Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337040_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udgifter mellem kommuner og regioner
at vende tilbage med et evt. krav,
når loven er vedtaget. I den forbindelse skal opmærksomheden henledes på,
at det er de to involverede regioners totale økonomi, dvs. inklusive drifts-
lån, rejsekortlån mv., der tages udgangspunkt i, når der skal sikres DUT-
neutralitet af lovændringen.
Åben skolebuskørsel for alle passagerer (punkt 9, del 1)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne.
Regioners og trafikselskabernes mulighed for varetagelse af ejerskab eller
drift af faste anlæg (punkt 8 og 9, del 2)
Danske Regioner er som udgangspunkt enig i, at dette ikke forventes at gi-
ve anledning til merudgifter for regionerne. Dette forudsætter, at Danske
Regioners tolkning af formuleringerne i lovforslaget og bemærkningerne
hertil, som at vetobestemmelserne i loven om trafikselskaber sikrer, at regi-
onerne ikke kan tvinges til at betale til faste anlæg mod regionens ønske, er
korrekt.
Side 2
Danske Regioner forudsætter desuden, at kommunen eller staten som
vejmyndighed finansierer de udgifter, trafikselskabet overtager. Hvis Dan-
ske Regioner efterfølgende vurderer, at staten eller kommunerne ikke over-
holder deres forpligtelse til etablering og vedligehold af f.eks. stoppesteder,
men overlader det til finansiering fra regionerne, vil Danske Regioner for-
beholde sig ret til at rejse krav om DUT-kompensation herfor.
Endelig skal Danske Regioner jf. Movias høringssvar gøre opmærksom på,
at trafikselskaberne har andre økonomiske vilkår end kommuner og regio-
ner ved medfinansiering af anlæg eller anden køb af varer og tjenester, fordi
trafikselskaberne ikke er omfattet af momsudligningsordningerne. Dette
kan potentielt medføre merudgifter for de finansierende parter.
Udvidet mulighed for samarbejde mellem trafikselskaberne (punkt 10)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne.
Region Nordjyllands overtagelse af togtrafik (punkt 12)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne, da Region Nordjylland vil blive kompenseret for
evt. merudgifter i forbindelse med en konkret aftaleindgåelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenhængende takstsystemer (punkt 14)
Bestemmelsen giver Transportministeren hjemmel til at kunne fastsætte
nærmere regler, der kan have økonomiske konsekvenser for trafikselska-
berne. Danske Regioner er enig i, at der tages stilling til evt. DUT-
konsekvenser, når/hvis hjemmelen udnyttes i praksis.
Styrket integration af trafikselskabernes aktiviteter øst for Storebælt
(Punkt 15 og 16)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne. Jf. Movias høringssvar til lovforslaget, må der dog
tages forbehold for eventuelle DUT-relevante utilsigtede momskonsekven-
ser i forbindelse med paraplyorganisationens ”skal”-opgavers
finansiering.
Dette skyldes, at de tre parter i paraplyorganisationen ikke vil have ensarte-
de muligheder for momsafløftning.
Bedre planlægning af den offentlige servicetrafik (punkt 17)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne.
Tilladelser til rutekørsel (punkt 19)
Danske Regioner er enig i, at dette ikke forventes at give anledning til mer-
udgifter for regionerne.
Passagerrettigheder for buspassagerer (punkt 24 og 25)
Bestemmelsen må forventes at udløse en øget sagsmængde i Ankenævnet
for Bus, Tog og Metro, hvis administrative omkostninger trafikselskaberne
deltager i finansieringen af. Trafikselskaberne kan dog ikke på nuværende
tidspunkt vurdere omfanget heraf. Såfremt det efter lovens ikrafttræden
vurderes, at udgifterne hertil stiger væsentligt, forbeholder Danske Regio-
ner sig ret til efterfølgende at rejse krav om DUT-kompensation.
Side 3
Med venlig hilsen
Uffe Nielsen