Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1356265_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes oplyse, hvorfor infrastrukturforvalteren Banedanmark ikke
indgår i det udvidede direktørsamarbejde.
Svar:
DSB, Movia og Metroselskabet I/S skal i fællesskab etablere en paraplyorgani-
sation, der overfor kunderne skal være den offentlige servicetrafiks ansigt ud-
adtil på Sjælland. Der er således ikke tale om et udvidet direktørsamarbejde.
Med paraplyorganisationen er det hensigten at skabe en ramme omkring de
kundebaserede aktiviteter, som selskaberne i dag administrerer hver for sig,
men som selskaberne fra 1. januar 2015 skal samarbejde om i regi af paraplyor-
ganisationen.
Det vil være uhensigtsmæssigt at lade Banedanmark eller en anden af Trans-
portministeriets styrelser indgå som en del af samarbejdet på linje med selska-
berne. Det skyldes, at mange af de kundebaserede aktiviteter og opgaver, der
skal varetages i paraplyorganisationen, ikke er disse styrelsers ansvarsområder,
men alene er
og fortsat vil være
selskabernes ansvarsområder.
Som det også er fremført i lovforslagets specielle bemærkninger, kan selska-
berne i samarbejdet naturligvis løse opgaver via eksisterende interessenter og
aktører såsom Rejseplanen A/S, Rejsekorte A/S, Bus og Tog samarbejdet, Ba-
nedanmark samt andre relevante myndigheder. Disse parter skal blot ikke ind-
gå som en fast del af paraplyorganisationen.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke