Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1370329_0001.png
1370329_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 32 L152:

Af ministerens svar på TRU alm. del – spm. 411 - Bilag 1 "Analyse af RingstedStation" side 13 fremgår, at der for passagertog fra Roskilde, som vender iRingsted, og tog fra Odense mod Køge Nord, kun forefindes et muligt perron-spor.På side 14 konkluderes det endvidere, at valget af alternative perronspor vilblive reduceret med en dobbeltsporet niveaufri udfletning i vest, og på side 16endvidere, at den forringede regularitet for tog fra Roskilde især skyldes, atvalget af alternative perronspor ved ankomst til Ringsted er reduceret på grundaf den dobbeltsporede udfletning i vest.På side 19 sammenfattes: " Det ses at regulariteten ved ankomsten til Ringstedfor alle tog i retning mod Odense og Femern forringes i den dobbeltsporedeniveaufri udfletning i vest, og som en konsekvens heraf medfører en ringereregularitet frem til Nykøbing Fl. Forringelsen skyldes et reduceret valg af alter-native perronspor i Ringsted, ved ankomsten fra Roskilde, samt øget pres påperronspor 2 ved løsningen med en dobbeltsporet niveaufri udfletning i vest.”Ministeren bedes redegøre for divergensen i forhold til ministerens svar på L152 – spm. 12, hvoraf det fremgår, at der i alle relationer er mulighed for atvælge et alternativt perronspor, såfremt det oprindelige er besat af andre (for-sinkede) tog eller ude af drift.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:”For tog, der vender i Ringsted, vil det være mest naturligt at benytte spor 1 iden valgte løsning. Dette gør, at der kan køres konfliktfrit ind i Ringsted ogmed kun én krydsning af sporet fra Roskilde, når der køres tilbage mod Roskil-de. Togene kan dog – som det også fremgår af svar på L 152 spm. 12 – benytte
et vilkårligt andet spor (2-5), hvis spor 1 benyttes af andre tog på Ringsted sta-tion.I driftsoplægget benyttes spor 1 kun til de to vendesystemer, og kun ved simule-rede uregelmæssigheder kan andre tog benytte spor 1.Andre tog i relationen fra Roskilde mod Korsør (to tog i timen) benytter plan-lagt spor 2. Spor 2 benyttes ligeledes til tre tog i timen mod Næstved samt etgodstog. I alt seks tog, som giver en samlet belægningsgrad på 20 %, hvilketikke udgør nogen kapacitetsproblemer eller krydsningskonflikter. Alternativtkan tog i relationen Roskilde-Korsør benytte spor 4, som benyttes af fire tog itimen fra Køge Nord mod Korsør. ”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke