Retsudvalget 2013-14
L 114
Offentligt
1347377_0001.png
1347377_0002.png
1347377_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. marts 2014FormueretskontoretAnnemette Ross2014-0037-00661103982
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov omændring af lov om fonde og visse foreninger. (Forhøjelse af beløbsgrænsenfor små fonde, udvidet adgang til uddeling af gaver, indsigt i fonde og for-eningers årsregnskaber m.v.) (L 114), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 11. marts 2014.
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fonde

og visse foreninger. (Forhøjelse af beløbsgrænsen for små fonde, udvi-

det adgang til uddeling af gaver, indsigt i fonde og foreningers års-

regnskaber m.v.) (L 114), fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. februar2014 fra FSR - danske revisorer om regulering af fondes års-regnskaber og reglerne om revision, jf. L 114 - bilag 4.”

Svar:

I henvendelse af 12. februar 2014 til Folketingets Retsudvalg skitsererFSR – danske revisorer nogle problemstillinger i forhold til reglerne omårsregnskaber og revision for de ikke-erhvervsdrivende fonde. De rejsteproblemstillinger er også omtalt i FSR – danske revisorers høringssvar af10. januar 2014 vedrørende lovforslaget. Endvidere rejses der i henvendel-sen kritik af høringsprocessens tilrettelæggelse, idet FSR – danske reviso-rer anfører, at høringsperioden vedrørende lovforslaget var for kort, samtat de skitserede problemstillinger i høringssvaret af 10. januar 2014 ikkefindes tilstrækkelig beskrevet i den kommenterede høringsoversigt vedrø-rende lovforslaget.FSR – danske revisorers henvendelse til Folketingets Retsudvalg affødteen række bemærkninger fra Finansrådet, som blev sendt til FolketingetsRetsudvalg den 20. februar 2014. Folketingets Retsudvalg har i spørgsmålnr. 7 vedrørende lovforslaget anmodet justitsministeren om at kommentereFinansrådets henvendelse.Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af spørgs-mål nr. 7 af 12. marts 2014, hvori ministeriet tillige forholder sig til deproblemstillinger, der adresseres i FSR – danske revisorers henvendelse af12. februar 2014.Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at reglerne om årsregnskaber ogrevision for henholdsvis erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende fondehelt tilbage fra de to hovedloves – lov om fonde og visse foreninger(fondsloven) samt lov om erhvervsdrivende fonde (erhvervsfondsloven) –vedtagelse i 1984 har været forskellige. Således lod man en del af årsregn-skabslovens bestemmelser finde anvendelse i forhold til de erhvervsdri-vende fonde, men ikke for de ikke-erhvervsdrivende fonde. Om baggrun-2
den herfor anføres bl.a. følgende i betænkning nr. 970/1982 om fonde, s.65.”De nærmere krav til fondes regnskabsaflæggelse må i øvrigtafhænge af fondens størrelse og karakteren af den virksomhed,som fonden udøver. Udvalget peger i denne forbindelse på, atder gennem ministeriernes tilsynspraksis på sædvanemæssigtgrundlag er opstået standarder med hensyn til regnskabsaflæg-gelsen. Ofte er standarden ”god regnskabsskik” lagt til grund.Hverken reglerne i årsregnskabsloven (lov nr. 284 af 10. juni1981) – som udvalget med visse tilpasninger foreslår gjort an-vendelige for de erhvervsdrivende fonde – eller i bogføringslo-ven findes egnede til uden videre at blive overført til de ikke-erhvervsdrivende fonde, bl.a. fordi reglerne tager sigte på, atregnskabet opfylder de krav, som virksomhedens erhvervsud-øvelse tilsiger. Særligt fremhæves, at udvalget på grund af deikke-erhvervsdrivende fondes uensartethed ikke finder det hen-sigtsmæssigt i loven at stille krav om, at årsregnskabet skal gi-ve ”et retvisende billede af fondens aktiver og passiver, densøkonomiske stilling samt resultatet,” jfr. herved årsregnskabs-lovens § 4, stk. 2. Selv om denne standard i vidt omfang med-fører samme krav til årsregnskabet som de, der er angivetovenfor, og som følger af standarden ”god regnskabsskik”, fo-rekommer det ikke rigtigt at anvende en standard, der i sigrummer sammenhæng med årsregnskabslovens øvrige regler.”
I de almindelige bemærkninger til fondsloven (lovforslag nr. L 133 af 15.marts 1984) fremgår det, at lovens kapitel om årsregnskab og revision næ-sten uændret bygger på fondsbetænkningens lovudkast, og at det foreslås,at alle fonde skal udarbejde årsregnskab i overensstemmelse med godregnskabsskik.I forhold til spørgsmålet om årsregnskaber og revision er det fondsmyn-dighedens (Civilstyrelsens) vurdering, at administrationen af de gældenderegler om årsregnskaber og revision ikke tilsiger, at fondsloven ændres pådette punkt.Som det fremgår under pkt. 2.2 i den kommenterede høringsoversigt ved-rørende lovforslaget, har Justitsministeriet nøje overvejet relevansen af ogformålet med at fastlægge yderligere krav til de ikke-erhvervsdrivendefonde, idet der for disse fonde er en række forhold, som ikke har sammerelevans som for de erhvervsdrivende fonde. I den forbindelse har den ad-ministrative byrde, der i givet fald ville være forbundet med sådanne yder-ligere krav, indgået.3