsentative
mængder, undersøgtes det så, om salget havde fundet sted i normal handel, jf.
grundforordningens artikel 2, stk. 4.
Undersøgelsen af, hvorvidt hjemmemarkedssalget for hver varetype, der blev solgt på
hjemmemarkedet i repræsentative mængder, kunne anses for at have fundet sted i
normal handel, blev foretaget ved at fastsætte andelen af rentabelt salg til uafhængige
kunder af den pågældende varetype. I alle de tilfælde, hvor salget på hjemmemarkedet
af den bestemte varetype skete i tilstrækkelig mængde og i normal handel, blev den
normale værdi baseret på den faktiske hjemmemarkedspris beregnet som et vejet
gennemsnit af alt hjemmemarkedssalg af den varetype i NUP.
For de resterende varetyper, hvis hjemmemarkedssalg ikke var repræsentativt eller
ikke fandt sted i normal handel, blev den normale værdi beregnet i henhold til
grundforordningens artikel 2, stk. 3. Den normale værdi blev beregnet som
produktionsomkostningerne for de eksporterede typer (om nødvendigt justeret) plus en
rimelig procentsats til dækning af salgs-, administrations- og generalomkostninger
samt en rimelig fortjenstmargen baseret på faktiske oplysninger vedrørende
2.
(23)
2.1.
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
produktion og salg af samme vare i normal handel, jf. grundforordningens artikel 2,
stk. 6, første punktum.
2.2.
(29)
Eksportpris
For eksportsalg til EU-markedet fra den samarbejdsvillige russiske eksporterende
producent direkte til uafhængige kunder blev eksportprisen fastsat på grundlag af de
priser, der faktisk blev betalt eller skulle betales for den pågældende vare, jf.
grundforordningens artikel 2, stk. 8.
For den eksporttransaktion, hvor eksporten til Unionen skete gennem en
forretningsmæssigt forbundet handelsvirksomhed, blev eksportprisen fastsat på
grundlag af prisen for denne forretningsmæssigt forbundne forhandlers første
videresalg til uafhængige kunder i Unionen, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 9.
Der blev foretaget justeringer for at tage hensyn til alle de omkostninger, der påløb
mellem importen og videresalget, og til fortjeneste med henblik på at fastsætte en
realistisk eksportpris. Da der ikke forelå oplysninger fra uafhængige importører
vedrørende niveauet for den fortjeneste, der opnåedes i NUP, blev der anvendt en
gennemsnitlig fortjenstmargen på 5 %.
Sammenligning
Sammenligningen mellem den vejede gennemsnitlige normale værdi og den vejede
gennemsnitlige eksportpris blev foretaget på grundlag af prisen ab fabrik og i samme
handelsled.
For at sikre en rimelig sammenligning mellem den normale værdi og eksportprisen
blev der taget hensyn til forskelle i faktorer, der påvistes at påvirke priserne og
prissammenligneligheden, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 10. Således blev der
indrømmet justeringer for forskelle i transport- og forsikringsomkostninger,
håndtering, lastning og dermed forbundne omkostninger, finansielle omkostninger og
pakningsomkostninger, provisioner og rabatter, når dette var relevant og velbegrundet.
Dumpingmargen
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 11, sammenlignedes den
vejede gennemsnitlige normale værdi for hver varetype med den vejede
gennemsnitlige eksportpris for den tilsvarende type af den pågældende vare. Denne
sammenligning viste, at der fandt dumping sted, som udgjorde 4,7 % for den
eksporterende producent.
Importens udvikling i tilfælde af foranstaltningernes ophævelse
Indledende bemærkninger
I forlængelse af undersøgelsen af, om der fandt dumping sted i NUP, blev
sandsynligheden for fortsat dumping i tilfælde af ophævelse af foranstaltningerne også
undersøgt. I den forbindelse blev følgende elementer undersøgt: mængden af og
priserne på dumpingimporten fra Den Russiske Føderation, EU-markedets og andre
tredjelandsmarkeders tiltrækningskraft, produktionskapacitet og overkapacitet til
eksport i Den Russiske Føderation.
(30)
2.3.
(31)
(32)
2.4.
(33)
3.
3.1.
(34)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0010.png
3.2.
(35)
Mængden af og priserne på dumpingimporten fra Den Russiske Føderation
Ifølge Eurostat voksede importen fra Den Russiske Føderation i den betragtede
periode fra 2 005 ton i 2009 til 2 343 ton i NUP svarende til omkring 1 % af EU-
forbruget i NUP og i den betragtede periode. Som nævnt ovenfor i betragtning 33
fandt importen fra den samarbejdsvillige eksporterende producent sted til
dumpingpriser (4,7 %) på trods af den gældende antidumpingtold.
EU-markedets og andre tredjelandsmarkeders tiltrækningskraft
Eksporten til Unionen udgjorde 3 % af den samarbejdsvillige producents samlede salg,
hvorimod hovedparten af salget (85 %) fandt sted på det russiske hjemmemarked.
Hjemmemarkedet voksede med 38 % i den betragtede periode
7
og kan vokse
yderligere, hvis Den Russiske Føderations BNP fortsætter med at vokse, jf. prognoser
fra offentligt tilgængelige kilder med speciale i økonomiske analyser. Endvidere
afslørede oplysninger indsamlet i forbindelse med undersøgelsen, at den
samarbejdsvillige producent ikke producerer alle typer af den pågældende vare, og at
dennes konkurrencepres på EU-producenterne derfor er begrænset. Dette er
sandsynligvis også tilfældet for de to andre producenter, for hvem der ikke er
tilgængelige oplysninger om investeringer i nye maskiner, som f.eks. kunne skabe
mulighed for produktion af den pågældende vare med en større diameter. Desuden
lader det begrænsede konkurrencepres fra de eksporterende producenter fra Den
Russiske Føderation også til at blive bekræftet af tilstedeværelsen af EU-producenter
på det russiske marked. Ifølge de officielle russiske toldstatistikker tegnede EU-
producenternes eksport af samme vare til Den Russiske Føderation sig for 30 % af al
import af samme vare til det russiske marked i NUP, hvilket gør EU-producenterne til
den største eksportør på det russiske marked.
Som reaktion på den endelige fremlæggelse af oplysninger fremførte ansøgeren, at den
forventede vækst i BNP i Rusland (på omkring 3 %) er ret beskeden og ikke giver
mulighed for yderligere udvikling af det russiske SWR-marked. Følgelig er det
russiske marked muligvis ikke i stand til at absorbere yderligere mængder af samme
vare. I den forbindelse bemærkes det, at væksten i det russiske BNP i den betragtede
periode, dvs. fra 2009 til udgangen af UP, var lavere end den forventede vækst i 2014
og alligevel muliggjorde vækst på SWR-markedet i Rusland med 38 %. Derfor blev
argumentet afvist.
Samme part pegede også på de nye varetyper, som den samarbejdsvillige
eksporterende producent for nylig har udviklet (i samarbejde med sit datterselskab, der
er hjemmehørende i Unionen), og påstod, at dette bekræfter de investeringer, som
denne producent foretog i den betragtede periode. Dette er dog ikke i strid med
konklusionen vedrørende den samarbejdsvillige producents manglende evne til at
producere alle typer tovværk (især SWR i højprissegmentet). Derfor blev argumentet
afvist.
EU-markedets tiltrækningskraft bør også ses i sammenhæng med de russiske
eksporterende producenters overtagelse af en række EU-producenter. Faktisk ejer to
russiske producenter på nuværende tidspunkt datterselskaber, der er hjemmehørende i
Unionen. Kontrolbesøget hos den samarbejdsvillige eksportørs EU-baserede
Ifølge oplysninger fra Prommetiz – russisk sammenslutning af hardwareproducenter.
3.3.
(36)
(37)
(38)
(39)
7
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
datterselskab viste, at dets salg hovedsagelig fandt sted på det europæiske marked, og
at det dermed forbundne salg mellem den samarbejdsvillige producent og dette
datterselskab var begrænset i NUP.
(40)
På grundlag af oplysningerne fra den samarbejdsvillige eksportør skal det bemærkes,
at den russiske eksportmængde af den pågældende vare til tredjelande var fire gange
højere end eksportmængden til Unionen i NUP. Den samarbejdsvillige eksporterende
producents eksportpriser til tredjelande var i gennemsnit lavere end dennes
hjemmemarkedssalgspris i Den Russiske Føderation, men i gennemsnit på et højere
niveau end eksportpriserne til EU-markedet. Dette muliggør en konklusion om, at
eksportsalget til tredjelandes markeder er mere attraktivt end salget til EU-markedet. I
den sammenhæng bemærkes også de etablerede salgskanaler til markederne i
Fællesskabet af Uafhængige Stater (SNG).
Som reaktion på den endelige fremlæggelse af oplysninger fremførte ansøgeren, at de
russiske producenters eksportpriser til tredjelandes markeder faktisk er lavere end
eksportpriserne til Unionen. En sammenligning mellem gennemsnitlige eksportpriser
til Ukraine og til en række europæiske lande angiveligt baseret på de russiske
toldstatistikker blev benyttet. Der blev ikke fremlagt nogen oprindelige oplysninger
som dokumentation for sammenligningen. I den forbindelse skal det bemærkes, at den
sammenligning af prisforskellen mellem russiske priser ved eksport til Unionen og til
tredjelandsmarkeder, der blev foretaget i undersøgelsen, byggede på verificerede
spørgeskemaoplysninger fra den samarbejdsvillige eksporterende producent. En sådan
prissammenligning fandt sted ab fabrik under hensyntagen til forskellene mellem
varetyper og handelsled. Ansøgerens gennemsnitspriser afspejler ikke kompleksiteten
i priskomponenterne og -intervallerne på SWR-markedet på grund af det betydelige
antal forskellige varer og forskellige handelsled. Derfor blev argumentet afvist.
Den samme part hævdede, at niveauet for EU-erhvervsgrenens eksportmængde til Den
Russiske Føderation er irrelevant i dette tilfælde, og pegede i stedet på den øgede
import fra Folkerepublikken Kina til Den Russiske Føderation og behovet for at tage
denne i betragtning i forbindelse med undersøgelsen, da den udgør en
konkurrencetrussel mod tilstedeværelsen af russiske producenter på det russiske
marked og på SNG-markederne. I den forbindelse er det relevant, at EU-producenterne
er ledende eksportører på det russiske marked, da dette bl.a. bekræfter, at de russiske
producenter ikke er i stand til at producere alle de typer af SWR, som der er
efterspørgsel efter på det russiske marked. For så vidt angår den kinesiske eksport til
Den Russiske Føderation, skal det bemærkes, at den voksede sideløbende med den
hurtige vækst i efterspørgslen på det russiske marked. Der blev ikke fremlagt
oplysninger f.eks. vedrørende niveauerne for de kinesiske eksportpriser til Rusland og
SNG-landene eller den undersøgte importerede vares egenskaber for at muliggøre en
yderligere analyse. Endelig skal det bemærkes, at ifølge de russiske toldstatistikker
forblev de russiske producenter af den pågældende vare ledende på deres SWR-
hjemmemarked i NUP, og den samlede import til dette marked tegnede sig kun for
omkring 15 % af det russiske SWR-marked. Derfor blev argumentet afvist.
Produktionskapacitet og overkapacitet til eksport i Den Russiske Føderation
Ifølge anmodningen om en fornyet undersøgelse var produktionskapaciteten for
samtlige russiske eksporterende producenter på 115 000 ton. I løbet af undersøgelsen
revurderede ansøgeren den russiske produktionskapacitet til at være på mellem
(41)
(42)
3.4.
(43)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220 000 og 250 000 ton, hvilket imidlertid ikke blev dokumenteret. På grundlag af de
efterprøvede oplysninger fra den samarbejdsvillige eksportør, oplysninger fra en anden
kendt producent og oplysningerne i anmodningen om den tredje producent blev
samtlige russiske producenters produktionskapacitet i forbindelse med den
pågældende vare fastsat til at være på omkring 158 000 ton. I den forbindelse skal det
bemærkes, at den samarbejdsvillige producents produktionskapacitet undergik
strukturelle tilpasninger i den betragtede periode, som førte til, at en
produktionsworkshop blev lukket.
(44)
Som reaktion på den endelige fremlæggelse af oplysninger hævdede en part, at visse
maskiner fra den lukkede produktionsworkshop blev overført til et andet af den
samarbejdsvillige producents produktionssteder. Denne påstand blev imidlertid ikke
dokumenteret. I den forbindelse bekræftes det, at de beviser, der blev indsamlet i
forbindelse med undersøgelsen, bekræfter, at den samarbejdsvillige producent i den
betragtede periode undergik strukturelle tilpasninger, som bl.a. omfattede skrotning af
nogle maskiner på alle tre produktionssteder og nedlæggelse af en
produktionsworkshop. Samtidig kan det ikke udelukkes, at visse maskiner fra den
lukkede produktionsworkshop blev overført til de øvrige. Under alle omstændigheder
ændrer dette ikke beregningen af denne producents produktionskapacitet og
produktionskapaciteten i Rusland som helhed, som parten ikke anfægtede. Derfor blev
argumentet afvist.
Med hensyn til spørgsmålet om kapacitetsudnyttelse og overkapacitet blev det ud fra
oplysningerne fra to producenter, da der ikke forelå præcise oplysninger om den tredje
producents kapacitetsudnyttelse, antaget, at dennes kapacitetsudnyttelse lå på niveau
med de to andre producenters, nemlig på 90 % i NUP. I betragtning af ovenstående
blev det konkluderet, at den samlede overkapacitet i Den Russiske Føderation var i
størrelsesordenen 17 000 ton. Dette svarede til omkring 8 % af EU-forbruget i NUP.
Konklusion
I betragtning af konklusionerne om, at eksporten fra Den Russiske Føderation stadig
dumpes i NUP, er der en sandsynlighed for fortsat dumping på EU-markedet, hvis de
gældende antidumpingforanstaltninger ophæves.
Følgende punkter bør imidlertid fremhæves: For det første er der kun begrænset
overkapacitet i Den Russiske Føderation, som kan absorberes af den hurtigt voksende
efterspørgsel på hjemmemarkedet. For det andet har de russiske producenter ikke
kapacitet til at levere alle typer af tovværk, og derfor er deres konkurrencepres på EU-
markedet begrænset. For det tredje har to af de tre kendte eksporterende producenter
helejede datterselskaber i Unionen, som producerer samme vare. Ud fra oplysninger
modtaget fra den samarbejdsvillige eksporterende producents datterselskab fremgår
det, at samme vare produceret af datterselskabet hovedsagelig sælges på EU-markedet,
hvorimod den eksporterende producent producerer og sælger samme vare
hovedsagelig til det russiske marked. Desuden har de russiske eksporterende
producenter stærke handelsforbindelser til tredjelandes markeder, navnlig SNG-
markederne, som er mere attraktive for russiske eksportører, fordi priserne til disse
markeder i gennemsnit er højere end priserne til Unionen. På dette grundlag blev det
konkluderet, at importen af den pågældende vare fra Den Russiske Føderation
sandsynligvis ikke vokser betydeligt, hvis foranstaltningerne får lov til at udløbe.
(45)
3.5.
(46)
(47)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0013.png
D. DEFINITION AF EU-ERHVERVSGRENEN
(48)
I NUP blev SWR fremstillet af over 30 EU-producenter. Disse producenters
produktion (fastsat på grundlag af oplysninger indsamlet hos de samarbejdsvillige
producenter og for de øvrige EU-producenters vedkommende fastsat på grundlag
oplysninger i klagen) anses derfor for at udgøre EU-produktionen, jf.
grundforordningens artikel 4, stk. 1.
Som forklaret i betragtning 12 blev der på grund af det store antal EU-producenter
udtaget en stikprøve. Med henblik på skadesanalysen blev der fastsat
skadesindikatorer på følgende to niveauer:
De makroøkonomiske elementer (produktion, kapacitet, salgsmængde, markedsandel,
vækst, beskæftigelse, produktivitet, gennemsnitlige enhedspriser, dumpingmargenens
størrelse) blev vurderet for EU-produktionen som helhed på grundlag af oplysninger
fra de samarbejdsvillige producenter og fra Eurostat, og for de øvrige EU-producenters
vedkommende blev der foretaget en beregning på grundlag af oplysningerne fra
ansøgeren.
Analysen af mikroøkonomiske elementer (lagre, lønninger, rentabilitet,
investeringsafkast, likviditet, evne til at rejse kapital og investeringer) blev gennemført
for EU-producenterne i stikprøven på grundlag af deres oplysninger, som blev
efterprøvet.
E. SITUATIONEN PÅ EU-MARKEDET
1.
(50)
EU-forbruget
EU-forbruget voksede med 8 % fra 195 426 ton til 211 380 ton mellem 2009 og NUP.
EU-forbruget (ton)
Indeks
2009
195 426
100
2010
206 940
106
2011
213 350
109
NUP
211 380
108
(49)
2.
2.1.
(51)
Den nuværende import fra Den Russiske Føderation
Mængde, markedsandel og priser for importen fra Den Russiske Føderation
Ifølge oplysninger fra Eurostat er importmængden af den pågældende vare med
oprindelse i Den Russiske Føderation vokset fra 2 005 ton til 2 343 ton mellem 2009
og NUP. Trods denne vækst er disse mængder lavere end importen fra Den Russiske
Føderation i den sidste undersøgelse, hvor importen var på 2 908 ton for 2005 og
3 323 ton for perioden fra 1. juli 2005 til 30. juni 2006 (sidste NUP). Endvidere
udviser importen fra Rusland siden udgangen af undersøgelsesperioden en faldende
tendens (- 20 %).
Den russiske imports markedsandel var på 1,03 % i 2009 og på 1,11 % i NUP.
Med hensyn til importpriserne voksede de støt med 12 % i den betragtede periode.
Import (i ton)
Indeks
Markedsandel
2009
2 005
100
1,03 %
2010
2 197
110
1,06 %
2011
2 549
127
1,19 %
NUP
2 343
117
1,11 %
(52)
(53)
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0014.png
Indeks
Importpris
Indeks
100
1 054
100
103
1 084
103
116
1 171
111
108
1 178
112
2.2.
(54)
Prisunderbud
Der blev konstateret prisunderbud ved at anvende eksportpriserne fra den
samarbejdsvillige russiske producent uden antidumpingtold, og det viste sig at ligge på
mellem 54,7 % og 69,0 % afhængigt af varetyper med en vejet gennemsnitlig
underbudsmargen på 63,4 %. I betragtning af de små importmængder fra Den
Russiske Føderation og de talrige forskellige typer af SWR, der findes, kunne
prisunderbuddet imidlertid kun fastsættes på grundlag af meget få identiske varetyper
med små mængder (19,9 ton). Underbudsmargenen kan derfor kun betragtes som
vejledende.
Import fra andre lande
Mængde, markedsandel og priser ved import fra andre lande
Importen fra andre lande end Den Russiske Føderation voksede med 10,6 % i den
betragtede periode, hvilket er mere end stigningen i forbruget på EU-markedet
(+ 8 %). Til trods for den øgede EU-markedsandel til andre lande end Den Russiske
Føderation kan de respektive markedsandele betragtes som værende stabile.
De vigtigste eksportlande i NUP var Sydkorea med en markedsandel på 16 %
efterfulgt af Kina (1,78 %), Thailand med en markedsandel på omkring 1,65 % og Den
Russiske Føderation (se ovenfor, med en markedsandel på 1,11 %), mens EU-
erhvervsgrenens markedsandel lå tæt på 60 %.
Lande/Import i ton
Sydkorea
Kina
Thailand
Andre lande
Subtotal (undtagen fra Den Russiske
Føderation)
Rusland
2009
32 027
5 797
3 673
34 938
76 435
2 005
2010
23 926
4 067
3 815
38 974
70 782
2 197
2011
28 906
5 174
5 348
39 376
78 804
2 548
NUP
34 798
3 765
3 499
42 444
84 506
2 343
3.
3.1.
(55)
(56)
Samlet import ( inkl. fra Den
Russiske Føderation)
78 440
72 979
81 352
86 849
3.2.
(57)
Prisunderbud
De samlede gennemsnitlige importpriser for samme vare fra andre lande
forblev
stabile og uændrede i den betragtede periode og underbød EU-erhvervsgrenens priser
med gennemsnitligt 57 %.
EU-erhvervsgrenens situation
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 3, stk. 5, undersøgte
Kommissionen alle relevante økonomiske faktorer og forhold, der har indflydelse på
EU-erhvervsgrenens situation.
4.
(58)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0015.png
4.1.
(59)
Indledende bemærkninger
I betragtning af, at der blev anvendt stikprøveudtagning, for så vidt angår EU-
erhvervsgrenen, blev skadens omfang vurderet ud fra oplysninger indsamlet på
niveauet for hele EU-erhvervsgrenen (makroøkonomiske elementer som defineret i
betragtning 49) og ud fra oplysninger indsamlet på niveauet for de stikprøveudtagne
EU-producenter (mikroøkonomiske elementer som defineret i betragtning 49).
a)
Produktion
(60)
EU-erhvervsgrenens produktion voksede med 6 % mellem 2009 og NUP, dvs. fra
214 475 ton til 228 368 ton. I en situation med voksende forbrug (+ 8 %), som nævnt i
betragtning 52, øgede EU-erhvervsgrenen sin produktionsmængde med 6 %.
EU-erhvervsgrenen
Produktionsmængde (i ton)
Indeks
2009
214 475
100
2010
223 385
104
2011
224 559
105
NUP
228 368
106
b)
(61)
Kapacitet og kapacitetsudnyttelsesgrad
Væksten i EU-forbruget (+ 8 %) udløste også en vækst i EU-erhvervsgrenens
produktion med 6 %.
EU-erhvervsgrenen
Kapacitet
Indeks
Kapacitetsudnyttelse
Indeks
2009
348 852
100
61,5 %
100
2010
371 187
106
60,2 %
98
2011
366 976
105
61,2 %
100
NUP
369 134
106
61,9 %
101
c)
(62)
Salgsmængde
EU-erhvervsgrenens salg på EU-markedet voksede med 7 % mellem 2009 og NUP.
EU-erhvervsgrenen
Salg til ikke forretningsmæssigt forbundne
parter i Unionen (i ton)
Indeks
2009
116 902
100
2010
133 824
114
2011
131 085
112
NUP
124 524
107
d)
(63)
Markedsandel
Det lykkedes EU-erhvervsgrenen at bevare sin markedsandel relativt stabilt i den
betragtede periode, dvs. på 60 % i 2009 og på 59 % i NUP.
EU-erhvervsgrenen
Markedsandel
Indeks
2009
60 %
100
2010
65 %
108
2011
61 %
102
NUP
59 %
98
e)
(64)
Vækst
Mellem 2009 og NUP, hvor EU-forbruget voksede med 8 %, voksede EU-
erhvervsgrenens salgsmængde også med 7 %. EU-erhvervsgrenens markedsandel kan
derfor betragtes som værende stabil, skønt den tabte en smule markedsandel,
hvorimod importen fra Den Russiske Føderation kun voksede lidt.
f)
Beskæftigelse
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0016.png
(65)
EU-producenterne i stikprøven udviste en vækst på 5 % i den betragtede periode, mens
ansøgerens beregning af den samlede EU-erhvervsgrens beskæftigelsesniveau er
forskellig og viser en negativ tendens i form af et fald på 6 % mellem 2009 og NUP.
EU-erhvervsgrenen
Beskæftigelse
Indeks
2009
3 763
100
2010
3 776
100
2011
3 688
98
NUP
3 544
94
g)
(66)
Dumpingmargenens størrelse
Med hensyn til indvirkningen på EU-erhvervsgrenen af de faktiske dumpingmargeners
størrelse (4,7 %), kan denne indvirkning ikke anses for at være betydelig i betragtning
af den lille samlede importmængde fra Den Russiske Føderation og den relativt lave
dumpingmargen.
h)
Lagerbeholdninger
(67)
EU-erhvervsgrenens slutlagre faldt mellem 2009 og NUP.
Producenter i stikprøven
Slutlagre (i ton)
Indeks
2009
11 723
100
2010
10 240
87
2011
9 813
84
NUP
10 489
89
i)
(68)
Salgspriser og faktorer, som påvirker hjemmemarkedspriserne
EU-erhvervsgrenens enhedssalgspriser voksede med 8 % mellem 2009 og NUP.
Denne prisudvikling hænger sammen med, at EU-erhvervsgrenen var i stand til at
vælte stigningen i produktionsomkostningerne (på 8 %) over på brugerne. Den hænger
også sammen med EU-erhvervsgrenens gradvise omlægning i retning af SWR med en
større diameter og større fokus på tovværk til særlig brug.
Producenter i stikprøven
Gennemsnitlig enhedssalgspris i EU
(EUR/ton)
Indeks
2009
3 625
100
2010
3 658
101
2011
3 809
105
NUP
3 911
108
j)
(69)
Lønninger
Mellem 2009 og NUP steg gennemsnitslønnen pr. FTÆ med 20 % i den betragtede
periode. Efter omstruktureringen af visse stikprøveudtagne virksomheder voksede
antallet af ansatte funktionærer i forhold til arbejdere i den betragtede periode, hvilket
afspejles i den øgede gennemsnitlige lønomkostning pr. ansat.
Producenter i stikprøven
Løn pr. FTÆ (EUR)
Indeks
2009
42 393
100
2010
45 174
107
2011
48 718
115
NUP
51 052
120
k)
(70)
Produktivitet
EU-erhvervsgrenens arbejdsstyrkes produktivitet målt som resultat pr.
fuldtidsækvivalent ("FTÆ") ansat pr. år var flygtig i den betragtede periode, da den
faldt i 2010, inden den voksede igen i 2011 og i NUP.
EU-erhvervsgrenen
Produktivitet
Indeks
2009
58
100
2010
52
88
2011
53
90
NUP
55
94
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452423_0017.png
l)
(71)
Investeringer og evne til at rejse kapital
Investeringerne i SWR voksede med 271 % i den betragtede periode, var betydelige og
beløb sig til næsten 16 mio. EUR i NUP. Producenterne i stikprøven havde ikke svært
ved at rejse kapital i den betragtede periode. Endvidere kunne en stor del af
investeringerne finansieres gennem egengenererede pengestrømme.
Producenter i stikprøven
Investeringer (1 000 EUR)
Indeks
2009
5 845
100
2010
6 025
103
2011
12 656
217
NUP
15 839
271
m)
(72)
Rentabilitet på EU-markedet
Det lykkedes producenterne i stikprøven at opnå fortjenester i hele den betragtede
periode. Fortjenesten fra 2009 til NUP lå - trods faldet i forhold til 2009 - et godt
stykke over målfortjenesten på 5 % i den oprindelige undersøgelse.
Producenter i stikprøven
Rentabilitet på EU-markedet
Indeks
2009
14,8 %
100
2010
10,1 %
68
2011
10,6 %
72
NUP
10,6 %
72
n)
(73)
Investeringsafkast
Investeringsafkastet udtrykt som den samlede fortjeneste ved SWR-aktivitet i procent
af den bogførte nettoværdi af de aktiver, der direkte og indirekte er knyttet til
fremstillingen af SWR, fulgte i det store hele ovennævnte rentabilitetstendens i hele
den betragtede periode. Trods faldet er denne indikator fortsat meget høj.
Producenter i stikprøven
Investeringsafkast
Indeks
2009
37,7 %
100
2010
23,4 %
62
2011
25 %
66
NUP
23 %
61
o)
(74)
Likviditet
Likviditetssituationen er fortsat generelt meget positiv, trods en vis forværring mellem
2009 og NUP: den følger i et vist omfang rentabilitetstendenserne i hele den
betragtede periode.
Producenter i stikprøven
Likviditet (1 000 EUR)
Indeks
2009
57 545
100
2010
40 640
71
2011
38 297
67
NUP
43 380
75
p)
(75)
Genrejsning efter virkningerne af tidligere dumping
De fleste indikatorer viser, at EU-erhvervsgrenen tilpassede sit produktionsudstyr for
bedre at tage højde for det nye økonomiske miljø og være i stand til at udnytte
mulighederne på EU-markedet og ikke-EU-markeder i segmenter, hvor der kan opnås
høje margener. Forbedringen i EU-erhvervsgrenens økonomiske og finansielle
situation efter indførelsen af antidumpingforanstaltningerne i 2001 viser, at
foranstaltningerne er effektive, og at EU-erhvervsgrenen kom sig efter virkningerne af
tidligere tiders dumpingpraksis.
Konklusion
I den betragtede periode lykkedes det EU-erhvervsgrenen mere eller mindre at bevare
sin markedsandel, priserne voksede med 8 %, lagerbeholdningerne forblev på et
4.2.
(76)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fornuftigt niveau, mens produktionsmængden og forbruget voksede. EU-
erhvervsgrenen var rentabel i hele den betragtede periode, selv om fortjenesten var på
et lavere niveau i NUP end i 2009. Ud fra ovenstående kan det konkluderes, at EU-
erhvervsgrenen ikke led væsentlig skade i den betragtede periode.
F. SANDSYNLIGHEDEN FOR FORNYET SKADE
(77)
Det blev også undersøgt, om der var sandsynlighed for fornyet væsentlig skade, hvis
foranstaltningerne fik lov at udløbe. Det vurderes, at det ikke er tilfældet, af de
årsager, som er forklaret nedenfor.
Som nævnt i betragtning 54 blev det konstateret, at importpriserne fra den Russiske
Føderation underbød EU-priserne. Men i betragtning af de lave mængder af
tilsvarende varetyper kan den nuværende underbudsmargen kun betragtes som
vejledende.
Som forklaret i betragtning 51 var importmængden af den pågældende vare med
oprindelse i Den Russiske Føderation 2 005 ton i 2009 og 2 343 ton i NUP, og den
tegner sig for en markedsandel på henholdsvis 1,03 % og 1,11 %.
Som forklaret i betragtning 43 og 45 skønnes den samlede russiske kapacitet at være
på omkring 158 000 ton, hvorimod den i forbindelse med den sidste undersøgelse blev
skønnet til at være på omkring niveauet for det samlede EU-forbrug, nemlig på
220 000 ton. Desuden synes overkapaciteten i øjeblikket at være begrænset.
I den sidste undersøgelse blev det russiske marked vurderet til ikke at være i stand til
at absorbere forsyningsniveauet. Som forklaret i betragtning 36 oplevede
hjemmemarkedsforbruget af SWR i Rusland en betydelig vækst på 38 % i den
betragtede periode. Desuden forudsiger offentligt tilgængelige økonomiske prognoser
en stærk vækst i BNP i Den Russiske Føderation i de kommende år. Overkapaciteten i
Rusland, jf. betragtning 45, absorberes derfor sandsynligvis af det stærkt voksende
russiske marked, fordi de russiske priser er omkring 11 % højere end priserne ved
eksport til EU. Desuden er de russiske eksportpriser til andre markeder, især SNG-
landene, i gennemsnit 5,6 % højere end priserne ved eksport til EU. Det er derfor ikke
sandsynligt, at betydelige mængder enten af overkapacitet eller af deres nuværende
salg på det gunstigere hjemmemarked og/eller på markeder i SNG-lande vil blive
omdirigeret til EU-markedet.
I lyset af ovenstående konkluderes det, at ophævelsen af foranstaltningerne over for
importen med oprindelse i den Russiske Føderation efter al sandsynlighed ikke ville
føre til fornyet væsentlig skade for EU-erhvervsgrenen som helhed.
G. ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
(83)
På baggrund af ovenstående bør antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen
af SWR fra Den Russiske Føderation ophæves og denne procedure afsluttes i
overensstemmelse med grundforordningens artikel 9, stk. 2, og artikel 11, stk. 2.
Alle parter blev underrettet om de vigtigste kendsgerninger og betragtninger, der lå til
grund for at anbefale, at de gældende foranstaltninger ophæves, for så vidt angår
importen med oprindelse i Den Russiske Føderation. De fik også en frist, inden for
hvilken de kunne fremsætte bemærkninger til fremlæggelsen af disse oplysninger. Der
(78)
(79)
(80)
(81)
(82)
(84)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blev modtaget bemærkninger fra en interesseret part, som også anmodede om og blev
indrømmet en høring under overværelse af høringskonsulenten
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af tovværk og kabler af stål, herunder
lukkede tove, undtagen tovværk og kabler af rustfrit stål, med største tværmål over 3 mm,
med og uden kroge, i øjeblikket henhørende under KN-kode ex 7312 10 81, ex 7312 10 83, ex
7312 10 85, ex 7312 10 89 og ex 7312 10 98, ophæves, og proceduren vedrørende denne
import afsluttes.
Artikel 2
Udløbsundersøgelsen af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af tovværk og
kabler af stål, herunder lukkede tove, undtagen tovværk og kabler af rustfrit stål, med største
tværmål over 3 mm, med og uden kroge, i øjeblikket henhørende under KN-kode ex 7312 10
81, ex 7312 10 83, ex 7312 10 85, ex 7312 10 89 og ex 7312 10 98, med oprindelse i Den
Russiske Føderation, der blev indledt i henhold til artikel 11, stk. 2, i forordning (EF) nr.
1225/2009, afsluttes.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA