Europaudvalget 2013
KOM (2013) 0818
Offentligt
1452430_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.11.2013
COM(2013) 818 final
2013/0405 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i Sortehavet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Ifølge Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik tilstræber den
fælles fiskeripolitik at sikre, at levende akvatiske ressourcer udnyttes på en økonomisk,
miljømæssigt og socialt bæredygtig måde. Den årlige fastsættelse af fiskerimuligheder i form
af samlede tilladte fangstmængder (TAC'er), kvoter og begrænsninger af fiskeriindsatsen er et
vigtigt værktøj i den henseende.
Formålet med forslaget er at fastsætte medlemsstaternes fiskerimuligheder for de kommercielt
vigtigste fiskebestande i Sortehavet for 2014.
Generel baggrund
Kommissionens meddelelse om høringen om fiskerimuligheder for 2014 (COM(2013) 319
final) beskriver baggrunden for forslaget.
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) gav i oktober
2013 videnskabelig rådgivning om fiskerimulighederne i Sortehavet i 2014.
Forslaget indeholder et afsnit, hvori der fastsættes TAC'er og kvoter af betydning for
forvaltningen af fiskeriet i Sortehavet i 2014,.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Hvert år reguleres fiskerimulighederne og den måde, hvorpå disse fordeles på
medlemsstaterne. Dette skete senest ved Rådets forordning (EU) nr. 1261/2012 af
20. december 2012 om fastsættelse for 2013 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande i
Sortehavet.
Ud over de årlige fiskerimuligheder skal følgende foranstaltninger, der er relevante for
fiskeriet i Sortehavet og omfattet af dette forslag, nævnes:
Mindstestørrelser for bevarelse og mindstemaskestørrelser for så vidt angår
pighvarfiskeri i Sortehavet er fastsat ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 227/2013 af 13. marts 2013
1
om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne ved hjælp af tekniske foranstaltninger
til beskyttelse af unge marine organismer og Rådets forordning (EF) nr. 1434/98 om
de nærmere betingelser for landing af sild til industrien, bortset fra
fødevareindustrien.
Henstilling GFCM/37/2013/2 om en række minimumsstandarder for bundsat
hildingsgarnfiskeri efter pighvar og bevarelsen af hvaler i Sortehavet vedtaget af Den
Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet (GFCM) på dens 37. møde
(Split, maj 2013).
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
De foreslåede foranstaltninger er i overensstemmelse med den fælles fiskeripolitiks mål og er
i tråd med EU's politik for bæredygtig udvikling.
1
EUT L 78 af 20.3.2013, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0003.png
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Ekspertbistand
De vigtigste af de hørte organisationer/eksperter
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) er blevet hørt i
sin egenskab af videnskabelig organisation.
Den Europæiske Union indhenter hvert år videnskabelig rådgivning om vigtige fiskebestandes
tilstand fra STECF. Rådgivningen, der blev givet i oktober 2013, omfatter alle
sortehavsbestande, for hvilke der foreslås TAC'er.
Høringer af interesserede parter
De berørte parter blev hørt i forbindelse med Kommissionens meddelelse om høringen
vedrørende fiskerimuligheder for 2014. Det videnskabelige grundlag for forslaget blev
tilvejebragt af STECF.
Konsekvensanalyse
På grundlag af den videnskabelige rådgivning vil de foreslåede foranstaltninger føre til en
ændring af fiskerimulighederne målt på fangstmængde for EU-fartøjer i Sortehavet.
Forslaget afspejler ikke kun betænkeligheder på kort sigt, men indgår også i en mere
langsigtet strategi, der går ud på, at fiskeriindsatsen gradvis tilpasses niveauer, som er
bæredygtige på langt sigt.
Den strategi, der er udstukket i forslaget, kan derfor på mellemlangt til langt sigt resultere i en
reduceret fiskeriindsats, men give stabile eller stigende kvoter på langt sigt. Med hensyn til
langsigtede konsekvenser forventes strategien at føre til mindskede miljøpåvirkninger som
følge af tilpasningen af fiskeriindsatsen og uændrede eller øgede landingsmængder.
Fiskeriaktiviteterne vil blive mere bæredygtige på langt sigt.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
I forslaget fastsættes der fangst- og indsatsbegrænsninger for EU-fiskeriet i Sortehavet og for
internationalt fiskeri, som EU-fartøjer deltager i, med henblik på at nå den fælles
fiskeripolitiks mål om at sikre, at fiskeriet holdes på et niveau, der er miljømæssigt,
økonomisk og socialt bæredygtigt.
Retsgrundlag
Artikel 43, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra d), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde. Subsidiaritetsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Den fælles fiskeripolitik er en fælles politik. I henhold til artikel 43, stk. 3, i TEUF skal Rådet
vedtage foranstaltningerne i forbindelse med fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den pågældende rådsforordning fordeler fiskerimulighederne mellem medlemsstaterne. Det
står medlemsstaterne frit for at tildele sådanne fiskerimuligheder til regioner eller operatører
efter eget skøn, jf. artikel 20, stk. 3, i forordning (EF) nr. 2371/2002. Medlemsstaterne har
således rige muligheder for selv at bestemme, hvilken social/økonomisk model de vil anvende
i forbindelse med udnyttelsen af de tildelte fiskerimuligheder.
Forslaget har ingen nye finansielle virkninger for medlemsstaterne. Denne forordning
vedtages af Rådet hvert år, og de offentlige og private midler til gennemførelse af den
foreligger allerede.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Dette forslag vedrører fiskeriforvaltning på grundlag af artikel 43, stk. 3, i TEUF og i henhold
til artikel 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for Den Europæiske Unions budget.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Forenkling
Forslaget indebærer en forenkling af de administrative procedurer for de offentlige
myndigheder (i EU og medlemsstaterne), især hvad angår krav vedrørende
indsatsforvaltningen.
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget vedrører en årlig forordning for 2014 og indeholder derfor ingen revisionsklausul.
Detaljeret redegørelse
Med forslaget fastsættes fiskerimulighederne for 2014 for visse fiskebestande eller grupper af
fiskebestande for medlemsstaternes fiskeri i Sortehavet.
De foreslåede tal er baseret på den videnskabelige rådgivning og de rammer, der er udstukket
for fastsættelsen af TAC'er og kvoter i meddelelsen fra Kommissionen om høringen
vedrørende fiskerimulighederne for 2014.
På baggrund af Kommissionens hensigter om at sikre en bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne i tråd med EU's politik og internationale forpligtelser, samtidig med at
fiskerimulighederne forbliver stabile, begrænses de årlige udsving i TAC'erne i det omfang,
det er praktisk muligt under hensyntagen til en given fiskebestands tilstand.
Medlemsstaterne tildeles TAC'er og kvoter som fastsat i bilag I.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0005.png
2013/0405 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i Sortehavet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Traktatens artikel 43, stk. 3, fastsætter, at Rådet på forslag af Kommissionen vedtager
foranstaltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder.
Ifølge Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002
1
skal der fastsættes foranstaltninger for
adgang til farvande og ressourcer og for bæredygtigt fiskeri under hensyntagen til den
foreliggende videnskabelige rådgivning, herunder især rapporter fra Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF).
Det påhviler Rådet at vedtage foranstaltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af
fiskerimuligheder opdelt på fiskeri eller fiskerigrupper i Sortehavet, herunder visse
funktionelt tilknyttede betingelser, hvor det er relevant. Fiskerimulighederne bør
fordeles mellem medlemsstaterne på en sådan måde, at hver medlemsstat sikres en
relativ stabilitet i fiskeriet for hver fiskebestand eller hvert fiskeri, og under behørig
hensyntagen til den fælles fiskeripolitiks mål som fastsat i forordning (EF)
nr. 2371/2002.
Fiskerimulighederne bør fastlægges på grundlag af den foreliggende videnskabelige
rådgivning og under hensyntagen til biologiske og samfundsøkonomiske aspekter,
samtidig med at der sikres en retfærdig behandling af de forskellige fiskerisektorer og
under hensyntagen til de holdninger, som kom til udtryk under høringen af de berørte
parter.
Udnyttelsen af de fiskerimuligheder, der fastsættes ved denne forordning, er underlagt
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009
2
, særlig artikel 33 og 34 om registrering af
fangster og fiskeriindsats og om indberetning af data om opbrugte fiskerimuligheder.
Det er derfor nødvendigt at specificere koderne, som medlemsstaterne benytter til at
(3)
(4)
(5)
1
2
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik (EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59).
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning
med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik, om ændring af forordning
(EF) nr. 847/96, (EF) nr. 2371/2002, (EF) nr. 811/2004, (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 2115/2005, (EF) nr.
2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) nr. 509/2007, (EF) nr. 676/2007, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr.
1300/2008, (EF) nr. 1342/2008 og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2847/93, (EF) nr. 1627/94 og
(EF) nr. 1966/2006 (EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0006.png
sende data til Kommissionen om landinger af bestande, der er omfattet af denne
forordning.
(6)
(7)
Ifølge artikel 2 i forordning (EF) nr. 847/96
3
skal det fastlægges, hvilke bestande de
deri fastsatte forskellige foranstaltninger skal gælde for.
For at undgå en afbrydelse af fiskeriaktiviteterne og sikre EU-fiskernes udkomme er
det vigtigt at åbne for disse fiskerier i Sortehavet fra den 1. januar 2014. Denne
forordning bør på grund af sin hastende karakter træde i kraft umiddelbart efter
offentliggørelsen —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
KAPITEL I
Anvendelsesområde og definitioner
Artikel 1
Genstand
Ved denne forordning fastsættes fiskerimulighederne for 2014 for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande i Sortehavet.
Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne forordning gælder for EU-fartøjer, der fisker i Sortehavet.
Artikel 3
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
a) "GFCM": Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet
b) "Sortehavet": det geografiske underområde 29 som defineret i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1343/2011
4
og i resolution
GFCM/33/2009/2
c) "EU-fartøj": et fiskerfartøj, der fører en medlemsstats flag og er registreret i Unionen
d) "samlet tilladt fangstmængde (TAC)": den mængde, der hvert år kan tages af hver
bestand
e) "kvote": en andel af den TAC, som er tildelt Unionen, en medlemsstat eller et
tredjeland.
3
4
Rådets forordning (EF) nr. 847/96 af 6. maj 1996 om supplerende betingelser for forvaltningen af TAC
og kvoter fra år til år (EFT L 115 af 9.5.1996, s. 3).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1343/2011 af 13. december 2011 om visse
bestemmelser for fiskeri i aftaleområdet for GFCM (Den Almindelige Kommission for Fiskeri i
Middelhavet) og om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1967/2006 om forvaltningsforanstaltninger
til bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet (EUT L 347 af 30.12.2011, p. 44).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL II
Fiskerimuligheder
Artikel 4
Unionens kvote og dens fordeling blandt medlemsstaterne
I bilaget fastsættes Unionens kvote og kvotens fordeling blandt medlemsstaterne samt i givet
fald de dertil knyttede betingelser.
Artikel 5
Særlige fordelingsbestemmelser
Den fordeling af fiskerimuligheder mellem medlemsstaterne, der er fastsat ved denne
forordning, er ikke til hinder for:
a) udvekslinger, jf. artikel 20, stk. 5, i forordning (EF) nr. 2371/2002
b) nedsættelser og omfordelinger, jf. artikel 37 i forordning (EF) nr. 1224/2009
c) supplerende landinger, jf. artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96
d) tilbageholdelse af mængder, jf. artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96
e) nedsættelser, jf. artikel 105 og 107 i forordning (EF) nr. 1224/2009.
Artikel 6
Betingelser for landing af fangster og bifangster
Fisk fra bestande, for hvilke der er fastsat fiskerimuligheder ved nærværende forordning, må
kun opbevares om bord eller landes, hvis:
a) fangsterne er taget af fartøjer fra en medlemsstat, der har en kvote, og denne kvote
ikke er opbrugt, eller
b) fangsterne udgør en del af en EU-kvote, der ikke er blevet fordelt som kvoter mellem
medlemsstaterne, og denne EU-kvote ikke er opbrugt.
KAPITEL III
Afsluttende bestemmelser
Artikel 7
Dataindberetning
Når medlemsstaterne i henhold til artikel 33 og 34 i forordning (EF) nr. 1224/2009 sender
Kommissionen data om de landede fangstmængder for de enkelte bestande, skal de anvende
de koder for bestandene, som er fastsat i bilaget til nærværende forordning.
Artikel 8
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2014.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0009.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.11.2013
COM(2013) 818 final
ANNEX 1
BILAG
til
Forslag til RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. [..]/2013
om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i Sortehavet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452430_0010.png
BILAG
til
Forslag til RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. [..]/2013
om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i Sortehavet
Fangstbegrænsninger
I nedenstående skemaer fastsættes kvoterne (i tons levende vægt, medmindre andet er angivet)
for hver bestand og i givet fald de betingelser, der funktionelt er knyttet dertil.
Fiskebestandene er anført i alfabetisk rækkefølge efter arternes latinske navn. Nedenfor gives
en oversigt de almindeligt anvendte navne og de latinske navne til brug i forbindelse med
denne forordning:
Videnskabeligt navn
Psetta maxima
Sprattus sprattus
Alfa-3-kode
TUR
SPR
Almindeligt anvendt navn
Pighvar
Brisling
Art:
Bulgarien
Rumænien
EU
TAC
_________
(1)
Pighvar
Psetta maxima
37
37
74 (1)
Ikke relevant
Område:
EU-farvande i Sortehavet
TUR/F37.4.2.C.
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
Fiskeri, omladning, ombordtagning, landing og første salg tillades ikke fra den 15. april
til den 15. juni 2014.
Art:
Bulgarien
Rumænien
EU
TAC
Brisling
Sprattus sprattus
8032,5
3442,5
11475
Ikke
relevant
Område: EU-farvande i Sortehavet
SPR/f37.4.2.c
Analytisk TAC
Artikel 3 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 847/96 anvendes ikke.
DA
2
DA