Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1358927_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 36:
Ministeren bedes redegøre for, hvad konsekvenserne vil være, såfremt kommu-
nerne fremover blot er ansvarlig for den bustrafik, der finder sted inden for
egen kommunegrænse, mens busser der kører i to eller flere kommuner over-
går til regionerne.
Svar:
Hvis ansvaret for ruter, der krydser en kommunegrænse, blev flyttet over til
regionerne, ville regionerne få ansvar for en lang række ruter, der ikke har regi-
onal karakter.
Dette ville stride imod det princip, der er fastlagt med lov om trafikselskaber,
om, at beslutninger om den kollektive trafik skal træffes lokalt. Regionerne har
med den gældende lov ansvaret for de længere ruter, bl.a. ruter der binder by-
centre uden indbyrdes banebetjening sammen, og kommunerne har ansvaret
for de lokale ruter. Dette ændres ikke med lovforslaget.
Det vurderes ikke gavnligt for den kollektive trafik, særligt ikke for trafikken i
lokalsamfundene, hvis regionerne fik ansvar for selv meget korte ruter, blot
fordi ruten krydser en kommunegrænse. En sådan ansvarsfordeling ville for-
mentlig betyde, at de korte lokale ruter ikke blev prioriteret eller tilrettelagt ud
fra de konkrete lokale behov, da regionerne ser den kollektive trafik ud fra et
større regionalt perspektiv og ikke ud fra et lokalt perspektiv.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke