Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138
Offentligt
1346933_0001.png
1346933_0002.png
1346933_0003.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
17. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 24 ad L 138 stillet af Erhvervs-, Vækst- ogeksportudvalget den 12. marts 2014 efter ønske fra Hans ChristianSchmidt (V).Spørgsmål:Vil ministeren oversende en oversigt, der viser de økonomiske konse-kvenser af en sænkelse af selvrisikoen med 10 pct., 20 pct. og så videreop til f.eks. 90 pct. og de økonomiske konsekvenser ved indførelse af etbestemt selvrisikobeløb, som man kender det fra almindelige forsikringer.Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor meget bidraget til stormflods-ordningen vil skulle hæves med ved de enkelte sænkelser, hvis finansie-ringen skal ske via en hævelse af bidragssatsen.Svar:Jeg har bedt Stormrådets sekretariat om at foretage en beregning i relationtil det stillede spørgsmål og har modtaget følgende beskrivelse, som jegkan henholde mig til:”Nedenstående skøn og beregninger af økonomiske konsekvenser af for-skellige ændringer af selvrisikoen i stormflods- og oversvømmelsesord-ningen bygger på oplysninger trukket fra Stormbasen primo marts 2014.Der var den 7. marts 2014 hensat samt udbetalt 470 mio. kr. til skadeser-statning efter stormfloden i december 2013. Hertil skal lægges udgifter tilerstatning for skader relateret til skimmelsvamp og udgifter til forøgedeerstatninger som følge af ændrede afskrivningsregler. Samlet set vurdereserstatningsudgifterne herefter at udgøre 560 mio. kr.Der er ikke indregnet udgifter til genhusning m.v.der efter stormen 5.-6.december 2013, som udgør ca. 40 mio. kr.Det skal hertil bemærkes, at ordningen – ud over de anførte beløb forstormen 5.-6. december 2013 – har ordinære omkostninger til dækning afskader på ca. 80 mio. kr. i 2014. Tallet er estimeret på baggrund af degennemsnitlige årlige omkostninger baseret på ordningens hidtidige drifti perioden 1991-2013 justeret i forhold til den nye afskrivningspraksis.Dermed vil ordningen have udgifter på samlet set ca. 680 mio. kr. i 2014inkl. de foreslåede udvidelser, som følger af lovforslaget.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Det er tidligere estimeret, at 25 pct. af erstatningsudgifterne vil vedrøre
2/3
løsøre, mens 75 pct. vil omhandle bygninger. Nye estimater viser derud-over, at erstatningerne til bygninger fordeler sig således, at 15 pct. vedrø-rer erhverv, 42 pct. vedrører fritids-/sommerhuse, og 42 pct. vedrører hel-årsbeboelse.På basis af disse forudsætninger kan følgende angives i forhold til de stil-lede spørgsmål vedrørende konsekvenserne af forskellige ændringer afselvrisikoen i oversvømmelses- og stormflodsordningen:Økonomiske konsekvenser af en sænkelse af selvrisikoen med for-skellige procentsatserTabel 1 viser forøgelsen af omkostningerne til erstatning efter stormen 5.-6. december 2013 samt den løbende forøgelse af omkostninger, hvis selv-risikoen sænkes med henholdsvis 10 pct., 20 pct., og så videre op til 100pct., som svarer til hel afskaffelse af selvrisiko. Det er vigtigt at bemærke,at der i beregninger alene er taget højde for stormen 5.-6. december 2013samt den løbende gennemsnitlige omkostning. Alle beløb er i mio. kr.Tabel 1.SkadestypeSelvrisiko reduceret 0pctmed:.Stormen 5.-6. december2013Løsøre(nu: 10 pct.)140BygningErhverv- (nu:13 pct.)65Fritid-(nu:13 pct.)179Helårs- (nu: 8 pct.)177Sum561MeromkostningOrdinære (løbende)omkostningerLøsøre(nu: 10 pct.)BygningErhverv- (nu:13 pct.)Fritid-(nu:13 pct.)Helårs- (nu: 8 pct.)Sum*Meromkostning*Samlet meromkostning*Estimerede samlede omkostninger ved reduceret selvrisiko10pct.20pct.30pct.40pct.50pct.60pct.70pct.80pct.90pct. 100pct.
142661801795676
1436718418057413
1456818618258120
1466918918558928
1487019118659534
1507119418760241
1517219718860847
1537320019061655
1547420319162261
1567520619363069
2010252580
20,210,325,325,28117
20,410,625,725,482215
20,610,92625,683323
20,811,226,325,884432
2111,526,62685539
21,211,82726,286647
21,412,127,326,487754
21,612,427,626,588863
21,812,72826,889970
221328,327901079
* Beløbene er afrundet til nærmeste mio. kr.Tabel 2 viser, hvor meget bidraget til stormflodsordningen vil skulle hæ-ves, hvis selvrisikoen reduceres. Det er lagt til grund, at der opkræves af-gift på ca. 4,3 mio. brandforsikringspolicer, og at omkostningerne ved re-duktionen i selvrisikoen skal betales inden for samme afgiftsår. Fordeles
3/3
omkostningerne over flere afgiftsår, vil det have betydning for afgifts-stigningen.Tabel 2.Estimeret afgiftsstigning ved reduceret selvrisiko
Selvrisiko reduceret0pct.med:Afgiftsstigning i kr.
10pct.kr. 2
20pct.kr. 4
30pct.kr. 5
40pct.kr. 7
50pct.kr. 8
60pct.kr. 9
70pct.kr. 13
80pct.kr. 15
90pct.kr. 16
100pctkr. 18
Økonomiske konsekvenser af indførelsen af selvrisiko på et fast beløbTabel 3 viser konsekvensen af forskellige satser af fast selvrisiko bereg-net ud fra de foreliggende data fra stormfloden i 2013 og et gennemsnitover det løbende antal anmeldelser. Det skal bemærkes, at tabellen viserudgiften for skadelidte i forhold til, hvis der ikke er nogen selvrisiko. Allebeløb er i mio. kr. Tabellens sidste linje viser meromkostningen for ord-ningen ved en fjernelse af den procentvise selvrisiko, modregnet de mer-indtægter den givne fastpris selvrisiko vil give. Meromkostningen ved enfjernelse af den procentvise selvrisiko er estimeret til 79 mio. kr., jf. tabel1. Såfremt den procentvise selvrisiko eksempelvis erstattes med en fastselvrisiko på 10.000 kr., anslås meromkostningen til 35 mio. kr.Tabel 3.SkadestypeFastpris selv-risikoLøsøreBygningErhverv-Fritid-Helårs-SumLøbende an-meldelser1.4383181.2161.0614.033400Antal sa-ger1.000kr.101140,4752.000kr.311280,870Omkostninger per skadestype ved fastpris selvrisiko3.000kr.4143121,2664.000kr.6154161,6625.000kr.7265202576.000kr.9276242,4537.000kr.10297282,8488.000kr.123108323.2449.000kr.1331110363,64010.000kr.143121140435
Meromkostning ved fjer-net pct.-selvrisiko*
* Beløbene er afrundet til nærmeste mio. kr.Det skal bemærkes at beregningerne er behæftet med en væsentlig usik-kerhed, idet det totale skadesbillede ikke på nuværende tidspunkt kendespræcis, og da de er baseret på det gennemsnitlige skadesbillede sidenordningens indførelse for så vidt angår de ordinære omkostninger.”