Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 131
Offentligt
1352570_0001.png
1352570_0002.png
1352570_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
31. marts 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Sasha Maria BaronSagsnr.: 2014-0037-0069Dok.:1086075
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om afvisning m.v. tilgennemførelse af direktiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedu-rer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere medulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) m.v.) (L 131), som FolketingetsUdvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministe-ren den 25. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-riksen (DF).
Karen Hækkerup/Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven (Ændring af reglerne om afvisning m.v. til gennemførelse af di-

rektiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i medlemssta-

terne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt op-

hold (udsendelsesdirektivet) m.v.) (L 131):

”Vil ministeren oplyse, om der er udlændinge, som i dag hørerunder dansk lovgivning, som fremadrettet vil komme til at høreunder EU-retten, og i bekræftede fald, hvilke konkrete konse-kvenser vil dette få for administrationen af udlændingeregler-ne, herunder udlændinges adgang til at klage m.m?”

Svar:

Lovforslaget ændrer ikke på, hvilke udlændinge der er omfattet af EU-reglerne, og hvilke udlændinge der ikke er omfattet af EU-reglerne (tredje-landsstatsborgere).Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 28, stk. 5, 2. pkt.,kan udlændinge, der er omfattet af § 2, stk. 1 eller 2 (EU-borgere og deresfamilier), efter indrejsen kun afvises efter stk. 1, nr. 1 (indrejseforbud ogmanglende visum) og nr. 7 (hensyn til den offentlige orden mv.), og, så-fremt det offentlige må bekoste udlændingens rejse ud af landet, tillige ef-ter stk. 1, nr. 5 (nødvendige midler til underhold).Efter opholdsdirektivet (Direktiv 2004/38/EF) har udlændinge, der er om-fattet af EU-reglerne, ret til ophold, så længe de ikke bliver en urimeligbyrde for værtsstatens sociale system. Der kan således ikke ske afvisningeller udvisning alene som følge af manglende midler, og den foreslåedeophævelse af denne del af § 28, stk. 5, 2. pkt., indebærer således en præci-sering i lovteksten af, hvad der allerede gælder i dag efter EU-retten.Den foreslåede ophævelse af § 28, stk. 5, betyder, at det fremover vil være§ 25 b, stk. 1, om udvisning på grund af ulovligt ophold, der vil skulle an-vendes i forhold til udlændinge, der er omfattet af § 2, stk. 1 eller 2 (EU-borgere og deres familier), og som i dag afvises efter § 28, stk. 1, nr. 1,som følge af, at den pågældende har indrejseforbud og ikke har visum. Til-svarende vil det være § 25 a, stk. 2, nr. 3, om udvisning af hensyn til denoffentlige orden mv., der vil skulle anvendes i tilfælde, hvor der i dag afvi-ses af hensyn hertil efter § 28, stk. 1, nr. 7.
2
Lovforslaget ændrer ikke på udlændinges klageadgang, idet Udlændinge-styrelsens afgørelser om afvisning og udvisning i begge tilfælde kan på-klages til Udlændingenævnet.
3