Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1362254_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. april stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 – Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr.17 L152:

Linjeføringen af den ny bane gennem Ringsted medfører, at der er stor afstandmellem de hurtigt kørende tog, som udsender mest støj, og de støjskærme, deropsættes nord for spor 1. Kan ministeren bekræfte, at linjeføringen i sig selv gørdet vanskeligt at etablere en effektiv afskærmning mod støjved kilden, og at placeringen af den niveaufri udfletning øst for Ringsted, somgør det muligt at nedlægge perron 1, så linjeføring svarende til eksisterendespor 2 og 3, vil gøre det muligt af foretage en mere effektiv afskærmning modstøjudbredelse til den højtliggende bymidte?

Svar

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:”Som det også fremgår af høringsmaterialet, etableres støjafskærmning såvelved de lavt som højt beliggende spor. Støjafskærmning af højt beliggende sporer i reglen meget effektiv, og derfor vil der i østlig/vestlig løsning ikke værenævneværdige forskelle i støjudbredelsen.Hvis sporbenyttelsen hypotetisk ændres for tog i retning mod Odense, vil detmedføre at tog for andre relationer også skal ændres, herunder også gennem-kørende godstog i retning mod Næstved. Det er derfor tvivlsomt om en hypote-tisk ændret sporbenyttelse samlet set vil reducere støjudbredelse fra tog påRingsted Station. Det skal også bemærkes, at der i den foreslåede løsning fore-tages støjbeskyttelse i henhold til Miljøstyrelsens vejledende retningslinjer,herunder en støjskærm langs Ringsted Station. Ligesom det også vil være til-fældet ved en hypotetisk ændret sporbenyttelse.”Medvenlighilsen
Magnus Heunicke