Retsudvalget 2013-14
L 114
Offentligt
1379412_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
fonde og visse foreninger. (Forhøjelse af beløbsgrænsen for små fonde,
udvidet adgang til uddeling af gaver, indsigt i fonde og foreningers
årsregnskaber m.v.) (L 114), fra Folketingets Retsudvalg:
”Det
fremgår, at ikke-erhvervsdrivende fonde skal revideres i
overensstemmelse med god revisionsskik. Hvorledes fortolkes
god revisionsskik, for så vidt angår kompetence og uafhængig-
hed? Er der begrænsninger på de opgaver, en reviderende for-
valtningsafdeling i et pengeinstitut kan påtage sig? Hvorledes
og hvor ofte kontrolleres de reviderende pengeinstitutters for-
valtningsafdelinger? Er der fravigelser i forhold til de krav der
gælder, når godkendte revisorer udfører de samme opgaver? Er
der en sammenlignelig kontrol, som den godkendte revisor er
underlagt via Revisortilsynet under Erhvervsstyrelsen, og er
denne i givet fald finansieret af de kontrollerede forvaltnings-
institutter, sådan som det er tilfældet for den offentlige kvali-
tetskontrol af godkendte revisorer? Hvilke krav stiller Civilsty-
relsen til godkendelse af forvaltningsinstitutter i forhold til ek-
sempelvis kompetence og uafhængighed?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, som er fondsmyndighed for de fonde, der er
omfattet af fondsloven. Civilstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgen-
de:
”1.
Fondslovens § 25 om god revisionsskik gælder også for de god-
kendte forvaltningsafdelinger, jf. lovens § 28, stk. 3.
Fondslovens § 28, stk. 3, blev indsat ved lov nr. 350 af 6. juni 1991
(afbureaukratisering af fondslovgivningen). Som oplyst ved besva-
relsen af spørgsmål 14 har det ikke været meningen ved denne æn-
dring af fondsloven, at hele revisorlovgivningen som sådan skal
gælde for en godkendt forvaltningsafdeling, der påtager sig revisi-
onsopgaven. Det er i særlig grad tilsynsopgaven, der med fondslo-
vens § 28, stk. 3, er overført.
Som oplyst i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 14 skal
revisionen udføres i overensstemmelse med den standard, der gælder
på området.
Efter fondsloven fastlægges revisors pligter af § 25, og dette fører
eksempelvis til, at revisor
foruden at påse, at fondsloven overhol-
des
skal påse midlernes effektive udskillelse fra stifteren, midler-
nes anbringelse, administrationsomkostninger, uddelingens størrelse,
uddelingens forenelighed med formålet, bestyrelsens sammensæt-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ning, at særlige vedtægtskrav overholdes, og at vedtægten ikke æn-
dres uden fondsmyndighedens godkendelse.
Herudover skal revisor efter bestemmelsen i fondslovens § 25, stk. 4,
give meddelelse til fondsmyndigheden, hvis revisionen har givet an-
ledning til bemærkninger, eller revisor i øvrigt har fundet anledning
til at påtale fondens forhold.
2.
Fondslovens §§ 23-24 indeholder en række bestemmelser om re-
visors uddannelse og habilitet. Disse regler kan endvidere være sup-
pleret af yderligere bestemmelser i fondens vedtægt.
For fonde, der i det forudgående regnskabsår havde en egenkapital
på under 3 mio. kr., gælder ikke særlige krav til revisors uddannelse,
men alene en forudsætning om, at bestyrelsen anser den pågældende
for egnet til hvervet. For større fonde skal mindst en revisor være
statsautoriseret eller registreret.
Revisor skal være myndig, må ikke være under værge- eller sam-
værgemål, og skal som udgangspunkt have bopæl her i landet. En
revisor må efter fondslovens § 24 ikke være medlem af en fonds be-
styrelse eller direktion og må endvidere ikke stå i afhængighedsfor-
hold til fonden, til medlemmer af dens bestyrelse eller direktion eller
til funktionærer, som har til opgave at sørge for eller kontrollere
bogføringen eller forvaltningen af midlerne, eller være nærtbeslægtet
til disse gennem ægteskab, fast samlivsforhold eller slægt- eller
svorgerskab i ret op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nært
som søskende.
3.
Bestemmelserne i fondslovens §§ 23-24 gælder ikke, hvor en for-
valtningsafdeling har påtaget sig at udfærdige fondens regnskaber og
påse de i § 25, stk. 1, nævnte forhold, jf. fondslovens § 28, stk. 3.
Uanset at bestemmelserne i fondslovens §§ 23-24 er udformet med
fysiske personer for øje, gælder almindelige habilitetsgrundsætnin-
ger fortsat for de godkendte forvaltningsafdelinger, hvorfor en god-
kendt forvaltningsafdeling eksempelvis ikke kan vælges til revisor,
såfremt forvaltningsafdelingen samtidig er indsat som bestyrelse for
fonden.
Civilstyrelsen skal i den forbindelse bemærke, at Finansrådet ved
henvendelse af 20. februar 2014 til Retsudvalget har anført, at for-
valtningsafdelingerne i praksis har en funktionsadskillelse, således at
det ikke er samme person, som både udarbejder en fonds regnskab
og reviderer dette.
Civilstyrelsen er enig i, at der bør være en sådan funktionsadskillel-
se, hvis en godkendt forvaltningsafdeling både udarbejder regnskab
for en fond og reviderer dette.
4.
Fondsmyndigheden (Civilstyrelsen) gennemfører årligt en stik-
prøvemæssig gennemgang af ca. 500-600 fondes årsregnskaber, her-
under årsregnskaber revideret af de godkendte forvaltningsafdelin-
ger. Civilstyrelsen er som udgangspunkt ikke forud for indkaldelsen
af årsregnskaberne bekendt med, om disse er udarbejdet eller revide-
ret af en godkendt forvaltningsafdeling.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover indkalder Civilstyrelsen yderligere et antal årsregnskaber,
hvor der i forlængelse af en tidligere sagsbehandling er grundlag for
at føre tilsyn med en konkret fond.
Civilstyrelsen påser ved den stikprøvemæssige regnskabsgennem-
gang blandt andet de forhold, der er angivet ovenfor under punkt 1.
Der er ikke herudover en selvstændig tilsynsordning i henhold til
fondsloven med de revisorer, der foretager revision af fonde.
5.
Vedrørende de krav, der stilles til forvaltningsafdelinger, der kan
bestyre en fonds midler, godkender Justitsministeriet (Civilstyrelsen)
efter reglerne i arvelovens § 54 og værgemålslovens § 35 pengeinsti-
tutters forvaltningsafdelinger til at bestyre båndlagte midler og mid-
ler, der er omfattet af værgemål.
Det er de samme godkendte forvaltningsafdelinger, som skal benyt-
tes til bestyrelse af en fonds midler, jf. § 15, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 957 af 10. juli 2013 om anbringelse og bestyrelse af fondes mid-
ler.
Ved godkendelsen af forvaltningsafdelinger lægger Civilstyrelsen på
baggrund af forarbejderne til de pågældende love vægt på, om pen-
geinstituttet har en sådan størrelse, at det må antages at være i stand
til at bestyre midlerne på forsvarlig måde. Der lægges endvidere
vægt på, om personalet er vant til at udføre forvaltningsopgaver, og
om der er juridisk personale knyttet til forvaltningsafdelingen. Det
indgår endvidere i vurderingen, om pengeinstituttet i forvejen forval-
ter midler på en måde, der ligner forvaltningen af båndlagte midler
og midler tilhørende personer, der er under værgemål. Endelig læg-
ges der vægt på pengeinstituttets beliggenhed, idet det tilstræbes på
den ene side at opnå, at der er godkendte forvaltningsafdelinger i alle
dele af landet, og på den anden side at begrænse antallet af forvalt-
ningsafdelinger.”
4