Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1355557_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ændring af finansieringsmodellen for
trafikselskaber på Sjælland, organiseringen af den offentlige servicetrafik i Øst-
danmark, buspassagerrettighedsforordningen m.v.) - som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (El).
Spørgsmål nr.33:
”I fald der sker en ”regionalisering” af togtrafikken, indebærer dette da ikke
efter ministerens opfattelse, at DSB-ansatte skal virksomhedsoverdrages re-
spektive udlånes til det pågældende regionale trafikselskab/jernbaneoperatør”.
Svar:
Nej, i det konkrete tilfælde, hvor ansvaret for den regionale togkørsel i Nordjyl-
land overgår til regionen, men hvor materiellet ikke overdrages, vil der ikke
være tale om virksomhedsoverdragelse. Det fremgår af EU-domstolens dom af
25. januar 2001
–Sag
C-172/99 -Liikenne -, som dog omhandlede bustrafik og
en udbudssituation. Konklusionerne fra dommen kan alligevel overføres til
nærværende situation, da det afgørende er de fysiske driftsmidler.
Sagen handlede om et udbud af driften af 7 busruter, som hidtil havde været
drevet af A med 26 busser, men som nu blev vundet af B. A opsagde i den an-
ledning 45 chauffører, hvorefter B ansatte 33 af disse (det vil sige alle, der selv
søgte) og 18 andre. B overtog ingen busser fra A, men lejede 2 busser af A i en
overgangsperiode på 2-3 måneder, mens B ventede på nye busser. Desuden
købte B nogle uniformer af A. 2 af de opsagte chauffører, som havde fået ansæt-
telse hos B, gjorde gældende, at der forelå virksomhedsoverdragelse og at de
således havde ret til fortsat at have samme ansættelsesvilkår som hos A.
EU-Domstolen fastslog for det første, at overtagelse af offentlig transport ved et
udbud, kan være omfattet af art. 1, stk. 1, i Rådets direktiv 77/187/EØF af 14.
februar 1977 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varetagelse af
arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med overførsel af virksomheder, be-
drifter eller dele af bedrifter (implementeret i dansk ret ved virksomhedsover-
dragelsesloven), og at dette gælder uanset den manglende direkte aftalemæssi-
ge forbindelse mellem den hidtidige og den nye leverandør.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355557_0002.png
Side 2/2
Dernæst fastslog EU-Domstolen, at regulær offentlig bustransport er en aktivi-
tet baseret på væsentlige fysiske elementer (busserne), og at der ikke finder en
virksomhedsoverdragelse sted i Direktivets forstand, når der ikke sker en over-
førsel af disse væsentlige fysiske elementer mellem de to nævnte virksomheder.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke