Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
1357723_0001.png
1357723_0002.png
1357723_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0037-00681129029
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstof-fer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L112), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2.april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eks-

plosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af

straf m.v. (L 112):

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til formulering af et æn-dringsforslag til § 81a, således at al rocker- og banderelateretkriminalitet altid giver dobbelt straf.”

Svar:

Det følger af straffelovens § 1, at straf kun kan pålægges for et forhold,hvis strafbarhed er hjemlet ved lov, eller som ganske må ligestilles med etsådant (legalitetsprincippet). Heri ligger også, at bestemmelser, hvis over-trædelse er sanktioneret med straf, skal være affattet så præcist som mu-ligt.I spørgsmålet anmodes der om teknisk bistand til formulering af et æn-dringsforslag til straffelovens § 81 a, således ”at al rocker- og banderelate-ret kriminalitet altid giver dobbelt straf”.Det står ikke på baggrund af spørgsmålet Justitsministeriet klart, hvad dernærmere sigtes til med formuleringen ”al rocker- og banderelateret krimi-nalitet”. Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. pege på følgende:Begrebet kan forstås som enhver kriminalitet, der udøves af en person medtilknytning til rocker- og bandemiljøet, dvs. også strafbare lovovertrædel-ser, der ikke har nogen forbindelse til rocker- og bandemiljøet.Begrebet kan imidlertid også forstås sådan, at det er begrænset til særligeformer for kriminalitet. Hvis denne forståelse lægges til grund, rejser dersig bl.a. spørgsmålet om, hvilke former for kriminalitet der nærmere sigtestil, ligesom det er uklart, om bestemmelsen i givet fald vil skulle omfattealle personer, der begår sådanne former for kriminalitet, eller kun personermed tilknytning til rocker- og bandemiljøet.Lovteknisk bistand til en bestemmelse af ovennævnte karakter forudsætteri givet fald en afklaring af disse tvivlsspørgsmål.Det bemærkes, at hvis ændringsforslaget skal forstås således, at man – ale-ne fordi man er rocker eller bandemedlem – helt automatisk skal have2
dobbelt straf, så vil det rejse væsentlige spørgsmål i forhold til Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention.
3