Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1362257_0001.png
1362257_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 376Finder ministeren det realistisk, at en udfletning øst for Ringsted vil koste ca.700 mio. kr., jf. DOK 89 af 28. november 2013, i betragtning af, at den langtmere komplicerede Ny Ellebjerg-udfletning i 2009 blev prissat til ca. 345 mio.kr., jf. TRU alm. del - svar på spm. 1512 (2008-2009).Svar:Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:”Ja. Følgende forhold er blandt andet medvirkende til at den østlige løsning erdyrest:Det er for begge løsninger nødvendigt at hastighedsopgradere selveRingsted station, hvilket i sig selv medfører ombygninger i perron ogsporanlæg. Hvis den østlige løsning gennemføres, vil ombygningen bli-ve størst idet denne kræver større perronombygninger under forudsæt-ning af at stationsforpladsen (P-pladsen) ikke skal berøres.Placering af selve flyoveren er mere naturlig i den vestlige løsning, idetden geometrisk bedre kan impliceres i spornettet hvor sporene mod syd(Sydbanen) og mod vest (Vestbanen) alligevel deler sig,Den østlige løsning (placeret ved Adamshøj) medfører et anlæg, hvorder skal ske krydsninger i 2 parallelle baner (Ny bane København-Ringsted og banen fra Roskilde). Dette kræver større udfletningsanlægsamt meget større arealbehov med dertil hørende større anlægsarbej-der.Det vestlige flyover anlægges på en høj dæmning, hvorved problemstil-ling med grundvand er helt elimineret. Ved en østlig løsning vedAdamshøj vil større dele af anlægget nødvendigvis etableres på brolig-nende konstruktioner eller i vandtætte trug.”
Medvenlighilsen
Magnus HeunickeSide 2/2