Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369401_0001.png
1369401_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 27 L152:

Ifølge bemærkningerne til lovforslagets punkt 3.3 skal sporene under Sorøvejsænkes for at skabe plads til køreledningsanlægget. Ministeren bede redegørefor, hvilken indflydelse sænkningen af sporene har på broens statik, herunderom ombygnings- / forstærkningsarbejder til opretholdelse af broens statik in-deholdt i udgifterne på 349 mio. kr. til etablering af fly-over vest for Ringsted,jvf. ministerens svar på spørgsmål TRU alm. del – spm. 379?

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Banedanmark arbejder i øjeblikket med tre forskellige løsningsmodeller til,hvordan sporsænkningen under broen ved Sorøvej kan løses. Sporsænkningener nødvendig af hensyn til at skaffe den nødvendige frihøjde under broen til etkøreledningsanlæg med mulighed for hastighed til 200kmt.Alt efter, hvilken løsningsmodel den senere detailprojektering vil udløse, skalsporene sænkes fra få centimeter til max 60 cm.Hvis sporsænkningen bliver på mere end ca. 30 cm vil det kræve forstærkningaf eksisterende fundamenter til broen. Væggene i den eksisterende bro skalforstærkes på grund af nye normkrav uanset, hvilken sporsænkningsmetodeman ender med at vælge.Ved prissætningen af hastighedsopgradering gennem Ringsted er omkostnin-gerne til sænkningen af sporene herunder ombygnings- og forstærkningsarbej-de indeholdt i budgettet.Det skal understreges, at uanset valg af en vestlig eller østlig løsning for detniveaufri udfletningsanlæg, så er behovet for en eventuel sænkning af sporeneunder broen ved Sorøvej det samme.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke