Retsudvalget 2013-14
L 112 Bilag 14
Offentligt
1374177_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 6
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli 2014«.
[Udskydelse af tidspunktet for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget går ud på at udvide den kreds af forbrydelser, der er op-
regnet i straffelovens § 81 a til også at omfatte simpel vold (§ 244), simpel
vold i gentagelsestilfælde og mod en person, der efter karakteren af sit ar-
bejde er særlig udsat for vold (§ 244, jf. § 247), ulovlig tvang (§ 260, stk.
1), frihedsberøvelse (§ 261, stk. 1 og 2), trusler (§ 266), afpresning (§ 285,
stk. 1, jf. § 281, og § 286, stk. 1, jf. § 281) og røveri (§ 288).
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at den skærpede straftrussel,
som ligger i straffelovens § 81 a, også kan bringes i anvendelse over for en
række yderligere forbrydelser, der efter deres karakter ligeledes vil kunne
bidrage til, at en konflikt mellem to grupper af personer udvikler sig til en
trussel mod det normale samfundsliv.
Det foreslås således, at den straf, der er foreskrevet i straffelovens § 244, §
244, jf. § 247, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. §
281, § 286, stk. 1, jf. § 281 og § 288 også skal kunne forhøjes indtil det
dobbelte, hvis betingelserne i § 81 a, som de foreslås udformet med dette
lovforslag, er opfyldt.
Samlet set indebærer den foreslåede ændring af straffelovens § 81 a såle-
des, at den straf, der er foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123 og 244, §
244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. §
247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. §
281, § 286, stk. 1, jf. § 281, og § 288 kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem grupper af personer,
hvor der som led i konflikten enten er anvendt skydevåben eller anvendt
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karak-
ter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse
omfattet af straffelovens § 180.
De pågældende forbrydelser har strafferammer på fængsel indtil 1 år og 6
måneder, 2, 3, 4, 6, 8, 10 og 12 år. Når de øvrige betingelser for at anvende
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 81 a er opfyldt, forhøjes strafferammerne til det dobbelte. Det bemærkes
dog, at der uanset den foreslåede ændring fortsat højst vil kunne udmåles
en straf på 20 år, jf. straffelovens § 33, stk. 2.
Det er en betingelse for at anvende den foreslåede bestemmelse i straffelo-
vens § 81 a, stk. 1, at lovovertrædelsen har
baggrund
i en
konflikt
mellem
grupper
af personer, hvor der som led i konflikten er anvendt
skydevåben
mv.
At lovovertrædelsen skal have
»baggrund i«
en konflikt som nærmere ka-
rakteriseret i bestemmelsen indebærer, at det skal kunne lægges til grund,
at den person, der har begået lovovertrædelsen, helt eller delvis har været
motiveret af at ville deltage i eller reagere på en konflikt mellem grupper
af personer. Det er uden betydning, om der tillige er andre motiver for an-
grebet, herunder f.eks. personlige uoverensstemmelser, hævn for tidligere
krænkelser, fornærmelser eller lignende.
Den omstændighed, at lovovertrædelsen helt eller delvis skal have været
motiveret af at ville deltage i eller reagere på en konflikt mellem grupper
af personer, indebærer ikke noget krav til konfliktens indhold, men alene
om, at konflikten
uanset hvad den handler om
er baggrund for den ak-
tuelle lovovertrædelse.
Begrebet
»konflikt«
skal forstås bredt. Enhver uoverensstemmelse eller
uenighed mellem to eller flere grupper vil kunne udgøre en konflikt i § 81
a’s forstand. Det er uden betydning
for vurderingen af, om en konflikt er
omfattet af den foreslåede bestemmelse, hvad der er årsagen til konflikten,
og hvad konflikten drejer sig om. Det er ligeledes uden betydning, om
konflikten er begrundet i et eller flere forhold. Det er endvidere ikke en be-
tingelse for at anvende § 81 a, stk. 1, at det fastslås, hvilket af flere mulige
underliggende forhold, der har motiveret gerningsmanden. Det er således
tilstrækkeligt, at det kan lægges til grund, at gerningsmanden helt eller
delvist er motiveret af at ville deltage i eller reagere på konflikten.
At der skal være tale om en konflikt mellem
»grupper af personer«,
vil si-
ge, at der skal være mere end én person på hver side i konflikten.
Som
»grupper«
anses ikke kun formaliserede grupper med en fast struktur
og rollefordeling medlemmerne imellem, et fast tilholdssted og med fast
navn eller lignende. Bestemmelsen omfatter også mere løse grupperinger,
hvis gruppen dog virker med et fælles sigte eller mål og/eller har et fast re-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aktionsmønster i bestemte situationer, f.eks. at personerne i gruppen som
regel bliver alarmeret og instrueret via telefon- eller sms-kæder i forbin-
delse med bestemte voldelige eller truende begivenheder, som indtræffer.
Betingelsen om, at der er tale om en konflikt, som led i hvilken der er an-
vendt
skydevåben,
eller anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund
af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade,
eller begået brandstiftelse efter straffelovens § 180, indebærer et krav om,
at der
mindst én gang
forud for den aktuelle forbrydelse har været anvendt
skydevåben mv.
Det er altså ikke et krav, at der
flere gange
som led i konflikten skal være
anvendt skydevåben mv. Det er heller ikke et krav, at skydevåben mv. har
været anvendt kort tid forinden eller af den samme personkreds, hvis for-
hold nu er til pådømmelse.
Det afgørende er, om lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem
grupper af personer, hvor der på et tidspunkt har været anvendt skydevå-
ben mv. Det er uden betydning, hvilken gruppe der har anvendt skydevå-
ben mv. Har lovovertrædelsen baggrund i en konflikt mellem grupper af
personer, og har der tidligere været anvendt skydevåben mv. som led i
denne konflikt, vil bestemmelsen således kunne finde anvendelse.
De våbentyper, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i straffelo-
vens § 81 a, stk. 1, svarer til de våbentyper, der er omfattet af § 192 a, stk.
1, i straffeloven, jf. pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er endvidere ikke en betingelse for, at bestemmelsen kan anvendes, at
der er anvendt skydevåben mv. ved den enkelte lovovertrædelse, som be-
gås med baggrund i en konflikt mellem grupper af personer. F.eks. vil også
en voldshandling begået ved slag, spark eller brug af andre redskaber være
omfattet af bestemmelsen, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldte.
Udover at der skal være tale om en konflikt mellem grupper, som led i
hvilken der mindst én gang er anvendt skydevåben mv., stilles der ikke
særlige krav til konflikten, for at den er omfattet af den foreslåede be-
stemmelse. Der stilles således eksempelvis ikke krav om, at konflikten skal
have karakter af et verserende opgør, eller at konflikten gennem en vis pe-
riode skal have givet sig udslag i angreb.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 a, stk. 1, vil også kunne
anvendes på alvorlige forbrydelser, der har baggrund i en konflikt, hvor
der siden den ene anvendelse af skydevåben mv., der kræves efter be-
stemmelsen, ikke er forekommet angreb, f.eks. fordi medlemmer af de in-
volverede grupper i en periode har været frihedsberøvet. I en situation,
hvor de pågældende grupper har indgået en fredsaftale (f.eks. om ikke
længere at angribe hinanden som led i en konflikt om et kriminelt marked),
vil bestemmelsen eksempelvis kunne anvendes, hvis en person på et senere
tidspunkt
eventuelt flere år senere
begår en forbrydelse som nævnt i §
81 a, stk. 1, med baggrund i konflikten.
Det er heller ikke et krav, at begge parter har udført angreb som led i kon-
flikten. Bestemmelsen vil således efter omstændighederne også kunne fin-
de anvendelse i en situation, hvor én gruppe forfølger en anden gruppe, der
ikke går til modangreb med brug af strafbare midler
så længe forfølgel-
sen har baggrund i en konflikt mellem de to grupper, hvor der som led i
konflikten er anvendt skydevåben mv.
Det må antages, at betingelsen om, at lovovertrædelsen skal have baggrund
i en konflikt, i praksis vil medføre en vis tidsmæssig afgrænsning af be-
stemmelsens anvendelsesområde. Det må således forventes, at det afhæn-
gig af de nærmere omstændigheder kan være vanskeligt at bevise, at en
lovovertrædelse har baggrund i konflikten mellem grupperne, hvis grup-
perne i en årrække ikke har foretaget sig noget som led i konflikten.
Straffelovens § 81 a, stk. 1, omfatter tillige forsøg på og medvirken til de
opregnede forbrydelser, jf. straffelovens § 21 og § 23.
Der vil således efter omstændighederne kunne blive tale om at straffe for
forsøg på eksempelvis overtrædelse af straffelovens § 245, jf. § 21, jf. § 81
a, stk. 1, hvis det må antages, at den pågældende har forsøgt at begå et
groft voldsforhold med baggrund i en konflikt mellem grupper af personer,
hvor der tidligere er anvendt skydevåben mv.
Et ansvar for medvirken, jf. straffelovens § 23, vil eksempelvis kunne
komme på tale i en situation, hvor en person med tilknytning til en af de
stridende grupper får en anden person, eventuelt en udenforstående, til som
led i konflikten at begå en af de omfattede forbrydelser mod en person, der
tilhører en rivaliserende gruppe. I denne situation vil bagmanden efter om-
stændighederne kunne straffes i medfør af den foreslåede bestemmelse, jf.
straffelovens § 23 om strafbar medvirken, mens den anden gerningsmands
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handling vil være omfattet, hvis den pågældende har haft det fornødne for-
sæt til, at forbrydelsen har baggrund i en konflikt mellem grupper, hvor der
har været anvendt skydevåben mv.
Den foreslåede bestemmelse kan
svarende til, hvad der gælder efter den
gældende § 81 a, stk. 1
også omfatte lovovertrædelser, der begås over for
andre personer end dem, der tilhører eller har tilknytning til en gruppe, der
er involveret i konflikten, hvis overtrædelsen har baggrund i konflikten.
Det vil f.eks. gælde, hvis der i forbindelse med politiets arrestation af ger-
ningsmanden til en forbrydelse, der er begået med baggrund i konflikten,
som nævnt i bestemmelsen, udøves vold mod en politibetjent for at få den-
ne til at undlade at gennemføre arrestationen, eller hvis der fremsættes
trusler mod et vidne til et angreb, der er foretaget med baggrund i konflik-
ten. Angreb, hvor gerningsmanden eksempelvis fejlagtigt troede, at offeret
havde tilknytning til en rivaliserende gruppe, vil også kunne være omfattet
af den foreslåede bestemmelse.
Det forudsættes, at strafudmålingsniveauet i sager omfattet af den foreslå-
ede bestemmelse som udgangspunkt fordobles i forhold til den straf, der
ville blive fastsat af domstolene i sager, hvor den foreslåede bestemmelse i
§ 81 a, stk. 1, ikke finder anvendelse. I tilfælde, hvor domstolene normalt
ville udmåle en straf på fængsel i 1 år og 6 måneder
f.eks. i en sag om
grov vold
er det således forudsat, at der som udgangspunkt skal fastsæt-
tes en straf på fængsel i 3 år, hvis sagen er omfattet af § 81 a, stk. 1. Det er
forudsat, at fordoblingen sker i forhold til den konkrete straf, der ville være
blevet udmålt i den enkelte sag.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det an-
givne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændighe-
der, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelo-
vens kapitel 10.
Endvidere vil de øvrige almindelige regler i straffeloven om bl.a. strafbar-
hedsbetingelser og straffe mv. finde uændret anvendelse.
Bestemmelsen i § 81 a, stk. 1, udelukker således ikke anvendelse af de al-
mindelige strafskærpelsesgrunde i § 81 med hensyn til forhold, der måtte
blive henført under § 81 a, stk. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tilsvarende gælder med hensyn til forhold, der efter en konkret vurdering
ikke måtte blive henført under § 81 a, stk. 1. Selv om eksempelvis betin-
gelserne for at anvende § 81 a, stk. 1, ikke er opfyldt i en konkret sag, kan
der således efter almindelige strafudmålingsprincipper være skærpende
omstændigheder, f.eks. at der er tale om kriminalitet begået som led i en
voldelig strid mellem forskellige persongrupper.
I sager, hvor et forhold konkret ikke henføres under § 81 a, stk. 1, kan der
således efter omstændighederne være grund til at overveje, om der forelig-
ger andre skærpende omstændigheder, jf. § 81. Det gælder eksempelvis i
forhold til den første skudepisode, der ikke falder ind under § 81 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål
nr. 28 vedrørende lovforslaget samt pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 6 træder loven i kraft den 1. juni 2014.
Det foreslås med ændringsforslaget at udskyde lovens ikrafttrædelsestids-
punkt til den 1. juli 2014. Baggrunden herfor er, at lovforslaget ikke for-
ventes færdigbehandlet inden den 1. juni 2014.
7