Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 107 Bilag 3, L 109 Bilag 3, L 108 Bilag 3
Offentligt
1325536_0001.png
1325536_0002.png
1325536_0003.png
1325536_0004.png
1325536_0005.png
1325536_0006.png
3. oktober 2013
AFTALE OM DANMARKS INNOVATIONSFOND-Fonden for strategisk forskning, højteknologi og innovationmellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) ogVenstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti omen revision af forsknings- og innovationssystemet under Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser.Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, DanskFolkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om, at de store offentligeinvesteringer i forskning og innovation i øget omfang skal bidrage til løsninger på samfundsudfordringer ogskabe vækst og beskæftigelse.Partierne er derfor enige om at gennemføre en revision af forsknings- og innovationssystemet underMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser (Uddannelsesministeriet), derunderstøtter, at systemet bliver mere enkelt, slagkraftigt og som styrker koblingen mellem forskning ogteknologi- og innovationsindsatsen i virksomheder. Det indebærer, at:1) Der etableres én samlet innovationsfond,Danmarks Innovationsfond – fonden forstrategisk forskning, højteknologi og innovation.2) Mandatet for Danmarks Forskningspolitiske Råd udvides, så rådets rådgivningfremover også inkluderer teknologiudvikling og innovation – foruden forskning.Rådet skal desuden gennemføre overordnede evalueringer af forsknings- oginnovationssystemet.3) De institutionslignende bevillinger til de godkendte teknologiske serviceinstitutter(GTS’erne), innovationsmiljøerne og innovationsnetværk forankres indtil videre iUddannelsesministeriet.4) Der igangsættes en evaluering af Det Frie Forskningsråd (2014), der sammen medden igangværende evaluering af Danmarks Grundforskningsfond (afsluttes december2013) kan danne baggrund for en politisk drøftelse af den samlede organisering afforskningen på dette område. Denne drøftelse vil finde sted, så snart evalueringen afDet Fri Forskningsråd foreligger i 2014.5) Der gennemføres en evaluering af effektiviteten i teknologioverførelse (tech-trans),kommercialisering og vidensamarbejde mellem erhvervsliv og videninstitutionermed henblik på at vurdere, om der er behov for nye tiltag på området.6) Fonden skal måles på konkrete effektmål, og den nye organisering skal væreevalueret senest i 2018.Den nye fond reguleres i henhold til ny lov,lov om Danmarks Innovationsfond.Somkonsekvens heraf er partierne enige om at ophæve lov om Højteknologifonden samt at ændrelov om teknologi og innovation og lov om forskningsrådgivning m.v. De øvrige dele afaftalen om forskningsrådssystemet ’Kvalitet og samspil i forskning’ fra 2002 berøres ikke afdenne aftale.Partierne er enige om, at lovforslaget sendes i høring hurtigst muligt, og at der foretages engennemgang af høringssvarene, når disse foreligger.
1 af 6
1) Danmarks InnovationsfondDe offentlige investeringer i forskning og udvikling skal i øget omfang løse samfundsmæssige udfordringerog bidrage til vækst og beskæftigelse. Forsknings- og innovationssystemet skal understøtte forskning af højkvalitet, og at forskningen kobles til udviklingen af ny teknologi og innovation samt understøtter innovation ivirksomhederne. Der skal etableres et mere enkelt og fleksibelt system med færre bevilgende organer.Etableringen af en ny innovationsfond skal styrke et udfordrings- og efterspørgselsrettet system, der medafsæt i samfundets og virksomhedernes behov giver bedre mulighed for tværgående investeringer og fokuspå konkrete innovationsbehov (bottom-up). Fonden skal understøtte progression i projektforløb, reducereoverlap mellem virkemidler og udvikling af ensartede administrative regler mv. Der skal måles og følges oppå fondens investeringer og værdiskabelse, f.eks. i form af arbejdspladser.Fonden skal i sit virke bidrage til at nå de overordnede målsætninger om at:- Øge andelen af innovative virksomheder, med et mål om, at Danmark skal være blandt de femeuropæiske OECD-lande med flest innovative virksomheder.- Øge andelen af private virksomheders investeringer i forskning og udvikling, med et mål om, atDanmark skal være blandt de fem OECD-lande, hvor erhvervslivet investerer mest i forskning ogudvikling som procent af BNP.- Øge andelen af højtuddannede medarbejdere i virksomheder, med et mål om, at Danmark skal væreblandt de fem europæiske OECD-lande med højest andel af højtuddannede i den private sektorPartierne er enige om, at:1.1.1.2.1.3.Der etableres én ny fond,Danmarks Innovationsfond – fonden for strategisk forskning, højteknologiog innovation.Fonden etableres som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning i stil medHøjteknologifonden og betjenes af et selvstændigt og uafhængigt sekretariat.Fonden samler de konkurrenceudsatte midler til strategisk og udfordringsdrevet forskning,teknologiudvikling og innovation på Uddannelsesministeriets område i ét organ. Fonden organiseresmed en bestyrelse og to faste udvalg:Udvalg for strategisk forskningogUdvalg for innovation.----1.5.Fonden er bevilgende og har via sine tilskudsbevillinger til formål at:Støtte udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi, der fører til en styrkelse afforskningen og til innovative løsninger, herunder på samfundsudfordringer til gavn for vækst ogbeskæftigelse i Danmark.Øge forsknings- og innovationsindsatsen i virksomheder, herunder i små og mellemstorevirksomheder eksempelvis ved at understøtte videnudveksling.Sikre en bedre kobling mellem forskning og innovation, herunder samarbejde om forskning,teknologiudvikling og innovation mellem videninstitutioner og virksomheder.Understøtte modning af lovende forskningsresultater og opfindelser med henblik på hurtigereformidling og senere anvendelse og kommercialisering, herunder tech trans.Fordelingen af midler til henholdsvis strategisk og udfordringsdrevet forskning og øvrige midler tilteknologiudvikling og innovation fastlægges på finansloven. Det er hensigten, at fonden skal have enrimelig balance mellem strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologi og innovation. Medudgangspunkt i Finansloven for 2013 som eksempel ville fonden – hvis den havde eksisteret i 2013 –have haft 787 mio. kr. til strategisk forskning og 778 mio. kr. til teknologi og innovation. Fonden kanhøjest anvende en tredjedel af sine midler til udmøntning af bevillinger til de kommendesamfundspartnerskaber om innovation.
1.4.
2 af 6
1.6.
Fastlæggelse af samfundspartnerskabersker tematisk i forbindelse med de årligefinanslovsforhandlinger. Samfundspartnerskaberne er et nyt virkemiddel, som skal bidrage til at styrkesamarbejde mellem private virksomheder, videninstitutioner og offentlige myndigheder i forhold til atskabe nye løsninger på konkrete samfundsudfordringer inden for en kort tidshorisont (tre til fem år).Fonden kan fordele op til 20 pct. af de bevillinger, som fonden modtager til internationale fora til gavnfor vækst og beskæftigelse i Danmark, jf. fondens formål.Bestyrelsen for den nye fond skal have ni medlemmer, inklusiv en formand. Bestyrelsesmedlemmerneog formanden udpeges af uddannelsesministeren i deres personlige egenskab. Et flertal afbestyrelsesmedlemmerne skal have baggrund i det private erhvervslivet og have indgåendeerhvervserfaring og -forståelse på højt ledelsesniveau. Samtidig skal et flertal afbestyrelsesmedlemmerne være aktive forskere og leve op de øvrige kriterier om anerkendte forskereeller forskningskyndige, jf. lov om forskningsrådgivning m.v. Der lægges vægt på, at et eller fleremedlemmer af bestyrelsen har international erfaring.Bestyrelsen skal sammensættes således, at den samlet repræsenterer kompetencer inden for:- teknologiudvikling og innovation i det private erhvervsliv, herunder i små og mellemstorevirksomheder,- Strategisk og udfordringsdrevet forskning, herunder offentligt-privat forsknings- oginnovationssamarbejde,- anvendelse og kommercialisering af forskningsresultater,- innovations- og forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til virksomhedsudviklinginternationalt samarbejde om forskning, teknologiudvikling og innovation.For at sikre kontinuitet i forhold til nuværende ordninger og bevillinger, og videreføre gode elementerog erfaringer fra de nuværende organer er det hensigten, at de tre nuværende bestyrelsesformændindgår i den nye bestyrelse frem til 1. januar 2015. Uddannelsesministeren udpeger samtidig seks nyemedlemmer til bestyrelsen, herunder næstformand. Det er endvidere hensigten, at bestyrelsesformandfor den nye fond frem til 1. januar 2015 er den nuværende bestyrelsesformand for Højteknologifonden,hvorefter næstformanden i fonden udpeges af uddannelsesministeren til bestyrelsesformand.
1.7.
1.8.
1.9.
1.10. Fondens bestyrelse har bevillingskompetence og ansvar for udformning af fondens virkemidler,ansøgningsprocedure, opfølgning og evalueringsprocedure. Fondens bestyrelse har ansvar og er garantfor koordinering af fondens samlede aktiviteter:- Fonden kan på eget initiativ etablere nye virkemidler, der understøtter fondens formål. I forhold tilvirkemidler lægges vægt på, at der gennemføres en forenkling for ansøgerne. Fondens bestyrelseskal indgå i det tværgående samarbejde med de øvrige råd, fonde og nævn i det samlede forsknings-og innovationssystem med det formål at sikre ensartethed i arbejdet i forhold til alle programmer.- Fondens ansøgningsprocedurer skal være enkle, fleksible og sikre reel konkurrence mellemansøgerne. Ansøgningsprocedurerne skal endvidere være afstemte i forhold til det enkelte projektskompleksitet og bevillingsstørrelse, herunder bl.a. anvendelse af prækvalificering. Der lægges vægtpå, at der skal tages udgangspunkt i virksomhedernes behov, ”den gode idé” og løsningen afsamfundsudfordringer.- Der lægges vægt på, at fondens opfølgning og evaluering af igangsatte projekter er enkel, fleksibelog sikrer nærhed, fremdrift og effekt af projekterne. Opfølgning og evaluering skal være afstemt iforhold til det enkelte projekts kompleksitet og bevillingsstørrelse. Der skal sikres hurtigeansøgnings- og bevillingsprocedurer. Større, komplicerede projekter skal løbende følges tæt f.eks.med afsæt i erfaringerne fra den såkaldte Single Point of Contact–model (SPOC).
3 af 6
- Alle fondens bevillinger tildeles i åben konkurrence efter ansøgning og faglig vurdering med vægtpå blandt andet kvalitet, relevans og effekt, så de bedst kvalificerede projekter opnår bevillinger. Derskal være klageadgang over retlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser.1.11. For at sikre bestyrelsens fokus på de større bevillinger og samfundspartnerskaber skal bestyrelsennedsætte to faste udvalg;Udvalg for strategisk forskningogUdvalg for innovation.Bestyrelsen kansenere træffe beslutning om at tilpasse organisationen, hvis det vurderes hensigtsmæssigt.-Udvalget for strategisk forskninghar til opgave at udmønte midler inden for strategisk ogudfordringsdrevet forskning og kan nedsætte relevante underudvalg (programkomiteer). Denstrategiske forskning skal bedømmes ud fra kriterier om kvalitet, relevans og effekt. Det skalendvidere sikres, at forskningsaktiviteter bedømmes af anerkendte forskere.-Udvalget for innovationhar til opgave at bedømme og udmønte midler til f.eks. ErhvervsPh.D-projekter og videnkuponer, videnpiloter m.v.1.12. Fondens bestyrelse kan nedsætte faglige eller funktionsmæssige udvalg. Fondens bestyrelse kan vælgeat delegere bevillingskompetence til udvalgene eller anmode om faglige vurderinger, der dannerbaggrund for tildeling af bevillinger. Udvalgene opløses af bestyrelsen, når deres opgave(r) er fuldført(jf. figur 1).Figur 1: Grafisk Illustration af Danmarks Innovationsfond
4 af 6
1.13. Fondens bestyrelse forpligtes til at koordinere sine forsknings- og innovationsaktiviteter med de øvrigeråd, fonde og nævn i det det samlede forsknings- og innovationssystem, herunder ikke mindst destatslige udviklings- og demonstrationsprogrammer (UDP’erne). Fonden skal endvidere etablere entæt kobling til den regionale indsats og sikre en regional tilstedeværelse.2) Udvidelse af Danmarks Forskningspolitiske Råds mandatDer er behov for et samlet organ, der kan varetage den tværgående politiske, uafhængige rådgivning omforskning, teknologiudvikling og innovation. Denne rådgivning har hidtil været forankret i tre organer. Derer samtidig behov for et organ, der kan medvirke til at sikre tværgående erfaringsopsamling på systemniveau,og som kan bidrage til at evaluere de overordnede effekter af de samlede investeringer i forskning,teknologiudvikling og innovation.Partierne er enige om, at:2.1.Danmarks Forskningspolitiske Råds mandat udvides til udover forskning at omfatte rådgivningvedrørende teknologiudvikling og innovation. Rådet betegnes fremover Danmarks Forsknings- ogInnovationspolitiske Råd. I forlængelse heraf forventes rådet at udarbejde fremadrettede anbefalingerog analyser, der dokumenterer og evaluerer overordnede effekter af de samlede investeringer iforskning, teknologiudvikling og innovation. Dette kan omfatte uafhængige brugerundersøgelser. Dergennemføres ikke analyser på projektniveau.Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd giver ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser rådgivning.Folketinget og enhver minister kan indhente forsknings-, teknologi- og innovationspolitisk rådgivningfra rådet. Rådgivningen sker efter anmodning eller på eget initiativ.Rådets rådgivning skal være evidensbaseret og skal bygge på undersøgelser, analyser og evalueringerpå et tværgående niveau.Rådets bestyrelse sammensættes, så den har kompetencer inden for forskning, teknologiudvikling oginnovation. Der må ikke være personoverlap i forhold til bestyrelserne i de øvrige råd og nævn iforsknings- og innovationssystemet.
2.2.2.3.2.4.2.5.
3) Forankring af GTS’erne, innovationsmiljøer og -netværkDen nye fond skal have fokus på sin bevilligende funktion, og der skal sikres en klarere adskillelse afdriftsopgaver over for opgaver i forbindelse med udmøntning af bevillinger. Derfor forankres deinstitutionslignende bevillinger indtil videre i UddannelsesministerietPartierne er enige om, at:3.1.Bevillingerne til GTS’erne, innovationsmiljøerne og innovationsnetværkene forankres indtil videre iUddannelsesministeriet.
4) Det Frie Forskningsråd og Danmarks GrundforskningsfondI forlængelse af etableringen af den nye fond, skal Det Frie Forskningsråd og DanmarksGrundforskningsfond evalueres.Partierne er enige om, at:3.2.Der igangsættes en evaluering af Det Frie Forskningsråd i 2014. Evalueringen gennemføres af etinternationalt evalueringspanel og skal blandt andet have fokus på strukturelle forhold. Evalueringenfærdiggøres inden udgangen af 2014.
5 af 6
3.3.
På baggrund af evalueringen af Danmarks Grundforskningsfond, som i øjeblikket gennemføres af etinternationalt evalueringspanel, og forventes afsluttet i december 2013, og den kommende evalueringaf Det Frie Forskningsråd, vil de politiske partier blive indkaldt til en drøftelse af den samledeorganisering af forskningen på dette område. Denne drøftelse vil finde sted, så snart evalueringen afDet Fri Forskningsråd foreligger i 2014.
5) Styrkelse af indsatsen for vidensamarbejdeFor at nå målene om et øget udbytte af de offentlige investeringer i forskning og udvikling er der behov foren særskilt indsats for at styrke vidensamarbejde mellem videninstitutioner og virksomheder. Der skal isamarbejde med relevante aktører identificeres mulige barrierer og udfordringer. Partierne er enige om, at:3.4.Der skal gennemføres en samlet evaluering af vidensamarbejde mellem erhvervsliv ogvideninstitutioner, herunder effektiviteten i anvendelse af viden i samfundet, teknologioverførelse ogkommercialisering (tech-trans), med henblik på at vurdere, om der er behov for nye tiltag på området.Evalueringen skal se på, hvorvidt der kan skabes bedre incitamenter for samarbejde mellemerhvervsliv og videninstitutioner, og hvorvidt der er uhensigtsmæssige barrierer, herunder delovgivningsmæssige rammer.Evalueringen skal vurdere den nuværende organisering af opgaverne inden for teknologioverførsel påvideninstitutionerne, herunder universiteternes tech-trans organisationer.
3.5.
3.6.
6) EvalueringFor at sikre at fonden lever op til de formål og hensigter, der er skitseret i denne aftale, skalder fastsættes konkrete effektmål for fonden, der årligt følges op på. Samtidig skal fondenevalueres, herunder forankringen af GTS’erne, innovationsmiljøerne oginnovationsnetværkene i Uddannelsesministeriet.Partierne er enige om, at:6.1.Fonden skal hvert tredje år udforme en strategiplan med effektmål, der både giver mulighed for eninternational sammenligning af fondens virke og at måle værdiskabelsen i forhold til fondensbevillinger.Fonden skal være evalueret senest i 2018. GTS’ernes, innovationsmiljøerne og innovationsnetværkeneforankring i Uddannelsesministeriet evalueres samtidig med evalueringen af fonden.Uddannelsesministeren afgiver en årlig redegørelse om forskning- og innovationsområdet tilFolketinget.
6.2.6.3.
6 af 6