Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 7, L 136 A Bilag 7, L 136 B Bilag 7
Offentligt
1373143_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2013-14
OMTRYK
Korrektion af stillere til ændringsforslag.
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v.
(Ændring af finansieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland, organiseringen af den offentlige servicetrafik i Østdanmark,
buspassagerrettighedsforordningen m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alli-
ances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-
valget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. februar 2014 og var til
1. behandling den 27. februar 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 20. februar 2014 sendte transportmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Regioner.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undta-
gelse af spørgsmål 16 og 57, som forventes besvaret inden
2. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslaget om deling af
lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under A nævnte lovforslag til
ved-
tagelse.
Udvalget
vil stemme for ændringsforslagene til det under
B nævnte lovforslag og anmoder om, at det under B nævnte
lovforslag henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
flertal
(V, DF, EL, LA og KF), tiltrådt af et
mindretal
(S, RV og SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ændring af finan-
sieringsmodellen for trafikselskabet på Sjælland, organise-
AX016196
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0002.png
OMTRYK
2
ringen af den offentlige servicetrafik i Østdanmark, buspas-
sagerrettighedsforordningen m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-10
og 12-24, § 2 og § 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber.
(Region Nordjyllands overtagelse af statens trafikkøberan-
svar for lokaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn)«
omfattende § 1, nr. 11, og § 3, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 11
affattes således:
»1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Region Nordjylland kan efter aftale med trans-
portministeren overtage trafikkøberansvaret for togtrafik-
betjeningen på statens jernbanestrækning mellem Skørping
og Frederikshavn. Regionen kan overdrage trafikkøberan-
svaret til trafikselskabet.««
[Konsekvensændring]
Til § 3
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker V, DF, EL, LA og KF at
udskille spørgsmålet vedrørende Region Nordjyllands over-
tagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik mel-
lem Hobro og Frederikshavn til et selvstændigt lovforslag.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 1.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) Louise Schack Elholm (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0003.png
OMTRYK
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 136
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
Henvendelse af 20/2-14 fra Danske Regioner
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/2-14 fra Danske Regio-
ner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det vil betyde for organisationen til koordinering mel-
lem trafikselskabet på Sjælland og i Hovedstaden, at der etableres et
politisk forum til styringen, og hvordan en sådan organisation og sam-
mensætning vil se ud, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm., om det ikke med fastsættelsen af et bestemt årstal til evaluering
af loven efter 3 år (2019) vil være muligt at evaluere loven på et rime-
ligt grundlag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er muligt at lægge den funktion, som Trafikstyrelsen har
i dag, med godkendelser og den efterfølgende kontrol med offentlig
servicetrafik ud til trafikselskaberne, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at kommunernes og regioner-
nes igangværende udbud af bustrafikken sættes på standby, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om takstsystem på tværs af takstområderne, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ministeren vil få Mo-
via, Metroselskabet og DSB til at samarbejde under ét ansigt på områ-
der i relation til takster, indtægtsdeling, koordinering af køreplanlæg-
ning, analyse, benchmarking m.v., til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil etablere et sammenhængende takst-
system forankret hos trafikselskaber og jernbanevirksomheder, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer den fornødne beslutningskom-
petence i det udvidede direktørsamarbejde i paraplyorganisationen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at der i tilfælde af uenighed
mellem deltagerne i samarbejdet i det udvidede direktørsamarbejde al-
ligevel kan træffes de nødvendige beslutninger, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0004.png
OMTRYK
4
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Spm. om, hvordan ministeren forestiller sig at »samarbejdet skal kun-
ne træffe beslutninger på en effektiv og smidig måde«, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor infrastrukturforvalteren Ba-
nedanmark ikke indgår i det udvidede direktørsamarbejde, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om varigheden af trafikselskabernes flerårige strategiske planer,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilken sikkerhed der er for, at
busruter – trods en flerårig strategisk planlægning – ikke nedlægges
med kort varsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan forklare, hvordan det sikres, at bustrafikken
og fordelingen af ruter mellem regioner og kommuner sker på basis af
såvel passagerernes behov som trafikstrømme, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorfor lovforslaget ikke påvir-
ker DUT-regnskabet med kommuner og regioner, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvordan det økonomiske
grundlag sikres for de rene pendlerruter, hvor en kommunal bus (næ-
sten) udelukkende betjener pendlere fra andre kommuner, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, i hvilket omfang der fremover
vil blive anvendt incitamentskontrakter med Helsingborgmodellen
som muligt forbillede, med henblik på at operatørerne motiveres til at
få flere rejsende, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder, at det svarer til de faktiske forhold, når
det i indledningen (side 5) bl.a. hedder, at den kollektive trafik uden
for hovedstadsområdet i store træk fungerer tilfredsstillende, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om DSB har gjort sig til talsmand for, at det udvidede direktør-
samarbejde skulle gælde hele landet, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om handicapordningen også kan gælde for eksempelvis mimre-
kort, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om harmoniseringen af regler og bestemmelser efter ministe-
rens opfattelse vil medføre, at den laveste fællesnævner kommer til at
gælde, hvis f.eks. DSB og Metroselskabet modsætter sig, at cykler kan
medtages gratis i toget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om harmoniseringen af regler og bestemmelser efter ministe-
rens opfattelse vil medføre, at den laveste fællesnævner kommer til at
gælde og der indføres den samme spærretid for mimrekort overalt i
den kollektive trafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget efter ministerens opfattelse vil medføre, at der
sikres etablering af et akutberedskab i den kollektive trafik ved uheld,
nedbrud m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0005.png
OMTRYK
5
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Spm., om lovforslaget efter ministerens opfattelse vil medføre, at der
stilles krav til rutetæthed, frekvenser og korrespondance i knudepunk-
ter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, hvorfor Sorø, Slagelse og Korsør ik-
ke indgår i den sjællandske regionale togtrafik, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, om det kan indskrives i lovfor-
slaget, at den kollektive trafik opstiller det bedste servicetilbud og ik-
ke som i dag det billigste, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren ikke mener, at forsøg med at lade andre operatø-
rer end DSB overtage driften af lokale banestrækninger bør afvente
den endelige udformning af den nye kontrakt med DSB, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren stiller sig til Region Sjællands ønske,
som det fremgår af høringssvaret, om at overtage dele af DSB’s regio-
naltogstrafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det efter ministerens opfattelse vil være en mulighed, jf.
lovforslagets forsøgsordning i Nordjylland, at lade andre operatører
køre som underentreprenører for DSB, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, om en regionalisering af jern-
banetrafikken som foreslået i forsøgsordningen for Nordjylland ikke
vil medføre en yderligere opsplitning og manglende koordination i
den kollektive jernbanetrafik, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om, når lovforslaget gennemfører dannelse af en paraplyorgani-
sation på Sjælland, det da ikke efter ministerens opfattelse ville være
logisk at gennemføre tilsvarende mellem NT/NJ og DSB i forbindelse
med forsøgsordningen i Nordjylland, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om DSB-ansatte skal virksomhedsoverdrages, hvis der sker en
regionalisering af togtrafikken, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministerens kan redegøre for, hvorvidt en eventuel regiona-
lisering skal have Skørping eller Hobro som den sydligste station, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forbindelse med de kommende kontraktfor-
handlinger med DSB vil foreslå, at landsdelstrafikken stopper (og ven-
der) i Ålborg, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvad konsekvenserne vil være,
såfremt kommunerne fremover blot er ansvarlige for den bustrafik, der
finder sted inden for egen kommunegrænse, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, om loven åbner op for introduktion
af en særlig nærtrafikbillet til særlig lav pris, f.eks. »1 time for en ti-
er«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0006.png
OMTRYK
6
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorledes pendlergrupper/-fora
vil indgå i en kommende paraplyorganisation, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, hvordan lovforslagets princip om, at
bus- og togrejser altid går fra dør til dør og ikke som i dag fra station/
stoppested til station/stoppested, kan tilgodeses, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om der ifølge lovforslaget efter ministerens opfattelse vil blive
åbnet for den mulighed, at skolebuskørsel også kan finde sted uden for
skoleferierne af hensyn til de passagerer (andre end skoleelever), der
nu får mulighed for at køre med disse busser gratis, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, i hvilket omfang lovforslaget
indhenter det betydelige efterslæb, der i dag er for handicappede og
bevægelseshæmmede, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvordan det efter ministerens opfattelse kan sikres, at handi-
cappede og bevægelseshæmmede ikke betaler mere for at blive trans-
porteret med bus/tog end andre passagerer, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan der efter ministerens opfattelse sikres den nødven-
dige forenkling, så regionerne, der ejer de faste anlæg, er den eneste
instans, der forhandler med de respektive vejmyndigheder (kommuner
eller Vejdirektoratet), til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm., om ministeren kan redegøre for, om økommunernes mulighed
for at kunne udtræde af at et trafikselskab vil medføre, at de hermed
gives mulighed for at reducere den service, der ydes i dag til handi-
cappede og bevægelseshæmmede, set i forhold til andre selskabers
takster, billetter og køreplaner, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvis tilladelseskravet for specielle rutekørsler opgives, hvil-
ken instans der da efter ministerens opfattelse skal kontrollere behovet
for denne kørsel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at fjernelse af tilladelseskra-
vet ikke medfører en usund konkurrence mellem transportvirksomhe-
derne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens kan redegøre for, hvordan opgivelse af tilladel-
seskravet vil påvirke kontrollen med den specielle rutekørsel, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den skriftlige kørselskontrakt skal medbringes under kørs-
len, og hvilken instans der kontrollerer dette, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om der vil ske en central registrering af de foreslåede kørsels-
kontrakter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forståelsen af »bør« i lovforslaget bemærkninger side 14, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0007.png
OMTRYK
7
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Spm., om fastsættelse af regler om oprettelse af kørselskontrakter ikke
er en erkendelse af, at der er behov for tilladelser, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at når det ikke længere kontrolleres, om
speciel rutekørsel finder sted i konkurrence med trafikselskaberne, og
enhver vognmand kan byde ind på denne kørsel, kan der nemt opstå
en konstruktion, hvor tilrettelægger og transportvirksomhed er ét og
samme selskab, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor mange mandetimer der årligt
anvendes på at behandle ansøgninger om tilladelse til speciel rutekør-
sel, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, om lovforslaget vil blive evalu-
eret efter f.eks. 3 år med henblik på evt. justeringer og/eller forbedrin-
ger, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorfor ministeren ikke har
fremsat et lovforslag, som flugter med anbefalingerne i lov om trafik-
selskaber om at lade regionerne overtage ansvar for flere tværkommu-
nale ruter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke incitamenter (især øko-
nomiske) regioner, kommuner og trafikselskab hver især vil have for
at lade busruter finansiere regionalt, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke betingelser der er til-
knyttet forslaget om overdragelsen af trafikkøberansvaret til Region
Nordjylland, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan uddybe bemærkningen om »forpligtende
samarbejde« mellem trafikoperatørerne jf. afsnit 2.8.2. i bemærknin-
gerne til lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm., om ministeren, jf. KL’s høringssvar, kan kommentere spørgs-
målet om kommunernes beslutningskompetence som vejmyndighed,
for så vidt angår regionernes og trafikselskabets mulighed for vareta-
gelse af ejerskab eller drift, opsætning m.v., til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvilke konsekvenser lovforsla-
get forventes at få for taxierhvervet som operatør i forhold til den of-
fentlige servicetrafik, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, med udgangspunkt i de eksisterende betydelige forskelle i
niveauet for omkostninger til administration og kørselskoordination
fra region til region, at redegøre for, om lovforslaget kan forventes at
indebære en reduktion af disse omkostninger med deraf følgende mu-
lighed for at anvende flest mulige ressourcer til køb af trafik, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, om der i forbindelse med forsøgsord-
ningen for Nordjylland er indgået en aftale om kørsel med IC-tog til
Frederikshavn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373143_0008.png
OMTRYK
8
63
64
Spm., om ministeren kan oplyse, om der fra Region Nordjylland eller
kommunerne i Nordjylland har været udtrykt kritik af DSB’s kørsel i
Nordjylland, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan yde teknisk bistand til udformning af et æn-
dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå