Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1358939_0001.png
1358939_0002.png
1358939_0003.png
1358939_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 2 L152:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. marts 2014 fra ThomasAlbøg Olsen, jf. L 152 - bilag 4.

Svar:

Jeg vil indledningsvist gøre opmærksom på, at flere af emnerne, som er rejst ibilag 4, har været berørt i tidligere TRU besvarelser om samme emne. Herun-der kan jeg henvise til svar på TRU 372 (vestlig løsning/afvikling af gods), TRU374 (gods), TRU 376 (østlig flyover), TRU 377 (østlig løsning og hastighed),TRU 379 (økonomi og vestlig løsning), TRU 411 (trafikale undersøgelser oganalyser Ringsted station), TRU 417 (sammenligning af østlig og vestlig fly-over).Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser:”Nytteværdi østlig/vestlig løsning – Trafikal NytteBanedanmark har vurderet, at en flyover vil være en tilstrækkelig løsning i af-vikling af togtrafikken ved Ringsted. Dette er underbygget ved de trafikale un-dersøgelser og analyser af Ringsted station, som er medsendt besvarelse afTRU411. Som beskrevet i TRU417 vurderes østlig og vestlig løsning til at havesamme overordnede funktionalitet. For fuldstændig at undgå krydsningskon-flikter mellem de krydsende baner vil det være nødvendigt at etablere to fly-overs, ved henholdsvis sammenfletning af banerne fra Roskilde og Den nyebane København-Ringsted, samt ved udfletningerne af banerne til henholdsvisRingsted og Odense. Med den forventede trafikmængde vil det dog ikke værenødvendigt, hvorved Banedanmark har anbefalet, at der kun etableres én fly-over i Ringsted og de øvrige krydsende togveje håndteres i niveau.Banedanmark har blandt andet til besvarelse af TRU 367 og TRU 368 beskre-vet, hvorledes disse konflikter håndteres i den fremlagte løsning.Det anføres i henvendelsen til Trafikudvalget, at nyttevirkningen af Den nyebane København-Ringsted og hastighedsopgradering gennem Ringsted hængersammen med anskaffelse af nyt materiel, som kan køre 200 km/t. Projekternevil også med de nuværende materieltyper give reduktioner i køretiden og for-
bedre regulariteten, da disse kan drage nytte af hastighedsopgraderingen iRingsted fra 120 km/t til i første omgang 180 km/t, som er den maksimalt fo-rekommende på det nuværende banenet.En fuld udnyttelse af hastighedsopgradering til 200 km/t opnås først, når ma-teriel, der kan køre 200 km/t, er til stede. Ved at udføre udfletningsanlæggetsammen med etableringen af den nye jernbane mellem København og Ringstedundgås dobbeltarbejde og der opnås en besparelse på ca. 90 mio. kr.Ringsted Stations/vestlig flyovers påvirkning af hastighed på Ringsted-Femern forbindelsenHastigheden for tog i retning mod Næstved er 120 km/t gennem Ringsted Sta-tion. Det er valgt ikke at hæve hastigheden for denne relation, da formålet medhastighedsopgraderingen gennem Ringsted er at reducere køretiden for togmellem Den nye bane København-Ringsted og Odense.Hastigheden for tog i retning mod Næstved, anses desuden for at vedrøre pro-jektet med opgradering af Sydbanen til 200 km/t. Her har det hele tiden væreten forudsætning for projektet, at gennemkørselshastigheden gennem Ringstedvil være 120 km/t. Der er således ikke tale om, at etableringen af en vestlig ud-fletning betyder forringelser for Sydbaneprojektet. En eventuel østlig udflet-ning ville heller ikke i sig selv betyde øget hastighed gennem Ringsted for togad Sydbanen mod NæstvedGods – herunder terminalforholdSpornettet på Ringsted station udformes således at der vil kunne overhales1000 meter lange godstog i nogle af sporene, som forløber fra Sydbanen ind påstationen. Der er ikke tale om specifikke overhalingsspor, men en mulig udnyt-telse af det nye spornet. 1000 meter er den fremtidige maksimale længde forinternationale godstog i Europa.Hovedparten af godstrafikken vil efter åbning af en fast forbindelse over Fe-mernbælt være transittrafik. Anvendelse af godsterminalen i Ringsted somfordelingscentral vil afhænge af den aktuelle konkurrencesituation imellemgodsterminalerne. Der vil fortsat være adgang til godsterminalen i Høje Taa-strup efter åbning af Den nye København-Ringsted. Med justering af projektet,blandt andet som følge af høringssvar, er det vurderingen at attraktiviteten afgodsterminalen i Ringsted ikke vil blive forringet.Anlægsfasen vedrørende lukning af broerVedrørende broen ved Næstvedvej, er denne planlagt helt eller delvist lukket ien periode på ca. 2 måneder i efteråret 2015 eller i foråret 2016. Fastlæggelse afperioden, hvor broen forventes helt eller delvis lukket, vil af hensyn til koordi-nering med andet vejarbejde på broen ske i samarbejde med Ringsted Kom-mune og andre relevante myndigheder.Broen ved Rønnedevej forventes ikke lukket for vejtrafik i anlægsperioden.
Side 2/4
Visuel påvirkningSide 3/4
Jernbanebroen etableres hvor banen mod Odense grener ud fra banen modNæstved på det sted, hvor banen i dag ligger på en 8-10 meter høj dæmning ogpasserer Ringsted Å. Strukturelt vil landskabet ikke ændres af ændringerne afRingsted Station, idet banen ligger i samme linjeføring som før, og der ikkegrundlæggende ændres i landskabsstrukturen.Anlægget vil dog have landskabelige og visuelle konsekvenser. Toppunktet forsporet vil blive knap 4 meter højere end i dag, og dæmningen vil blive op til ca.90 meter bred mod ca. 60 meter i dag.Der bliver fældet en del træer på baneskråningerne på begge sider af banenover en ca. 900 meter lang strækning og ligesom i dag vil der blive etableretstøjskærme langs banen.Støjbekæmpelse i anlægsfasenAnlægsarbejdet søges af hensyn til støj- og vibrationsgener tilrettelagt, så detgiver færrest mulige gener for jernbanens naboer. I forbindelse med anlægsar-bejdet anvendes konstruktionsmetoder, som begrænser vibrationspåvirkningenmest muligt, og der vil ske en målrettet information til jernbanens naboer vedsærligt vibrations- og støjskabende arbejder.De steder, hvor støjen forventes at overskride de vejledende grænser for støj, oggenere mange naboer, vil anlægsarbejdet blive søgt tilrettelagt, så det støjermindre. Såfremt arbejdet forventes at overskride støjgrænserne, vil naboerløbende blive varslet herom.De mest støjende arbejder vil være ramning af spuns i forbindelse med etable-ring af den nye jernbanebro, samt udvidelse af banedæmningen, hvilket vilmedføre støjgener for boligerne i Korsevænget-kvarteret Ramning af spuns iforbindelse med etablering af den nye jernbanebro vil medføre, at størstedelenaf boligerne i Korsevænge-kvarteret bliver belastet over 70/40 dB(A). Alterna-tiv metode for udførelse af spunsarbejdet vil blive vurderet, f.eks. nedvibrering,som er ca. 10 dB mindre støjendeOmbygning og fornyelse af spor kan gennemføres uden at give anledning tilvæsentlige overskridelser af indsatsgrænsen på 70 dB.Nedvibrering af spuns i forbindelse med dæmningsudvidelsen mellem Skelle-rødvej og Sorøvej vil medføre, at indsatsgrænsen overskrides ved nærmesteboliger på Skellerødvej og Sorøvej. Der vil her være tale om 5-10 boliger i alt.På Ringsted station vil der i anlægsperioden, på ca. 3 år, blive udført anlægsar-bejder i hele stationens længde fra Østre Ringvej i øst til Sorøvej i vest. Der erikke tale om langvarige arbejder bestemte steder på stationen.Støj i driftsfasen
Vedrørende støj i driftsfasen, anføres der i henvendelsen, at gennemkørendespor i retning mod Odense med fordel kan placeres tæt på stationsbygningen,da det vil muliggøre en bedre støjbeskyttelse. Hvis sporbenyttelsen hypotetiskændres for tog i retning mod Odense, vil det medføre at tog for andre relationerogså skal ændres, herunder også gennemkørende godstog i retning mod Næst-ved, det er derfor tvivlsomt om en hypotetisk ændret sporbenyttelse samlet setvil reducere støjudbredelse fra tog på Ringsted Station. Det skal også bemær-kes, at der i den foreslåede løsning foretages støjbeskyttelse i henhold til Miljø-styrelsens vejledende retningslinjer, som er til for at beskytte borgerne og sikreen lige behandling ved målinger for støj og støjdæmpende løsninger, herunderen støjskærm langs Ringsted Station.”
Side 4/4
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke