Miljøudvalget 2013-14
KOM (2013) 0920
Offentligt
1389051_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2014 - 5863
Folketingets Europaudvalg har i brev af 25. juni 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
3 vedrørende Kommissionens forslag til revideret NEC direktiv (KOM (2013)
0920), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer
Hansen (V).
Spørgsmål nr. 3
Ministeren bedes – i forlængelse af samrådet i Europaudvalget den 24. Juni
2014 – redegøre for hvordan reduktionsmålene og evt. andre forpligtelser i
Göteborgprotokollen er blevet vedtaget, herunder hvem der har forhandlet på
Danmarks vegne, hvem der har været inddraget i beslutningsprocessen om
fastsættelse af Danmarks reduktionsmål, hvornår og hvordan denne inddragelse
er sket og hvornår der er taget mandat i Folketinget.
Svar
De internationale politiske forhandlinger af Gøteborg-protokollens revision
startede i efteråret 2011 med henblik på en færdiggørelse i maj 2012, efter en
længere periode med tekniske gennemgange og analyser.
EU-Kommissionen, som forhandlede på EU’s vegne, gjorde dette på basis at et
forhandlingsmandat fra miljøministerrådet. Ifølge dette kunne Kommissionen
forhandle reduktionsforpligtelser for EU og medlemsstaterne indenfor rammerne
af eksisterende lovgivninger og beslutninger. Dette forhandlingsmandat var i
høring i miljøspecialudvalget.
Forhandlingsmandatet fra 2010 beroede på Rådets beslutninger om EU's
temastrategi om luftforurening, som udsprang af EU's 6. miljøhandlingsprogram.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret af miljøministeren om temastrategien
forud for den politiske drøftelse på miljørådsmødet i december 2005 og igen forud
for vedtagelsen af rådskonklusionerne herom på miljørådsmødet i marts 2006.
Regeringens stillingtagen baserede sig på en opdateret fremskrivning af
emissionerne for 2020, som i efteråret 2011 blev udført af Aarhus Universitet/DCE
(tidligere Danmarks Miljøundersøgelser) for Miljøstyrelsen.
Fremskrivningen for 2020 var baseret på gældende regulering og politiske aftaler
og blev suppleret med en nærmere analyse i januar 2012 af usikkerhederne i
fremskrivningen, som også blev foretaget af DCE. På den baggrund vurderede
Regeringen, at Danmark kunne overholde de kommende krav til udledninger uden
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
yderligere tiltag og at forslaget umiddelbart hverken ville få statsfinansielle,
erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
DCE’s fremskrivning trak – for så vidt angår landbrugets forudsætninger og
emissioner – på input og dialog med både Videncenter for Landbrug og
Videncenter for Svineproduktion.
Folketinget blev den 25. april 2012 orienteret om den forestående afslutning af
forhandlingerne om revision af Gøteborg protokollen samt om regeringens
holdning hertil, jf. normal praksis for internationale forhandlinger.
4. maj 2012 blev der i Geneve opnået enighed om den reviderede Gøteborg-
protokol.
25. maj 2012 blev Folketinget orienteret om resultatet af forhandlingerne og de
endelige reduktionsmål for Danmark, heriblandt de 24 % for ammoniak.
Kirsten Brosbøl
/
Lea Frimann Hansen
2