Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1364187_0001.png
1364187_0002.png
1364187_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1.maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 – Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 20 L152:

Ministerens bedes kommentere henvendelsen af 11. april 2014 fra Rådet forBæredygtig Trafik, jf. L 152 - bilag 8.

Svar:

Det er min opfattelse, at Banedanmark har læst og taget stilling til det frem-sendte høringssvar fra Rådet fra Bæredygtig Trafik. En del af de emner, somRådet for Bæredygtig Trafik har fremhævet i høringssvaret er desuden nævntog kommenteret i høringsnotatet jf. svar på TRU spm 1 vedr. L152 (2013-2014).Jeg har desuden forelagt sagen for Banedanmark, som uddybende oplyser at:”Som nævnt i besvarelse af TRU-spørgsmål 1 L152, behandler høringsnotatetfor L152 henvendelsen fra bl.a. Rådet for Bæredygtig Trafik, jf. høringssvar oghøringsnotat mv. på Folketingets hjemmeside. Som det fremgår af høringsno-tatet gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene og derfor er ikke alleforhold i høringssvarene kommenteret. Rådet for Bæredygtig Trafik er, som detfremgår af høringsnotatet, på forsiden nævnt som en høringspart, der har angi-vet høringssvar.En række af de forhold, som Rådet for Bæredygtig Trafik har nævnt i hørings-svaret af 7. januar 2014, er behandlet i høringsnotatet, som f.eks. spørgsmål omen østlig placering af den niveaufri udfletning og ændring af godssporet. Her-under indvendinger, fremsat i henvendelsen af 11. april 2014, imod, at de frem-tidige køreplaner vil være meget fastlåste, og at anlægget ikke er fremtidssikreti tilstrækkelig grad.De problemstillinger, der henvises til i henvendelsen, vedrørende projektet vedRingsted station og en østlig og vestlig løsning for udfletningsanlæg, herunderhastighedsopgradering og afvikling af godstrafik, er endvidere detaljeret gen-nemgået i en række svar på spørgsmål fra Transportudvalget, vedrørende pro-jektet ved Ringsted station.
Følgende forhold kan opsummeres vedrørende de fremsatte trafikale spørgs-mål:Banen mellem Ringsted og Næstved har en skarp kurve i vestenden af Ringstedstation. Denne kurve reducerer potentialet for gennemkørselshastigheden afRingsted station. Den planlagte gennemkørselshastighed på 120 km/t tagerudgangspunkt i dette eksisterende kurveforhold. Udfletningsanlægget vest forRingsted, samt det nye sportracé mod Næstved, bestræbes projekteret til 160km/t. i det omfang de geometriske forhold muliggør dette. Således at dette erfremtidssikret i forhold til en hastighedsopgradering. Det kan oplyses, at banenmellem Ringsted og tunnellen under Femernbælt opgraderes til en stræknings-hastighed på 200km/t, hvor dette er muligt.De nødvendige ramper ifm. udfletningsanlægget i vestenden af Ringsted stati-on bygges efter de gældende internationale Tekniske Specifikationer for Inter-operabilitet (TSI’er) og vil derfor ikke skabe problemer for hverken passager-eller godstogstrafikken.De påpegede togvejskonflikter mellem de nævnte trafikstrømme eksisterer meddet foreslåede sporlayout for ny Ringsted station. Betydningen af disse konflik-ter afhænger af omfanget af de involverede trafikstrømme. Jo flere tog, der kankomme i konflikt med hinanden jo større konfliktpotentiale. Banedanmarkssimuleringer af afviklingen af togtrafikken på og omkring Ringsted station do-kumenterer, at disse potentielle konflikter ikke er kritiske for en smidig og ret-tidig trafikafvikling på ny Ringsted station.Det er ikke korrekt, at tog mellem Roskilde og Odense er bundet til at benyttespor 1. Det er muligt at benytte både spor 1 og 2 samt spor 4 og 5 hvis nødven-digt.Tog fra Køge Nord mod Næstved vil primært benytte spor 2, men kan også bru-ge spor 5.De to anbefalede transversaler, til spor 33 og spor 31-32 i vestlig køreretning,vil kunne give bedre muligheder for en fleksibel trafikafvikling, men indgår pt.ikke i projektet og deres mulige positive effekt på togenes rettidighed er derforikke undersøgt.Banedanmark beklager at der har været en misforståelse vedrørende forslagettil ny sporforbindelse, og således ikke forholdte sig til dette i sin besvarelse af d.7. april. Rådet for bæredygtig Trafiks forslag, med en ny sporforbindelse vestfor Ringsted station i østgående retning fra spor 35 til spor 33, vil tilvejebringenye kørselsmuligheder og øge fleksibiliteten i trafikafviklingen. Denne forbin-delse har dog en indbygget konflikt med trafikken i spor 32 mod Næstved.
Side 2/3
Der vil i fremtiden være mulighed for at køre godsvogne til kombiterminalen iTaulov eller godsbanegården i Kolding, uden at skulle foretage tidskrævendeopdeling af godstog og rangering på Ringsted station. En udbygning af godsfa-ciliteterne på Ringsted station vurderes derfor ikke at være nødvendig.Med det nuværende planlagte sporlayout for ny Ringsted station, fører spor 6direkte ud til spor 93 via spor 26. Derfor forefindes den efterspurgte funktiona-litet i det anbefalede sporlayout.Med hensyn til fremtidssikring skal det tilføjes, at det foreliggende forslag meden vestlig placering af udfletningsanlægget, skal ses som et forslag, der indenfor den økonomiske ramme vurderes at kunne tilvejebringe den bedste trafikaleløsning. ”
Side 3/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke