Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369914_0001.png
1369914_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 35 L152:

Af ministerens svar på TRU alm. del – spm. 411 - Bilag 1 "Analyse af RingstedStation" side 24 fremgår, at en ændret køreplan, hvor regionaltogene ikke læn-gere vender i Ringsted, men forlænges til Slagelse eller Næstved, har en storpositiv effekt på ankomstregulariteten til Ringsted fra Roskilde.Den forbedrede afvikling i Ringsted skulle forbedre regulariteten hele vejenfrem til Odense. Ministeren bedes redegøre for divergensen i forhold til mini-sterens svar på L 152 – spm. 19, hvoraf det fremgår, at der ikke er behov for atforlænge eksisterende regionaltogssystem Østerport - Ringsted til Slagelse ellerNæstved pga. en vestlig placering af den dobbeltsporede niveaufri udfletning.Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvorfor en investering i ekstra togma-teriel og personale i anlæggets levetid på 120 år ikke er relevant ved værdian-sættelse og sammenligning af forskellige løsningsalternativer?

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”At vende tog i perronspor på en station med et begrænset antal perronspor vili alle tilfælde have en negativ effekt på kapaciteten. Dette er også tilfældet iRingsted, hvad enten der er vestlig niveaufri udfletning eller ej, vil vending aftog medføre en mindre fleksibilitet i forhold til alternative sporbenyttelser ivisse relationer. Dette er dog kun i mindre omfang.For at undersøge effekten af at undlade at vende tog i Ringsted er et scenarie,hvor de to ”vendesystemer” er forlænget til Næstved eller Slagelse, blevet simu-leret. Dette har en positiv effekt på tog fra Roskilde, som ved forsinkelserkommer bedre igennem Ringsted, som følge af den øgede kapacitet (flere friespor).
Det er dog vurderet, at den opnåede regularitet er på et tilfredsstillende niveau,også med de planlagte vendinger i Ringsted.En vestlig niveaufri udfletning medfører ikke et behov for forlængelse af dissetogsystemer jf. svar på TRU spørgsmål 19 vedr. L152. ”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke