Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1358921_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 17:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det økonomiske grundlag sikres for de
rene pendlerruter, hvor en kommunal bus (næsten) udelukkende betjener
pendlere fra andre kommuner, samt at den pågældende kommune ikke ned-
lægger ruten, f.eks. i forbindelse med en sparerunde eller et budgetforlig.
Svar:
Lovforslagets forslag om en ændret finansieringsmodel på Sjælland samt om, at
der skal udarbejdes et strategisk grundlag indeholdende flerårige budgetter for
busdriften har potentiel betydning for pendlerruter som omtalt i spørgsmålet.
Hensigten med ændringen af finansieringsmodellen på Sjælland er bl.a. at
overflytte ansvaret for en række ruter, der går igennem flere kommuner, fra
kommunerne til Region Hovedstaden og Region Sjælland, da sådanne ruter
vurderes at have regional karakter og derfor bør varetages af regionerne.
Det er ikke konkret fastlagt hvilke ruter, det drejer sig om. Dette skal fastsættes
af trafikselskabet efter forhandling med de to regioner og de deltagende kom-
muner. Ved regionens overtagelse af en sådan rute, vil det ikke længere være de
enkelte kommuner, der ud fra et snævert kommunalt hensyn vurderer, om ru-
ten skal opretholdes, men derimod den pågældende region.
Med forslaget om, at trafikselskabernes trafikplaner skal indeholde et strate-
gisk grundlag med flerårige budgetter for busdriften, er det endvidere hensig-
ten, at der skal fastlægges et grundlæggende net af ruter, herunder en beskri-
velse af kørsels- og betjeningsomfang, som regioner og kommuner så vidt som
muligt har lagt sig fast på, og som de som udgangspunkt ikke på kort sigt æn-
drer.
Hermed elimineres noget af den usikkerhed, der opstår ved, at der årligt lægges
nye budgetter, der betyder, at busruter, f.eks. pendlerruter, kan nedlægges med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1358921_0002.png
kort varsel. Kommunernes og regionernes 1-årige budgetplanlægning vil dog
fortsat være det bærende element i økonomien for busdriften. Det kan derfor
ikke udelukkes, at kommunernes eller regionernes økonomi nødvendiggør, at
der nedlægges ruter, der indgår i det strategiske grundlag.
Det er et grundlæggende princip, at det er kommuner og regioner der beslutter
hvilke ruter der skal køre, og det er kommuner og regioner, der finansierer bus-
trafikken. Det har derfor aldrig
heller ikke med de gældende regler i lov om
trafikselskaber
været muligt fra statens side at sikre, at bestemte ruter, her-
under pendlerruter, bevares. Kommuner og regioner har som bekendt, inden
for lovens rammer, selvbestemmelse.
Men lovforslaget skaber på flere punkter forbedringer i forhold til at sikre sta-
bilitet i rutenettet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke