Finansudvalget 2013
KOM (2013) 0871
Offentligt
1452475_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.12.2013
[…]
COM(2013) 871 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om garantier dækket af det almindelige budget
Situationen pr. 31. december 2012
{SWD(2013) 504 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.3.1.
4.3.2.
4.4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
7.
7.1.
7.2.
Indledning .................................................................................................................... 3
Transaktionstyper dækket af EU's budget.................................................................... 3
Udviklingen siden sidste beretning om situationen pr. 30. juni 2012.......................... 4
Betalingsbalancestøtte til medlemsstater uden for euroområdet.................................. 4
Makrofinansiel bistand................................................................................................. 4
Euratom ........................................................................................................................ 4
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme.................................................. 4
EU's budgetgaranti for EIB's eksterne finansiering ..................................................... 5
Oplysninger om risici dækket af EU's budget.............................................................. 5
Definition af risiko ....................................................................................................... 5
Risikosammensætning.................................................................................................. 6
Årlig risiko dækket af EU's budget .............................................................................. 8
Risiko knyttet til medlemsstaterne ............................................................................... 8
Risiko knyttet til tredjelande ........................................................................................ 9
Risikoudvikling .......................................................................................................... 10
Misligholdelser, aktivering af EU's budgetgarantier og restancer ............................. 12
Udbetalinger over de likvide midler .......................................................................... 12
Udbetalinger over EU's budget .................................................................................. 13
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande ............................. 13
Garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande................................................... 15
Beløb til inddrivelse ................................................................................................... 15
Aktiver........................................................................................................................ 15
Målbeløb .................................................................................................................... 15
Risikoevaluering: den økonomiske og finansielle situation i de tredjelande, der
repræsenterer den største risiko.................................................................................. 15
Mål ............................................................................................................................. 15
Risikovurderingsmetoder ........................................................................................... 15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Formålet med denne beretning er at redegøre for kreditrisikoen for EU's budget som følge af
de garantier og lånetransaktioner, der henholdsvis stilles og gennemføres enten direkte af Den
Europæiske Union eller indirekte gennem den garanti, som stilles for EIB's finansiering af
projekter uden for EU.
Beretningen forelægges i henhold til finansforordningen
1
, hvori det hedder, at Kommissionen
skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en beretning om situationen med hensyn til
budgetgarantier og risiciene i den forbindelse
2
. Beretningen suppleres af et arbejdsdokument
fra Kommissionens tjenestegrene med et sæt detaljerede tabeller og forklarende noter
("arbejdsdokumentet").
2.
T
RANSAKTIONSTYPER DÆKKET AF
EU'
S BUDGET
De risici, der dækkes af EU's budget, hidrører fra en bred vifte af udlåns- og
garantitransaktioner, som kan inddeles i to kategorier:
– lån ydet af Den Europæiske Union med makroøkonomisk sigte, dvs. makrofinansiel
bistand i form af lån
3
("MFA-lån") til tredjelande i samarbejde med Bretton Woods-
institutionerne, betalingsbalancelån
4
("BoP-lån") til medlemsstater, der ikke har indført
euroen, og som har betalingsbalanceproblemer, lån under den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme ("EFSM")
5
til medlemsstater, som befinder sig i eller er alvorligt
truet af en meget urolig økonomisk eller finansiel situation som følge af usædvanlige
begivenheder, de ikke selv er herre over
– lån med mikroøkonomisk sigte, dvs. Euratom-lån og navnlig Den Europæiske
Investeringsbanks (EIB) finansiering af transaktioner i tredjelande, som er dækket af EU-
garantier ("EIB's eksterne finansiering")
6
.
EIB's garanterede eksterne finansiering, Euratom-lånene og MFA-lånene til tredjelande er
siden 1994 blevet dækket af garantifonden for aktioner til fordel for tredjelande ("fonden")
7
,
mens BoP-lånene og EFSM-lånene dækkes direkte af EU's budget.
Fonden dækker misligholdelser på lån og lånegarantier, der er ydet til tredjelande eller til
projekter i tredjelande. Den blev oprettet for at:
1
2
3
4
5
6
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober 2012 om de
finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget og om ophævelse af Rådets forordning (EF,
Euratom) nr. 1605/2002 (EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1).
Den foregående beretning om budgetgarantier pr. 30. juni 2012 findes i COM(2013) 211 final og
SWD(2013) 130 final.
Makrofinansiel bistand kan også ydes i form af gavebistand til tredjelande.
Rådets forordning (EF) nr. 332/2002 af 18. februar 2002 om indførelse af en mekanisme for
mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne (EFT L 53 af 23.2.2002, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 407/2010 af 11. maj 2010, EUT L 118 af 12.5.2010, s. 1).
Se tabel A4 i arbejdsdokumentet for henvisninger til retsgrundlag.
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af 25. maj 2009 om oprettelse af en garantifond for
aktioner i forhold til tredjelande (kodificeret udgave), "garantifondsforordningen" (EUT L 145 af
10.6.2009, s. 10).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0004.png
– danne en "likviditetsreserve" med det formål at undgå træk på EU's budget, når der ikke
eller ikke til tiden betales af på et garanteret lån, og
– skabe et instrument til sikring af budgetdisciplin ved fastlæggelse af en finansiel ramme for
udviklingen af EU's politik vedrørende garantier for Kommissionens og EIB's lån til
tredjelande
8
.
Hvis tredjelande optages som medlemsstater, er lån til disse lande ikke længere dækket af
fonden, og risikoen skal bæres direkte af EU's budget. Fonden får tilført midler fra EU's
budget og skal holdes på et niveau, der svarer til en vis procentdel af de udestående lån og
lånegarantier, der dækkes af fonden. Denne procentdel, den såkaldte målsats, er i øjeblikket
9 %
9
. Hvis fondens midler ikke er tilstrækkelige, stilles de nødvendige midler til rådighed
over EU's budget.
3.
3.1.
U
DVIKLINGEN SIDEN SIDSTE BERETNING OM SITUATIONEN PR
. 30.
JUNI
2012
Betalingsbalancestøtte til medlemsstater uden for euroområdet
Der blev ikke gennemført nogen transaktioner i anden halvdel af 2012. Den forebyggende
mellemfristede finansielle EU-bistand til Rumænien er ikke blevet aktiveret. Sidste frist for
anmodninger om midler var den 31. marts 2013.
3.2.
Makrofinansiel bistand
Der blev ikke foretaget nogen udbetalinger i denne periode, men modtagerlandene
tilbagebetalte 64,5 mio. EUR (Rumænien 12,5 mio. EUR, Bosnien-Hercegovina 2 mio. EUR,
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien 5 mio. EUR, Serbien 44,8 mio. EUR og
Montenegro 0,2 mio. EUR).
3.3.
Euratom
Der blev ikke udbetalt lånebeløb i den periode, som beretningen dækker. De tilbagebetalte
beløb bestod af 6,5 mio. EUR fra Bulgarien og 4,8 mio. EUR fra Ukraine.
3.4.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme
I anden halvdel af 2012 blev der udbetalt 3,3 mia. EUR til Irland og 2 mia. EUR til Portugal.
De udestående beløb pr. 31. december 2012 for de fire mekanismer er angivet i tabel 1.
Yderligere faciliteter, som er blevet gennemført:
Som led i krisehåndteringen er der blevet indført flere andre mekanismer, som dog ikke
indebærer nogen risiko for EU's budget:
8
9
Skønt de eksterne risici i sidste ende er dækket af EU's budget, fungerer garantifonden som et
instrument, der beskytter EU's budget mod betalingsmisligholdelser. For den seneste årsrapport om
fonden og forvaltningen heraf, se COM(2013) 661 final og det ledsagende arbejdsdokument
(SWD(2012) 217 final).
For en omfattende beretning om fondens virke og målsatsen for tilførslen, se KOM(2010) 418 endelig
og det ledsagende arbejdsdokument (SWD(2010) 968 final).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0005.png
-
Den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF)
10
: EFSF blev oprettet af
medlemsstaterne i euroområdet i medfør af de beslutninger, der blev truffet af Økofin-Rådet
den 9. maj 2010. EFSF's opgave er at sikre den finansielle stabilitet i Europa ved at yde
finansiel bistand til medlemsstaterne i euroområdet inden for rammerne af et
makroøkonomisk tilpasningsprogram. EFSF blev oprettet som en midlertidig
redningsmekanisme og var med til at yde lån til Grækenland (sammen med IMF og en række
medlemsstater) og til Irland og Portugal (sammen med IMF, en række medlemsstater og
EU/EFSM)
11
. I oktober 2010 blev det besluttet at oprette en permanent redningsmekanisme,
den europæiske stabilitetsmekanisme.
- Den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM)
12
: ESM-traktaten trådte i kraft den
27. september 2012. Fra den dato blev ESM en permanent krisemekanisme og det vigtigste
instrument for finansiering af nye programmer. EFSF vil parallelt med ESM videreføre sine
igangværende programmer for Grækenland, Portugal og Irland.
Fra og med 1. juni 2013
kan
EFSF ikke længere deltage i nye finansieringsprogrammer eller indgå nye lånefacilitetsaftaler.
ESM er en mellemstatslig organisation i henhold til international offentlig ret og har hjemsted
i Luxembourg. Dens aktionærer er de 17 medlemsstater i euroområdet. Den samlede tegnede
kapital er på 700 mia. EUR, hvoraf den indbetalte kapital udgør 80 mia. EUR (den sidste af
fem trancher skal betales i første halvdel af 2014), og den engagerede kapital, der kan kræves
indbetalt, er på 620 mia. EUR. Dens effektive udlånskapacitet er på 500 mia. EUR.
-
Den græske lånefacilitet (GLF)
13
, som finansieres via bilaterale lån fra de øvrige
medlemsstater i euroområdet og administreres centralt af Kommissionen.
3.5.
EU's budgetgaranti for EIB's eksterne finansiering
Inden for rammerne af det eksterne mandat for 2007-2013 voksede antallet af nye låneaftaler
med 16 % i anden halvdel af 2012 og androg 3 163 mio. EUR. Der blev udbetalt lån på i alt
1 736 mio. EUR (+ 18 % sammenlignet med 30. juni 2012). Det samlede beløb for
undertegnede lån og udbetalte lån under dette mandat var således på henholdsvis
– 3 161 mio. EUR og 11 362 mio. EUR pr. 31. december 2012. EIB's tidligere eksterne
mandater fremgår af bilaget til tabel A1 i arbejdsdokumentet.
4.
4.1.
O
PLYSNINGER OM RISICI DÆKKET AF
EU'
S BUDGET
Definition af risiko
Risikoen for EU's budget stammer fra udestående kapital og renter i forbindelse med
garanterede transaktioner.
I denne beretning er der brugt to metoder til at vurdere risiciene for EU's budget (enten direkte
eller indirekte via fonden):
10
11
12
13
Om EFSF:
http://www.efsf.europa.eu.
De lån, som ydes af EU/EFSM, garanteres af EU's budget.
Om EMS:
http://esm.europa.eu.
Om GLF: http://ec.europa.eu/economy_finance/assistance_eu_ms/greek_loan_facility/.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0006.png
– "Den samlede risiko dækket af EU's budget" er baseret på summen af den samlede
udestående kapital for de berørte transaktioner på en given dato, inkl. påløbne renter
14
.
– Budgetmetoden, der defineres som "den årlige risiko dækket af EU's budget", er baseret på
beregningen af det maksimale beløb, som EU ville skulle udbetale i et regnskabsår, hvis
alle garanterede lån blev misligholdt
15
.
4.2.
Risikosammensætning
Indtil 2010 hang den maksimale risiko i form af de samlede udestående beløb hovedsagelig
sammen med lån til tredjelande. Siden 2011 har finanskrisen haft alvorlige konsekvenser for
medlemsstaternes offentlige finanser og ført til en stigning i EU's långivningsaktiviteter for at
tilgodese det øgede statslige finansieringsbehov i medlemsstaterne.
Som følge heraf har risikosammensætningen ændret sig. Pr. 31. december 2012:
vedrørte 72 % af det samlede udestående garanterede beløb lånoptagelse i
forbindelse med lån til medlemsstater, der dækkes direkte af EU's budget
(sammenlignet med 45 % pr. 31.12.2010).
14
15
Jf. tabel 1 i beretningen.
Med henblik på denne beregning antages det, at tilbagebetalingen af misligholdte lån ikke fremrykkes,
så der er kun taget hensyn til forfaldne betalinger (se også tabel 2 og 3 i beretningen og tabel A2 i
arbejdsdokumentet).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0007.png
Den samlede risiko dækket af EU's budget pr. 31. december 2012 fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Samlede udestående beløb dækket af EU's budget pr. 31. december 2012 (mio.
EUR)
Udestående
kapital
Medlemsstater*
Makrofinansiel
bistand
Euratom
Betalingsbalance-
støtte
EIB***
EFSM
Subtotal -
medlemsstater
Tredjelande
**
Makrofinansiel
bistand
Euratom
EIB***
Subtotal - tredjelande
I alt
533
36
22 367
22 936
81 189
4
0
159
163
1 088
537
36
22 526
23 099
82 277
1%
<1 %
27 %
28 %
100 %
13
387
11 400
2 653
43 800
58 253
0
2
223
23
677
925
13
389
11 623
2 676
44 477
59 178
<1 %
<1 %
14 %
3%
54 %
72 %
Påløbne renter
I alt
%
Denne risiko dækkes direkte af EU's budget. Den inkluderer også MFA-lån, Euratom-lån og EIB-lån ydet
forud for EU-tiltrædelsen.
** Denne risiko dækkes af fonden.
*** Omkring 82 % af EIB's udlån (udlån til stater og deres underenheder) er dækket af en totalgaranti,
mens EIB's øvrige transaktioner kun er dækket mod politiske risici.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tabel A1, A2, A3 og A4 i arbejdsdokumentet indeholder mere detaljerede oplysninger om
disse udestående beløb, især med hensyn til loft, udbetalte beløb og garantisatser.
Det samlede udestående beløb i kapital og renter, der er dækket af EU's budget, fortsatte med
at stige, primært som følge af de beløb, der blev ydet under EFSM.
4.3.
Årlig risiko dækket af EU's budget
For 2013 var det maksimale beløb, som EU ville skulle udbetale (direkte og via fonden) -
forudsat
at
alle
garanterede lån blev misligholdt - på 1 871 mio. EUR. Det svarer til hovedstol
og rentebetalinger af de garanterede lån, som forfalder i 2013 (af det samlede udestående
beløb pr. 31. december 2012), forudsat at de misligholdte lån ikke fremrykkes (jf. tabel A2 i
arbejdsdokumentet).
4.3.1.
Risiko knyttet til medlemsstaterne
Risikoen knyttet til medlemsstaterne vedrører:
a) EIB-lån og/eller MFA-lån og/eller Euratom-lån ydet før EU-tiltrædelsen
b) lån ydet under betalingsbalancefaciliteten og
c) lån ydet under EFSM-ordningen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0009.png
Tabel 2: Rangordning af medlemsstaterne efter den årlige risiko for EU's budget i 2013 (mio.
EUR)
Rangorden
Land
Lån
Maksimal
årlig
risiko
Landets vægt i
forhold til
medlemsstaternes
årlige risiko
Landets vægt i
forhold til den
samlede årlige
risiko
(medlemsstater
og
andre
lande)
15,3 %
14,9 %
9,0 %
3,1 %
2,2 %
2,0 %
1,7 %
1,6 %
0,9 %
0,2 %
0,1 %
0,1 %
0,0 %
51,1 %
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
I alt
4.3.2.
Irland
Portugal
Rumænien
Ungarn
Letland
Bulgarien
Polen
Tjekkiet
Slovakiet
Slovenien
Litauen
Cypern
Malta
c)
c)
a)+b)
a)+b)
a)+b)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
665,5
648,3
392,5
133,3
96,6
85,8
72,5
68,4
37,2
9,4
5,1
5,1
0,3
2 219,9
30,0 %
29,2 %
17,7 %
6,0 %
4,4 %
3,9 %
3,3 %
3,1 %
1,7 %
0,4 %
0,2 %
0,2 %
0,0 %
100 %
Risiko knyttet til tredjelande
Fonden dækker garanterede lån til tredjelande med løbetider, der strækker sig til 2042. I 2013
udgør fondens maksimale årlige risiko knyttet til tredjelande 2 127,7 mio. EUR (49 % af den
samlede årlige risiko).
De ti lande (ud af 46 lande), der rangerer øverst, når det gælder deres samlede udeståender, er
anført nedenfor. De tegner sig for 1 642 mio. EUR eller 77,2 % af fondens årlige risiko. Den
økonomiske situation i disse lande analyseres og kommenteres i punkt 3 arbejdsdokumentet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0010.png
Kreditværdigheden som vurderet af kreditvurderingsbureauerne er også anført i hver
landetabel.
Risikoen knyttet til tredjelande vedrører EIB's udlån og/eller MFA-lån og/eller Euratom-lån
(se nærmere i tabel A3b og A4 i arbejdsdokumentet).
Tabel 3: Rangordning af de
ti tredjelande,
der repræsenterer den største årlige risiko for
fonden i 2013 (mio. EUR)
Landets vægt
i forhold til
tredjelandes
årlige risiko
Landets vægt
i forhold til
den samlede
årlige risiko
(medlems-
stater
og
andre lande)
11,1 %
4,8 %
4,7 %
4,4 %
3,9 %
2,1 %
2,0 %
1,8 %
1,6 %
1,3 %
37,8 %
Rangorden
Land
Maksimal
årlig risiko
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tyrkiet
Tunesien
Egypten
Marokko
Serbien
Libanon
Sydafrika
Syrien
Brasilien
Bosnien-Hercegovina
De 10 i alt
483,4
209,3
204,8
192,2
167,5
89,5
88,8
77,7
71,4
57,0
1 641,6
22,7 %
9,8 %
9,6 %
9,0 %
7,9 %
4,2 %
4,2 %
3,7 %
3,4 %
2,7 %
77,2 %
4.4.
Risikoudvikling
På de finansielle markeder skete der i 2012 en forværring af krisen vedrørende perifere
statsobligationer og af den høje volatilitet på de europæiske obligationsmarkeder. I den
forbindelse steg bekymringen om, hvorvidt den offentlige gæld i euroområdet er bæredygtig,
og om den monetære unions fremtid, den såkaldte "redenomineringsrisiko". Denne forværring
fik de politiske beslutningstagere til at reagere, og fra slutningen af juni blev der fremsat en
række vigtige meddelelser, som bl.a. vedrørte indførelsen af en fælles bankregulering
("bankunionen") med ECB som overordnet tilsynsmyndighed og et nyt ECB-program for
opkøb af obligationer (programmet for direkte monetære transaktioner, OMT), som
muliggjorde ubegrænset indgriben på de finansielle markeder og medførte en skarp stigning i
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0011.png
perifere obligationer. Desuden blev ESM operationel i oktober med en ny lånekapacitet på
500 mia. EUR.
Usikkerheden er dog fortsat høj, idet den globale økonomiske og finansielle krise fortsat
påvirker den økonomiske genopretning i EU og den globale vækst. De geopolitiske
spændinger, som præger en række lande i det sydlige Middelhavsområde, forøgede også
usikkerheden omkring den økonomiske genopretning i visse tredjelande.
Betalingsbalancemekanismen
EU's mellemfristede finansielle bistand under betalingsbalancemekanismen blev reaktiveret i
november 2008 for at hjælpe Ungarn og derefter i januar og maj 2009 for at hjælpe Letland og
Rumænien med at genskabe markedets tillid med et samlet lånetilsagn på 14,6 mia. EUR.
1,2 mia. EUR vil ikke blive udbetalt, da udbetalingsfristen er udløbet.
Foruden de 5 mia. EUR i betalingsbalancestøtte, som Rumænien allerede havde fået tildelt,
besluttede Rådet den 12. maj 2011 at yde landet forebyggende finansiel bistand på op til
1,4 mia. EUR
16
. Der er dog ikke foretaget nogen udbetalinger, og faciliteten udløb den
31. marts 2013.
Betalingsbalancemekanismen med sit samlede loft på 50 mia. EUR har en resterende
kapacitet på 37,2 mia. EUR til yderligere betalingsbalancestøtte, hvis det bliver nødvendigt.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM)
Som følge af de foranstaltninger, som de politiske beslutningstagere har truffet, er de
finansielle markeder blevet noget roligere siden de sidste måneder af 2012. Det politiske,
økonomiske og finansielle landskab er dog stadig præget af betydelige risici, som kan gøre det
vanskeligt for medlemsstaternes regeringer at opfylde deres øgede refinansieringsbehov i de
kommende måneder og år.
Økofin-Rådets konklusioner begrænser mekanismen til 60 mia. EUR
17
; samtidig begrænser
artikel 2, stk. 2, i Rådets forordning nr. 407/2010 det udestående beløb til den margen, der er
til rådighed under loftet for egne indtægter.
I forlængelse af Rådets afgørelser om tildeling af finansiel støtte fra Unionen til Irland
18
(op
til 22,5 mia. EUR) og Portugal
19
(op til 26 mia. EUR) blev der udbetalt 21,7 mia. EUR til
Irland og 22,1 mia. EUR til Portugal.
Ud af sin maksimale kapacitet på 60 mia. EUR råder EFSM pr. 31. december 2012 endnu
over 11,5 mia. EUR, hvis der bliver brug for yderligere bistand
20
.
16
17
18
19
Rådets afgørelse 2011/288/EU af 12. maj 2011 om forebyggende mellemfristet finansiel EU-bistand til
Rumænien (EUT L 132 af 19.5.2011, s. 15).
Jf. pressemeddelelse om det ekstraordinære møde i Økofin-Rådet den 9.-10. maj 2010
(http://register.consilium.europa.eu/pdf/da/10/st09/st09596.da10.pdf).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/77/EU af 7. december 2011 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Irland (EUT L 30 af 4.2.2011, s. 348).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/344/EU af 30. maj 2011 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Portugal (EUT L 159 af 17.6.2011, s. 88) og berigtigelse til Rådets gennemførelsesafgørelse
af 17. maj 2011 om tildeling af finansiel støtte fra Unionen til Portugal (EUT L 178 af 10.7.2012, s. 15).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0012.png
Makrofinansiel bistand i form af lån (MFA-lån)
Efter Lissabontraktatens ikrafttræden vedtages MFA-afgørelser ikke længere af Rådet alene,
men efter den almindelige lovgivningsprocedure (den fælles beslutningsprocedure).
Kommissionen vedtog den 4. juli 2011 et nyt lovgivningsforslag til en rammeforordning for
makrofinansiel
bistand
for
at
forbedre
beslutningstagningsprocessen
under
21
Lissabontraktaten
med henblik på at skabe en hurtigere og mere effektiv
beslutningstagningsproces og bringe den i overensstemmelse med den proces, der gælder for
andre eksterne finansieringsinstrumenter. Efter intensive drøftelser med Rådet og Parlamentet
besluttede Kommissionen imidlertid den 8. maj 2013 at trække sit forslag tilbage.
Det udestående beløb for MFA-lånene er i rapporteringsperioden faldet fra 610 mio. EUR til
545,5 mio. EUR.
Euratom-lån
Euratom-lån til medlemsstater eller visse støtteberettigede tredjelande (Den Russiske
Føderation, Armenien og Ukraine) har et loft på 4 mia. EUR, hvoraf ca. 85 % allerede er
brugt. De resterende ca. 600 mio. EUR kan bruges til at finansiere nye projekter. I 2012 var
der drøftelser om et lån på 300 mio. EUR til Ukraine, som skulle bruges til at opgradere de
eksisterende nukleare anlæg. Lånet blev undertegnet den 7. august 2013.
EIB-lån
Under EIB's generelle mandat for perioden 2007-2013 var der pr. 31. december 2012 blevet
undertegnet lån til et samlet beløb af 23 161 mio. EUR, hvoraf 11 362 mio. EUR var blevet
udbetalt pr. samme dato (se tabel A6 i arbejdsdokumentet). For yderligere oplysninger om de
lande, der er dækket af EIB-mandaterne, se tabel A1 og A2 i arbejdsdokumentet.
EIB begyndte at opleve misligholdelser på visse rentebetalinger og låneafdrag fra den syriske
regering i slutningen af 2011 (se punkt 5.3 nedenfor).
5.
5.1.
M
ISLIGHOLDELSER
,
AKTIVERING AF
EU'
S BUDGETGARANTIER OG RESTANCER
Udbetalinger over de likvide midler
Kommissionen trækker på sine likvide midler for at undgå forsinkelser i forbindelse med
betalingen af renter og afdrag på lån og de hermed forbundne omkostninger, når en debitor er
kommet bagud med betalingen til EU
22
.
20
21
22
For yderligere oplysninger om EFSM henvises der til Kommissionens beretning om Den Europæiske
Unions låntagnings- og långivningsaktiviteter i 2012 (COM(2013) 752 final) [forventes
vedtaget den
31. oktober].
KOM(2011) 396 endelig.
Se artikel 12 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 af 22. maj 2000 om gennemførelse af
afgørelse nr. 2007/436/EF, Euratom om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter
(EFT L 130 af 31.5.2000, s. 1).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0013.png
5.2.
Udbetalinger over EU's budget
Da der ikke blev registreret misligholdte lån fra medlemsstaternes side i anden halvdel af
2012, blev der ikke anmodet om bevillinger under artikel 01 04 01 (p.m.-budgetpost) i EU's
budget, "Den Europæiske Unions sikkerhedsstillelse for lån optaget af Unionen og Euratom
og for lån ydet af EIB".
5.3.
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande
I tilfælde af for sen betaling fra en modtager af et lån til tredjelande, der er ydet eller
garanteret af EU, trækkes der på fonden for at dække misligholdelsen senest tre måneder efter
fremsættelsen af anmodningen
23
.
EIB oplevede misligholdelser på visse rentebetalinger og låneafdrag fra den syriske regering.
Da de officielle betalingsanmodninger ikke gav noget resultat, begyndte EIB at trække på
Garantifonden i maj 2012. Pr. 31. december 2012 havde EIB fremsat fire
betalingsanmodninger til et samlet beløb af 42 mio. EUR. To blev betalt i 2012; de beløb sig i
alt til 24 mio. EUR (hvoraf 2,1 mio. EUR blev inddrevet af EIB i august 2012). Da situationen
i landet ikke er blevet bedre, blev der trukket yderligere på Garantifonden i 2013,
jf. nedenstående tabel.
23
Siden fondens oprettelse i 1994 og frem til rapporteringsdatoen er der blevet trukket et sammenlagt
beløb på 502 mio. EUR. Se yderligere oplysninger i arbejdsdokumentets afsnit 2.5.4.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0014.png
Tabel 4: Træk på Garantifonden i forbindelse med misligholdte lån i Syrien
Træk
nr.
Trukket den
Betalt/skal
betales den
Trukket
beløb i
mio. EUR
Morarenter
Inddrevet
og påløbne beløb
renter i
mio. EUR (1)
ikke relevant
ikke relevant
0,01
0,40
ikke relevant
0,18
0,01
0,39
0,10
1,20
2,15
2,15
I alt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
I alt
10/05/2012
27/08/2012
18/10/2012
12/11/2012
15/01/2013
21/02/2013
15/04/2013
15/05/2013
24/06/2013
10/08/2012
27/11/2012
18-01-2013
12/02/2013
15/04/2013
21/05/2013
15/07/2013
15/08/2013
24/09/2013
15,45
8,57
2,60
14,96
3,18
8,13
4,89
14,53
3,18
75,49
13,30
8,57
2,61
15,36
3,18
8,31
4,90
14,92
3,29
74,54
(1) EIB opkræver først morarenter og påløbne renter i forbindelse med den anden betalingsanmodning for hvert
enkelt lån; de beregnes fra misligholdelsesdatoen og indtil den dato, hvor Garantifonden betaler beløbet.
De beløb, som EIB trækker, hæves på Garantifondens konto efter tilladelse fra
Kommissionens tjenestegrene, når der er fremlagt dokumentation, herunder bevis for, at EIB
har opkrævet de misligholdte beløb fra låntageren i overensstemmelse med den garantiaftale,
der er omhandlet i artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1080/2011/EU af
25. oktober 2011 om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i
forbindelse med lån til og lånegarantier for projekter uden for Unionen og om ophævelse af
afgørelse nr. 633/2009/EF
24
.
Den samlede udestående kapital i forbindelse med garanterede lån til Syrien beløber sig til
551 mio. EUR, og det sidste lån forfalder i 2030. Når EU foretager en betaling under EU-
24
EUT L 280 af 27.10.2011, s. 1.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452475_0015.png
garantien, overgår EIB's rettigheder og retsmidler til EU, jf. garantiaftalen. De procedurer til
inddrivelse af fordringer, som EU har overtaget, varetages af EIB.
6.
6.1.
G
ARANTIFONDEN FOR AKTIONER I FORHOLD TIL TREDJELANDE
Beløb til inddrivelse
25
Pr. 31. december 2012 havde fonden 21,87 mio. EUR i restancer til inddrivelse.
6.2.
Aktiver
Pr. 31. december 2012 beløb fondens nettoaktiver
26
sig til 2 020,49 mio. EUR.
6.3.
Målbeløb
Fondens midler skal være af en passende størrelse (målbeløb), som er fastsat til 9 % af de
samlede forpligtelser (hovedstol og påløbne renter) i forbindelse med hver enkelt transaktion.
Forholdet mellem fondens midler (2 020,49 mio. EUR) og de samlede forpligtelser
27
(23 099,15 mio. EUR) som defineret i fondsforordningen var pr. 31. december 2012 lavere
end målbeløbet. I forslaget til EU's budget for 2014 blev der derfor indføjet en tilførsel på
58,43 mio. EUR.
I februar 2012 blev der overført 260,17 mio. EUR fra EU's budget til fonden i
overensstemmelse med forslaget til EU's budget for 2012 og reglerne i forordningen om
Garantifonden (målbeløbet på 9 %).
7.
7.1.
R
ISIKOEVALUERING
:
DEN ØKONOMISKE OG FINANSIELLE
TREDJELANDE
,
DER REPRÆSENTERER DEN STØRSTE RISIKO
Mål
SITUATION
I
DE
De tidligere afsnit i denne beretning giver oplysninger om de kvantitative aspekter af risiciene
for EU's budget. Afsnit 3 i arbejdsdokumentet indeholder en makroøkonomisk analyse af de
tredjelande, der repræsenterer den største risiko for Garantifonden (og i sidste ende for EU's
budget), eller som er omfattet af EU's långivningsfaciliteter (MFA- og Euratom-lån).
7.2.
Risikovurderingsmetoder
Risikovurderingen i arbejdsdokumentet er baseret på informationer om den økonomiske og
finansielle situation, kreditvurderinger og andre kendte oplysninger vedrørende de lande, der
har modtaget garanterede lån. Vurderingen omfatter ikke overslag over forventede tab og
inddrivelser, som nødvendigvis er meget usikre.
25
26
27
Siden fondens oprettelse i 1994 og frem til rapporteringsdatoen har dens samlede inddrivelser beløbet
sig til 579 mio. EUR (dette beløb omfatter tilbagebetalet hovedstols- og rentebeløb plus morarenter plus
realiserede valutakursgevinster og -tab).
Fondens samlede aktiver minus påløbne forpligtelser (EIB-gebyrer og revisionsgebyrer).
Inkl. påløbne renter.
15