Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 1
Offentligt
1345641_0001.png
1345641_0002.png
1345641_0003.png
1345641_0004.png
1345641_0005.png
1345641_0006.png
1345641_0007.png
1345641_0008.png
Notat
11.03.14
Høringsnotat forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jern-banestrækning København-Ringsted over Køge (Bemyndigelse tilændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg) (L 152)1. Hørte myndigheder og organisationer mv.Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanes-trækning København-Ringsted over Køge (Bemyndigelse til ændringer afRingsted Station med dertil hørende anlæg) blev den 12. december 2013sendt i høring hos de i bilag 1 nævnte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 7. januar 2014. Banedanmark har modtaget 16høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til høringsnota-tet.Banedanmark har modtaget høringssvar fra:Metroselskabet I/SAdvokatrådetHector Rail ABKommissarius for Statens Ekspropriationer på ØerneFredningsnævnet for VestsjællandDanske HandicaporganisationerMuseum VestsjællandDB Schenker Rail Scandinavia A/SMoviaDansk Erhverv og Dansk Transport og Logistik (DTL)Dansk LedningsejerforumRingsted KommuneD I TransportRådet for Bæredygtig TrafikCFL Cargo Danmark ApSKøge HavnHerudover har Banedanmark modtaget høringssvar, der ligeledes vedlæg-ges, fra private borgere i området i nærheden af Ringsted Station.I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Hø-ringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold ihøringssvarene kommenteret.Banedanmarks kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte41879945
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.13-06488NotatSide 1(8)
2. Høringssvarene2.1.Generelle bemærkninger
Der er ingen bemærkninger til forslaget vedrørende ombygning m.v. afRingsted Station fraMetroselskabet I/S, Advokatrådet, Kommissariusved Statens Ekspropriationer på Øerne, Fredningsnævnet for Vest-sjællandogMovia.2.2.Gener i anlægsfasen, anden placering og udformning af om-bygningerne
Hector Rail ABhar meddelt, at den eneste kommentar, som selskabethar, er at de ønsker, at anlægsarbejderne planlægges på en sådan måde atpåvirkningen af trafikafviklingen minimeres, frem for alt til august 2015, daarbejderne med dobbeltsporet på Vojens-Vamdrup fortsat foregår og harstor påvirkning for transitgodstrafikken gennem Danmark.DB Schenker Rail Scandinavia A/Shar påpeget en række forhold aftrafikal karakter med hensyn til en hensigtsmæssig rangering af godstoge-ne i forbindelse med igangværende anlægsarbejder.Dansk ErhvervogDansk Transport og Logistik (DTL)har henvist til,at det er af stor betydning for den samfundsøkonomiske udvikling, at mo-biliteten for samtlige trafikarter øges mest muligt. Dansk Erhverv og DTL erderfor store tilhængere af både den nye bane København-Ringsted, Fe-mernforbindelsen samt generelt de forskellige opgraderinger af banen iDanmark, der foretages eller besluttes i disse år.Banetrafikken er mere sårbar over for flaskehalse end anden trafik ogDansk Erhverv og DTL finder det derfor problematisk, at man ved etable-ringen af den foreslåede linjeføring, selv med de foreslåede tilretninger, vilskabe problemer for godsbanetrafikken, afledte problemer for persontogstrafikken og i øvrigt ikke fremtidssikre banen for fremtidige godstog.Dansk Erhverv og DTL finder således, at det foreslåede godsspor er for kortog ikke optimalt placeret, og har med hensyn til de nærmere detaljer hen-vist til høringssvar fra baneoperatørerne, herunder særligt høringssvar fraDB-Schenker.DI Transporthar fremsat lignende synspunkter, som fremført ovenfor afDansk Erhverv og DTL. DI Transport har bl.a. lagt afgørende vægt på, atRingsted også kan benyttes som godsterminal i hele anlægsperioden, samtat den endelige løsning er fremtidssikret, robust og skaber mulighed forvækst i banegodstransporten.Køge Havnfinder, at den foreslåede løsning fører til, at godstog altid skalskifte køreretning, og derfor vil øge mandskabsomkostningerne til range-ring, og foreslår at det nye spor placeres øst for Ringsted, hvorved den
Side 2(8)
nuværende adgang til godsterminalen fra Vest- og Sydbanen bevaresuændret.Banedanmark er opmærksom på generne for den eksisterende trafik og vilforsøge at minimere generne. I den forbindelse vil Banedanmark, hvis deropstår et behov, gerne tage en drøftelse med togoperatørerne, således atnødvendige spærringer i anlægsfasen koordineres i tæt samarbejde medtogoperatørerne.Med hensyn til placeringen af godssporet og de mere tekniske forhold, somer blevet fremført kan Banedanmark oplyse følgende:Lovudkastet indeholder en løsning med et nyt østligt forbindelsesspor, derefter Banedanmarks opfattelse imødekommer de væsentligste forringelser,herunder indsigelserne fra godsoperatørerne.Efter åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt vil den udenlandsketrafik primært komme sydfra, hvorfra forbindelsen til godsbetjeningen påRingsted Station ikke bliver forringet.Det nye ankomst-/afgangsspor 93 for vestgående godstog vil blive 835 mlangt og fuldt elektrificeret, ligesom sikringsanlægget vil blive tilrettet dennye situation.Rangering til/fra nuværende ankomst-/afgangsspor spor 6 og det midlerti-dige ankomst-/afgangsspor spor 93 til Ringsted Gods, kræver allerede idag 2 mandsbetjening og ud over en lidt længere rangervej anses merud-gifterne til rangering ved den valgte løsning at være minimale.Når hele Ringsted Station er ombygget i 2018, vil det være muligt at etab-lere en transversal mellem spor 5 og 6 i vestenden af perron 4 og 5, somvil kunne opfylde ønsket om ankomst-/afgangsspor på 1000 m længde forvestgående godstog.Den foreslåede løsning med en ombygningvestfor Ringsted Station (meden såkaldt ”fly over”) vil i kombination med en hastighedsopgraderingigennem stationen såvel kunne fjerne de væsentligste konflikter som redu-cerer køretiden.Den foreslåedeøstlige”fly-over” skønnes også at kunne fjerne konflikter-ne, men en hastighedsopgradering gennem Ringsted vil stadig være nød-vendig, hvis anlægget skal leve op til timemodellen. En østlig fly-over med-fører, at det ikke er muligt at køre 250 km/t helt frem til Ringsted Stationfra østlig retning. Der vil i denne situation derfor blive behov for yderligerehastighedsopgraderingstiltag vest for Ringsted.Merprisen for en østlig fly-over er desuden mindst i størrelsesordenen 400-500 mio. kr. i forhold til en vestlig fly-over.
Side 3(8)
Banedanmark vurderer desuden, at en flytning af fly-overen vil medføre enforskydning af den foreliggende tidsplan for færdiggørelsen af København-Ringsted projektet med op til 2 år.Sammenfattende kan det konkluderes, at der er tale om en væsentlig dy-rere løsning end den foreslåede og med et mindre gunstigt resultat.Ringsted Kommunehar konstateret, at der i forhold til høringsforslaget iforbindelse med miljøredegørelsen for ombygningerne kun er foretagetmindre ændringer af projektet, på trods af indsigelser fra Ringsted Kom-mune og en række borgere og boligforeninger.Ringsted Kommune foreslår således, at der ses på alternative mulighederfor en placering og udformning af en flyover, f.eks. en tunnelløsning, samtat en placering øst for byen genovervejes. Ringsted Kommune ønsker des-uden en grundig analyse af hvordan Ringsted Stations rolle som trafikknu-depunkt for togtrafikken på Sjælland kan styrkes i forbindelse med deigangværende anlægsprojekter.Banedanmark har foretaget en grundig analyse af projektet og har i denforbindelse foretaget den fornødne miljøredegørelse, der opfylder kravenehertil.Høringsprocessen i forbindelse med miljøredegørelsen har fulgt den sammepraksis som de senere års VVM behandlinger af baneprojekter; alle harkunnet deltage og Banedanmark har modtaget en lang række svar der ef-terfølgende er behandlet. Det har blandt andet givet anledning til følgendevurderinger i projektet:Banedanmark har i VVM-arbejdet forholdt sig til bekymringen tilskolevejen via Ringsted Å, og der vil blive tilrettet arbejdsgange ogmetoder, således at skolevejen kan opretholdes i anlægsperioden –dog undtaget i skole sommerferien.Der er taget hensyn til forslag til arbejdsvej fra Sorøvej – i stedetfor i gennem Korsevænget.Der foreslås et nyt østligt godsforbindelsesspor, som Banedanmarkvurderer i vid udstrækning imødekommer godsoperatørernes be-kymringer om dårligere ranger-forhold i Ringsted.Banedanmark har under høringen genvurderet den østlige løsningog fundet den dyrere end den vestlige.Banedanmark vil genoverveje områder til udsætning af overskuds-jord på baggrund af Ringsted Kommunes bemærkninger til jordud-sætning eksempelvis ved Skellerødvej.
Side 4(8)
Om anden placering og udformning af ombygningen henvises til det oven-for anførte.2.3.Tilgængelighed for personer med handicap
Danske Handicaporganisationerhar meddelt, at man har en forvent-ning om, at man i dette arbejde vil tænke tilgængelighed for personer medhandicap ind i anlægsplanerne og anlægsarbejdet på jernbanestrækningenfra starten. Dette gøres ved bl.a. at følge den internationale TSI PRM m.m.Desuden finder foreningen, at der bør tilknyttes en tilgængelighedsrådgi-ver, der kan følge processen og løbende kvalitetssikre de valgte løsninger.Det handler om at få flest muligt til at kunne benytte jernbanen, således atjernbanen bliver for mulig at vælge for alle.Banedanmark er enig i, at jernbanen skal være for alle, og vil i det viderearbejde overholde alle gældende krav, herunder den internationale TSIPRM. Banedanmark vil desuden tjekke tilgængeligheden generelt og forhandicappede.Banedanmark kan i den forbindelse desuden oplyse, at der er udarbejdeten vejledning til brug for projekterende i DSB, DSB-S-tog og Banedan-mark. Vejledningen har til formål at guide den projekterende med princip-per for udlægning af udendørs ledelinjer og opmærksomhedsfelter på per-roner.Banedanmark henviser desuden til de almindelige bemærkningernes afsnit3, hvor det er anført, at ombygning af perronen mellem spor 4 og 5 foreta-ges i henhold til regler om tilgængelighed for handikappede.2.4.Gæsteprincippet
Dansk Ledningsejerforumhar foreslået en præcisering i bemærkninger-ne, hvorefter det mere tydeligt fremgår, at der kan være aftalt noget andetend det, som følger af gæsteprincippet.Banedanmark skal hertil bemærke, at bemærkningerne i lovforslagets af-snit 6 om økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetalene vedrører eksisterende ledninger, der ligger på gæsteprincippet.2.5.Bemærkninger i øvrigt fra private borgere i nærheden af om-rådet af Ringsted Station
En række private borgere har fremsat bemærkninger til lovudkastet ogfremsendt disse til Banedanmark og Transportudvalget. Borgerne tilsluttersig et forslag fra Ringsted Kommune om at placere en ombygningen m.v.øst for Ringsted Station ved Adamsvej i stedet for den valgte løsning vestfor Ringsted Station navnlig af hensyn til støjgener.
Side 5(8)
Borgernes bemærkninger svarer til de bemærkninger, som blev afgivet iforbindelse med miljøredegørelsen vedr. ombygningerne.Banedanmark forsøger at tilrettelægge anlægsarbejdet, så det giver fær-rest mulige gener for jernbanens naboer. Så vidt muligt bliver arbejdetudført i dagtimerne på hverdage. Det begrænser generne for naboerne oger samtidig den billigste løsning. Imidlertid betyder hensynet til oprethol-delse af togtrafikken, jf. bl.a. det anførte ovenfor i afsnit 2.2., at der i etvæsentligt omfang også bliver arbejdet i aften- og nattetimerne og i week-ender. I praksis er det ved et anlægsarbejde, som det foreslåede, ikke ellermeget vanskeligt at holde støjen under støjgrænserne, fordi der er be-grænsede muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, ogfordi arbejdet nødvendigvis må udføres i nærheden af boligområder.Der vil blive foretaget støjafskærmning eller andre afværgende foranstalt-ninger i overensstemmelse med de almindelige regler herfor. Beboere nordfor fly-overen, der er tættest på denne, vil blive beskyttet af en støjskærm,der grundet den høje placering har en god virkningsgrad.I forhold til beboere syd for banen er fly-overen ikke den primære kilde tilstøj, da sporene i retning mod Næstved sænkes ved fly-overen og dekommer i et vist omfang til at ligge i læ af de overførte spor i retning modOdense. Støjen kommer primært fra strækningen øst og vest for fly-overenog skyldes den forøgede trafikmængde, overførsel af godstog til den fasteforbindelse over Femern Bælt og den forøgede hastighed for lyntog.Til vurdering af behov for støjbeskyttelse er der foretaget beregninger afen lang række scenarier fra 2018 til 2028. I sidstnævnte scenarie er derbåde taget hensyn til den forventede udvikling i trafikken og effekten afetablering af dobbeltspor fra Femern til Lübeck.Der henvises i øvrigt til det anførte ovenfor under afsnit 2.2.3. LovforslagetDet fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer ogpræciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
Side 6(8)
Bilag 1Udkast til lovforslag blev den 12. december 2013 sendt i høringhos:
AdvokatsamfundetArriva Danmark A/SBrancheforeningen Dansk Kollektiv TrafikCFL cargo Danmark ApSDanmarks NaturfredningsforeningDansk ByggeriDansk Cyklist ForbundDansk ErhvervDanske HandicaporganisationerDansk Handicap ForbundDansk JernbaneforbundDansk LedningsejerforumDanske RegionerDansk SkovforeningDanske SpeditørerDB Schenker Rail Scandinavia A/SDI – Organisation for ErhvervslivetDONG EnergyDSBDSB Øresund A/SEnerginet.dkFredningsnævnet for VestsjællandFriluftsrådetGreve KommuneHector Rail ABHK Trafik & JernbaneHovedstadens Lokalbaner A/SJernbanernes ArbejdsgiverforeningKommunernes LandsforeningLO – Hovedorganisation for fagforeningerLokalbanen A/SMetroselskabetMetro Service A/SMidtjyske Jernbaner A/SMidttrafikMoviaNEG Niebüll GmbHNOAH-trafikNOBNordjyllands TrafikselskabNordjyske Jernbaner A/S
Side 7(8)
Regionstog A/SRegion SjællandRingsted KommuneRådet for bæredygtig TrafikSEASSund & BæltSydtrafikSydvestsjællands MuseumTeknologisk InstitutTransport & Service HandelVestbanen A/STX LogistikØresundsbro KonsortietDet økologiske Råd
Side 8(8)