Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 119 Bilag 11
Offentligt
1353114_0001.png
1353114_0002.png
1353114_0003.png
1353114_0004.png
1353114_0005.png
1353114_0006.png
1353114_0007.png
1353114_0008.png
1353114_0009.png
1353114_0010.png
1353114_0011.png
1353114_0012.png
Til lovforslag nr.L 119
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. april 2014
2. udkast til(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov omværdipapirhandel m.v., straffeloven, retsplejeloven, lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love(Indførelse af regler, der giver pensionskunder ret til at få den samlede økonomiske værdi af deres pensionsordning overført iforbindelse med visse tilfælde af omvalg, direktørers og andre ledende medarbejderes mulighed for at deltage i ledelsen ellerdriften af anden erhvervsvirksomhed, krav til sammensætningen af bestyrelsen i en fond eller forening, der ejer etrealkreditaktieselskab, ændring af reglerne om straf for overtrædelse af CO2-auktioneringsforordningen, reguleringaf CO2-kvote-bydere, ændringer af reglerne om forvaltere af alternative investeringsfondes muligheder for at markedsførealternative investeringsfonde, herunder undtagelse af markedsføring af andele i fondene til medarbejdere og vissedetailinvestorer fra kravet om særlig markedsføringstilladelse og indførelse af mulighed for, at forvaltere fra tredjelande kanmarkedsføre fonde til detailinvestorer, ændring af grænsen for tilbudspligten i værdipapirhandelsloven, samt bedre sikring afmindre aktionærers rettigheder, forbud mod brug af variabel løn, der er afhængig af opnåelse af et bestemt salgsmål tildetailkunder, ændring af reglerne om tilsyn med fælles datacentraler, tilsyn med depositarer for alternative investeringsfondem.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 46 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. januar 2014 og var til1. behandling den 4. februar 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringUdkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den23. oktober 2013 og den 6. december 2013 disse udkast tiludvalget, jf. ERU alm. del – bilag 42 og 92. Den 29. januar2014 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Teknisk gennemgangDen 27. februar 2014 afholdte udvalget en teknisk gen-nemgang af lovforslaget med deltagelse af erhvervs- ogvækstministeren samt embedsmænd fra Erhvervs- ogVækstministeriet.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Finansrådet og Forsikring & Pen-sion.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
DokumentIdJournalnummer
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 26 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til titlen1)I den foreslåedefodnoteindsættes efter »nr. L 115, side1.«: »Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forord-ning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af dissebestemmelser i loven er således udelukkende begrundet ipraktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbaregyldighed i Danmark.«[Præcisering i overensstemmelse med vejledning om note-henvisninger i love og administrative forskrifter, der gen-nemfører EU-retsakter, m.v.]Til § 12)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 2, 1. pkt.,ændres »§ 64, stk. 5« til: »§ 64, stk.6«.«[Konsekvensrettelse]3)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 1, stk. 15,der bliver stk. 14, udgår »§ 90, stk. 2,«.«[Konsekvensrettelse]4)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 13indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Hvis et realkreditinstitut, der er omdannet til etaktieselskab, og hvor en fond eller forening oprettet i forbin-delse med omdannelsen er hovedaktionær, udsteder stem-meløse aktier, jf. stk. 3, finder selskabslovens § 73 om ind-løsningsret for minoritetsaktionærer og selskabslovens § 70om indløsningsret for hovedaktionæren ikke anvendelse fordisse aktier. Hvis realkreditinstituttet har en eller flere aktie-klasser optaget til handel på et reguleret marked eller en al-ternativ markedsplads og en aktiepost overdrages som led iet overtagelsestilbud, finder 1. pkt. ikke anvendelse.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.«[Undtagelse til selskabslovens minoritetsbeskyttelsesreglerfor stemmeløse aktier udstedt af et realkreditinstitut, der eromdannet til et aktieselskab, og hvor en fond eller foreningoprettet i forbindelse med omdannelsen er hovedaktionær]5)I det undernr. 9foreslåede§ 37 aændres istk. 2»3.skadesforsikringsdirektiv og 3. livsforsikringsdirektiv« til:»Rådets direktiv 92/49/EØF af 18. juni 1992 og Rådets di-rektiv 2002/83/EF af 10. november 1992«.[Præcisering af forslagets anvendelsesområde]6)Inr. 11ændres»stk. 2«til:»stk. 3«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]7)Inr. 12ændres i den indledende tekst »stk. 2« til:»stk. 3«, det foreslåede nye stykke betegnes stk. 4, i denforeslåede affattelse af stykket ændres »stk. 2« til: »stk. 2 ogstk. 3«, og den angivne konsekvens affattes således:»Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.«[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]8)Inr. 13ændres i den indledende tekst »stk. 3« til:»stk. 4«, og »stk. 4« til: »stk. 5«, og det foreslåede nye styk-ke betegnes stk. 5, og i den foreslåede affattelse af stykketændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1 og 3«, og »stk. 2« til: »stk. 2og 3«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]9)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»04.§ 77 a, stk. 10,affattes således:»Stk. 10.For personer i ansættelsesforhold, der er omfat-tet af en kollektiv overenskomst, finder stk. 1-7 kun anven-delse på aftaler om variable løndele, hvis aftalerne omvariabel løn ikke er fastsat i overenskomsten.««[Korrektion som følge af ændringsforslagets nr. 11]10)I det undernr. 14foreslåede§ 77 eudgår istk. 1,», jf.§ 77 a, stk. 7«.[Lovteknisk korrektion]11)I den undernr. 14foreslåede § 77 e affattesstk. 3så-ledes:»Stk. 3.For personer i ansættelsesforhold, der er omfattetaf en kollektiv overenskomst, finder stk. 1 kun anvendelsepå aftaler om variable løndele, hvis aftalerne om variabelløn ikke er fastsat i overenskomsten.«[Præcisering af forslagets anvendelsesområde]12)I den undernr. 15foreslåede affattelse af § 80, stk. 5,ændres »engagementsforbud« til: »eksponeringsforbud«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]13)I det undernr. 29foreslåede§ 216, stk. 5, 2. pkt.,æn-dres »skal« til: »må«, og »bestyrelsen for eller« til: »besty-relsen i eller«.[Sproglig justering]14)Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
3
»05.I§ 343 i, stk. 1,ændres »§ 64, stk. 1- 3« til: »§ 64, stk.1-5«.«[Konsekvensrettelse]15)I den undernr. 30foreslåede affattelse af § 343 q, stk.2, ændres »i dette kapitel« til: »for fælles datacentraler idenne lov«.[Præcisering af forslagets anvendelsesområde]16)I den undernr. 31foreslåede affattelse af§ 343 væn-dres istk. 3»virksomhedernes hovederhverv, og« til: »virk-somhedernes hovederhverv,«.[Sproglig justering]17)I den undernr. 31foreslåede§ 343 æændres »§§ 345og 346, § 347, stk. 1, 2 og 5, § 348, stk. 2,« til: »§ 345, stk.2, 8 og 12, § 346, § 347, stk. 1, 2 og 5,«.[Præcisering af forslagets anvendelsesområde]18)Inr. 32ændres i den indledende tekst»stk. 5«til:»stk. 6«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]19)Nr. 34affattes således:»34.I§ 360, stk. 1,indsættes efter »tillagt«: »forventede«,og »underlagt« ændres til: »omfattet af«.«[Præcisering]20)Nr. 35udgår.[Lovteknisk korrektion]21)I den undernr. 36foreslåede affattelse af§ 361, stk. 1ændres inr. 8»Værdipapircentralen A/S« til: »VP Securi-ties A/S«.[Korrektion]22)I den undernr. 36foreslåede affattelse af§ 361, stk. 1ændres inr. 26»§§ 18 og 19« til: »§ 18«.[Ændring af paragrafhenvisning som konsekvens af, at lovnr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v. op-hæver § 19 i den gældende lov om investeringsforeningerm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013]23)I den undernr. 36foreslåede affattelse af§ 361, stk. 1ændres inr. 27»§§ 18-21« til: »§§ 18, 20 og 21«.[Ændring af paragrafhenvisning som konsekvens af, at lovnr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v. op-hæver § 19 i den gældende lov om investeringsforeningerm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013]24)Efter nr. 37 indsættes som nye numre:»06.§ 361, stk. 1, nr. 26,affattes således:»26) Udenlandske investeringsinstitutter omfattet af § 27 ilov om investeringsforeninger m.v. betaler 8.000 kr.«07.§ 361, stk. 1, nr. 27,affattes således:»27) For hver meddelelse, anmeldelse eller ansøgning omgrænseoverskridende markedsføring af andele i inve-
steringsinstitutter, jf. §§ 27 og 28 i lov om investe-ringsforeninger m.v., betales 2.500 kr.««[Ændring af paragrafhenvisninger som konsekvens af ikraft-trædelsen af lov nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsfor-eninger m.v.]25)I den undernr. 41foreslåede ændring af§ 372, stk. 1,ændres »i medfør af loven« til: »om tilsynsmæssige krav tilkreditinstitutter og investeringsselskaber«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]26)Nr. 42affattes således:»42.I§ 373, stk. 1,ændres »§ 10, stk. 1-4« til: »§ 10, stk. 1,2, 5 og 6«.«[Korrektion]27)Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:»08.I§ 373, stk. 1,ændres »§ 64, stk. 4« til: »§ 64, stk. 5«.«[Konsekvensrettelse]Til § 228)Inr. 21ændres i den indledende tekst »Efter § 84 h«til: »Efter § 84 i«, og den foreslåede nye paragraf betegnes §84 j.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]29)I den undernr. 24foreslåede ændring af § 93, stk. 1,ændres »og stk. 2, 1.-7. pkt.,« til: »og stk. 3, 3-7. pkt.«.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]30)Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 93, stk. 1,ændres »§ 9, stk. 3« til: »§ 9, stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]31)I det undernr. 26foreslåede§ 94, stk. 2,udgår »samtovertrædelse af artikel 41«.[Korrektion]Til § 432)I den undernr. 10forslåede§ 5 audgår istk. 1»end-videre«.[Sproglig korrektion]33)Inr. 27ændres i den indledende tekst »Efter § 172«til: »Efter § 172 a«, og den foreslåede nye paragraf betegnes§ 172 b.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]34)Nr. 29affattes således:»29.I§ 190, stk. 1,udgår »og stk. 5,«, og »§ 13, stk. 3« æn-dres til: »§ 13, stk. 4«, og »§§ 43, 45 og 50-53,« ændres til:»§§ 43 og 45, § 46, stk. 6, jf. § 13, stk. 3, §§ 50-53,«.«[Konsekvensrettelse]35)Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
4
»01.§ 197, nr. 5og8,ophæves.«[Korrektion – konsekvens af ændringsforslaget vedr. § 22]Til § 836)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 107, stk. 2,ændres »§ 18, stk. 3« til: »§ 18, stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]Til § 937)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 190, stk. 1,ændres »§ 57, stk. 3« til: »§ 57, stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]Til § 1038)Inr. 2ændres i den indledende tekst »Efter § 66 e«til: »Efter § 66 f«, og den foreslåede nye paragraf betegnes §66 g.[Konsekvens af lov nr. 268 af 25. marts 2014]Til § 1239)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 5, stk. 2,ændres »§ 4, stk. 2, nr. 1 og 3 og stk. 3« til:»§ 4, stk. 2, nr. 1 og 3, og stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]40)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 22, stk. 2,ændres »§ 4, stk. 3« til: »§ 4, stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]Til § 2241)Paragraffen udgår.[Konsekvensrettelse]Til § 2342)Istk. 1ændres »den 1. april 2014« til: »den 15. maj2014«.[Udskydelse af lovens ikrafttræden]43)Istk. 2ændres »§ 1, nr. 37, § 1, nr. 38, og § 2, nr. 3«til: »§ 1, nr. 37 og 38«.[Konsekvensrettelse foranlediget af udskydelsen af lovensikrafttræden]44)Istk. 3indsættes efter »§ 1, nr. «: »06, 07 og«.[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af æn-dringerne foreslået under ændringsforslag nr. 24]45)Stk. 6affattes således:»Stk. 6.§ 1, nr. 29, finder anvendelse fra og med først-kommende ordinære valg af bestyrelsesmedlemmer efter lo-vens ikrafttræden.«
[Korrektion]46)Istk. 2ændres »19, 21 og 22« til: »19 og 21«.[Konsekvensrettelse foranlediget af ændringsforslagets nr.41]BemærkningerTil nr. 1Efter Justitsministeriets vejledning nr. 20 af 28. februar2011 om notehenvisninger i love og administrative forskrif-ter, der gennemfører EU-retsakter, m.v., bør der i de tilfæl-de, hvor det af praktiske årsager er hensigtsmæssigt at gen-give bestemmelser fra en forordning i nationale regler, an-vendes en i vejledningen foreslået formulering, hvormed dettydeliggøres, at bestemmelserne stammer fra en forordning,og at gengivelsen alene er begrundet i praktiske hensyn.Med ændringsforslaget foreslås en tilføjelse til lovens fod-note, som bringer fodnoten i overensstemmelse med dennævnte vejledning.Til nr. 2Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som følge af, at der med L 119 indsættes et nyt stykke i § 64i lov om finansiel virksomhed, og at der sideløbende ved lovnr. 268 af 2014 med ikrafttræden 31. marts 2014 i sammebestemmelse indsættes et nyt stykke 1 og 2 i stedet for stk.1. Det vil fremadrettet være § 64, stk. 6, der finder anven-delse for finansielle holdingvirksomheder, og henvisningentil § 64 i § 1, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed skal der-for korrigeres i overensstemmelse hermed.Til nr. 3Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Da lovforsla-gets § 1, nr. 21, blandt andet ophæver § 90, stk. 2, i lov omfinansiel virksomhed, skal henvisningen til denne bestem-melse i lov om finansiel virksomhed § 1, stk. 15, der medlovforslaget bliver stk. 14, udgå. Ændringsforslaget gen-nemfører denne korrektion.Til nr. 4Med ændringen af lov om finansiel virksomhed ved lovnr. 268 af 25. marts 2014 (L133) er der givet mulighed for,at fonds- og foreningsejede realkreditinstitutter kan udstedestemmeløse aktier, jf. § 13, stk. 3. På den baggrund kan real-kreditinstitutter, der er omdannet til aktieselskaber, og hvoren fond eller forening oprettet i forbindelse med omdannel-sen er hovedaktionær, i vedtægterne foretage en deling af in-stituttets aktiekapital i aktieklasser med og uden stemmeret(stemmebærende og stemmeløse aktier).Udstedelsen af stemmeløse aktier kan ske i forbindelsemed en konvertering af hybridkapital, hvor den nye kapital-kravsforordning stiller krav om adgang til konvertering ellernedskrivning, jf. forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investe-ringsselskaber (CRR) artikel 52, stk. 1, litra n. Udstedelsekan også ske direkte til investorer f.eks. med henblik på atstyrke realkreditinstituttets kapitalforhold.
5
I praksis vil der kunne være en udfordring med at udstedestemmeløse aktier efter § 13, stk. 3, for de omfattede real-kreditinstitutter, idet selskabslovens § 73 om minoritetsakti-onærbeskyttelse finder anvendelse. Hvis majoritetsaktionæ-ren (fonden eller foreningen) ejer mere end 90 pct. af kapita-landelene i et realkreditinstitut og har en tilsvarende del afstemmerne, vil hver enkelt af instituttets minoritetsaktionæ-rer således kunne fordre sig indløst af majoritetsaktionæren.En sådan indløsning vil bevirke et tab af kapital på kon-solideret niveau, idet fonden eller foreningen som hovedak-tionær skal indløse mindretalsaktionæren, og det vil dervedmodvirke formålet med adgangen til at udstede stemmeløseaktier. Derudover er der en risiko for, at tilstedeværelse afmulighed for minoritetsindløsning kan så tvivl om, hvorvidtkapitalandele hos minoritetsaktionærer kan medregnes somegentlig kernekapital i instituttet.Baggrunden for forslaget er således at sikre, at § 13, stk.3, også fungerer i en situation, hvor der er minoritetsaktio-nærer.Modstykket til selskabslovens § 73 om minoritetsaktio-nærers indløsningsret er selskabslovens § 70, der omhandlerminoritetsaktionærens indløsningspligt eller majoritetsaktio-nærens indløsningsret. Det følger af § 70 i selskabsloven, atsåfremt en kapitalejer ejer mere end 9/10 af kapitalandelenei et kapitalselskab, og ligeledes ejer en tilsvarende del afstemmerne, så kan den pågældende majoritetsaktionær be-stemme, at de øvrige kapitalejere i kapitalselskabet skal ladederes kapitalandele indløse af den pågældende majoritetsak-tionær.Da der er en sammenhæng mellem selskabslovens § 70og § 73 foreslås det i bestemmelsen, at heller ikke selska-bslovens § 70 om majoritetsaktionærens indløsningsret fin-der anvendelse for de såvel direkte udstedte stemmeløse ak-tier som konverteringsafledte stemmeløse aktier.Efter den foreslåede bestemmelse er det stemmeløse ak-tier, som udstedes af et realkreditinstitut, der er omdannet tilet aktieselskab, og hvor en fond eller forening oprettet i for-bindelse med omdannelsen er hovedaktionær, der er undta-get fra selskabslovens § 70 og § 73. Undtagelsen vil såledesfølge de stemmeløse aktier ved overdragelse af aktierne.Den foreslåede bestemmelse er en lovbestemt undtagelsetil selskabslovens § 70 og § 73. Det er således ikke nødven-digt for instituttet at fastsætte bestemmelser herom i vedtæg-terne.Efter værdipapirhandelslovens kapitel 8 er der fastsatsærlige regler ved overtagelsestilbud, hvor der overdragesen aktiepost i et selskab, der har en eller flere aktieklasseroptaget til handel på et reguleret marked eller en alternativmarkedsplads. I disse situationer er selskabslovens § 70 og §73 direktivbundne, jf. direktiv (EU) 2004/25 om overtagel-sestilbud. I et tilfælde hvor et omfattet fonds-/foreningsejetrealkreditinstitut udsteder stemmeløse aktier, hvor en ellerflere af instituttets aktieklasser optages til handel på et regu-leret marked eller en alternativ markedsplads, og hvor disseoverdrages som led i et overtagelsestilbud efter værdipapir-handelslovens kapitel 8, vil selskabslovens § 70 og § 73 fin-de anvendelse på stemmeløse aktier.
Til nr. 5Med ændringsforslaget foreslås en mindre præcisering,der skal tydeliggøre, hvilke direktiver der henvises til i for-slaget til ny § 37 a i lov om finansiel virksomhed. Det frem-går af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at dermed 3. skadesforsikringsdirektiv og 3. livsforsikringsdirek-tiv henvises til henholdsvis Rådets direktiv 92/49/EØF af18. juni 1992 om samordning af love og administrative be-stemmelser vedrørende direkte forsikringsvirksomhed bort-set fra livsforsikring og om ændring af direktiv 73/239/EØFog 88/357/EØF (tredje skadesforsikringsdirektiv), og Rådetsdirektiv 92/96/EØF af 10. november 1992 om samordningaf love og administrative bestemmelser vedrørende direktelivsforsikringsvirksomhed og om ændring af direktiv79/267/EØF og 90/619/EØF (tredje livsforsikringsdirektiv).Rådets direktiv 92/96/EØF er ophævet ved Europa-Parla-mentets og Rådets direktiv 2002/83/EF af 5. november 2002om livsforsikring, og den relevante regulering fra Rådets di-rektiv 92/96/EØF er videreført heri, hvorfor der i stedet hen-vises til dette direktiv.Til nr. 6Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Med ændringsforslaget foreslås en korrektion, der er enkonsekvens af vedtagelsen af lov nr. 268, hvorved der blevindsat et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel virksomhed.Ændringsforslaget skal således sikre, at det er en det rigtigepunktum, der ophæves, og forslaget indebærer alene, at hen-visningen til stk. 2, ændres til stk. 3.Til nr. 7Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 blev der blev indsat et nyt stykke i § 64, ilov om finansiel virksomhed. Ændringsforslaget skal sikre,at der henvises til de rigtige stykker.Til nr. 8Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.
6
Ved lov nr. 268 blev der blev indsat et nyt stykke i § 64, ilov om finansiel virksomhed. Ændringsforslaget skal sikre,at der henvises til de rigtige stykker.Til nr. 9Med ændringsforslaget foreslås det at foretage en sprog-lig præcisering af den gældende § 77 a, stk. 10, i lov om fi-nansiel virksomhed.Den ved lovforslaget foreslåede formulering af § 77 e,stk. 3, er identisk med bestemmelsen i § 77 a, stk. 10, i dengældende lov om finansiel virksomhed, da det er det samme,som skal gælde i forhold til den foreslåede regulering omvariabel aflønning i § 77 e, stk. 1 og 2, i lov om finansielvirksomhed.Da formuleringen af den gældende § 77 a, stk. 10, i lovom finansiel virksomhed, og dermed det foreslåede § 77 e,stk. 3, imidlertid kan give anledning til fortolkningstvivlforeslås der en ændret formulering. Der er alene tale om ensproglig korrektion, og der tilsigtes således ingen realitets-ændringer med ændringsforslaget, hverken i forhold til detforeslåede § 77 e, stk. 3, eller det gældende § 77 a, stk. 10.Til nr. 10Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 af 2014 bliver definitionen af begrebetvariable løndele flyttet fra § 77 a, stk. 7, i lov om finansielvirksomhed til lovens § 5, stk. 1, nr. 42. Det foreslås at ladehenvisningen i lovforslagets § 1, nr. 14, til hvor i loven defi-nitionen af variable løndele forefindes, udgå.Til nr. 11Med ændringsforslaget foreslås det at foretage en sprog-lig præcisering af det foreslåede § 77 e, stk. 3, i lov om fi-nansiel virksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.Den ved lovforslaget foreslåede formulering af § 77 e,stk. 3, er identisk med bestemmelsen i § 77 a, stk. 10, i dengældende lov om finansiel virksomhed, da det er det samme,som skal gælde i forhold til den foreslåede regulering omvariabel aflønning i § 77 e, stk. 1 og 2, i lov om finansielvirksomhed.Da formuleringen imidlertid kan give anledning til for-tolkningstvivl foreslås der en ændret formulering. Der eralene tale om en sproglig korrektion, og der tilsigtes såledesingen realitetsændringer med ændringsforslaget, hverken iforhold til det foreslåede § 77 e, stk. 3, eller det gældende §77 a, stk. 10.Til nr. 12Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-
mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 af 2014 ændres brugen i lov om finansielvirksomhed af ordet »engagement« til »eksponering«. Denforeslåede nyaffattelse af § 80, stk. 5, skal opdateres i over-ensstemmelse hermed. Der er alene tale om en sproglig til-pasning, og der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring afdefinitionen af, hvad der forstås ved »engagement«.Til nr. 13Med ændringsforslaget foreslås en sproglig justering,hvor »skal« foreslås ændret til »må«, og »for« foreslås ænd-ret til »i«. Hensigten med ændringsforslaget er, at tydeliggø-re rækkevidden af den foreslåede bestemmelse og der er ik-ke tilsigtet materielle ændringer.Til nr. 14Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som følge af, at der med L 119 indsættes et nyt stykke i § 64i lov om finansiel virksomhed, og at der sideløbende ved lovnr. 268 af 2014 med ikrafttræden 31. marts 2014 i sammebestemmelse indsættes et nyt stykke 1 og 2 i stedet for stk.1. Det vil fremadrettet være stk. 1-5, der finder anvendelsefor investeringsrådgivere, og henvisningen til § 64 i § 343 i ilov om finansiel virksomhed skal derfor korrigeres i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 15Med ændringsforslaget foreslås en præcisering, der tyde-liggør bestemmelsens anvendelsesområde og skaber bedreoverensstemmelse med bemærkningerne til den foreslåedeændring af § 343 q, stk. 2, da det fremgår heraf, at »med for-slaget vil alle datacentraler, der udfører væsentlig it-drift ogit-udvikling for den fælles betalingsinfrastruktur, være om-fattet af regler svarende til de fælles datacentraler.« Denforeslåede præcisering medfører, at det er fuldstændig klart,at Finanstilsynet med lovforslaget kan føre tilsyn med data-centraler omfattet af § 343 q, stk. 2, svarende til tilsynet medfælles datacentraler, f.eks. i henhold til reglerne i kapitel 21om generelle regler om tilsyn i lov om finansiel virksomhed.Til nr. 16Der foreslås en sproglig korrektion. Der er tale om atslette et »og« i det foreslåede § 343 v, stk. 3, da ordet eroverflødigt.Til nr. 17Det foreslås at ændre det foreslåede § 343 æ, der om-handler, hvilke bestemmelser i lov om finansiel virksomhed,som finder anvendelse for CO2-kvote-bydere. Det foreslåssåledes, at CO2-kvote-bydere alene skal være omfattet af §345, stk. 2, 8 og 12 og dermed ikke de stykker i § 345, deromhandler sammensætning og udpegning af medlemmer tilDet Finansielle Råd m.v., da disse ikke er af relevans forCO2-kvote-bydere.Ligeledes foreslås det, at § 348, stk. 2, ikke skal finde an-vendelse for CO2-kvote-bydere som følge af, at CO2-kvote-
7
bydere ikke er omfattet af lovens §§ 43, 57 og 72, hvortilder henvises i § 348, stk. 2.Den foreslåede ændring indebærer alene en ordensmæs-sig præcisering og Det Finansielle Råd vil eksempelvis fort-sat have kompetence til at behandle sager vedrørende CO2-kvote-bydere.Til nr. 18Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 blev der indsat et nyt stykke i § 351, i lovom finansiel virksomhed. Ændringsforslaget indebærer ale-ne, at henvisningen til stk. 5, ændres til stk. 6.Til nr. 19Med ændringsforslaget foreslås en præcisering, der medtilføjelsen af ordet »forventede« skal tydeliggøre at formåletmed den foreslåede ændring af § 360, stk. 1, i lov om finan-siel virksomhed, er, at det er de budgetterede forventningertil udgifter til advokater i det pågældende år, som bliver af-gørende for reguleringen af afgifterne samme år. Der er ale-ne tale om en præcisering i lovteksten, og der tilsigtes ingenrealitetsændringer i forhold til det med lovforslagets § 1, nr.34, fremsatte forslag. For nærmere om baggrunden for detteforslag henvises derfor til bemærkningerne hertil i lovforsla-get.Til nr. 20Det foreslås at lade lovforslaget § 1, nr. 35, udgå, da æn-dringen allerede er foretaget ved § 197, nr. 4, i lov nr. 598 af12. juni 2013 om forvaltere af alternative investeringsfonde.Til nr. 21Da Værdipapircentralen A/S har skiftet navn til VP Secu-rities A/S foreslås det at ændre omtalen af selskabet i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 22Med ændringsforslaget foreslås det at rette henvisninger-ne til lov om investeringsforeninger m.v. i § 361, stk. 1, nr.26. Ændringen er nødvendig, da lov nr. 597 af 12. juni 2013om investeringsforeninger m.v. med virkning fra 22. juli2013 har ophævet § 19 i den gældende lov om investerings-foreninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts2013. Henvisningen til § 19 udgår skal derfor udgå.Til nr. 23Med ændringsforslaget foreslås det at rette henvisninger-ne til lov om investeringsforeninger m.v. i § 361, stk. 1, nr.27. Ændringen er nødvendig, da lov nr. 597 af 12. juni 2013om investeringsforeninger m.v. med virkning fra 22. juli2013 har ophævet § 19 i den gældende lov om investerings-foreninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts2013. Henvisningen til § 19 skal derfor udgå.
Til nr. 24Med ændringsforslaget foreslås det at foretage en konse-kvensrettelse af henvisningerne til lov om investeringsfor-eninger m.v. i § 361, stk. 1, nr. 26 og 27, som følge af lovnr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v., deri hovedsagen træder i kraft den 22. juli 2014. Herved ophæ-ves den gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013.Henvisningerne til bestemmelser i den gældende lov ominvesteringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af20. marts 2013, ændres således med forslaget til de tilsva-rende bestemmelser i lov nr. 597 af 12. juni 2013 om inve-steringsforeninger m.v.Det foreslås, at § 1, nr. 04 og 05, træder i kraft den 22.juli 2014, jf. nedenfor under forslaget til ændring af ikraft-trædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 22.Til nr. 25Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Lov nr. 268 af 2014 ændrede også ved affattelsen af §372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, hvorfor forslagettil ændring af bestemmelsen i L 119 skal opdateres i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 26Med ændringsforslaget foreslås en korrektion, idet § 10,stk. 1, fejlagtigt ikke er nævnt i opremsningen i forbindelsemed ændringen af § 373, stk. 1.§ 10, stk. 1, har hidtil været omfattet af § 373, stk. 1, ogdet er ikke hensigten at ændre dette. Henvisningen til § 10,stk. 1, foreslås derfor indsat derfor på ny.Til nr. 27Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som følge af, at der med L 119 indsættes et nyt stykke i § 64i lov om finansiel virksomhed, og at der sideløbende ved lovnr. 268 af 2014 med ikrafttræden 31. marts 2014 i sammebestemmelse indsættes et nyt stykke 1 og 2 i stedet for stk.1. Det vil fremadrettet være § 64, stk. 5, der skal være straf-belagt med bøde og henvisningen til § 64 i § 373, stk. 1, ilov om finansiel virksomhed skal derfor korrigeres i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 28Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.
8
Ved lov nr. 268 af 2014 blev der indsat et nyt § 84 i, i lovom værdipapirhandel m.v., hvorfor det i L 119 foreslåede §84 i, foreslås ændret til § 84 j.Til nr. 29Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 er henvisningen i § 93, stk. 1, i lov omfinansiel virksomhed til »og stk. 2, 1.-7. pkt.« ændret til »ogstk. 3, 3-7. pkt.«. Med ændringsforslaget korrigeres den i L199 foreslåede ændring af § 93, stk. 1, i lov om finansielvirksomhed i overensstemmelse hermed.Til nr. 30Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 9 i lov om værdipapirhandelm.v. Bestemmelsens nuværende stk. 3-4 bliver herefter tilstk. 4-5. Det vil derfor fremadrettet være § 9, stk. 4, der skalvære strafbelagt med bøde og henvisningen til § 9 i § 93,stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v. skal derfor korrige-res, så der henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.Til nr. 31Med ændringsforslaget foreslås det at korrigere en fejl ilovforslaget, da artikel 41 i Kommissionens forordning1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige og ad-ministrative forløb af auktioner over kvoter for drivhusgase-missioner og andre aspekter i forbindelse med sådanne auk-tioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for driv-husgasemissioner i Fællesskabet, er nævnt to gange i detfremsatte forslag til nyt stykke i § 94 i lov om værdipapir-handel m.v.Til nr. 32Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion,idet ordet »endvidere« bør udgå.Til nr. 33Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268 af 2014 blev der indsat et nyt § 172 a, ilov om forvaltere af alternative investeringsfonde, hvorfordet i L 119 foreslåede § 172 a, foreslås ændret til § 172 b.Til nr. 34Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-
slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 13 i lov om forvaltere af al-ternative investeringsfonde m.v. Bestemmelsens nuværendestk. 3 bliver herefter til stk. 4. Det vil derfor fremadrettetvære § 13, stk. 4, der skal være strafbelagt med bøde oghenvisningen til § 13 i § 190, stk. 1, i lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v. skal derfor korrigeres, såder henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.Til nr. 35Forslaget hænger sammen med ændringsforslaget, hvor-ved det foreslås at lade lovforslagets § 22 udgå. Med æn-dringsforslaget foreslås en lovteknisk korrektion, idet denændring, der foreslås foretaget ved lovforslagets § 22 i ste-det foretages i lovforslagets § 4. Der er alene tale om at flyt-te en bestemmelse i lovforslaget.Til nr. 36Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 18 i lov om betalingstjene-ster og elektroniske penge. Bestemmelsens nuværende stk. 3bliver herefter til stk. 4. Det vil derfor fremadrettet være §18, stk. 4, der skal være strafbelagt med bøde og henvisnin-gen til § 18 i § 107, stk. 2, i lov om betalingstjenester ogelektroniske penge skal derfor korrigeres, så der henvises tilstk. 4 i stedet for stk. 3.Til nr. 37Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 57 i lov om investeringsfor-eninger m.v. Bestemmelsens nuværende stk. 3 bliver heref-ter til stk. 4. Det vil derfor fremadrettet være § 57, stk. 4, derskal være strafbelagt med bøde og henvisningen til § 57 i §190, stk. 1, i lov om investeringsforeninger m.v. skal derforkorrigeres, så der henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.Til nr. 38Den 25. marts 2014 trådte lov nr. 268 om ændring af lovom finansiel virksomhed og forskellige andre love i kraft.Denne lov indeholder ændringer til lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-mapensionskasser, som nødvendiggør konsekvensrettelser iL 119.Ved lov nr. 268, hvorved der blev indsat et nyt § 66 f, ilov om tilsyn med firmapensionskasser, hvorfor det i L 119foreslåede § 66 f, foreslås ændret til § 66 g.Til nr. 39Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 4 i lov om pantebrevsselska-ber. Bestemmelsens nuværende stk. 3 bliver herefter til stk.4. Det vil derfor fremadrettet være § 4, stk. 4, der skal findeanvendelse på den ansvarlige for pantebrevshandel og hen-visningen til § 4 i § 5, stk. 2, i lov om pantebrevsselskaberskal derfor korrigeres, så der henvises til stk. 4 i stedet forstk. 3.
9
Til nr. 40Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,som ved en fejl ikke er foretaget i lovforslaget. Med lovfor-slaget indsættes et nyt stk. 3 i § 4 i lov om pantebrevsselska-ber. Bestemmelsens nuværende stk. 3 bliver herefter til stk.4. Det vil derfor fremadrettet være § 4, stk. 4, der skal værestrafbelagt med bøde og henvisningen til § 4 i § 22, stk. 2, ilov om pantebrevsselskaber skal derfor korrigeres, så derhenvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.Til nr. 41Med ændringsforslaget foreslås en lovteknisk korrektion,idet den ændring, der foreslås foretaget ved lovforslagets §22 i stedet foretages i lovforslagets § 4. Der er alene tale omat flytte en bestemmelse i lovforslaget, der rettelig hørerhjemme i lovforslagets § 4.Til nr. 42Det foreslås at udskyde lovens ikrafttræden fra den 1.april 2014 til 15. maj 2014. Udskydelsen skyldes et ønskefra Folketinget om bedre tid til behandling af lovforslaget.Til nr. 43Ændringsforslaget er foranlediget af udskydelsen af lo-vens ikrafttræden. Den ændring af § 7, stk. 4, i lov om vær-dipapirhandel m.v., som foreslås foretaget ved lovforslagets
§ 2, nr. 3, ventes således at træde i kraft via bekendtgørelse iløbet af april 2014.Til nr. 44Der foreslås en konsekvensændring som følge af forsla-get om indsættelse af nye numre 06 og 07 i lovforslagets § 1om ændring af § 361, stk. 1, nr. 26 og 27, i lov om finansielvirksomhed. De foreslåede ændringer i § 1, nr. 06 og 07, jf.dette ændringsforslags § 1, nr. 24, er konsekvenser af ikraft-trædelsen af lov nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsfor-eninger m.v. den 22. juli 2014. Ikrafttrædelsesdatoen for § 1,nr. 06 og 07, skal derfor tilsvarende være den 22. juli 2014.Til nr. 45Der foreslås en ændring af overgangsbestemmelsen ved-rørende lovforslagets § 1, nr. 29. Ændringsforslaget indebæ-rer, at bestemmelsen først får virkning fra det førstkommen-de valg til bestyrelsen efter lovens ikrafttræden. Den vedlovforslaget foreslåede formulering ville kunne medføre ind-greb i bestyrelsens sammensætning midt i den periode, be-styrelsen er valgt for, hvilket ikke har været hensigten.Til nr. 46Det foreslås at fjerne henvisningen til lovforslagets § 22,da dette udgår med ændringsforslagets nr. 41. Der er dermedtale om en konsekvensrettelse.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
10
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 119Bilagsnr.12345678910TitelHøringssvar og høringsnotat fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 3/2-14 fra Forsikring & PensionMeddelelse om tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 7/3-14 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 20/3-14 fra Forsikring & Pension1. udkast til betænkningHenvendelse af 27/3-14 fra FinansrådetÆndringsforslag, fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 119Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/2-14 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man på de enkelte områder, som lovforslaget omhandler, pånogen måde overimplementerer i forhold til forpligtelser efter EU-lov-givningen og/eller indfører strengere regler end i landene omkring os,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om hvert enkelt element i lovforslaget foreslås indført alene pået nationalt initiativ, eller om det er baseret på EU-direktiver/-regler,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de foreslåede ændringer vedrørende rådgivning og salg af fi-nansielle tilbud vil kunne virke forhindrende eller begrænsende påvirksomhedernes konkurrence- og udbudsmuligheder, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de foreslåede ændringer af aflønningsformer risikerer at be-grænse Danmarks muligheder for rekruttering af dygtige/højt uddan-nede medarbejdere, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt og rigtigt ud fra retssikker-hedsmæssige betragtninger alene med henblik på tilvejebringelse affornødne efterforskningsmuligheder i form af teleaflytning at hævestrafferammen til mindst 6 år, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at det ikke kun bliver muligt at anvendeén regnemetode, når pensionsselskaberne skal beregne omvalgsbonus,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at den bekendtgørelse, som Finans-tilsynet skal udarbejde, ikke kommer til at medføre, at én bestemt be-regningsmetode »ophæves til lov«, således at det sikres, at pensions-selskaberne fortsat kan anvende også andre rimelige regnemetoder, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
7
8
9
11
10
111213
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm., om ministeren kan bekræfte, at den definition af omvalg, som eromfattet af lovforslaget, ikke kommer til at indebære en tilsidesættelseaf allerede indgåede aftaler, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/3-14 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-14 fra Forsikring &Pension, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det ud fra en samfundsmæssig betragtning er ønskeligt, atpensionsordninger med høje garantier omlægges til pensioner med la-vere, betingede garantier eller ingen garantier, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning det har for beregningen af den økonomi-ske værdi af en pensionsordning efter lovforslaget, om en garanti erbetinget eller ubetinget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om et pensionsselskab skal undlade at tilbyde sine kunder om-valg, hvis selskabets beregninger efter den eneste tilladte metode vi-ser, at de kunder, der ikke vælger om, ikke stilles rimeligt, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange pensionsselskaber ministeren forventer, der vilskulle ændre deres beregningsmetode, hvis lovforslaget vedtages, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Finanstilsynet ikke var bekendt med de metoder, selskaber-ne beregnede omvalgsbonus på før efteråret 2013, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Finanstilsynet har haft behov for at gribe ind overfor de me-toder, som selskaberne har anvendt frem til lovforslaget blev sendt ihøring, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at der kun findes én rimelig regnemetodefor omvalgsbonus, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at den foreslåede regnemetode og-så er rimelig overfor de tilbageværende kunder, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke principper der ligger bag den såkaldte gennemsnits-metode, og hvilke der ligger bag den individuelle metode, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis man sammenligner de to mest brugte beregningsmeto-der i markedet, er der så én af disse, der giver alle kunder mere og in-gen kunder mindre end den anden metode, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan to kolleger, der har været ansat lige længe tilsamme løn og har indbetalt samme præmie til en pensionsordning, vilvære stillet i forhold til omvalgsbonus efter forslagets regnemetode,hvis den ene kollega går på deltid en måned før tilbud om omvalg, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
12
24
25
26
Spm. om, hvordan omvalgsbonussen påvirkes af ændringer i rentekur-ven eller ændringer i Finanstilsynets levetidsbenchmark, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er mest rimeligt, at blive behandlet som de andre kunderi ens egen pensionsordning - eller som kunder, der har indgået aftalemed andre pensionsselskaber, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at kommentere henvendelsen af 27/3-14 fra Finansrådet, tilerhverv- og vækstministeren, og ministerens svar herpå