Transportudvalget 2013-14
L 152 Spørgsmål 37
Offentligt
1368765_0001.png

Transportudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren14. maj 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 152

Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge. (Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Stationmed dertil hørende anlæg).Af transportministeren (Magnus Heunicke)

Spørgsmål 37

Ved Banedanmarks værdiansættelse af "2008" løsningen til en overføring østfor Ringsted anvendes en faktor på 1.136 til at fremskrive anlægsudgifternefra prisniveau 2008 til prisniveau 2014. Anlægsaktiviteterne ved en niveaufriudfletning øst for Ringsted, udgøres i alt det væsentlige af jordarbejde (inkl.lastbilkørsel), jernkonstruktioner og betonkonstruktioner.Danmarks Statistikbank oplyser at omkostningsindekset fra 1. kvartal 2008 til1 . kvartal 2014 har udviklet sig således:– Jordarbejder (inkl. lastbilkørsel) m.v. fra 160,82 til 174,92 en stigning påca. 9%– Jernkonstruktioner fra 175,67 til 167,14 et fald på ca. 5%– Betonkonstruktioner fra 164, 31 til 168,03 en stigning på ca. 2%Ifølge Banedanmarks seneste prisfastsættelser i "Notat vedrørende udflet-ningsanlæg ved Ringsted", dateret 4. maj 2014,udgør jordarbejderne ca. 20%, jernkonstruktionerne ca. 6 % og betonkonstruktionerne ca. 58 % af densamlede merpris på 411 mio.kr. - niveau 2008.Set i lyset af den faktuelle udviklingen i omkostningsindekset, bedes ministe-ren redegør for, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på1,136.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) LouiseSchack Elholm (V).Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 19. maj 2014.Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Benny Engelbrechtformand
1/1