Finansudvalget 2013-14
L 1
Offentligt
1314938_0001.png
1314938_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (L1) af 16. december2013 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål

Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del - spm. 282 af 2. maj 2013(2012-13) oplyse, hvor meget større det offentlige forbrug på finansloven for 2014ville have været i 2014, hvis ikke vækstplanen var blevet gennemført – samt hvormange flere stillinger i den borgernære velfærd (forstået som børnepasning, ældre-pleje, undervisning, og sundhedssektor) dette højere forbrug ville give mulighedfor under antagelse af varekøbskvote på 32 pct. i 2014?

Svar

Aftaler om Vækstplan DKindebærer blandt andet følgende tiltag, som påvirker real-væksten i det offentlige forbrug i 2014:En afdæmpning af realvæksten i det offentlige forbrug fra ca. � pct. til 0,4pct. i 2014. Det frigør omkring 1,9 mia. kr. i 2014 til nye prioriteringer.Kommunernes service- og anlægsudgifter fastholdes fra 2013 til 2014 i lyset afaftalen mellem regeringen og KL fra januar 2013 om at øge de kommunale an-lægsinvesteringer med 2 mia. kr. inden for en uændret økonomisk ramme. Detindebærer en forøgelse af de offentlige investeringer med 2 mia. kr. i 2014,mens udgifterne til offentligt forbrug reduceres tilsvarende.Udgifter til offentligt forbrug i øvrige initiativer iAftaler om Vækstplan DKforomkring 0,8 mia. kr., herunder blandt andet som følge af en styrkelse af denmålrettede aktive indsats med kontanthjælpsreformen.Samlet set er de reale udgifter til offentligt forbrug som led iAftaler om VækstplanDKreduceret med ca. 3 mia. kr. i 2014, mens de offentlige investeringer er øgetmed 2 mia. kr.Hvis Vækstplan DKikkevar blevet gennemført, ville udgifterne til offentligt for-brug således alt andet lige have været omkring 3 mia. kr. højere, mens investerin-gerne ville have været 2 mia. kr. lavere.De højere offentlige forbrugsudgifter på omkring 3 mia. kr. kunne isoleret set ha-ve givet anledning til en øget offentlig beskæftigelse i omegnen af 2.000 personermed afsæt i samme beregningstekniske forudsætninger som anvendt iØkonomisk
Side 2 af 2
Redegørelse,december 2013.1Derimod ville lavere offentlige investeringer og bort-fald af øvrige initiativer iVækstplan DKtrække i retning af en mindre virkning påden private beskæftigelse.Udviklingen i den offentlige beskæftigelse afhænger imidlertid af lokale priorite-ringer af den økonomiske ramme i de offentlige institutioner.Med venlig hilsenBjarne Corydon
IØkonomisk Redegørelse,december 2013 er der forudsat en mindre stigning i den offentlige varekøbskvote i 2014, hvilketskal ses i lyset af, at den forventede offentlige lønudvikling er lavere end den forudsatte offentlige prisudvikling. Enuændret varekøbskvote i 2014 vil alt andet lige give anledning til en højere vækst i den offentlige beskæftigelse.1