Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337032_0001.png
^ ^ ^ ^
• A*
i l l
IH I
c
K
Ø
Økonomiforvaltningen
B
E
N
H
A
V
N
S
W ^ M
^ ^ Center for Byudvikling
KOMMUNE
27-01-2014
Transportministedet
Frederiksholms Kanal27 F
1220 KøbenhavnK
Sagsnr.
2014-0005407
Dokumentnr.
2014-0005407-1
Høringssvar vedr. ændring afLov omTrafikselskaber
Københavns Kommuneafgav en 14.maj 2013høringssvar vedr. eva-
luering aflov omtrafikselskaber. V ikan i forlængelse heraf konstate-
re, at det foreliggende udkast tillovforslagindeholder en række posi-
tive elementer, som Københavns Kommune støtter opom.
1. Denkollektive trafik fåren ensartetog sammenhængende bru-
gerflade modkunderne, idetder gennem etablering af Paraply-
organisation skabesetbedreorganisatorisk grundlag for sam-
arbejde påtværs aftransportformerne ogselskaberne.
2. Denkommunale finansieringsmodel afbusdriften forenkles,
og der etablereset solidariskelement fordele afdenkommu-
nale kørsel.
3. Opgave- ogomkostningsfordelingmellemkommuner ogregi-
onerjusteres, såbestilleren ihøjere grad betaler for administra-
tions-ogudviklingsomkostningerne,ogder etableres mulighed
for, at regionerne kanbidrage til infrastrukturinvesteringer af
regional karakter. Tilsvarende kan Movia opkræve og admini-
strerebidragfrakommunerne tilløsning af tværgående opga-
ver.
4. Denstrategiske planlægning afbustrafikken styrkes.
Københavns Kommunebemærker, at det med det fremsendte udkast
erberegnet,at Københavns Kommune årligt netto skalbetale22 mio.
kr. mereforat opnå den sammeservice som hidtil. Dette er ikkeac-
ceptabelt. Københavns Kommune foreslår derfor, at finansieringen af
kommunale rutertilpassessådenneskævhed fjernes.
Centerfor Byudvikling,
Københavns Rådhus,
Rådhuspladsen I
1599 KøbenhavnV
Telefon
5137 3566
E-mail
[email protected]
EAN nummer
5798009800176
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337032_0002.png
Herudover foreslås det, at sammenhængen iden kollektive trafik styr-
kes vedat
80/20 reglen forfinansieringaffælles kommunaleruterudstrækkes til
at gælde allekommunale ruter.
Den foreslåede 80/20 fordeling (80%direktefinansieringog20% fi-
nansiering gennem puljeordning)gælder ikke forbuslinjerder ude-
lukkendekører iénkommune. Det giverikkeden enkelte kommune
incitament til atbetjene typisketil-og-fra ruter, som typisk betjener
ind-pendlere fraandrekommuner, ogsom typiskerdyreat drive.Det
kan være studerendemellemstationen og DTU i Lyngby Tårbæk eller
hjem-job turemellemstationen og erhvervsområdet LautrupParki
Ballerup.
Det skaldesudenbemærkes, atbeslutninger iénkommune fortsat vil
kunne påvirke finansieringsbehov fra andrekommuner, ogdennepro-
blemstillingbørhåndteres aktivt. Denne problemstilling iden eksiste-
rendelovnævnes side 12ilovbemærkningerne, ogdet anføres, at det-
te forhold kan virkeblokerende forgennemførelse afellers hensigts-
mæssige ændringer. Enbeslutningom f.eks. atøgefrekvensen ién
kommunekan således stadigpåvirke linjenssamledeøkonomi og
dermed finansieringsbehovet iandrekommuner, som ruten betjener,
med de deraffølgende problemer.
Men dertagesikke hånd herom iudkast til forslag.
Problemstillingen kan ikke løses fuldt udved et enkelt snuptag, men
det børovervejes ominddragelse afrutens passagertalpåkommune-
niveaukanmedvirketil atmindskeproblemets omfang.
Medyenlighilsen
iviea
yi
la
Claus : uh
(I
Adm.Dir.