Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337031_0001.png
Transportministeriet
[email protected]
[email protected]
KKR
SJÆLLAND
Høringssvar - lov om trafikselskaber KKR Sjæl land
Vi har med interesse læst forslag til ændring af Lov om Trafikselskaber, der
er sendt i høring med udskudt svarfrist 13. januar 2014.
KKR Sjælland støtter, at den kollektive trafik styrkes og udvikles med de
bedst mulige rammebetingelser. Herunder at lovgrundlaget opdateres på de
punkter hvor gældende ”Lov om Trafikselskaber” har vist sig
uhensigtsmæssig.
Forslaget til lovændring bygger på ”Evaluering af Lov om trafikselskaber”
fra foråret 2013.
./.
KKR Sjælland og KKR Hovedstaden afgav i maj 2013 fælles høringssvar til
evalueringen (vedlagt). De forhold der påpeges i høringssvaret er fortsat
gældende. Dog er dele af lovforslaget nu ændret i forhold til evalueringen
og på flere punkter er forslag fra bl.a. KKR’s høringssvar imødekommet i
lovudkastet.
I forhold til evalueringens oplæg til lovændring, finder KKR Sjælland
således, at der er flere klare forbedringer i det udsendte lovforslag. Men der
er fortsat behov for at have yderligere fokus på følgende punkter i
lovforslaget og de tilknyttede bemærkninger til lovforslaget:
Finansiering af trafikselskabet på Sjælland
KKR Sjælland er positiv over for at finansieringsmodellen forsøges gjort
mere enkel og gennemskuelig.
Der er dog behov for at have yderligere fokus på den økonomiske
omfordeling mellem kommuner på Sjælland som følge af ny
finansieringsmodel, så de byrdefordelingsmæssige konsekvenser kan
gennemskues. For flere kommuner kan den økonomiske omfordeling
betyde store merudgifter. Det er KKR Sjællands holdning, at det samlede
Den 13. januar 2014
Sags ID: SAG-2014-00236
Dok.ID: 1798434
[email protected]
Direkte
Mobil 2281 8888
Holbæk Kommune
Kanalstræde 2
Postbox 89
4300 Holbæk
www.kl.dk/kkr-sjaelland
Side 1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regnestykke skal være udgiftsneutralt, for den enkelte kommune. Ligesom
en ny finansieringsmodel bør indfases over en tilstrækkelig lang
overgangsperiode.
At ikke rutespecifikke administrationsudgifter fordeles mellem kommuner
og regioner bakkes op af KKR Sjælland. Det vil dog betyde et øget behov
for at trafikselskabet leverer specificerede oversigter over alle
administrationsudgifter, det gælder både for rutespecifikke
administrationsudgifter indeholdt (skjult) i timepriser og for den ikke
rutespecifikke administrationsudgift for alle trafikselskabets
forretningsområder (bus, tog og flextrafik). For at sikre det anbefales, at der
i loven indskrives en forpligtigelse til at trafikselskabet leverer specificerede
oplysninger om alle administrationsudgifter.
Princippet om at ændringen skal være DUT
neutralt finder KKR Sjælland
fornuftigt, men løsningen med at regionerne overtager flere
fælleskommunale buslinjer som kompensation for mindre
administrationsudgifter bør gennemtænkes grundigere.
KKR Sjælland er bekymret for, at opdeling af flere buslinjer i hhv.
kommunale og regionale linjer ikke fremmer intentionen om et samlet net.
Det kan i mange tilfælde virke ulogisk for kunder hvilke linjer der
finansieres af kommune eller af region
og dermed også hvem der har
ansvaret for at udvikle de enkelte linjer i de kommuner de betjener. Det kan
svække det lokale engagement i den kollektive trafik
både for borgere og
politikere i kommunerne. For at bevare et kollektivt net, der udadtil
fremstår som ét samlet net, får de strategiske trafikplaner fra trafikselskabet
stor betydning. KKR Sjælland anbefaler derfor, at det fremgår tydeligt at
kommuner og regioner skal opnå enighed om mål og prioriteringer for alle
overordnede buslinjer
fx for linjer der indgår i Movias pendlernet.
KKR Sjælland anbefaler desuden, at lovforslaget forholder sig til i hvilket
omfang regionerne er forpligtet til at opretholde serviceniveauet på
overtagne tværkommunale ruter. I det fælles høringssvar til ”Evaluering af
Lov om Trafikselskaber” er anbefalet en løsning, hvor regionerne ikke
overtager flere linjer, men i stedet enten understøtter udvalgte kommunale
linjer, eller bidrager med en basisfinansiering. Denne løsning støtter KKR
Sjælland fortsat.
I ”Bemærkningerne til lovforslaget” beskrives, at de linjer der bør overgå til
regional finansiering kan være alle S-, R- og natbusser. Det er ikke i KKR
Sjællands interesse, da det i praktisk betyder, at langt de fleste af disse linjer
kører i Region Hovedstaden. S- og natbusser kører helt overvejende i
Hovedstadsområdet imens langt de fleste R-bus linjer allerede er regionale i
Region Sjælland. Det bør derfor fremgå helt klart, at det er
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337031_0003.png