Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369391_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 33 L152:

Ministerens svar på L 152 – spm. 15 omfatter udelukkende muligheden for attog på strækningen Odense - Roskilde hhv. Roskilde - Odense kan mødes påRingsted Station uden at skulle holde tilbage for hinanden. L 152 – spm. 15angår tilstedeværelse af en kilde til forsinkelser, især i morgenmyldretiden, nårIC og Regionaltog fra Odense til København skal krydse de skinner (spor 4),som Superlyntoget fra Købehavn til Odense kører på igennem Ringsted station.Ministeren anmodes derfor på denne baggrund om at besvare L 152 – spm. 15med udgangspunkt i denne præcisering.

Svar

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”I det undersøgte driftsoplæg kører der tre lyntog i timen mellem Københavnog Odense, som har en teoretisk konflikt med to IC-tog i timen fra Odense modRoskilde (København). Køreplansteknisk udgør de dog ingen konflikt. Lynto-gene passerer Ringsted i minuttal 7, 25 og 51, imens IC-togene kommer i mi-nuttal 12 og 44. IC-togene vil naturligt benytte spor 5 og krydse over spor 4 iøstenden af stationen. Ved forsinkelser kan alternativt spor 1 eller 2 benyttes,og krydsningen flyttes så til vestenden af stationen. Skulle disse spor væretoptaget af anden trafik, må toget fra Odense afvente passage af lyntoget, hvilkettidsmæssigt er vurderet til at være af meget begrænset omfang. Forholdet erheller ikke opstået som et problem i forbindelse med de gennemførte simule-ringer af afviklingen på Ringsted Station.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke