Retsudvalget 2013
KOM (2013) 0884
Offentligt
1534626_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.6.2014
COM(2013) 884 final/4
2013/0432 (COD)
CORRIGENDUM :
This document corrects document COM(2013)884 final of 13.12.2013.
Concerns all linguistic versions.
The first two paragraphs of point 3.2, concerning subsidiarity, were replaced by three new
ones.
The text shall read as follows :
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om Unionens retlige rammer for toldovertrædelser og -sanktioner
{SWD(2013) 513 final}
{SWD(2013) 514 final}
{SWD(2013) 515 final}
DA
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Generel baggrund
På trods af at toldlovgivningen er fuldt harmoniseret, er dens håndhævelse, som sikrer
overholdelsen af toldforskrifterne og den lovlige pålæggelse af sanktioner, omfattet af
medlemsstaterne nationale lovgivning. Derfor følger håndhævelsen af toldlovgivningen
28 forskellige juridiske regelsæt og forskellige administrative eller juridiske traditioner. Det
betyder, at medlemsstaterne som straf for overtrædelser af visse forpligtelser, som følger af
Unionens harmoniserede toldlovgivning, kan pålægge de sanktioner, som de hver især finder
passende.
Sådanne sanktioner er af forskellig karakter og alvor afhængigt af, hvilken medlemsstat
kompetencen tilfalder. Det vil sige, at der findes forskellige typer sanktioner, f.eks. bøder,
fængselsstraf, konfiskering af varer eller midlertidig eller permanent udelukkelse fra
aktiviteter af industriel eller kommerciel karakter. Uanset sanktionernes karakter, og selv i
tilfælde af at der er tale om samme type og karakter (f.eks. en bøde), kan de have forskelligt
niveau og omfang fra medlemsstat til medlemsstat.
En frivillig projektgruppe oprettet af Kommissionen sammen med 24 medlemsstater
1
under
programmet Told 2013 har udarbejdet en oversigt over medlemsstaternes systemer for
toldovertrædelser og -sanktioner. Denne projektgruppe har foretaget en analyse af de
24 nationale regelsæt for toldovertrædelser og de dermed forbundne sanktioner, og den har
aflagt rapport derom til Kommissionen. Flere betydelige forskelle blev konstateret:
Tabel 1 – forskelle i medlemsstaternes toldsanktionssystemer
16 af de 24 medlemsstater anvender både
strafferetlige og ikke-strafferetlige sanktioner
8 af de 24 medlemsstater anvender kun
strafferetlige sanktioner
Karakteren af nationale
toldovertrædelser
sanktioner
for
De medlemsstater, hvis systemer tager højde for
både
strafferetlige
og
ikke-strafferetlige
overtrædelser og sanktioner, anvender forskellige
økonomiske tærskelværdier til at bestemme
De økonomiske tærskelværdier til skelnen
karakteren af en toldovertrædelse – hvad enten
mellem strafferetlige og ikke-strafferetlige
der er tale om en strafferetlig eller ikke-
overtrædelser og sanktioner
strafferetlig overtrædelse – og følgelig karakteren
af toldsanktionen. De økonomiske tærskelværdier
varierer
således
mellem
266 EUR
og
50 000 EUR.
Medlemsstaternes krav med hensyn til at
11 af de 24 medlemsstater anser en økonomisk
1
Østrig, Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland,
Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet,
Slovenien, Spanien og Det Forenede Kongerige.
DA
2
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0003.png
fastslå den økonomiske operatørs ansvar for
operatør for ansvarlig for visse toldovertrædelser,
når der foreligger en overtrædelse af
toldovertrædelsen
toldlovgivningen, uanset om der er tale om
forsæt, forsømmelighed eller adfærd, der
indeholder elementer af skødesløshed eller
uforsvarlighed (overtrædelser med objektivt
ansvar).
13 af de 24 medlemsstater kan ikke pålægge en
økonomisk
operatør
sanktioner
for
en
toldovertrædelse, uden at der er tale om forsæt,
forsømmelighed eller adfærd, der indeholder
elementer af skødesløshed eller uforsvarlighed.
Tidsfrister:
- for at indlede en sanktionsprocedure
- for at pålægge en toldsanktion
- for at gennemføre en toldsanktion
Flertallet af medlemsstaterne anvender tidsfrister
for, hvornår sanktionsprocedurer skal indledes og
toldsanktioner skal pålægges og gennemføres.
Disse frister varierer fra 1 til 30 år.
1 af de 24 medlemsstater anvender ikke nogen
frist overhovedet – den kan til enhver tid indlede
en sanktionsprocedure eller pålægge en sanktion.
En økonomisk operatør, som er en juridisk
person, kan drages til ansvar for toldovertrædelser
i 15 af de 24 medlemsstater.
I 9 af de 24 medlemsstater kan juridiske personer
ikke drages til ansvar for overtrædelser.
Et forlig refererer til enhver form for procedure
inden for en medlemsstats juridiske eller
administrative system, der som et alternativ til at
indlede eller gennemføre sanktionsprocedurer gør
det muligt for myndighederne at aftale en
afgørelse af en
toldovertrædelsessag med
overtræderen.
I 15 af de 24 medlemsstater anvendes denne
procedure i forbindelse med toldovertrædelser.
(Kilde: Rapport fra projektgruppen om toldsanktioner – bilag 1B til konsekvensanalysen til en retsakt om
fastlæggelse af en EU-retlig ramme for toldovertrædelser og toldsanktioner).
Juridiske personers ansvar
Forlig
Disse forskelle med hensyn til overtrædelser af toldlovgivningen og sanktioner har betydning
på flere niveauer:
– set fra et internationalt synspunkt giver de forskellige sanktionssystemer i medlemsstaterne
anledning til betænkeligheder i visse WTO-medlemsstater med hensyn til Den Europæiske
Unions overholdelse af sine forpligtelser på dette område
– i Den Europæiske Union vanskeliggør forskellene i håndhævelsen af toldlovgivningen
forvaltningen af toldunionen, eftersom behandlingen af de samme overtrædelser kan være
meget forskellig fra medlemsstat til medlemsstat, jf. ovenstående tabel.
DA
3
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0004.png
– konkurrencevilkårene bør være ens på det indre marked, men forskellene i behandlingen af
overtrædelser af Unionens toldlovgivning påvirker de økonomiske operatørers ligestilling,
idet aktører, der bryder loven i en medlemsstat med milde retsforskrifter for toldsanktioner,
stilles mere fordelagtigt. Denne situation påvirker også adgangen til toldforenkling og
toldmæssige lettelser og til proceduren for at få tildelt status som autoriseret økonomisk
operatør, eftersom det er en betingelse for at opnå denne status, at toldlovgivningen
overholdes uden alvorlige overtrædelser, og dette kriterium fortolkes forskelligt i de nationale
lovgivninger.
Med henblik på at løse de nævnte problemer fastlægges der med forslaget en fælles
lovgivningsramme for behandling af toldovertrædelser og toldsanktioner, som via en fælles
regelplatform kan bygge bro mellem forskellige juridiske ordninger og derved bidrage til ens
behandling af økonomiske operatører i EU. En fælles lovgivningsramme vil også kunne
bidrage til den effektive beskyttelse af Unionens finansielle interesser og håndhævelsen af
lovgivningen på toldområdet.
1.2.
Retlig baggrund
Toldlovgivningen om varehandelen mellem Unions toldområde og tredjelande er fuldt
harmoniseret og har været samlet i en EF-toldkodeks
2
siden 1992. En større revision af denne
kodeks blev foretaget i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 450/2008 af
23. april 2008 om EF-toldkodeksen (moderniseret toldkodeks)
3
, som nu er blevet omarbejdet
og ophævet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober
2013 om EU-toldkodeksen
4
, med henblik på at tilpasse toldlovgivningen til det elektroniske
miljø for told og handel, fremme harmoniseringen og en ensartet anvendelse af
toldlovgivningen yderligere og give Unionens økonomiske operatører de nødvendige
værktøjer til at udvikle deres aktiviteter i et globalt erhvervsmiljø.
Der er behov for at styrke denne harmoniserede toldlovgivning med fælles regler for dens
håndhævelse. Behovet for at tage skridt i denne retning er allerede blevet påpeget af Europa-
Parlamentet i to betænkninger
5
, den ene fra 2008 og den anden fra 2011, hvori der opfordres
til harmonisering på dette område.
2
3
4
5
EF-toldkodeksen, der blev indført ved Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992, og
som blev anvendt fra den 1. januar 1994 (EFT L 302 af 19.10.1992, s. 1).
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1992R2913:20070101:DA:PDF
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 450/2008 af 23. april 2008 om EF-toldkodeksen
(moderniseret
toldkodeks)
(EUT
L
145
af
4.6.2008,
s.
1).
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:145:0001:0064:DA:PDF
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
(ombearbejdning) (EUT L 269 af 10.10.2013 s. 1, berigtigelse i EUT L 287 af 4.6.2008, s. 90).
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:269:0001:0101:DA:PDF
Betænkningen fra Udvalget om International Handel om effektive import- og eksportregler og
-procedurer til fordel for handelspolitikken (2007/2256(INI)). Ordfører: Jean-Pierre Audy.
Betænkningen fra Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse om modernisering af
toldvæsenet (2011/2083 (INI)). Ordfører: Matteo Salvini.
DA
4
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0005.png
Hele denne indsats bygger på traktatens
6
generelle forpligtelse om, at medlemsstaterne
"træffer
alle almindelige eller særlige foranstaltninger for at sikre opfyldelsen af de
forpligtelser, der følger af traktaterne eller af retsakter vedtaget af EU-institutionerne".
Denne forpligtelse omfatter sanktioner, uden at der skelnes mellem strafferetlige og ikke-
strafferetlige sanktioner.
Mere specifikt omfatter den moderniserede toldkodeks og EU-toldkodeksen for første gang en
bestemmelse
7
vedrørende administrative toldsanktioner.
2.
2.1.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
Høring af interesserede parter
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Fire høringsværktøjer er blevet anvendt, og i ingen af tilfældene er der blevet gjort brug af
offentlige høringer (pga. toldovertrædelser og toldsanktioners særlige og tekniske karakter).
Svarene er blevet behandlet fortroligt efter interessenternes ønske.
Et spørgeskema blev udsendt til medlemsstaternes toldadministrationer vedrørende
deres nationale systemer i forbindelse med toldovertrædelser og toldsanktioner, og som nævnt
ovenfor i denne begrundelse blev der modtaget svar fra 24 medlemsstater. Sammenligningen
af de indsamlede data viste de relevante forskelle mellem toldsanktionssystemerne i
medlemsstaterne.
Der blev afholdt et seminar på højt niveau om overholdelsen af reglerne og den
dermed forbundne risikostyring, hvor det blev bekræftet, at problemstillingen i forbindelse
med toldovertrædelser og toldsanktioner vedrørte temaet "compliance" (overholdelse af
reglerne) og burde undersøges yderligere. Toldadministrationerne fra alle medlemsstaterne og
kandidatlandene og repræsentanter for økonomiske operatører deltog i seminaret, som blev
afholdt i København den 20.-21. marts 2012.
Første høring af interessenter blev gennemført med GD TAXUD's rådgivende organ i
toldspørgsmål
(Erhvervskontaktgruppen).
Erhvervskontaktgruppen
omfatter
EU-
repræsentanter for 45 europæiske handelssammenslutninger, herunder SMV'er, som er
involveret i toldrelaterede aktiviteter. Som svar på denne høring udtrykte flertallet af de
handelssammenslutninger, der var til stede ved mødet, at de generelt var enige i relevansen af
GD TAXUD's initiativ for deres forretningsaktiviteter.
Anden høring af interessenter blev gennemført ved hjælp af endnu et spørgeskema,
som blev sendt ud til SMV'er via Enterprise Europe Network og omhandlede den måde, som
medlemsstaternes forskellige systemer for overtrædelser og sanktioner på toldområdet
påvirker de kommercielle aktiviteter blandt virksomheder, der beskæftiger sig med
import/eksport.
6
7
EU-traktatens artikel 4, stk. 3.
Artikel 21 i den moderniserede toldkodeks, nu artikel 42 i EU-toldkodeksen.
DA
5
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
2.2.
Konsekvensanalyse
Kommissionen gennemførte en konsekvensanalyse af forskellige politiske løsningsmodeller
(findes på:...). Fire løsningsmodeller blev analyseret: A – basisscenariet, B – en ændring af
lovgivningen inden for de gældende EU-retlige rammer, C – en lovgivningsforanstaltning om
tilnærmelse af de forskellige typer toldovertrædelser og ikke-strafferetlige sanktioner og D –
to adskilte lovgivningsforanstaltninger med henblik på at tilnærme toldovertrædelser og ikke-
strafferetlige sanktioner på den ene side og af strafferetlige toldovertrædelser og sanktioner på
den anden side.
Efter at have undersøgt de forskellige muligheder konkluderes det i konsekvensanalysen, at
den foretrukne løsning bør være en lovgivningsforanstaltning, hvorved der identificeres
toldforpligtelser, som i særlig høj grad bør beskyttes gennem fastlæggelse af ikke-
strafferetlige sanktioner for alle overtrædelser heraf (løsningsmodel C).
Den fornyede forelæggelse af konsekvensanalysen modtog en positiv udtalelse fra Udvalget
for Konsekvensanalyse den 14. juni 2013.
3.
3.1.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 33 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF).
I henhold til artikel 33 i TEUF skal toldsamarbejdet mellem medlemsstaterne og mellem disse
og Kommissionen styrkes inden for traktaternes anvendelsesområde.
I henhold til kodeksen gælder en afgørelse truffet af én medlemsstat i alle andre
medlemsstater, og det er derfor nødvendigt, at myndighederne konsulterer hinanden med
henblik på at sikre ensartet anvendelse.
Ligeledes udgør indførelsen af visse lettelser og forenklinger i Unionens toldlovgivning og de
autoriserede økonomisk operatørers adgang til dem en vigtig grund til at styrke samarbejdet
mellem medlemsstaterne yderligere. Navnlig vurderingen af de kriterier, som det er
nødvendigt at opfylde for at blive tildelt status som autoriseret økonomisk operatør, især
kriteriet om fravær af enhver alvorlig overtrædelse eller gentagne overtrædelser fra den
autoriserede økonomiske operatørs side, kræver sammenlignelige sanktionssystemer i hele
EU, således at der sikres lige konkurrencevilkår de økonomiske operatører imellem.
Tilnærmelsen af toldovertrædelser og sanktioner skal derfor ikke blot føre til styrket
samarbejde mellem medlemsstaterne, men også bidrage til korrekt og ensartet anvendelse og
håndhævelse af Unionens toldlovgivning.
3.2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet og overholdelse af de grundlæggende
rettigheder
Toldunionen, som er hjørnestenen i det indre marked, bygger på fælles regler og procedurer,
som sikrer gennemførelsen af EU's told- og handelspolitiske foranstaltninger med hensyn til
DA
6
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
varehandel mellem EU og tredjelande. Den faktiske håndhævelse af denne harmoniserede
lovgivning er en yderst vigtig forudsætning for, at både toldunionen og det indre marked kan
fungere efter hensigten. Håndhævelsen har hidtil været underlagt medlemsstaternes nationale
ret. Det har medført, at der er stor forskel på reglerne medlemsstaterne imellem, hvad angår
toldovertrædelser og -sanktioner. Konsekvensen heraf er, at økonomiske operatører, der
overtræder Unionens toldlovgivning, er underkastet forskellige overtrædelses- og
sanktionssystemer, afhængigt af i hvilken medlemsstat overtrædelsen er sket.
Formålet med direktivet er på denne baggrund at opstille en liste over de toldovertrædelser,
der er fælles for alle medlemsstaterne, og fastlægge grundlaget for effektive, afskrækkende og
rimelige sanktioner, som medlemsstaterne skal pålægge for at sikre en effektiv håndhævelse
af den harmoniserede toldlovgivning, der er nødvendig, hvis toldunionen skal fungere
effektivt.
Disse mål kan ikke opfyldes ved hjælp af handling på medlemsstatsligt plan og kræver
handling på EU-plan, især i lyset af de markante forskelle i de nationale lovgivninger.
Eftersom medlemsstaterne ikke i tilstrækkelig grad kan opfylde direktivets mål, er handling
på EU-plan således nødvendig i overensstemmelse med nærhedsprincippet som fastsat i
artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union.
Efter proportionalitetsprincippet som fastsat i artikel 5, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske
Union går dette forslag ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål. Indholdet af
dette forslag er i overensstemmelse med de krav, der er nedfældet i EU's charter om
grundlæggende rettigheder. Særligt er visse bestemmelser vedrørende procedureregler blevet
indført i overensstemmelse med principperne om ret til god forvaltning og en upartisk
domstol samt princippet ne bis in idem.
3.3.
Reguleringsmiddel
Dette forslag til en indbyrdes tilnærmelse af de nationale lovgivninger inden for EU-
toldsamarbejdets område har form som et direktiv, som medlemsstaterne skal gennemføre i
deres nationale lovgivning.
3.4.
Særlige bestemmelser
Forslaget omhandler overtrædelser af forpligtelserne i medfør af EU-toldkodeksen. Det
indeholder en fælles liste over forskellige overtrædelser (objektivt ansvar, overtrædelser som
følge af forsømmelighed eller med forsæt), der bryder reglerne i EU-toldkodeksen, og
omfatter således alle de mulige situationer, som man kan opleve i denne henseende i mødet
med toldmyndighederne. I forslaget er det ikke blot udførelsen af de deri anførte former for
adfærd, der betragtes som overtrædelser, men også det forsætlige forsøg derpå.
Parallelt med disse former for adfærd fastlægges der i forslaget en fælles graduering af
sanktionerne for overtrædelser, således at disse er effektive, står i rimeligt forhold til
overtrædelsen og har afskrækkende virkning, og der fastlægges relevante omstændigheder,
som medlemsstaternes kompetente myndigheder bør tage hensyn til, når de fastsætter typen
og niveauet af de sanktioner for toldovertrædelser, som danner grundlaget for tilpasningen af
en sanktion til den konkrete situation. Kombinationen af de graduerede sanktioner med de
DA
7
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
pågældende omstændigheder gør det muligt at fastlægge forskellige niveauer af alvor med
henblik på at overholde princippet om, at sanktionerne skal stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen. Derudover defineres der i forslaget visse sager, hvor adfærd, der falder inden
for de kategorier, der i forslaget er defineret som overtrædelser med objektivt ansvar, ikke
betragtes som sådan, hvis den skyldes en fejl fra de kompetente toldmyndigheders side.
Forslaget omhandler ansvar for personer, der spiller en relevant rolle i forøvelsen af forsætlige
toldovertrædelser, og der foreslås en tilsvarende behandling af de personer, der anstifter,
medvirker eller tilskynder til disse toldovertrædelser, som af de personer, som begår dem.
Forslaget omhandler derudover juridiske personers ansvar, eftersom toldovertrædelser også
kan skyldes adfærd, som er begået på juridiske personers vegne.
Endelig omfatter forslaget også visse nødvendige proceduremæssige bestemmelser med
henblik på at undgå overlappende sanktioner mod de samme personer for de samme forhold.
Det gælder især den tidsfrist, som de kompetente myndigheder skal overholde med hensyn til
at indlede en procedure mod en person, der er ansvarlig for en toldovertrædelse, muligheden
for at suspendere sanktionssager i tilfælde, hvor der føres en straffesag vedrørende de samme
forhold, og den territoriale kompetence, hvor det defineres, hvilken medlemsstat kompetencen
tilfalder i en sag, når overtrædelsen omfatter mere end en medlemsstat.
Gennemførelsen af disse artikler i medlemsstaternes nationale lovgivninger vil sikre en
ensartet behandling af økonomiske operatører, uanset hvor de opfylder deres toldformaliteter
og udfører deres kommercielle aktiviteter. Derved sikres ligeledes overholdelsen af de
internationale forpligtelser i medfør af Kyoto-protokollen.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget vil ikke få nogen indvirkning på menneskelige ressourcer og Den Europæiske
Unions budget og er derfor ikke ledsaget af en finansieringsoversigt, jf. artikel 31 i
finansforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 966/2012 af
25. oktober 2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget og om
ophævelse af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002).
Forslaget har ingen virkninger for Unionens budget.
5.
FORKLARENDE DOKUMENTER
Det er vigtigt for Kommissionen at sikre korrekt gennemførelse af direktivet i national
lovgivning. Med henblik på at opnå dette og af hensyn til de nationale lovgivninger bør
medlemsstaterne oplyse de nøjagtige nationale bestemmelser, og hvordan de gennemfører
hver enkelt bestemmelse i direktivet. Derved gås ikke videre, end hvad der er nødvendigt for
at sikre, at hovedformålet med direktivet opnås, nemlig en effektiv gennemførelse og
håndhævelse af Unionens toldlovgivning i toldunionen.
DA
8
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0009.png
2013/0432 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om Unionens retlige rammer for toldovertrædelser og -sanktioner
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 33,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Bestemmelser vedrørende toldunionen er harmoniseret i EU-retten.
håndhævelse hører imidlertid under medlemsstaternes nationale ret.
Deres
Derfor følges der ved toldovertrædelser og -sanktioner 28 forskellige juridiske
regelsæt. Som følge deraf behandles et brud på Unionens toldlovgivning ikke på
samme måde i hele Unionen, og de eventuelle sanktioner i de enkelte sager er af
forskellig karakter og alvor afhængigt af, hvilken medlemsstat der pålægger
sanktionen.
Forskellene i medlemsstaternes retssystemer påvirker ikke kun toldunionens mulighed
for at fungere optimalt, men forhindrer også, at der skabes lige vilkår for økonomiske
operatører i toldunionen, fordi forskellene har konsekvenser for deres adgang til
forenklede toldbestemmelser og toldmæssige lettelser.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013
8
(i det følgende benævnt
"kodeksen") er udformet med henblik på et multinationalt elektronisk miljø, hvor
toldmyndighederne kommunikerer i realtid, og beslutninger, der tages i én
medlemsstat, anvendes i alle de andre medlemsstater. Sådanne retlige rammer kræver
nødvendigvis harmoniseret håndhævelse. Kodeksen indeholder også en bestemmelse,
der pålægger medlemsstaterne at sørge for sanktioner, der er effektive, har
afskrækkende virkning og står i et rimeligt forhold til lovovertrædelsen.
De retlige rammer for håndhævelsen af EU-toldlovgivningen i dette direktiv er i
overensstemmelse med den gældende lovgivning vedrørende beskyttelsen af Unionens
finansielle interesser
9
. Toldovertrædelserne inden for rammerne af dette direktiv er
bl.a. toldovertrædelser, der skader disse finansielle interesser, men ikke falder ind
under anvendelsesområdet for den lovgivning, som strafferetligt beskytter dem, og
toldovertrædelser, som på ingen som helst måde skader Unionens finansielle
interesser.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen
(EUT L 269 af 10.10.2013, s. 1).
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod EU's
finansielle interesser (COM(2012) 363 final).
(3)
(4)
(5)
8
9
DA
9
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
(6)
Der bør opstilles en liste for adfærd, som bør betragtes som en overtrædelse af
Unionens toldlovgivning og give anledning til sanktioner. Disse toldovertrædelser bør
fuldt ud være baseret på de forpligtelser, som følger af toldlovgivningen, og henvise
direkte til kodeksen. Dette direktiv fastlægger ikke, hvorvidt medlemsstaterne bør
pålægge administrative eller strafferetlige sanktioner for disse toldovertrædelser.
Den første kategori af adfærd bør omfatte toldovertrædelser på grundlag af objektivt
ansvar, uanset spørgsmålet om skyld, eftersom forpligtelserne er objektive, og de
personer, der har ansvaret for at overholde dem, ikke kan ignorere deres eksistens og
bindende karakter.
Den anden og tredje kategori af adfærd bør omfatte toldovertrædelser, som
henholdsvis begås som følge af forsømmelighed eller med fortsæt, når dette subjektive
element skal fastslås, for at der kan være tale om ansvar.
Medvirken eller tilskyndelse til adfærd, som udgør en forsætligt begået
toldovertrædelse, og forsætlige forsøg på at begå visse toldovertrædelser bør betragtes
som toldovertrædelser.
Af hensyn til retssikkerheden bør det fastlægges, at enhver handling eller undladelse,
som skyldes en fejl fra toldmyndighedernes side, ikke anses for en toldovertrædelse.
Medlemsstaterne bør sikre, at både juridiske personer og fysiske personer kan drages
til ansvar for samme toldovertrædelse, såfremt toldovertrædelsen er begået for en
juridisk persons vindings skyld.
Med henblik på at tilnærme medlemsstaternes nationale sanktionssystemer bør der
fastlægges en graduering af sanktioner, der afspejler de forskellige kategorier af
toldovertrædelser og deres alvor. For at pålægge sanktioner, som er effektive, står i
rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning, bør medlemsstaterne
ligeledes sikre, at deres kompetente myndigheder ved fastsættelsen af typen og
niveauet for de sanktioner, som skal anvendes, tager hensyn til særlige skærpende eller
formildende omstændigheder.
Forældelsesfristen i sager om toldovertoldovertrædelser bør fastsættes til fire år fra
den dag, hvor toldovertrædelsen er blevet begået, eller i tilfælde af fortsatte eller
gentagne overtrædelser fra den dag, hvor den adfærd, der udgør toldovertrædelsen,
ophører. Medlemsstaterne bør sikre, at forældelsesfristen afbrydes af en handling, som
vedrører undersøgelser eller retsforfølgelse i forbindelse med den pågældende
toldovertrædelse. Medlemsstaterne kan fastlægge sager, hvor denne frist suspenderes.
Anlæggelse eller videreførelse af disse sager bør ikke være mulig efter en periode på
otte år, mens forældelsesfristen for håndhævelsen af en sanktion bør være tre år.
Det bør fastlægges, at administrative sager vedrørende toldovertrædelser suspenderes,
hvis der er anlagt straffesag mod samme person for samme forhold. Videreførelsen af
de administrative sager, efter at straffesagerne er afsluttet, bør kun være mulig i
absolut overensstemmelse med ne bis in idem-princippet.
For at undgå positive konflikter om kompetence, bør der fastlægges regler med
henblik på at fastslå, hvilken af de medlemsstater med kompetence der bør undersøge
en sag.
Dette direktiv bør fastlægge regler for samarbejdet mellem medlemsstaterne og
Kommissionen for at sikre en effektiv indsats mod toldovertrædelser.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
DA
10
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
1534626_0011.png
(17)
Med henblik på at lette undersøgelsen af toldovertrædelser bør de kompetente
myndigheder have tilladelse til midlertidigt at beslaglægge alle varer, transportmidler
eller alle andre værktøjer, der benyttes til at begå toldovertrædelser.
I henhold til den fælles politiske erklæring af 28. september 2011 fra medlemsstaterne
og Kommissionen om forklarende dokumenter
10
har medlemsstaterne forpligtet sig til
i tilfælde, hvor det er berettiget, at lade meddelelsen af gennemførelsesforanstaltninger
ledsage af et eller flere dokumenter, der forklarer forholdet mellem et direktivs
bestanddele og de tilsvarende dele i de nationale gennemførelsesinstrumenter. I
forbindelse med dette direktiv finder lovgiver, at fremsendelse af sådanne dokumenter
er berettiget.
Eftersom direktivet har til formål at opstille en liste over de toldovertrædelser, der er
fælles for alle medlemsstaterne, og fastlægge grundlaget for sanktioner, der er
effektive, har afskrækkende virkning og står i et rimeligt forhold til lovovertrædelsen,
og disse sanktioner bør pålægges af medlemsstaterne inden for toldunionens fuldt
harmoniserede område, kan disse mål ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne på grundlag af deres forskellige retlige traditioner og kan derfor på
grund af handlingens omfang og virkninger bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor
træffe foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i
traktaten
om
Den
Europæiske
Union.
I
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette direktiv ikke videre, end hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål.
(18)
(19)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
2.
Dette direktiv opstiller en ramme vedrørende overtrædelser af Unionens
toldlovgivning og fastsætter sanktioner for disse overtrædelser.
Dette direktiv finder anvendelse på overtrædelser af de forpligtelser, der er fastlagt i
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om
EU-toldkodeksen (i det følgende benævnt "kodeksen) og tilsvarende forpligtelser,
der er fastlagt i andre dele af Unionens toldlovgivning, jf. kodeksens artikel 5, stk. 2.
Artikel 2
Toldovertrædelser og -sanktioner
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for de toldovertrædelser, der
omhandles i artikel 3 til 6.
Artikel 3
Toldovertrædelser med objektivt ansvar
Medlemsstaterne påser, at følgende handlinger
toldovertrædelser, uanset spørgsmålet om skyld:
10
og
undladelser
betragtes
som
EUT C 369 af 17.12.2011, s. 14.
DA
11
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
(a)
når en person, der indgiver en toldangivelse, en angivelse til midlertidig
opbevaring,
en
summarisk
indpassageangivelse,
en
summarisk
udpassageangivelse, en reeksportangivelse eller en reeksportmeddelelse,
undlader at sikre rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i
angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen, jf. kodeksens artikel 15, stk. 2,
litra a)
når en person, der indgiver en toldangivelse, en angivelse til midlertidig
opbevaring,
en
summarisk
indpassageangivelse,
en
summarisk
udpassageangivelse, en reeksportmeddelelse eller en reeksportangivelse,
undlader at sikre ægtheden, rigtigheden og gyldigheden af alle understøttende
dokumenter, jf. kodeksens artikel 15, stk. 2, litra b)
når en person undlader at indgive en summarisk indpassageangivelse, jf.
kodeksens artikel 127, en underretning om ankomsten af et søgående skib eller
et luftfarttøj, jf. kodeksens artikel 133, en angivelse til midlertidig opbevaring,
jf. kodeksens artikel 145, en toldangivelse, jf. kodeksen artikel 158, en
anmeldelse af aktiviteter i en frizone, jf. kodeksens artikel 244, stk. 2, en
angivelse forud for afgang, jf. kodeksens artikel 263, en reeksportangivelse, jf.
kodeksens artikel 270, en udpassageangivelse, jf. kodeksens artikel 271, eller
en reeksportmeddelelse, jf. kodeksens artikel 274
når en økonomisk operatør undlader at opbevare dokumenterne og
oplysningerne vedrørende opfyldelsen af toldformaliteter i en tilgængelig form
i den af toldmyndighederne krævede periode, jf. kodeksens artikel 51
når varer, der føres ind i Unionens toldområde, fjernes fra toldtilsynet uden
tilladelse fra toldmyndighederne og i strid med kodeksens artikel 134, stk. 1,
første og andet afsnit
når varer fjernes fra toldtilsynet i strid med kodeksens artikel 134, stk. 1, fjerde
afsnit, og artikel 158, stk. 3, og artikel 242
når en person, som fører varer ind i Unionens toldområde, undlader at
overholde forpligtelserne vedrørende transport af varerne til det dertil bestemte
sted, jf. kodeksens artikel 135, stk. 1, eller at underrette toldmyndighederne,
når forpligtelserne ikke kan opfyldes, jf. kodeksens artikel 137, stk. 1 og 2
når en person, der fører varer ind i en frizone, hvor frizonen støder op til en
landegrænse mellem en medlemsstat og et tredjeland, undlader at føre disse
varer direkte ind i denne frizone uden at passere gennem en anden del af
Unionens toldområde, jf. kodeksens artikel 135, stk. 2
når en klarerer med henblik på midlertidig opbevaring eller en toldprocedure
undlader at forelægge dokumentation for toldmyndighederne, når det kræves i
EU-lovgivningen, jf. toldkodeksens artikel 145, stk. 2, og artikel 163, stk. 2
når en økonomisk operatør med ansvar for ikke-EU-varer, som er under
midlertidig opbevaring, undlader at henføre disse varer under en toldprocedure
eller reeksportere dem inden for fristen i overensstemmelse med kodeksens
artikel 149
når en klarerer i forbindelse med en toldprocedure ikke er i besiddelse af og
stiller den dokumentation til rådighed, der er nødvendig for anvendelsen af den
relevante procedure, på det tidspunkt, hvor toldangivelsen eller den
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
DA
12
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
supplerende angivelse indgives, jf. kodeksens artikel 163, stk. 1, og artikel 167,
stk. 1, andet afsnit
(l)
når en klarerer i forbindelse med en toldprocedure i tilfælde af en forenklet
angivelse, jf. kodeksens artikel 166, eller en indskrivning i klarerens
regnskaber, jf. kodeksens artikel 182, undlader at indgive en supplerende
angivelse på det kompetente toldsted inden for den specifikke frist, jf.
kodeksens artikel 167, stk. 1
(m) når identifikationsmærker, der er påsat varer, emballage eller transportmidler,
fjernes, uden at toldmyndighederne på forhånd har givet bevilling hertil, jf.
kodeksens artikel 192, stk. 2
(n)
når bevillingshaveren for proceduren for aktiv forædling undlader at afslutte
proceduren for aktiv forædling inden for den fastlagte frist, jf. kodeksens
artikel 257
når bevillingshaveren for proceduren for passiv forædling undlader at
eksportere de defekte varer inden for den fastlagte frist, jf. kodeksens
artikel 262
når opførelse af bygninger i en frizone finder sted uden tilladelse fra
toldmyndighederne, jf. kodeksens artikel 244, stk. 1
når den person, der skylder et import- eller eksportafgiftsbeløb, undlader at
betale dette inden for den fastsatte frist, jf. kodeksens artikel 108.
Artikel 4
Toldovertrædelser som følge af forsømmelighed
Medlemsstaterne påser, at følgende handlinger
toldovertrædelser, hvor de skyldes forsømmelighed:
(a)
og
undladelser
betragtes
som
(o)
(p)
(q)
når en økonomisk operatør med ansvar for ikke-EU-varer, som er under
midlertidig opbevaring, undlader at henføre disse varer under en toldprocedure
eller reeksportere dem inden for fristen, jf. kodeksens artikel 149
når en økonomisk operatør ikke yder al den bistand, der er nødvendig for
opfyldelsen af toldformaliteterne eller gennemførelsen af toldkontrollen, jf.
kodeksens artikel 15, stk. 1
når indehaveren af en afgørelse om anvendelse af toldlovgivningen ikke
opfylder de forpligtelser, der følger af den pågældende afgørelse, jf. kodeksens
artikel 23, stk. 1
når indehaveren af en afgørelse om anvendelse af toldlovgivningen undlader
straks at underrette toldmyndighederne om alle forhold, der opstår, efter at
afgørelsen er truffet af disse myndigheder, og som kan påvirke videreførelsen
eller indholdet af denne, jf. kodeksens artikel 23, stk. 2
når en økonomisk operatør undlader at frembyde de varer, som føres ind i
Unionens toldområde, for toldmyndighederne, jf. kodeksens artikel 139
når den person, der er ansvarlig for proceduren for EU-forsendelse, undlader at
frembyde varerne i intakt stand på bestemmelsestoldstedet, jf. artikel 233,
stk. 1, litra a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
DA
13
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
(g)
(h)
når en økonomisk operatør undlader at frembyde de varer, der anbringes i en
frizone, for toldmyndighederne, jf. kodeksens artikel 245
når en økonomisk operatør undlader at frembyde de varer, der føres ud af
Unionens toldområde, for toldmyndighederne ved udpassage, jf. kodeksens
artikel 267, stk. 2
når varer losses eller omlades fra det transportmiddel, hvorpå de befinder sig,
uden toldmyndighedernes tilladelse eller på steder, som ikke er anvist eller
godkendt af disse myndigheder, jf. kodeksens artikel 140
når varer opbevares i lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring eller toldoplag
uden bevilling fra toldmyndighederne, jf. artikel 147 og 148
når bevillingshaveren eller den person, der er ansvarlig for proceduren,
undlader at opfylde de forpligtelser, der følger af opbevaring af varer, der er
henført under toldoplagsproceduren, jf. toldkodeksens artikel 242, stk. 1,
litra a) og b).
Artikel 5
Forsætlige toldovertrædelser
(i)
(j)
(k)
Medlemsstaterne påser, at følgende
toldovertrædelser, hvor de er forsætlige:
(a)
(b)
handlinger
og
undladelser
betragtes
som
når de pligtige oplysninger eller dokumenter, der
toldmyndighederne, er falske, jf. kodeksens artikel 15 eller 163
forelægges
når en økonomisk operatør ved hjælp af falske erklæringer eller alle andre
uretmæssige midler forsøger at opnå tilladelse fra toldmyndighederne:
i)
ii)
iii)
iv)
til at blive autoriseret økonomisk operatør, jf. kodeksens artikel 38
til at anvende en forenklet angivelse, jf. kodeksens artikel 166
til at anvende andre toldforenklinger, jf. kodeksens artikel 177, 179, 182
og 185
til at henføre varer under særlige procedurer, jf. kodeksens artikel 211
(c)
når varer ikke frembydes for toldmyndighederne ved indførelse eller udpassage
til eller fra Unionens toldområde, jf. kodeksens artikel 139, 245 eller artikel
267, stk. 2
når indehaveren af en afgørelse om anvendelse af toldlovgivningen ikke
opfylder de forpligtelser, der følger af den pågældende afgørelse, jf. kodeksens
artikel 23, stk. 1
når indehaveren af en afgørelse om anvendelse af toldlovgivningen ikke straks
underretter toldmyndighederne om alle forhold, der opstår efter afgørelsen er
truffet af disse myndigheder, og som kan påvirke videreførelsen eller indholdet
af denne, jf. kodeksens artikel 23, stk. 2
når varer forædles i et toldoplag uden tilladelse fra toldmyndighederne, jf.
kodeksens artikel 241
når der erhverves eller opbevares varer, som er indblandet i en af
toldovertrædelserne i artikel 4, litra f), og nærværende artikels litra c).
(d)
(e)
(f)
(g)
DA
14
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
Artikel 6
Anstiftelse, medvirken og tilskyndelse samt forsøg
1.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at anstiftelse af,
medvirken og tilskyndelse til en handling eller undladelse, som omhandles i artikel 5,
udgør en toldovertrædelse.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at forsøg på de
handlinger og undladelser, som omhandles i artikel 5, litra b) og c), udgør
toldovertrædelser.
Artikel 7
Fejl begået af toldmyndighederne
De handlinger og undladelser, som omhandles i artikel 3 til 6, betragtes ikke som
toldovertrædelser, når de skyldes en fejl fra toldmyndighedernes side.
Artikel 8
Juridiske personers ansvar
1.
Medlemsstaterne sikrer, at juridiske personer drages til ansvar for toldovertrædelser,
som for at skaffe dem vinding begås af en person, der handler enten på egen hånd
eller som medlem af et organ under den juridiske person, og som har en ledende
stilling inden for den juridiske person på et af følgende grundlag:
(a)
(b)
(c)
2.
en bemyndigelse til at repræsentere den juridiske person
en beføjelse til at træffe beslutninger på den juridiske persons vegne
en beføjelse til at udøve intern kontrol inden for den juridiske person.
2.
Medlemsstaterne sikrer ligeledes, at juridiske personer kan drages til ansvar, når
manglende tilsyn eller kontrol fra en af de i stk. 1 omhandlede personers side har
gjort det muligt for en person, der er underlagt den i stk. 1 omhandlede persons
myndighed, at begå en toldovertrædelse for den juridiske persons vindings skyld.
Juridiske personers ansvar i henhold til stk. 1 og 2 udelukker ikke, at den fysiske
person, som har begået toldovertrædelsen, kan drages til ansvar.
Artikel 9
Sanktioner for de i artikel 3 omhandlede toldovertrædelser
3.
Medlemsstaterne sikrer, at der for de toldovertrædelser, som omhandles i artikel 3, pålægges
sanktioner, som er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende
virkning, inden for følgende grænser:
(a)
(b)
hvis toldovertrædelsen vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på 1 til
5 % af varernes værdi
hvis toldovertrædelsen ikke vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på
150 til 7 500 EUR.
DA
15
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
Artikel 10
Sanktioner for de i artikel 4 omhandlede toldovertrædelser
Medlemsstaterne sikrer, at der for de toldovertrædelser, som omhandles i artikel 4, pålægges
sanktioner, som er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende
virkning, inden for følgende grænser:
(a)
(b)
hvis toldovertrædelsen vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på op til
15 % af varernes værdi
hvis toldovertrædelsen ikke vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på
op til 22 500 EUR.
Artikel 11
Sanktioner for de i artikel 5 og 6 omhandlede toldovertrædelser
Medlemsstaterne sikrer, at der for de toldovertrædelser, som omhandles i artikel 5 og 6,
pålægges sanktioner, som er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har
afskrækkende virkning, inden for følgende grænser:
(a)
(b)
hvis toldovertrædelsen vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på op til
30 % af varernes værdi
hvis toldovertrædelsen ikke vedrører bestemte varer, pålægges en bødestraf på
op til 45 000 EUR.
Artikel 12
De kompetente myndigheders effektive anvendelse af sanktioner og udøvelse af
beføjelser til at pålægge sanktioner
Medlemsstaterne sikrer, at de kompetente myndigheder ved valget af typen og niveauet af
sanktioner for de toldovertrædelser, som omhandles i artikel 3 til 6, tager højde for alle
relevante omstændigheder, herunder i givet fald:
(a)
(b)
(c)
(d)
overtrædelsens alvor og varighed
det forhold, at den person, der er ansvarlig for overtrædelsen, er en autoriseret
økonomisk operatør
størrelsen af det unddragne import- eller eksportafgiftsbeløb
det forhold, at de pågældende varer er omfattet af de forbud eller restriktioner,
som omhandles i kodeksens artikel 134, stk. 1, andet led, og artikel 267, stk. 3,
litra e), eller udgør en risiko for den offentlige sikkerhed
viljen hos den person, der er ansvarlig for overtrædelsen, til at samarbejde med
den kompetente myndighed
tidligere overtrædelser begået af den person, der er ansvarlig for overtrædelsen.
(e)
(f)
DA
16
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
Artikel 13
Forældelse
1.
Medlemsstaterne sikrer, at forældelsesfristen for retsforfølgelse for de
toldovertrædelser, som omhandles i artikel 3 til 6, er på fire år, og at fristen løber fra
den dag, hvor toldovertrædelsen blev begået.
Medlemsstaterne sikrer i tilfælde af fortsatte eller gentagne toldovertrædelser, at
forældelsesfristen løber fra den dag, hvor den handling eller undladelse, som udgør
toldovertrædelsen, ophører.
Medlemsstaterne sikrer, at forældelsesfristen afbrydes af enhver handling fra den
kompetente myndigheds side, som den pågældende person gøres bekendt med, og
som vedrører undersøgelse eller retsforfølgelse i forbindelse med den samme
toldovertrædelse. Forældelsesfristen løber fra den dag, hvor afbrydelsen finder sted.
Medlemsstaterne sikrer, at anlæggelse eller videreførelse af sager vedrørende de
toldovertrædelser, der omhandles i artikel 3 til 6, ikke er mulig efter en periode på
otte år regnet fra den dag, som omhandles i stk. 1 eller 2.
Medlemsstaterne sikrer, at forældelsesfristen for håndhævelsen af en afgørelse om
pålæggelse af en sanktion er tre år. Denne periode løber fra den dag, hvor denne
afgørelse bliver endelig.
Medlemsstaterne fastlægger de sager, hvor de i stk. 1, 4 og 5 fastlagte
forældelsesfrister suspenderes.
Artikel 14
Suspension af sager
1.
Medlemsstaterne sikrer, at administrative sager vedrørende de i artikel 3 til 6
omhandlede toldovertrædelser suspenderes, hvis der er anlagt straffesag mod samme
person for samme forhold.
Medlemsstaterne sikrer, at de suspenderede administrative sager vedrørende de i
artikel 3 til 6 omhandlede toldovertrædelser indstilles, når der til sidst afsiges dom i
den i stk. 1 omhandlede straffesag. I andre tilfælde kan den suspenderede
administrative sag vedrørende en i artikel 3 til 6 omhandlet toldovertrædelse
genoptages.
Artikel 15
Kompetence
1.
Medlemsstaterne sikrer, at de har kompetencen med hensyn til de i artikel 3 til 6
omhandlede toldovertrædelser i overensstemmelse med et af følgende kriterier:
(a)
(b)
toldovertrædelsen begås helt eller delvist inden for den pågældende
medlemsstats territorium
den person, der begår toldovertrædelsen, er statsborger i den pågældende
medlemsstat
2.
3.
4.
5.
6.
2.
DA
17
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
(c)
2.
de varer, som toldovertrædelsen vedrører, befinder sig på den pågældende
medlemsstats territorium.
I de tilfælde, hvor kompetencen med hensyn til den samme toldovertrædelse tilfalder
mere end én medlemsstat, sikrer medlemsstaterne, at kompetencen udøves af den
medlemsstat, hvor der er en verserende straffesag mod den samme person for samme
forhold. Hvis kompetencen ikke kan bestemmes i henhold til første afsnit, sikrer
medlemsstaterne, at kompetencen udøves af den medlemsstat, hvis kompetente
myndighed først indleder en straffesag om toldovertrædelsen mod den samme person
vedrørende de samme forhold.
Artikel 16
Samarbejde mellem medlemsstaterne
Medlemsstaterne samarbejder og udveksler alle oplysninger, der er nødvendige for sager
vedrørende en handling eller undladelse, som udgør en i artikel 3 til 6 omhandlet
toldovertrædelse, navnlig hvis mere end en medlemsstat har påbegyndt en sag mod den
samme person for samme forhold.
Artikel 17
Beslaglæggelse
Medlemsstaterne sikrer, at de kompetente myndigheder har mulighed for midlertidigt at
beslaglægge alle varer, transportmidler eller alle andre værktøjer, der benyttes til at begå de i
artikel 3 til 6 omhandlede toldovertrædelser.
Artikel 18
Kommissionens rapportering og evaluering
Kommissionen forelægger senest den [1. maj 2019] Europa-Parlamentet og Rådet en rapport
om anvendelsen af dette direktiv, hvori det vurderes, hvorvidt medlemsstaterne har truffet de
nødvendige foranstaltninger med henblik på at overholde dette direktiv.
Artikel 19
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den [1. maj 2017]. De meddeler straks
Kommissionen disse love og bestemmelser.
Lovene og bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
DA
18
DA
kom (2013) 0884 - Ingen titel
Artikel 20
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 21
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA