Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 17
Offentligt
1344248_0001.png
1344248_0002.png
Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K[email protected]
Dato7. marts 2014
Sagsbehandlermorje
J.nr.004715-2014
BYRÅDSSEKRETARIATETRådhusetTorvet 23600 FrederikssundTelefon 47 35 10 00Telefax 47 35 10 99[email protected]www.frederikssund.dkCVR-nr.: 29 18 91 29Bank 4319-3430270303
Bemærkninger til L 138 Forslag til lov om ændring af lov omstormflod og stormfald.Kære medlemmer af Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetFrederikssund Kommune blev ramt meget hårdt af stormfloden den 6.december 2013. Stormfloden ramte både store sommerhusområder ikommunen og den centrale del af Frederikssund, hvor mange helårsboli-ger og erhvervsejendomme blev oversvømmet.Situationen var for mange borgere præget af desperation og fortvivlelse,og der var for Frederikssund Kommune tale om en akut opgave af hidtilukendt størrelse og karakter, både hvad angår indsatsen under selvestormfloden og den efterfølgende håndtering.Blandt de ekstraordinære opgaver, som kommunen har måttet findeløsninger på efter stormfloden, er midlertidig indkvartering af boligløse,hjælp til flytning og opmagasinering af indbo, bortskaffelse af enormemængder affald, rekonstruktion af bortskyllede veje og diger, krisehjælptil stormflodsramte borgere, vejledning i forhold til forsikringsforhold ogkontakt til andre offentlige myndigheder. Opgaver, som har krævet enhelt ekstraordinær indsats, og som har medført massive udgifter forFrederikssund Kommune.Langt de fleste af de opgaver, som kommunen har løst, ligger ud overhvad kommunen er forpligtet til. Og en del muligvis også ud over hvadkommunalfuldmagten berettiger til.Jeg noterer derfor med meget stor tilfredshed, at der med L 138 er tagetinitiativ til at rette op på en række af de mangler og urimeligheder, derer i den nuværende stormflodsordning, således at dækningen nu udvidestil at omfatte udgifter til genhusning, opmagasinering og flytning samtudbedring af skimmelsvamp, og at praksis for afskrivninger for fast ejen-dom ændres. Jeg noterer også med tilfredshed, at lovforslaget har tilba-gevirkende kraft, således at stormflodsramte borgere, der ikke har haftreel mulighed for at undgå store udgifter, kan få disse dækket.
Åbningstider:Mandag 09.00 - 15.00Tirsdag lukketOnsdag 09.00 - 15.00Torsdag 10.00 - 18.00Fredag 09.00 - 14.00
1/2
På trods af disse åbenlyse forbedringer, er lovforslaget dog ikke tilstræk-keligt til at sikre en fair og tilfredsstillende dækning for stormflodensofre. Lovforslaget tager nemlig ikke initiativ til at ændre på de åbenlysturimelige og ulogiske regler for selvrisiko i forbindelse med stormflod.Efter de nuværende regler – som lovforslaget ikke ændrer ved – er der10% selvrisiko for løsøre, 8% selvrisiko for private bygninger og 13%selvrisiko for fritidshuse og erhvervsbygninger. Desuden er f.eks. løsøre ikældre slet ikke omfattet af stormflodsordningen. Det har nogle megetvoldsomme konsekvenser for borgerne i Frederikssund Kommune:I et af de hårdest ramte områder – Hyllingeriis i Horns Herred – ernæsten 200 sommerhuse oversvømmet, og flere af dem totalskadet.Med de gældende selvrisici, vil genopførelse af et sommerhus til 1,5 mio.kr. indebære en selvrisiko på 195.000 kr. En udgift som langt de flestehverken kan betale kontant eller optage lån til.I et af de oversvømmede boligområder i Frederikssund centrum –Mågevej og Vibevej – har størstedelen af boligerne kælder. Det betyder,at beboere, ud over selvrisiko på 8% på bygningsskaderne og 10% påløsøre generelt, slet ikke får dækket indbo i kældrene. Et helt konkreteksempel på konsekvenserne af dette er, at der i området bor en familie,som, i forbindelse med renovering af boligen, havde flyttet alt deresindbo i kælderen. I forbindelse med stormfloden blev det oversvømmetaf både fjord- og kloakvand. Familien har nu mistet alt indbo, og skaldesuden betale 8% selvrisiko for skader på huset.Jeg opfordrer derfor indtrængende til, at lovforslaget ændres, således atdækningsomfanget i forbindelse med stormflod i endnu højere grad til-nærmes det, der er gældende i alle andre forsikringssager, og stårnaturligvis til rådighed såfremt udvalget eller ministeren måtte væreinteresseret i yderligere oplysninger om stormflodens konsekvenser.
Med venlig hilsenJohn Schmidt AndersenBorgmester
2/2