Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 43
Offentligt
1353238_0001.png
1353238_0002.png
1353238_0003.png
1353238_0004.png
Ændringsforslag stillet den [ ]. marts 2014
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om stormflod og stormfald(Dækning af udgifter til genhusning, opmagasinering og flytning samt udbedring af skimmelsvampm.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådtaf (…):
Til § 11)Iden undernr. 2foreslåede affattelse af§ 4, stk.3, 2. pkt.,udgår »den del af «.[Dækning for omkostninger til genhusning den første måned]2)Iden undernr. 2foreslåede affattelse§4, stk. 5,indsættes efter »erstatning«: »og anvendelsenheraf«.[Præcisering af hjemmelsbestemmelse]3)Efternr. 2 indsættes som nye numre:»01.Overalti loven ændres»8pct.«til:»5 pct.«, »10 pct.«til:»5 pct.«,»13 pct.«til:»10 pct.«,»18pct.«til:»15 pct.«, »23 pct.«til:»20 pct.«,»8.000 kr.«til:»5.000 kr.«, »10.000 kr.«til:»5.000 kr.«og»13.000 kr.«til:»10.000 kr.«.02.I§ 6indsættes somstk. 3:»Stk. 3.Densamlede selvrisiko for skader på ejendomme til helårsbeboelse samt løsøre efter stk. 1og 2 kan maksimalt udgøre 30.000 kr.«03.I§ 6 aindsættes somstk. 2:»Stk. 2.Densamlede selvrisiko for skader på ejendomme til helårsbeboelse samt løsøre efter stk. 1kan maksimalt udgøre 30.000 kr.«04.I§ 8, stk. 1,indsættes som2. pkt.:
»Derkan dispenseres fra anmeldelsesfristen på 2 måneder, såfremt skaderamte er uden skyld ifristoverskridelsen eller der i øvrigt foreligger berettigede undskyldelige grunde.«05.I§ 8 a, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Derkan dispenseres fra anmeldelsesfristen på 2 måneder, såfremt skaderamte er uden skyld ifristoverskridelsen eller der i øvrigt foreligger berettigede undskyldelige grunde.«Nr. 3-5 bliver herefter nr.7-9.«[Ændring af selvrisiko og dispensationsmulighed for anmeldelsesfrist]

Bemærkninger

Til § 1Til nr. 1For at opnå erstatning for genhusning, skal den skadesramte have et reelt behov for genhusning m.v., dvs. atgenhusning skal være nødvendig fordi boligen, der anvendes som helårsbolig, ikke er beboelig, mens dersker udbedring af skaden. Det er kun i det omfang, at den faste ejendom er en helårsbolig eller etsommerhus, som er undtaget forbuddet om helårsbeboelse i sommerhuse i planlovens §§ 40 eller 41, at derydes dækning, idet der her er tale om privatpersoners primære bolig og hvor der derfor er et reelt behov.Behovet for genhusning m.v. skal have længerevarende karakter, og således strække sig over mere end énmåned, før der ydes dækning herfor i stormflods- og oversvømmelsesordningen.Det foreslås, at også den første måneds genhusning dækkes for skaderamte, som har et behov forlængerevarendegenhusning i mere end én måned. Dette betyder, at skaderamte, som er berettiget tilgenhusning, får dækket deres omkostninger til genhusning, opmagasinering og flytning i hele den periode,der er behov herfor med op til 12.000 kr. pr. måned.Til nr. 2Det foreslås, at hjemmelsbestemmelsen til at fastsætte nærmere regler om udbetaling af erstatningpræciseres, således atdet tydeliggøres, at hjemmelsbestemmelsen ikke kun dækker over muligheden for atfastsætte nærmere regler om erstatning og dens størrelse, men at der samtidig gives ministeren mulighed forat fastsætte nærmere regler om anvendelsen heraf.Med bestemmelsen kan der blandt andetfastsættes nærmere regler i forhold tilskaderamtes mulighed for atanvende den udbetalte erstatning mere fleksibelt, få udbetalt kontanterstatning og få udbetalttotalskadeerstatning indenfor grænserne af §§ 57 og 58 i lov om forsikringsaftaler.Med bestemmelsen vil ministeren dermed få mulighed for at fastsætte supplerende regler om blandet andet,at skaderamte kan anvende den tilkendte erstatning til udbedring af bygningen mere fleksibelt, og dermedflytte rundt på udgiftsposter i forhold til den foreliggende skadesopgørelse, som skaderamte finder mesthensigtsmæssigt, dog med respekt af pantets værdi. Af hensyn til at sikre pantets værdi og panthavernes
interesser, kan denne mulighed for fleksibel anvendelse af erstatningen benyttes, hvis der ikke er nogenpanthavere, eller hvis den skaderamte boligejer på forhånd indhenter en panthavererklæring fra samtligepanthavere med accept af den ændrede anvendelse. Sikring af, at pantets værdi ikke forringes ved en sådanompostering mellem udgiftsposter er derfor et forhold mellem den skadesramte og panthaverne. Med dennemulighed for øget fleksibilitet skabes der en alternativ mulighed for erstatningsudbetaling som supplement tilstormflodsordningens generelle praksis for erstatningsudbetaling, efter hvilken erstatningen forholdsmæssigtskal anvendes til udbedring af de enkelte skader, som de er opgjort. I den sammenhæng kan Stormrådet ogsåforetage à conto udbetaling af erstatning i henhold til taksationsrapporten af to omgange på op til 40.000 kr.,og dermed i alt 80.000 kr., uden forelæggelse af dokumentation for udført arbejde.I forhold til kontanterstatning kan ministeren fastsætte nærmere regler om, under hvilke omstændigheder ogpå hvilke betingelser skadelidte kan vælge kontanterstatning fremfor skadesudbedring, herunder at detskalske med respekt for eventuelle panthavere under iagttagelse af §§ 57 og 58 i lov om forsikringsaftaler. Sigteter at muliggøre kontanterstatning for såvel helårs-, sommerhus- og erhvervsejendomme, så længe det kan skeunder betryggende foranstaltninger, herunder for panthaverne. En sådan mulighed vil derfor være betinget af,at der ikke er nogen panthavere eller at den skaderamte boligejer på forhånd indhenter en panthavererklæringfra samtlige panthavere med accept heraf. I den forbindelse skal det angives, hvortil udbetaling af erstatningkan ske med frigørende virkning for Stormrådet.Særligt i forhold til totalskadeerstatning kan ministeren blandet andet fastsætte nærmere regler for, hvornåren bygning anses for at være totalskadet, hvordan værdien af bygningen opgøres, den maksimale erstatningog hvilke ejendomstyper, der eromfattet af ordningens totalskaderegel, herunder at der kan differentieresmellem helårs-, sommerhus- og erhvervsejendomme.Reglerne som muliggør øget fleksibilitet vil,som den øvrige del af lovforslaget,have virkning fra 6. december2013, så alle skaderamte efter stormen d. 5.-6. december 2013 får opgjort skade og udbetalt erstatning efterde ændrede principper, og dermed har mulighed for at gøre brug af den øgede fleksibilitet. Dette gælder ogsåfor skaderamte, som allerede har godkendt deres taksatorrapport og fået udbetalt en del eller hele dereserstatning i forbindelse med udbedringen af skaderne. I sidstnævnte tilfælde vil den allerede udbetalteerstatning skulle suppleres af en yderligere kontant udbetaling, svarende til differencen mellem den alleredeudbetalte erstatning og erstatningen opgjort efter de ændrede principper. Skaderamte kan således ikke kræve,at der sker en fysisk udbedring af allerede udbedrede skader. Ligeledes vil det gælde, at er udbedringen af enbygning allerede begyndt, så kan skadesramte ikke kræve totalskadeerstatning. Endelig vil der i tilfælde,hvor udbedringen er igangsat, kun kunne kræves kontanterstatning for et eventuelt restbeløb aferstatningssummen.Til nr. 3Det foreslås, at selvrisikoen på fast ejendom generelt reduceres med 3 procentpoint, og at selvrisikoen påløsøre reduceres fra 10 pct. til 5 pct. For private helårsboliger og sommerhuse, som er godkendt tilhelårsbeboelse, foreslås det samtidigt, at der indføres et loft over selvrisikoen for så vidt angår skader påboligen, løsøre heri eller en kombination heraf på samlet 30.000 kr. Indførelsen af loftet vil betyde, at der forskader på over 600.000 kr. på helårsboliger og sommerhuse, som er godkendt til helårsbeboelse, løsøre herieller en kombination heraf maksimalt skal betales en selvrisiko på 30.000 kr.Det foreslås desuden, atder indføres en mulighed for, at Stormrådet i særlige tilfælde kan dispensere fraanmeldelsesfristen på 2 måneder, hvis overskridelsen af anmeldelsesfristen beror på forhold, som denskadesramte er uden skyld i eller hvis der i øvrigt er berettigede undskyldelige årsager hertil, som f.eks. at
den skadesramte har været ude af stand til at foretage anmeldelsen pga. sygdom, chok eller lignende.Dette erudtryk for en kodifikation af Stormrådets hidtidig praksis.