Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 117 , L 117 A , L 117 B
Offentligt
1330600_0001.png
1330600_0002.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 5. februar 2014
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-onspolitiks brev af 31. januar 2014 følger hermed minister for børn,ligestilling, integration og sociale forholds besvarelse af spørgsmål nr.5 ad L 117.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
ALB/ J.nr. 2013-5755
Spørgsmål nr. 5:”Hvordan kontrollerer myndighederne, at de løbende ydelser, der udbetalesunder repatrieringsordningen, udbetales til de rette personer, og hvordanfinder myndighederne ud af, om en udlænding, der modtager en løbendeydelse, er afgået ved døden?”
Svar:Afgørelser om reintegrationsbistand efter repatrieringslovens § 10 træffes afkommunalbestyrelsen.I sager, hvor der træffes afgørelse om reintegrationsbistand, underretterkommunalbestyrelsen herefter Udbetaling Danmark, der forestår udbetalingaf reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens § 10, stk. 5, ved at fremsendeen kopi af afgørelsen samt sagens akter til Udbetaling Danmark.Af sagens akter skal fremgå oplysninger om udlændingens navn, køn, cpr-nummer, alder, civilstand, statsborgerskab, fuldstændig adresse i det land,som udlændingen er udrejst af Danmark til, underskrift, som udlændingen vilbruge ved udfyldning af leveattest, pengeinstituttets navn, adresse, pengein-stituttets SWIFT adresse og kontonummer, hvorpå reintegrationsbistandenønskes indsat, og hvornår udlændingen er udrejst af Danmark til hjemlandet
2eller det tidligere opholdsland samt dato for, hvornår Udbetaling Danmarkførste gang skal udbetale reintegrationsbistanden, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgø-relse nr. 561 af 30. maj 2013 om betingelserne for og fremgangsmåden vedudbetaling af reintegrationsbistand.
Det kan i øvrigt oplyses, at Udbetaling Danmark en gang om året sender enleveattest og en indtægts- og civilstandserklæring til de udlændinge, dermodtager reintegrationsbistand. Erklæringerne skal udfyldes og returneres tilUdbetaling Danmark inden tre måneder. Hvis Udbetaling Danmark ikke mod-tager de underskrevne erklæringer retur, standses udbetalingen af reintegra-tionsbistanden.Hvis der opstår tvivl om ægtheden af de modtagne leveerklæringer, sam-menholder Udbetaling Danmark underskriften med tidligere afgivne under-skrifter og indhenter om nødvendigt yderligere dokumentation. UdbetalingDanmark anmoder endvidere om yderligere dokumentation, såfremt modta-geren af reintegrationsbistanden har opnået en høj alder.Udbetaling Danmark sender endvidere hvert år i januar måned en meddelel-se om størrelsen på den enkelte udlændings aktuelle reintegrationsbistand tilden pågældende udlænding. Brevet er endvidere vedlagt et orienterings-brev, hvoraf det også fremgår, hvilke rettigheder og pligter man har sommodtager af reintegrationsbistand fra Danmark, herunder om oplysningsplig-ten ved ændrede forhold.Udbetaling Danmark modtager i øvrigt løbende oplysninger fra f.eks. herbo-ende børn, hvis forældre er afgået ved døden.
Manu Sareen/ Henrik Thomassen