Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
1357234_0001.png
1357234_0002.png
1357234_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0037-00681129013
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer,lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L 112),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosiv-

stoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf

m.v. (L 112):

”Hvor stor anser ministeren den relative forøgelse af straffenfor besiddelse af skydevåben og stikvåben sammenholdt medden nuværende strafferamme at være, og hvorfor forventer mi-nisteren, at en forøgelse af straffen i det foreslåede omfang vilhave en præventiv effekt?”

Svar:

1.

Det fremgår af pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, atstraffen for ulovlig besiddelse af skydevåben omfattet af straffelovens §192 a, stk. 1, nr. 1, i dag som udgangspunkt fastsættes til minimumsstraf-fen på 1 års fængsel. Dog er der udmålt højere straffe i gentagelsestilfældeog ved besiddelse af særdeles farlige skydevåben.Med lovforslaget foreslås en øget graduering i opadgående retning afstrafudmålingen i sager om ulovlig besiddelse af skydevåben omfattet afstraffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, således at der udmåles en skærpet straf,når skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted, og at straffenskærpes yderligere, når der samtidig besiddes ammunition til skydevåbnet.Det fremgår således af pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,at ulovlig besiddelse af skydevåben uden ammunition, der kan affyres medskydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted fremover i førstegangstilfældesom udgangspunkt forudsættes straffet med ubetinget fængsel i 1 år og 3måneder. Hvis der samtidig besiddes ammunition, der kan affyres medskydevåbenet, forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til ubetingetfængsel i 1 år og 6 måneder. Hvis der er tale om gentagelsestilfælde ellerbesiddelse af særdeles farlige skydevåben på offentligt tilgængeligt sted,forudsættes der som udgangspunkt anvendt højere strafniveauer inden fornærmere angivne intervaller.I forhold til gældende ret er der således som udgangspunkt tale om enstrafskærpelse for besiddelse af ”almindelige” skydevåben på offentligttilgængeligt sted i førstegangstilfælde på henholdsvis 25 pct. og – hvis dersamtidig besiddes ammunition, der kan affyres med skydevåbnet – 50 pct.Det er ikke muligt at angive den relative strafskærpelse for gentagelsestil-fælde og tilfælde af besiddelse af særdeles farlige skydevåben på offentligt2
tilgængeligt sted, da straffastsættelsen i disse tilfælde i højere grad vil af-hænge af en konkret vurdering i den enkelte sag.

3.

Det fremgår af pkt. 4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om detgældende strafniveau for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgænge-ligt sted mv., jf. våbenlovens § 10, stk. 2, jf. § 4, stk. 1, at der i tredje-gangstilfælde som udgangspunkt fastsættes en ubetinget frihedsstraf på en-ten fængsel i 14 dage eller fængsel i 20 dage afhængig af den tidligereidømte straf i andengangstilfældet. I fjerdegangstilfælde og derover af-hænger straffastsættelsen af de konkrete forhold i den enkelte sag.Med lovforslaget foreslås en skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse afkniv på offentligt tilgængeligt sted mv. i tredjegangstilfælde og derover.Det fremgår således af pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,at ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt sted mv. fremover itredjegangstilfælde som udgangspunkt forudsættes straffet med ubetingetfængsel i 40 dage uanset længden af den frihedsstraf, der er idømt i anden-gangstilfældet. I fjerdegangstilfælde og derover vil straffastsættelsen fort-sat afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag. Det forudsættes dog,at der som udgangspunkt fastsættes en passende skærpet straf i forhold tilstrafniveauet for tredjegangstilfælde.I forhold til gældende ret er der således som udgangspunkt tale om enstrafskærpelse for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt stedmv. i tredjegangstilfælde på henholdsvis 100 pct. og 186 pct. afhængig af,hvilken straf der er idømt i andengangstilfældet. Det er ikke muligt at an-give den relative strafskærpelse for fjerdegangstilfælde og derover, dastraffastsættelsen som nævnt vil afhænge af de konkrete forhold i den en-kelte sag.

4.

Det er min forventning, at de ovenfor beskrevne skærpede strafniveauervil have en vis præventiv effekt. Det må således antages, at udsigten tillængere fængselsstraffe i hvert fald i nogle tilfælde vil virke afskrækkendepå dem, som overvejer at medbringe skydevåben eller knive på offentligttilgængeligt sted på ulovlig vis.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8 fraFolketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.
3