Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 56
Offentligt
1355054_0001.png
1355054_0002.png
1355054_0003.png
1355054_0004.png
1355054_0005.png
1355054_0006.png
1355054_0007.png
1355054_0008.png
1355054_0009.png
1355054_0010.png
1355054_0011.png
1355054_0012.png
Til lovforslag nr.L 138
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 4. april 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om stormflod og stormfald(Dækning af udgifter til genhusning, opmagasinering og flytning samt udbedring af skimmelsvamp m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 3 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til1. behandling den 11. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget. Udvalget anmoder om, at lovforslaget hen-vises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den10. januar 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –bilag 126. Den 26. februar 2014 sendte erhvervs- og vækst-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Teknisk gennemgangDen 19. marts 2014 blev der afholdt teknisk gennemgangaf lovforslaget i Erhvervs- og Vækstministeriet.Politisk aftaleRegeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) ogVenstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-sten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indgikden 26. marts 2014 en aftale om udvidelse af den foreslåedestormflodsordning på en række punkter. Aftalen er optryktsom bilag 2 til betænkningen. Partierne bag aftalen af 26.marts 2014 om udvidelse af stormflods- og oversvømmel-sesordningen tilkendegiver, at man i forhold til maksimum-beløbet for genhusning på 12.000 kr. pr. måned forstår, atder er tale om et gennemsnitligt månedligt maksimumsbeløbover den dækkede genhusningsperiode, således at der f.eks.godt kan være dækning for højere udgifter end 12.000 kr. ien eller flere af månederne, så længe at den gennemsnitligemånedlige dækning for genhusningsperioden ikke overstiger12.000 kr.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge,Finn N. Andersen, Jyllinge,Jeanne og John Bollerup-Jessen,Torben og Charlotte Czepluch, Kolding,René Eriksen,Henrik J. Eriksen, Broby,Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,Frederikssund Kommune,Johan Gaunitz, Jægerspris,Gl. Færgegaard Grundejerforning,Grundejerforeningen Viben,Erik B. Hansen, Jyllinge,Cissy Hermanns,Alex Lund Nielsen, Skævinge,Lars Olsen, Roskilde,Johannes Pedersen, Roskilde,Roskilde Kommune,Siolit A/S,Mona Striib, Frederikssund,Matias Varming, Skibby, ogSøren Willesen, Grevinge.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget med undta-gelse af 2 henvendelser, som ministeren forventes at kom-mentere inden 2. behandling.
AX015981
2
DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge,Finn N. Andersen, Jyllinge,Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,Johan Gaunitz, Jægerspris,Gl. Færgegaard Grundejerforening ogAlex Lund Nielsen, Skævinge.SpørgsmålUdvalget har stillet 57 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaretmed undtagelse af 4 spørgsmål, som forventes besvaret in-den 2. behandling.3. IndstillingUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 4, stk. 3,udgår i2. pkt.»den del af«.[Dækning for omkostninger til genhusning den første må-ned]2)I det undernr. 2foreslåede§ 4, stk. 5,indsættes efter»stk. 1-4«: »og anvendelsen heraf«.[Præcisering af hjemmelsbestemmelse]3)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»01.Overalt i loven ændres »8 pct.« til: »5 pct.«, »10 pct.«til: »5 pct.«, »13 pct.« til: »10 pct.«, »18 pct.« til: »15 pct.«,»23 pct.« til: »20 pct.«, »8.000 kr.« til: »5.000 kr.«, »10.000kr.« til: »5.000 kr.«, og »13.000 kr.« til: »10.000 kr.«02.I§ 6indsættes somstk. 3og4:»Stk. 3.Den samlede selvrisiko for skader på ejendommetil helårsbeboelse og løsøre efter stk. 1 og 2 kan maksimaltudgøre 30.000 kr.Stk. 4.Den samlede selvrisiko for skader på fritids- ogsommerhuse og løsøre heri kan maksimalt udgøre 50.000kr.«03.I§ 6 aindsættes somstk. 2og3:
»Stk. 2.Den samlede selvrisiko for skader på ejendommetil helårsbeboelse og løsøre efter stk. 1 kan maksimalt udgø-re 30.000 kr.Stk. 3.Den samlede selvrisiko for skader på fritids- ogsommerhuse og løsøre heri kan maksimalt udgøre 50.000kr.«04.I§ 8, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Der kan dispenseres fra anmeldelsesfristen på 2 måne-der, såfremt skaderamte er uden skyld i fristoverskridelseneller der i øvrigt foreligger berettigede, undskyldelige grun-de.«05.I§ 8 a, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Der kan dispenseres fra anmeldelsesfristen på 2 måne-der, såfremt skaderamte er uden skyld i fristoverskridelseneller der i øvrigt foreligger berettigede, undskyldelige grun-de.««[Ændring af selvrisiko og dispensationsmulighed for anmel-delsesfrist]BemærkningerTil nr. 1For at opnå erstatning for genhusning, skal den skade-sramte have et reelt behov for genhusning m.v., det vil sige,at genhusning skal være nødvendig, fordi boligen, der an-vendes som helårsbolig, ikke er beboelig, mens der sker ud-bedring af skaden. Det er kun i det omfang, at den fasteejendom er en helårsbolig eller et sommerhus, som er undta-get forbuddet om helårsbeboelse i sommerhuse i planlovens§§ 40 eller 41, at der ydes dækning, idet der her er tale omprivatpersoners primære bolig, og hvor der derfor er et reeltbehov. Behovet for genhusning m.v. skal have længereva-rende karakter og således strække sig over mere end 1 må-ned, før der ydes dækning herfor i stormflods- og oversvøm-melsesordningen.Det foreslås, at også den første måneds genhusning dæk-kes for skaderamte, som har et behov for længerevarendegenhusning i mere end 1 måned. Dette betyder, at skaderam-te, som er berettiget til genhusning, får dækket deres om-kostninger til genhusning, opmagasinering og flytning i heleden periode, der er behov herfor, med op til 12.000 kr. pr.måned.Til nr. 2Det foreslås, at hjemmelsbestemmelsen til at fastsættenærmere regler om udbetaling af erstatning præciseres, såle-des at det tydeliggøres, at hjemmelsbestemmelsen ikke kundækker over muligheden for at fastsætte nærmere regler omerstatning og dens størrelse, men at der samtidig gives mini-steren mulighed for at fastsætte nærmere regler om anven-delsen heraf.Med bestemmelsen kan der bl.a. fastsættes nærmere reg-ler i forhold til skaderamtes mulighed for at anvende den ud-betalte erstatning mere fleksibelt, få udbetalt kontanterstat-ning og få udbetalt totalskadeerstatning inden for grænserneaf §§ 57 og 58 i lov om forsikringsaftaler.
3
Med bestemmelsen vil ministeren dermed få mulighedfor at fastsætte supplerende regler, bl.a. om at skadesramtekan anvende den tilkendte erstatning til udbedring af byg-ningen mere fleksibelt og dermed flytte rundt på udgiftspo-ster i forhold til den foreliggende skadesopgørelse, som ska-deramte finder det mest hensigtsmæssigt, dog med respektfor pantets værdi. Af hensyn til at sikre pantets værdi ogpanthavernes interesser, kan denne mulighed for fleksibelanvendelse af erstatningen benyttes, hvis der ikke er nogenpanthavere, eller hvis den skaderamte boligejer på forhåndindhenter en panthavererklæring fra samtlige panthaveremed accept af den ændrede anvendelse. Sikring af, at pan-tets værdi ikke forringes ved en sådan ompostering mellemudgiftsposter, er derfor et forhold mellem den skadesramteog panthaverne. Med denne mulighed for øget fleksibilitetskabes der en alternativ mulighed for erstatningsudbetalingsom supplement til stormflodsordningens generelle praksisfor erstatningsudbetaling, efter hvilken erstatningen for-holdsmæssigt skal anvendes til udbedring af de enkelte ska-der, som de er opgjort. I den sammenhæng kan Stormrådetogså foretage acontoudbetaling af erstatning i henhold tiltaksationsrapporten af to omgange på op til 40.000 kr., ogdermed i alt 80.000 kr., uden forelæggelse af dokumentationfor udført arbejde.I forhold til kontanterstatning kan ministeren fastsættenærmere regler om, under hvilke omstændigheder og påhvilke betingelser skadelidte kan vælge kontanterstatningfremfor skadesudbedring, herunder at det skal ske med re-spekt for eventuelle panthavere under iagttagelse af §§ 57og 58 i lov om forsikringsaftaler. Sigtet er at muliggøre kon-tanterstatning for såvel helårs-, sommerhus- som erhvervs-ejendomme, så længe det kan ske under betryggende foran-staltninger, herunder for panthaverne. En sådan mulighed vilderfor være betinget af, at der ikke er nogen panthavere, el-ler at den skaderamte boligejer på forhånd indhenter enpanthavererklæring fra samtlige panthavere med accept he-raf. I den forbindelse skal det angives, hvortil udbetaling aferstatning kan ske med frigørende virkning for Stormrådet.Særlig i forhold til totalskadeerstatning kan ministerenbl.a. fastsætte nærmere regler for, hvornår en bygning ansesfor at være totalskadet, hvordan værdien af bygningen opgø-res, den maksimale erstatning, og hvilke ejendomstyper derer omfattet af ordningens totalskaderegel, herunder at derkan differentieres mellem helårs-, sommerhus- og erhvervs-ejendomme.Reglerne, som muliggør øget fleksibilitet, vil som denøvrige del af lovforslaget have virkning fra den 6. december2013, så alle skaderamte efter stormen den 5.-6. december2013 får opgjort skaderne og udbetalt erstatning efter de æn-drede principper og dermed har mulighed for at gøre brug afden øgede fleksibilitet. Dette gælder også for skaderamte,som allerede har godkendt deres taksatorrapport og fået ud-betalt en del eller hele deres erstatning i forbindelse med ud-
bedringen af skaderne. I sidstnævnte tilfælde vil den allere-de udbetalte erstatning skulle suppleres af en yderligere kon-tant udbetaling svarende til differencen mellem den alleredeudbetalte erstatning og erstatningen opgjort efter de ændredeprincipper. Skaderamte kan således ikke kræve, at der skeren fysisk udbedring af allerede udbedrede skader. Ligeledesvil det gælde, at er udbedringen af en bygning allerede be-gyndt, kan skadesramte ikke kræve totalskadeerstatning. En-delig vil der i tilfælde, hvor udbedringen er igangsat, kunkunne kræves kontanterstatning for et eventuelt restbeløb aferstatningssummen.Til nr. 3Det foreslås, at selvrisikoen på fast ejendom generelt re-duceres med 3 procentpoint, og at selvrisikoen på løsøre re-duceres fra 10 pct. til 5 pct. Det skal i den sammenhæng be-mærkes, at dækningen af de økonomiske konksekvenser afdette forslag sammen med loven i øvrigt sker gennem en af-gift på brandforsikringspolicer. Denne afgift er delt i to, enfast afgift, som opkræves løbende på alle policer, og en mid-lertidig, som opkræves ved træk på den bagvedliggendestatsgaranti for stormflods- og oversvømmelsespuljen. Detskal i den forbindelse præciseres, at Stormrådet kan dispo-nere over indbetalingerne således, at disse anvendes økono-misk mest hensigtsmæssigt for stormflodsordningen, herun-der også, at der er mulighed for at anvende samtlige indbeta-linger til at tilbagebetale et eventuelt træk på statsgarantien,således at ordningen hurtigt kan få afdraget sin rentebæren-de gæld til statenFor private helårsboliger og sommerhuse, som er god-kendt til helårsbeboelse, foreslås det samtidigt, at der indfø-res et loft over selvrisikoen, for så vidt angår skader på boli-gen, løsøre heri eller en kombination heraf, på samlet 30.000kr. Indførelsen af loftet vil betyde, at der for skader på over600.000 kr. på helårsboliger og sommerhuse, som er god-kendt til helårsbeboelse, løsøre heri eller en kombination he-raf, maksimalt skal betales en selvrisiko på 30.000 kr.Det foreslås samtidig, at der for fritids- og sommerhuseindføres et loft over selvrisikoen, for så vidt angår skader påejendommen, løsøre heri eller en kombination heraf, påsamlet 50.000 kr. Indførelsen af loftet vil betyde, at der forskader på over 500.000 kr. på fritids- og sommerhuse, løsøreheri eller en kombination heraf maksimalt skal betales enselvrisiko på 50.000 kr.Det foreslås desuden, at der indføres en mulighed for, atStormrådet i særlige tilfælde kan dispensere fra anmeldel-sesfristen på 2 måneder, hvis overskridelsen af anmeldelses-fristen beror på forhold, som den skaderamte er uden skyldi, eller hvis der i øvrigt er berettigede, undskyldelige årsagerhertil, som f.eks. at den skaderamte har været ude af stand tilat foretage anmeldelsen på grund af sygdom, chok el.lign.Dette er udtryk for en kodifikation af Stormrådets hidtidigpraksis.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
4
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 138Bilagsnr.123456789101112131415161718192021222324252627282930313233TitelHenvendelse af 6/2-14 fra Johannes Pedersen, RoskildeHenvendelse af 19/2-14 fra Alex Lund Nielsen, SkævingeHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 20/2-14 fra Torben og Charlotte Czepluch, KoldingHenvendelse af 19/2-14 fra Erik B. Hansen, JyllingeHenvendelse af 17/2-14 fra René Eriksen og Cissy HermannsHenvendelse af 24/2-14 fra Mona Striib, FrederikssundHenvendelse af 24/2-14 fra Matias Varming, SkibbyTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 27/2-14 fra Gl. Færgegård GrundejerforeningHenvendelse af 1/3-14 fra Finn N. Andersen, JyllingeHenvendelse af 6/3-14 fra Roskilde KommuneHenvendelse af 6/3-13 fra Johan Gaunitz, JægersprisHenvendelse af 1/3-14 fra Aktionsgruppen Roskilde/JyllingeHenvendelse af 9/3-14 fra Henrik J. Eriksen, BrobyHenvendelse af 10/3-14 fra Søren Willesen, GrevingeHenvendelse af 7/3-14 fra Frederikssund KommunePræsentation fra Gl. Færgegård Grundejerforenings foretræde for ud-valget 11/3-14Præsentation fra Finn N. Andersens, Jyllinge, foretræde for udvalget11/3-14Præsentation fra Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinges foretræde for ud-valget 11/3-14Udskydelse af tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 11/3-14 fra Siolit A/SForeløbig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelser af 18/3 og 19/3-14 fra Johan Gaunitz, JægersprisHenvendelse af 17/3-14 fra Matias Varming, SkibbyHenvendelse af 17/3-14 fra Finn N. Andersen, JyllingeHenvendelse af 18/3-14 fra Siolit A/SHenvendelse af 19/3-14 fra Lars Olsen, RoskildeMeddelelse om teknisk gennemgang af lovforslagetUdsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse og betænkningsafgivelseHenvendelse af 21/3-14 fra Matias Varming, SkibbyHenvendelse af 26/3-14 fra Matias Varming, SkibbyAftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre)og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udvidelse afstormflods- og oversvømmelsesordningenHenvendelse af 26/3-14 fra Gl. Færgegård GrundejerforeningHenvendelse af 27/3-14 fra Alex Lund Nielsen, SkævingeTidspunkt for planlagt betænkningsafgivelseHenvendelse af 27/3-14 fra Grundejerforeningen VibenHenvendelse af 28/3-14 fra Siolit A/S
3435363738
6
Bilagsnr.3940414243444546474849505152535455
TitelHenvendelse af 28/3-13 fra Foreningen af Lystbådehavne i DanmarkHenvendelse af 1/4-14 fra Gl. Færgegaard GrundejerforeningHenvendelse af 27/3-14 fra Alex Lund Nielsen, SkævingeHenvendelse af 1/4-14 fra Johan Gaunitz, JægersprisÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 1/4-14 fra Matias Varming, Skibby1. udkast til betænkningHenvendelse af 2/4-14 fra Jeanne og John Bollerup-JessenHenvendelse af 2/4-14 fra Johan GaunitzMeddelelse om, at betænkningsafgivelse på lovforslag L 138 er ud-skudt til den 4/4-14Henvendelse af 3/4 2014 fra Alex Lund Nielsen vedr. svar på spørgs-mål stillet af medlemmerne på foretræde 3/4 2014Police for fritidshusforsikring fra Alex Lund NielsenHenvendelse af 3/4-14 fra Aktionsgrupppen Roskilde/JyllingeÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenPræsentation fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks foretrædefor udvalget 3/4-14Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 138
Spm.nr.1
2
3
456
78
9
TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/2-14 fra Johannes Peder-sen, Roskilde, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/2-14 fra Alex Lund Niel-sen, Skævinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 20/2-14 fra Torben og Char-lotte Czepluch, Kolding, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/2-14 fra Erik B. Hansen,Jyllinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/2-14 fra René Eriksen ogCissy Hermanns, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/2-14 fra Mona Striib, Fre-derikssund, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/2-14 fra Matias Varming,Skibby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/2-14 fra Gl. FærgegårdGrundejerforening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/3-14 fra Finn N. Andersen,Jyllinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
7
101112
1314
15
16
17
18
1920
21
22
23
24
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-14 fra Roskilde Kommu-ne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-13 fra Johan Gaunitz, Jæ-gerspris, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/3-14 fra AktionsgruppenRoskilde/Jyllinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/3-14 fra Henrik J. Eriksen,Broby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentar til henvendelsen af 10/3-14 fra Søren Wille-sen, Grevinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/3-14 fra FrederikssundKommune, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til præsentation fra Gl. Færgegård Grundejerfor-enings foretræde for udvalget 11/3-14, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til præsentationen fra Finn N. Andersens, Jyllin-ge, foretræde for udvalget 11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til præsentationen fra Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinges foretræde for udvalget 11/3-14, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 11/3-14 fra Siolit A/S, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er indstillet på at gøre det muligt for skadelidte atfå erstatningssummen udbetalt, uden at der stilles krav om genopførel-se af ejendommen, f.eks. fordi ejendommen ligger i et område med ri-siko for nye stormflodsskader, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget selvrisikoen vil kunne sænkes, hvis bidraget tilstormflodsordningen hæves med 10 kr. henholdsvis 20 kr., til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad muligheden er, for at bidraget til stormflodsordningenkommer til at udgøre en procentsats af brandforsikringen frem for etfast kronebeløb, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om oversendelse af en oversigt, der for de enkelte elementer vi-ser, på hvilke områder regler, praksis og dækning efter stormflodsord-ningen er identiske med henholdsvis adskiller sig fra almindelige for-sikringer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af en oversigt, der viser de økonomiske konse-kvenser af en sænkelse af selvrisikoen med 10 pct., 20 pct. op til f.eks.90 pct. og de økonomiske konsekvenser ved indførelse af et bestemtselvrisikobeløb, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
8
25
26
27
28
29
30
3132
33343536
37
38
3940
41
Spm. om de økonomiske konsekvenser af, at også den første genhus-ningsmåned bliver dækket for de skadelidte, der har brug for genhus-ning ud over 1 måned, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil rette henvendelse til Forsikring & Pension foren afklaring af organisationens holdning til, at lovforslagets ikrafttræ-delsesdato udskydes til den 1. maj 2014, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt, at det er de skadelidte med destørste skadesudgifter, der også rammes af den største selvrisiko, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren agter at gøre i forhold til kommunernes an-svar i forhold til kystsikring og vandløbssager/-håndtering, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har sikret eller vil sikre, at der kan ske acontoud-betalinger frem til lovens ikrafttræden, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelserne af 18/3 og 19/3-14 fra JohanGaunitz, Jægerspris, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-14 fra Matias Varming,Skibby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-14 fra Finn N. Ander-sen , Jyllinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 18/3-14 fra Siolit A/S, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-14 fra Lars Olsen, Ro-skilde, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-14 fra Matias Varming,Skibby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-14 fra Gl. FærgegaardGrundejerforening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/3-14 fra Alex Lund Niel-sen, Skibby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/3-14 fra Grundejerfor-eningen Viben, Jægerpris, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 28/3-14 fra Siolit A/S, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 28/3-14 fra Foreningen afLystbådehavne i Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-14 fra Gl. FærgegaardGrundejerforening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpå
9
42
434445
4647
4849
5051
5253
545556
57
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/3-14 fra Alex Lund Niel-sen, Skævinge, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-14 fra Johan Gaunitz, Jæ-gerspris, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-14 fra Matias Varming,Skibby, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/4-14 fra John og Jeanne Bol-lerup-Jessen, Odsherred, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/4-14 fra Johan Gaunitz, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan kældre godkendt til beboelse er stillet efter det re-viderede lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om frit råderum for skadelidte over en udbetalt erstatning, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om skadelidte får lov til at vælge ikke at bruge erstatningen pågenopførelse af bygninger, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om nedskrivning af erstatningsbeløbet, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om nedskrivning af erstatningsbeløb i forbindelse med udbed-ring af membranskader i badeværelse, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad begrundelsen er, for at lystbådehavne er på negativli-sten, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang både trukket på land inden stormen er om-fattet af erstatningsdækning, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 3/4-2014 og police for fritids-husforsikring fra Alex Lund Nielsen, til erhvervs- og vækstministerenSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/4-14 fra AktionsgruppenRoskilde/Jyllinge, til erhvervs- og vækstministerenSpm. om kommentar til præsentation fra Foreningen af Lystbådehav-ne i Danmarks foretræde for udvalget 3/4-14, til erhvervs- og vækst-ministerenSpm., om ministeren vil bekræfte, at svaret på L 138 – spørgsmål 52betyder, at lystbådehavne er omfattet af stormflodsordningen, til er-hvervs- og vækstministeren
10
Bilag 2Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udvidelseaf stormflods- og oversvømmelsesordningenAftalen er optrykt efter ønske fra udvalget.26. marts 2014Store dele af Danmark blev ramt af stormflod i forbindelse med stormen »Bodil« den 5.-6. december2013, der ramte Danmark med voldsom kraft. Stormfloden medførte, at mange husejere oplevede megetstore skader på deres ejendom og indbo. Det skyldes ikke mindst, at stormfloden ramte mange helårshuse,og ikke kun sommerhusområder ved kystnære områder, der primært har været de ramte ejendomme vedtidligere stormfloder.Der er tale om en ekstraordinær situation, hvor det er vigtigt at sikre de skaderamte familier en ordentligog redelig behandling, så de kan komme på fode igen.Regeringen har på den baggrund fremsat et lovforslag den 26. februar 2014, som har til formål at udvideog forbedre stormflodsordningens dækningsområde til også at dække udgifter til genhusning, opmagasi-nering og flytning samt udbedring af skimmelsvamp. Forbedringerne omfatter også de skaderamte somfølge af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil. Derudover har lovforslaget til formål at justere ord-ningens økonomiske rammer for derigennem at sikre en forbedret erstatningsudmåling ved en ændretpraksis i brugen af afskrivninger på fast ejendom.Konkret foreslås, at stormflodsordningens dækningsområde udvides til at omfatte erstatning til ejere afhelårshuse for omkostninger til genhusning, opmagasinering og flytning. En række helsårshuse, der erprivatpersoner primære bolig, blev ramt af stormfloden efter stormen Bodil i en sådan grad, at der vil væ-re behov for genhusning i en længere periode, fordi boligerne vil være ubeboelige, mens skaderne udbed-res. Det foreslås, at erstatningen dækker udgifter til genhusning efter den første måned, samt at erstatnin-gen maksimalt kan udgøre 12.000 kr. pr. måned.Det foreslås endvidere, at stormflodsordningen udvides til at yde erstatning for omkostninger til udbed-ring af skimmelsvamp, som er opstået som en direkte følge af stormflod eller oversvømmelser. Det erendvidere iværksat en forbedring af afskrivningstabellerne på fast ejendom i Stormrådet, så afskrivningfølger den gennemsnitlige praksis i forsikringsselskaberne. I forhold til løsøre har Stormrådet og Forsik-ring & Pension bekræftet, at værdien bliver opgjort efter samme generelle principper som hos de privateforsikringsselskaber, og det er blevet præciseret, at afskrivningstabellerne alene er vejledende. Det bety-der, at en genstand kan værdiansættes til en anden værdi end hvad der følger af afskrivningstabellen udfra blandt andet en nytteværdi-betragtning.Aftaleparterne er enige om at støtte lovforslaget med nedenstående justeringer og tilkendegivelser.1. Ændring af selvrisikoLovforslaget justeres, således at selvrisikoen generelt sænkes på fast ejendom med 3 procentpoint, ek-sempelvis fra 8 pct. til 5 pct. for den første skade på helårsboliger og fra 13 pct. til 10 pct. for fritidsboli-ger. Derudover foreslås det at halvere selvrisikoen på løsøre fra 10 pct. til 5 pct. For private helårsboligerog sommerhuse, som er godkendt til helårsbeboelse, indføres der et loft over selvrisikoen for så vidt angårskader på boligen og/eller løsøre heri på samlet 30.000 kr.Selvrisikoen vil herefter udgøre følgende:Selvrisiko i stormfoldsordningen (tallene er i pct.).
1. skadeHelårsboligi5
2. skade10
3. skade15
11
Fritid/erhverviiLøsøre
105
155
205
i dog mindst 5.000 kr. og maksimalt 30.000 kr. inkl. løsøre i helårsboliger.ii dog mindst 10.000 kr.
2. Justering af dækningen for længerevarende genhusningLovforslaget justeres, så de familier i helårsboliger, hvor længerevarende genhusning, opmagasineringog flytning, er nødvendigt, også opnår dækning for den første måneds omkostninger til genhusning m.v.3. Øget fleksibilitet i anvendelsen af erstatningsudbetalingLovforslaget justeres, så der åbnes mulighed for øget fleksibilitet for den skaderamtes anvendelse af denudbetalte erstatning fra stormflodsordningen. Med justeringen gives den skaderamte mulighed for at an-vende erstatningen til udbedring fleksibelt, og dermed rokere rundt på udgiftsposterne, som skaderamtefinder mest hensigtsmæssigt, dog med respekt af pantets værdi. Muligheden for fleksibel anvendelse aferstatningen kan benyttes, hvis der ikke er nogen panthavere, eller hvis den skaderamte boligejer får enpanthavererklæring fra samtlige panthavere med accept af den ændrede anvendelse. Herved skabes der enalternativ mulighed for erstatningsudbetaling som supplement til stormflodsordningens generelle praksisfor erstatningsudbetaling.4. Dispensation for anmeldelsesfristenLovforslaget justeres, således at Stormrådets praksis med at dispensere fra stormflodsordningens anmel-delsesfrist på 2 måneder, såfremt fristoverskridelsen beror på forhold som den skaderamte er uden skyld ieller der i øvrigt foreligger berettigede undskyldelige grunde, fx sygdom eller lignende, kodificeres.5. Udvalg til evaluering af stormflodsordningenErhvervs- og vækstministeren nedsætter et udvalg, som skal se på en række forhold vedrørende storm-flodordningen.Udvalget skal se på sammenhængen mellem selvrisiko og betaling, mulighed for differentieret betaling,herunder fx mere risikobaseret selvrisiko eller differentieret på baggrund af en procentsats af brandforsik-ringen, samt hvordan incitamentet for den enkelte til at forebygge skader fastholdes. Udvalget skal ind-drage erfaringer med andre finansieringsordninger i sammenlignelige udenlandske landes tilsvarende ka-tastrofeordninger samt fremtidige klimascenariers betydning for finansieringen af ordningen. Det er i denforbindelse også relevant at se på sammenhængen mellem stormflodsordningen og initiativerne i regerin-gens klimatilpasningsstrategi samt kommunernes planlægningsredskaber og incitamenter til at forebyggeoversvømmelsesskader.Endvidere skal udvalget se på mulighederne for og de økonomiske konsekvenser ved at lade løsøre ikældre blive omfattet af stormflodsordningens dækning. Udvalget skal derudover i øvrigt se på erfarin-gerne med administrationen af stormflodsordningen i lyset af stormfloden den 5.-6. december 2013 for atvurdere, om der er grundlag for justeringer af den praktiske administration med det sigte at sikre en let,hurtig og smidig administration af ordningen. Der skal i den forbindelse gennem en spørgeskemaundersø-gelse indhentes erfaringer fra skaderamte efter stormen Bodil.Udvalget sammensættes af repræsentanter fra de relevante ministerier samt erhvervs- og forbrugerorga-nisationer og bistås af sagkyndige med særlige kompetencer inden for klima, meteorologi,statistik, finansiering og forsikring. Udvalget skal aflevere sin rapport senest ultimo 2015. Aftaleparter-ne vil herefter drøfte opfølgning på udvalgets rapport.6. ØkonomiLovforslaget med ovenstående justeringer nødvendiggør en øget finansiering for at sikre det tilstrække-lige økonomisk fundament under ordningen, hvorfor der sker en forøgelse af den årlige afgift, som finan-
12
sierer ordningen, fra 30 kr. til 40 kr., og en midlertidig udvidelse af statsgarantien fra 200 mio. kr. til 400mio. kr. kombineret med en ændring af den afgift, der opkræves til at tilbagebetale statsgarantien, fra 10kr. til 20 kr.7. IkrafttrædenDer er enighed om, at arbejde for at loven kan vedtages hurtigst muligt, så loven kan træde i kraft primoapril 2014 og få virkning fra starten af december 2013, så alle skaderamte efter stormen Bodil får opgjortskade og udbetalt erstatning efter de ændrede principper. Dette gælder også for skaderamte, som alleredehar godkendt deres taksatorrapport og fået udbetalt en del eller hele deres erstatning.