Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 4
Offentligt
1349700_0001.png
1349700_0002.png
1349700_0003.png
1349700_0004.png
Ringsted den. 23. marts 2014.Til: Transportministeren og Folketingets Transportudvalg
Jernbaneprojekt i Ringsted kan blive flaskehals i fremtidens jernbane!I Ringsted, skal der som bekendt, anlægges et stort jernbaneprojekt. En fly-over som skal føre denny bane fra København over Ringsted videre til Odense. Der kan vælges en vestlig eller en østligløsning. Bygherre er Banedanmark. Her satser man på den vestlige løsning, men der er mange flerefordele ved den østlige for at sikre fremtidens jernbane og genere borgerne mindst muligt, nårtogtrafikken stiger kraftigt.Under selve byggeriet er der mange flere fordele ved den østlige løsning, der vil genere borgernemindst muligt, og det samme vil være tilfældet driftsfasen i mange årtier fremover, hvorjernbanetrafikken ventes at stige voldsomt. Støjen kan i begge faser reduceres betragteligt, hvilketvil gøre det meget lettere for borgerne at acceptere de gener, der er forbundet med sådanneprojekter. Og den vestlige løsning, der vil reducere togenes topfart til 120 km/t, i retning modTyskland, flugter ikke med den store investering på et større tocifret milliardbeløb i en fastforbindelse ved Femern, der skal binde Europa bedre sammen og gøre det muligt at køre op i mod250 km/t. på jernbanen, der er en overordnet europæisk strategi.Selve prisen for anlægget, mener jeg, der er stor usikkerhed om. Banedanmark har siden oktober2013 med udokumenterede skøn sagt, at den østlige løsning er 522 mio. kr. dyrere end denvestlige, hvorfor Banedanmark mener, at den vestlige fly-over er at foretrække.Dagbladet i Ringsted søgte derfor den 11. februar 2014 aktindsigt i Banedanmarks underliggendeog formentlig meget detaljerede beregninger, hvilket blev nægtet af Banedanmark. Efterfremlæggelse af lovforslaget er anmodningen gentaget. Banedanmark oplyser, at man i næste ugevil levere noget uddybende talmateriale. Hvorfor det skal tage så lang tid at levere noget materiale,der burde kunne fremskaffes med et snuptag, er uvist.At et projekt kan nå frem til lovbehandling i Folketinget uden, at de økonomiske aspekter erkrystalklare, hører ikke til i et demokrati. Befolkningen har både krav på, at projekter med så storekonsekvenser værdiansættes i forhold til den økonomiske værdi for samfundet, og naturligvis ogsåfå indsigt i myndighedernes beregninger.De to løsninger er ikke ligeværdigeBanedanmark har i sin argumentation sammenlignet de to løsninger som ligeværdige, men det enfejlagtig sammenligning.Den afgørende forskel er, at løsningen i øst er fremtidssikker, løser alle trafikale problemer forsuperlyntog, IC-tog, regionaltog og godstog. Samt de store miljømæssige problemer underanlægget og den senere drift. Der en således en større samfundsmæssig nytteværdi af en løsning iøst, hvilket i sig selv berettiger til en større investering.Jeg finder, at Banedanmark simpelthen tager for let på tingene, da der er tale ommilliardinvesteringer. Banedanmarks evaluering af fordele og ulemper ved to projekter til 1,2mia.kr. hhv. 1,7 mia.kr. fylder kun en enkelt A4-side.Dermed ikke sagt, at man ikke kan lave ultrakorte evalueringer, men i denne sag, somjernbaneoperatører skal bruge i mange årtier og borgerne i Ringsted leve med i de næste mangeSide 1 af 4
generationer, er det for simpelt, og det er min opfattelse, at Banedanmark gør sig skyldig i atpolitikerne ikke har det tilstrækkelige grundlag for at træffe den rigtige beslutning.Jeg mener, at Banedanmarks svar om fordele og ulemper ved de to løsninger savner væsentligeoplysninger, før det overordnede billede er retvisende.Trafikal nytteUnder "Trafikal nytte" skriver Banedanmark: "Samme overordnede fleksibilitet i beggeoverføringer". Det er ikke rigtigt.Løsningen i vest skaber nye trafikale problemer, fordi den bremser trafikken igennem Ringstedstation.Til eksempel krydser de skinner, Superlyntoget fra København til Odense skal køre på, de skinnersom IC og regionaltog fra Odense til København via Roskilde skal køre på. Superlyntog og andre togmod Roskilde skal altså holde tilbage for hinanden i Ringsted. Det kan næppe undgå at påvirkeregulariteten i morgenmyldretiden med tre Superlyn i timen mod Odense, og 4 - 6 tog i timen modRoskilde. Kimen til unødvendige forsinkelser er lagt, hvis løsningen i vest bliver valgt.I svar fra Transportministeren til medlemmer af Folketinget har Banedanmark erkendt, at der ogsåer andre trafikkonflikter ved en vestlig løsning, men at det kan løses ved at tilpasse køreplanen.Med andre ord skal tog i et vigtigt knudepunkt holde tilbage for hinanden.Man skal mest muligt undgå at sammenblande forskellig typer trafik på jernbanen, hvis forsinkelserskal forebygges. Det er groft sagt ikke anderledes end, at man heller ikke tillader cykler på enmotorvej. Et er naturligvis sikkerhed, som er mere end rigeligt til, at det ikke lader sig gøre, mendet vil udløse store forsinkelser i forhold til det, motorvejen er anlagt til. At ekspedere trafikkenhurtigst muligt. Tre høringssvar til Banedanmark påpeger dette. Banedanmark har ikke behandletsvarene i deres høringsnotat til Folketinget.En flaskehals på Femern forbindelsenFemern forbindelsen til et større tocifret milliardbeløb anlægges ud fra en samfundsmæssigbetragtning til 200 km/t., og skal være en af de vigtige punkter i det trans europæiske jernbanenet,TEN. Københavns Overborgmester Frank Jensen er en varm fortaler for at Femern forbindelsenopgraderes fra 200 til 250 km/t. Frank Jensen frygter berettiget, at Danmark ellers bliver enudkantsregion i Europa – en blindtarm, som han siger.Den vestlige løsning begrænser for altid hastigheden på Femern forbindelsen igennem Ringsted til120 km/t. Man vil altså med den vestlige løsning voldsomt begrænse udnyttelsen af de megetstore bestræbelser og investeringer, EU og medlemslandene gør for effektivt at binde Europasammen.Mere gods med jernbanenSer man på at flytte mere gods væk fra vejene på skinner, som også er en overordnet europæiskstrategi for bl.a. at mindske forurening, så er de tiltag, Banedanmark har gennemført for atimødekomme godsoperatørerne løsninger med udgangspunkt i dagens situation.Fra 2018 til 2021, hvor Femern forbindelsen åbner, vil godstogene fortsat køre via Storebælt. Efter2021 kører 1/3 af godstogene via Storebælt og resten via Femern forbindelsen. Længden pågodstog bliver forøget til 1.000 m og på sigt 1.500 meter netop pga. EU strategien om mere godspå skinner. Løsningen i vest tager ikke højde for det.Side 2 af 4
Fra 2021 vil 2/3 af godstogene mellem Sverige og Tyskland ikke stoppe ved de eksisterendegodsterminaler i Høje Taastrup og Taulov. Godstogene kører til den tid af den ny bane fraKøbenhavn til Ringsted og videre til Tyskland. Godsterminalen i Ringsted vil derfor være en oplagtfordelingscentral for godsvogne, som skal videre til danske godskunder. En discountløsning forgodstrafikken i vest kan derfor få negative følger for især den indenlandske godstrafik på bane.Forsinkelser når der byggesDer vil i byggefasen være perioder på op til et år, hvor der med tog kun kan køres ind og ud afRingsted i et spor mod Næstved og Sorø. Det er jeg sikker på, at pendlerne kommer til at mærke.Vælges den østlige løsning, kan de eksisterende spor forskydes, som det gøres, når en motorvejudvides. Hermed minimeres generne for den bestående togtrafik.DSB har ikke meget hurtige togBanedanmark anfører, at hvis det kommer til at tage længere tid at bygge – op til to år - kan detmedføre, at der bliver tale om en senere udnyttelse af den reducerede rejsetid, anlægget iRingsted vil give. Det udsagn hænger ikke sammen med DSB´s togpark. DSB har ikke på nuværendetidspunkt tog, som kan køre 250 km/t eller blot 200 km/t. Det meget omtalte IC4-tog bliverformentlig aldrig godkendt til en højere hastighed end 170 km/t. De tog, som kører - IC3 og IR4 -kan max. køre 180 km/t. Besparelsen i rejsetid ved en overføring i Ringsted vil først kunneudnyttes, når der er anskaffet tog til 200 eller 250 km/t. Optimistisk vurderet vil der gå fire år meddet. Og DSB har netop købt 67 togvogne, de hidtil har lejet, blandt andet fordi transportministerenikke er sikker på indsættelsen af IC4-togene.Lavere hastighed reducerer støjenStøjniveauet er blandt andet bestemt af hastigheden, og bliver derfor lavere ved den østligeløsning. Med den vestlige løsning, placeres spor til 250 km/t mellem eksisterende spor oggodspladsen i Ringsted. Der er det vanskeligt at dæmpe støjen ved kilden, og spredningen af støj tilbymidten bliver unødvendigt stor. Ved løsningen i øst kan sporene passere forbi tæt vedstationsbygningen. Der er det muligt at udføre en effektiv skærm mod støjudbredelse til bymidten.Elmaster og støjskærme højt hævet over landskabetI øst er der i modsætning til Banedanmarks svar, gode muligheder for at ”skjule” en overføring ilandskabet ved at plante skov som i tillæg vil reducere støjen til omgivelserne.Denne mulighed eksisterer ikke i vest. Anlægget får en højde på 22 meter over vandspejlet iådalen, - 28 meter til toppen af elmasterne. Samtidig med, at Energinet.dk efter en politisk aftaleer i fuld gang med at forskønne det danske landskab ved at nedgrave højspændingsledninger, vilder under alle omstændigheder blive bygget et anlæg i Ringsted, som for altid vil ændrelandskabet voldsomt. Anlægget ved en vestlig løsning bliver en provokation for øjet, og vil kunneses vidt omkring. Altså en stor irritation for de borgere i Ringsted, som skal leve med løsningen imange årtier.Bymiljøet ved broen i ådalen ødelæggesBanedanmark skriver, om naturen, at der: "Ingen væsentlige påvirkninger er af naturområder, samtdyr og planter". Det påviser, at Banedanmarks evaluering er mangelfuld og svært udetaljeret.Faktum, er at ”fredsskoven” i ådalen på begge sider af banedæmningen fældes, og der bliveranlagt en byggevej i å-beskyttelseszonen fra Sorøvej til den nordlige side af jernbanedæmningen.Skoven, som ikke vil blive genetableret, huser sjældne dyrearter blandt andre flagermus.Ådalen er den bynære natur omkring Ringsted, som mange borgere benytter til rekreative formål.Den østlige løsning etableres på en flad mark i et åbent landskab, der ikke har de samme rekreativemuligheder, hvorfor den er at foretrække.Side 3 af 4
Trængsel af lastbiler og omkørselAt kørsel med 10.000 læs materialer i anlægsfasen "I et vist omfang vil give gener for naboerne",som Banedanmark skriver, er noget af en underdrivelse.Den seneste planer for arbejdskørslen konflikter med mindst fem kryds med mange cyklister oggående. Kryds som er en del af skolevejene. I tillæg hertil kan Banedanmark ikke definitivtgarantere, at den sikre skolevej under jernbanebroen kan opretholdes.Anlægsfasen indebærer også tre måneders lukning af broen på Næstvedvej, den mest trafikeredevej i Ringsted. Derefter følger broen over Rønnedevej i yderlige tre måneder. Myldretiderneomkring stationen i Ringsted vil altså i minimum et halvt år være præget af endeløse køer af biler,og væsentlig længere transporttid til og fra arbejde for Ringsteds borgere.Vælges den østlige løsning, skal broerne ikke lukkes. Al arbejdskørsel kan ske ad Østre Ringvej, somhar direkte forbindelse til Roskilde, Vestmotorvejen, Køge, Haslev og Næstved. Ringsted by slippealtså helt for den tunge trafik af lastbiler.Koncert i fri luftArbejdspladsen i vest ligger midt i sporudfletningen på stationen. Jeg forventer, at hovedparten afde mest støjende aktiviteter vil blive afviklet om natten, om dagen skal der være plads tiltogtrafikken.Ringsted Kommune har udarbejdet et støjkort, som viser, hvor langt støj over grænseværdien fornat støj vil brede sig. Støjen vil være over grænseværdien i alle boligområderne med undtagelse afkvartererne øst for Vindmøllen på Køgevej.Borgerne i Korsevænget og Søndervang kan se frem til natlig støj på niveau med en koncert i fri luft- og det bliver ikke i nogle få dage. Længde på de spunsvægge, som skal nedrammes på denhøjtliggende dæmning, er cirka 3 kilometer og ca. 500 meter omkring broerne for Næstvedvej ogRønnedevej. Det er helt åbenlyst, at øst løsningen også af støjmæssige årsager er langt atfortrække.Senest har Regeringen indgået en politisk aftale om, at Metroselskabet er forpligtiget til atovertage ejendomme til den offentlige vurdering, hvis beboerne føler sig så generet, at de ikkeønsker at blive boende på grund af støjen. I Ringsted spares der 150 mio. kr. Nemlig det beløb, deberørte borgerne skulle have haft udbetalt, hvis de afstår deres huse til den offentlige vurdering.Det er klart, at det kan vække en kraftig modstand, at der er grundlæggende forskel på at væreborger i Ringsted og København ved de gener, der typisk er ved større anlægsprojekter.Med andre ord er den østlige løsning den eneste rigtige løsning for Ringsted, fremtidens jernbaneog vores efterkommere.Venlig hilsen.Thomas Albøg OlsenEriksvej 834100 RingstedSikkerhedschef for CFLcargo Danmark ApS i dag, tidligere hos DSB.
Side 4 af 4