Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1364012_0001.png
1364012_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. april stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 – Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 23 L152:

Ministeren bedes oplyse, hvad prisen vil være for en dobbeltsporet udfletning iøst sammenlignet med den foreslåede løsning?

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser:”Dispositionsforslaget fra 2008, som omhandler en udfletning øst for Ringsted,beskriver ikke et dobbeltsporet udfletningsanlæg placeret ved indfletningen afbanerne, men beskriver 2 andre løsningsmodeler, hvoraf Banedanmark i deseneste vurderinger har taget udgangspunkt i det billigste af de 2 beskrevneløsninger. Dette skyldes, at sammenfletningen mellem Den nye København-Ringsted og den eksisterende bane vil ske i en spids vinkel, blandt andet for atfastholde en høj strækningshastighed på begge baner. Dette medfører at ud-fletningsanlægget bliver meget langt og at skæringen med motorvejen ogsåbliver mere spids, hvilket medfører at anlægsomkostningerne bliver relativthøje. Denne løsning er derfor blevet fravalgt at undersøge nærmere.Banedanmark tolkerspørgsmålet således, at der spørges om, hvorvidt det villevære muligt at placere en jernbanebro øst for Ringsted i samme geometri og tilsamme pris som den foreslåede vestlige løsning. I princippet kunne en dobbelt-sporet jernbanebro etableres ved den nye banes forgrening med eksisterendeumiddelbart nordøst for Fjællebro. Hermed ville de nye spor skulle forløbe pånordsiden af de eksisterende frem til Ringsted i stedet for på sydsiden, som ergrundlaget i anlægsloven.Hvis der ikke tages hensyn til geometriske og fysiske forhold ville prisen for etsådant dobbeltsporet anlæg være lig med prisen for det tilsvarende udflet-ningsanlæg i vest-enden af Ringsted station, men der er imidlertid en rækkelokale forhold, som vil fordyre anlægget:
Det vil kræve væsentlige ændringer af vejforløbet omkring indfletninger(Køgevej og måske motorvejen).Udfletningsanlægget kommer til at ligge i vandfyldt område, hvilket vilkræve enten placering i højden på betonkonstruktioner eller dyrerenedgravede trugløsninger.Udfletningsanlægget skal dimensioneres til 250 km/t., hvorved udflet-ningsanlægget konstruktionsmæssigt bliver større end det foreslås vestfor Ringsted Station, hvor hastigheden i den afvigende gren er 120km/t. Den lavere hastighed ved den vestlige udfletning muliggør enmindre kurveradie, hvorved skæringen bliver mindre spids.Som redegjort for tidligere, undgås ombygninger på Ringsted st. ikke,idet der stadig skal skabes 200 km/t gennem stationen mod/fra Vest.
Side 2/2
Banedanmark vurderer, at kompleksiteten i anlægget vil være mindst på sam-me niveau som en placering mellem Fjællebro (Kværkeby) og Ringsted somtidligere beskrevet, hvorfor også et udfletningsanlæg som beskrevet ville væreen fordyrelse i samme størrelsesorden - ca. 500 mio. kr. - eller højere i forholdtil den vestlige løsning.Endvidere kan det oplyses, at der er ved at blive indgået kontrakt med MJEricsson/Züblin om anlægsarbejderne på strækningen, hvorfor en projektæn-dring også vil medføre tidsforlængelse for ibrugtagning af den nye bane samtomkostninger til omprojektering, nye forberedende arbejder (inkl nye ekspro-priationer) og nyt udbud.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke