Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369399_0001.png
1369399_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 31 L152:

Af ministerens svar på TRU alm. del – spm. 411 - Bilag 1 "Analyse af RingstedStation" side 15 fremgår, at ankomstregulariteten i Ringsted er forringet for togfra den "gamle bane" (Roskilde) ved en niveaufri udfletning i vest. Specielt re-gulariteten for regionaltog Østerport - Nykøbing Fl., Østerport – Næstved -Nykøbing Fl. og København - Ringsted er forringet. Ministeren bedes redegørefor divergensen i forhold til ministerens svar på L 152 – spm. 13, hvoraf detfremgår, at den vestlige løsning er fuldt tilfredsstillende, også hvad regularite-ten for tog fra den gamle bane mod Femern angår.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”I ”Analyse af Ringsted Station” er der sammenlignet fem scenarier for ud-formning af Ringsted Station. Driftsoplægget vil i scenarierne kunne afviklesuden konflikter og påvirkning i Ringsted ved rettidig trafik. Derfor simuleresafviklingen for robusthed ved at påtvinge togene forsinkelser i modellen.Effekten af køreplan og infrastruktur i forhold til afvikling ved forsinkelser kanherefter ses ved ændringer i forsinkelsesomfang i og gennem Ringsted. Infra-strukturløsningerne er sammenlignet relativt, og her er den valgte løsning den,der samlet har den bedste robusthed. Dette dækker dog over både positive ognegative ændringer, og målt på middelforsinkelser forværres forsinkelsernegennem Ringsted for tog fra Roskilde mod Næstved med 16 sekunder og fraRoskilde mod Korsør, samt for tog til Ringsted med tre sekunder.Overordnet set er dette vurderet til at ligge på et tilfredsstillende niveau. Detteskal endvidere ses i lyset af, at løsningen bidrager med køretidsreduktioner ilangt de fleste relationer, herunder med godt 1 minut i forbindelse med ”time-modeltogene”.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Magnus Heunicke