Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 133 Bilag 9
Offentligt
1344781_0001.png

Lovforslag L133 – en række ændringer i finansiel lovgivning, herunder nedlæggelse af Det Fi-

nansielle Råd

For kun et år siden blev Fondsrådet og Det Finansielle Virksomhedsråd slået sammen til Det FinansielleRåd. Ved den lejlighed blev antallet af medlemmer nedbragt samlet i forhold til tidligere. Samtidig var detnye Finansielle Råd ikke længere en egentlig myndighed, da myndighedsautoriteten blev overført til Fi-nanstilsynet og Erhvervsstyrelsen. Der var to regnskabskyndige i både Fondsråd og Det Finansielle Råd.

Problem:

Bestyrelsen har efter lovforslaget ikke medlemmer med særlige kundskaber om regnskabsforhold og skaltræffe endelige afgørelser i væsentlige og principielle forhold, og det kan i givet fald få konsekvenser forbåde store og små børsnoterede virksomheders resultat og omdømme både i Danmark og internationalt.Der er fælles europæiske regnskabsregler (IFRS-standarderne) for børsnoterede virksomheder, og regn-skaberne kontrolleres af Finanstilsynet (FT) og Erhvervsstyrelsen (ERST). Der er ikke nødvendigvis nogenpraktisk erfaring involveret i kontrollen ifølge lovforslaget. Vi mener, at det er meget vigtigt med den prak-tiske involvering.Lovforslagets model med en bestyrelse uden medlemmer med særlige kundskaber i regnskabsforhold oguden etablering af et regnskabsudvalg giver efter vores opfattelse en risiko for, at sagerne om regnskabs-kontrol ikke får den fornødne fagligt kompetente behandling. Dette kan næppe være i hverken myndighe-dernes eller virksomhedernes interesse, og det forekommer retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.

Derfor foreslår FSR – danske revisorer:

1. at den

nye bestyrelse udvides med et medlem

(fra 0 til 1) med særlige kundskaber omregnskabsforhold, og2. at der etableres et

særskilt regnskabsudvalg

i tilknytning til bestyrelsen, bestående af regn-skabseksperter med praktisk og teoretisk sagkundskab, som kan bidrage med input også til se-kretariaterne (FT og ERST) ved forberedelsen af sagerne om regnskabskontrol.En sådan model med et særskilt regnskabsudvalg er med succes indført i Norge.

Forslag om et regnskabsudvalg

Det er foreningens opfattelse, at den ændring i strukturen, der foreslås i lovforslaget, indebærer en risikofor svækkelse af regnskabskontrollen.FSR - danske revisorer foreslår derfor, at der etableres et særskilt regnskabsudvalg med syv medlemmer,og at forbehandling i udvalget af regnskabskontrolsager gøres obligatorisk. Regnskabsudvalget skal refere-re til bestyrelsen og skal bestå af regnskabseksperter, som skal bidrage med bredt funderet praktisk ogteoretisk sagkundskab til sekretariaterne i forbindelse med forberedelsen af sagerne om regnskabskontrol,inden disse forelægges for bestyrelsen. Udvalget bør også kunne behandle sager, som ikke nødvendigvisforelægges bestyrelsen som følge af delegeret beføjelse.Fordelen herved er, at de ofte meget tekniske regnskabsmæssige spørgsmål kan drøftes og behandles ien kreds af IFRS-regnskabssagkyndige, som med fordel kan have en bred praktisk og teoretisk erfaring,uden at behandlingen heraf nødvendigvis skal beslaglægge den samlede bestyrelses ressourcer og hellerikke ekspertpanelets tid og ressourcer. Det sikrer også den fornødne praktiske støtte til FT og ERST, ogdet giver troværdighed i forhold til de kontrollerede virksomheder, som er nogle af de største og mestbetydningsfulde i samfundet.En tilsvarende model kendes fra Norge, hvor der eksisterer et ekspertudvalg i regnskabsmæssige forholdsammensat af regnskabseksperter med praktisk og teoretisk sagkundskab, herunder IFRS-standarder.Dette udvalg får forelagt principielle spørgsmål med henblik på at afgive en udtalelse, som offentliggøressammen med den endelige afgørelse, og udvalgets input i øvrigt indgår i den videre sagsbehandling.