Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369394_0001.png
1369394_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 30 L152:

Af ministerens svar på L152 – spm. 8 om længden på godstog fremgår, at detnye godsspor i Ringsted kan modtage og afsende godstog til og fra Slagelse meden længde på 875 meter.Finder ministeren, at det er hensigtsmæssigt at anlægge et så kort spor set ilyset af, at længden på godstog i EU fra 2021 er 1000 meter? Af ministerenssvar på L 152 - spm 8. om længden på godstog fremgår endvidere, at Banedan-mark ikke kender noget til franske statsbaners forsøg med fremtidigelængder på godstog på 1500 meter.Idet der henvises til den vedhæftede bilag s. 7, som blev præsenteret af HansEge fra Banedanmark for en større kreds af aktører i godsbranchen på et semi-nar den 6. oktober 2013, bedes ministeren redegøre for, hvorfor Banedanmarksoplysninger om de fremtidige længder på godstog divergerer.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Længden på internationale godstog er i dag 750 meter, mens det i Danmark ertilladt at køre med op til 835 meter. I forbindelse med det fælles europæisketransportkorridorsamarbejde arbejdes der hen imod en toglængde på op til1000 meter.I den forbindelse sikres og anlægges alle overhalingsspor på København –Ringsted og Ringsted – Femern til at kunne håndtere 1000 meter lange gods-tog, således at transitkorridoren gennem Danmark kan håndtere denne længde.I Ringsted benytter transitgodstogene fra Femern spor 50 til indkørsel til spor6, hermed kan tog af 1000 meters længde overhales. For tog fra Slagelse erlængden begrænset til de 875 meter. Der er i forbindelse med indenlandsk
godstrafik ingen planer om at øge godstogslængden. Kørsel med længere gods-tog medfører, ud over krav til udbygning af infrastrukturen, også behov for øgettrækkraft, ændrede bremsebestemmelser og lavere fremføringshastighed.I forhold til de franske forsøg er Banedanmark blevet gjort opmærksom på, atdisse går ud på at undersøge muligheden for at køre med to sammenkoblede750 meter godstog. Dette vil dog kun lade sig gøre på strækninger dedikeret tilgodstog, eller med store udbygninger af infrastrukturen og begrænset trafikin-tensitet. Dette ville i Danmark kræve omfattende ombygninger af infrastruktu-ren og/eller ændring af udnyttelsen af jernbaneinfrastrukturen. ”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke