Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337035_0001.png
Transportministeriet
Center for Kollektiv Trafik
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Brev
7. januar 2014
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af
lov om trafikselskaber
Trafikselskaberne i Danmark takker for lejligheden til at kommentere
udkastet til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber. Foreningen
har ikke haft lejlighed til at drøfte høringssvaret på et bestyrelsesmøde,
men svaret er koordineret med foreningens formandskab.
Ad § 1, stk. 3 om ø-kommuner
Foreningen har ikke bemærkninger til forslaget om, at ø-kommuner
gives mulighed for at udmelde sig af et trafikselskab.
Ad § 2, stk. 4 om ændring af trafikselskabernes vedtægter
Foreningen har ikke bemærkninger til forslaget om at gøre
godkendelsesproceduren for vedtægtsændringer mere smidig.
Ad § 5, stk. 2 om skolebusruter
Mads Lund Larsen
Telefon: 3613 1505
[email protected]
Foreningen støtter forslaget om, at kommunerne lader andre end sko-
lebørn køre med skolebussen, når kommunen alligevel betaler for kørs-
len. Som udgangspunkt er foreningen enig i, at den konkurrence, der
evt. kunne opstå til trafikselskabets rutekørsel, ikke vil være af betyd-
ning, da kommunale skolebusruter ofte oprettes i områder, hvor kom-
munen ikke i forvejen via trafikselskabet har indsat offentlig servicetra-
fik, der passer med tidspunkterne for befordring af skolebørn. Det er
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337035_0002.png
centralt, at det fastholdes, at ruten skal forløbe indenfor en kommune
og planlægges ud fra skoleformål, og at der ikke må opkræves betaling
fra passageren for brug af ruten.
Endvidere er det centralt, at der fortsat skal opnås tilladelse til skolekør-
sel, så Trafikstyrelsen har mulighed for at foretage en prøvelse af, hvor-
vidt behovet for kørslen er dækket eller vil kunne dækkes af eksisteren-
de offentlig servicetrafik. I den forbindelse bør der også skulle opnås til-
ladelse til at medtage andre passagerer end skolebørn på en eksiste-
rende rute, som har ovennævnte tilladelse i forvejen.
Ad § 5, stk. 3 om ejerskab, medfinansiering eller drift af stoppesteder
m.v.
Foreningen støtter forslaget om, at trafikselskaberne efter aftale med
region eller vejmyndigheder, kan varetage ejerskab eller opsætning,
drift mv. af faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik. Derved
skabes der i højere grad mulighed for, at trafikselskabet kan få indfly-
delse på stoppesteder mv., der af passagererne anses som en naturlig
service i forbindelse med busdriften. Endvidere får trafikselskaberne
mulighed for at skabe et ensartet udtryk ved især stoppestederne.
Foreningen er også enig i, at trafikselskabernes bestyrelse skal kunne
beslutte, at selskaberne kan medfinansiere faste anlæg, der relaterer
sig til offentlig servicetrafik. Dette er en fordel for det samlede busnet,
f.eks. ved forbedring af busterminaler, der fungerer som knudepunkt for
en del busruter, udskiftning af en række læskure på en strækning, der
benyttes af et større antal busser mv.
Opmærksomheden skal dog henledes på, at trafikselskaberne under de
nuværende momsregler vil have forskellige økonomiske vilkår for med-
finansiering og anden køb af varer og ydelser sammenholdt med kom-
muner og regioner, som er omfattet af kommunernes og regionernes
momsudligningsordning. Foreningen skal derfor foreslå, at ministeriet
undersøger
mulighederne
for,
at
trafikselskaberne
kan
opnå
momsafløftning på samme måde som kommuner og regioner.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337035_0003.png
Ad § 5, stk. 5 om trafikselskabers muligheder for samarbejde om handi-
capbefordring
Foreningen hilser med tilfredshed, at der nu bliver udtrykkelig lovhjem-
mel til, at trafikselskaberne kan samarbejde over hele landet omkring
den individuelle handicapbefordring, sådan som foreningen lagde vægt
på i et svar til Transportministeriet om emnet i juni 2013. Foreningen
skal dog påpege, at denne udvidelse af mulighederne for at benytte
handicapbefordringen må forventes at medføre forøgede udgifter for
kommunerne.
Ad § 5, stk. 10 om NT’s overtagelse af statens trafikkøberansvar for lo-
kaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn
Foreningen skal bemærke, at det bør præciseres, at kommuner og re-
gioner er trafikbestillere, mens trafikselskaberne er trafikkøbere ud fra,
at bestilleren bestiller og betaler nettoudgiften, mens køberen indgår
kontrakten med operatørerne.
Det kan også overvejes at andre regioner også får den mulighed, hvis
der indgås konkret aftale med Staten herom henset til igangværende
drøftelser mellem Region Sjælland og Transportministeren om samdrift
på de sjællandske baner.
Ad § 9 om trafikplaner og flerårige budgetoverslag
Foreningen har ikke bemærkninger hertil.
Ad § 20, stk. 3 om tilladelser til rutekørsel
Foreningen er enig i forslaget, idet foreningen konstaterer, at tilladel-
sessystemet også fremover vil sikre, at der ikke udføres kørsel, som er i
konkurrence med den offentlige servicetrafik.
Med venlig hilsen
Thomas Kastrup-Larsen
Knud Larsen
Side 3 af 3