Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0821
Offentligt
1497872_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2015
Strafferetskontoret
Morten Holland Heide
2015-0032/06-0003
1444368
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (KOM (2013) 821), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Den sene besvarelse beklages.
Mette Frederiksen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 (KOM (2013) 821) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oversende udvalget sin vurdering af, om di-
rektivforslaget om styrkelse af visse aspekter af uskyldsfor-
modningen og retten til at være til stede under sagen i straffe-
sager (KOM (2013) 0821) kan være i konflikt med Danmarks
anvendelse af udeblivelsesdomme i straffesager. Spørgsmålet
stilles på baggrund af ministerens forelæggelse på Europaud-
valgets møde den 28. november 2014 (rådsmøde vedr. retlige
og indre anliggender den 4.-5. december 2014).”
Svar:
1.
Kommissionen fremlagde den 27. november 2013 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om styrkelse af visse aspekter af uskylds-
formodningen og retten til at være til stede under retssagen i straffesager
(KOM (2013) 821 endelig).
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 82, stk. 2, litra b, i traktatens tredje
del, afsnit V, kapitel 4 (retligt samarbejde i straffesager).
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-
staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-
dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”rets-
forbeholdet”).
Direktivforslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 94), hvilket indebærer, at forslaget skal vedtages af Rådet
og Europa-Parlamentet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2014 ved-
tog Rådet en generel indstilling til forslaget. Europa-Parlamentet har endnu
ikke afgivet en udtalelse i sagen. Når udtalelsen foreligger, vil Rådet og
Europa-Parlamentet indlede forhandlinger om forslaget. Direktivforslaget
er således endnu ikke færdigforhandlet.
2.
Direktivforslaget fastsætter minimumsregler om visse processuelle ret-
tigheder i straffesager. Forslaget indeholder bl.a. regler om uskyldsfor-
modningen, offentlige udtalelser om skyldsspørgsmålet, bevisbyrde, retten
til ikke at inkriminere sig selv og til ikke at udtale sig samt retten til at væ-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
re til stede under retssagen, herunder mulighederne for at afsige dom i til-
taltes fravær (udeblivelsesdom).
For en nærmere gennemgang af forslaget, herunder bestemmelserne om
udeblivelsesdomme, henvises til samlenotatet fremsendt til Folketingets
Europaudvalg den 20. november 2014 vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2014.
Som det fremgår af samlenotatet, er regeringen positivt indstillet over for
intentionerne om på EU-plan at styrke mistænke og tiltaltes processuelle
rettigheder. Forslaget indeholder dog visse elementer, som rejser et princi-
pielt spørgsmål om lovregulering af grundlæggende straffeprocessuelle
principper. Det gælder navnlig med hensyn til domstolenes bevisbedøm-
melse, der i dansk strafferetspleje er fri, dvs. at rettens bedømmelse af be-
visernes vægt ikke er bundet af lovregler.
Justitsministeriet har ikke på nuværende tidspunkt foretaget en endelig
vurdering af eventuelle lovgivningsmæssige konsekvenser af direktivfor-
slaget.
Det er dog Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at retsplejelovens be-
stemmelser om, i hvilke tilfælde der kan afsiges udeblivelsesdom, ikke af-
viger grundlæggende fra direktivforslagets bestemmelser herom.
Det bemærkes, at direktivforslaget, herunder bestemmelserne om udebli-
velsesdomme, kan blive ændret, da forslaget som nævnt endnu ikke er
færdigforhandlet.
3