Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1370367_0001.png
1370367_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 14. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

Spørgsmål nr. 37 L152:

Ved Banedanmarks værdiansættelse af "2008" løsningen til en overføring østfor Ringsted anvendes en faktor på 1.136 til at fremskrive anlægsudgifternefra prisniveau 2008 til prisniveau 2014. Anlægsaktiviteterne ved en niveaufriudfletning øst for Ringsted, udgøres i alt det væsentlige af jordarbejde (inkl.lastbilkørsel), jernkonstruktioner og betonkonstruktioner.Danmarks Statistikbank oplyser at omkostningsindekset fra 1. kvartal 2008 til1 . kvartal 2014 har udviklet sig således:– Jordarbejder (inkl. lastbilkørsel) m.v. fra 160,82 til 174,92 en stigning påca. 9%– Jernkonstruktioner fra 175,67 til 167,14 et fald på ca. 5%– Betonkonstruktioner fra 164, 31 til 168,03 en stigning på ca. 2%Ifølge Banedanmarks seneste prisfastsættelser i "Notat vedrørende udflet-ningsanlæg ved Ringsted", dateret 4. maj 2014,udgør jordarbejderne ca. 20%, jernkonstruktionerne ca. 6 % og betonkonstruktionerne ca. 58 % af densamlede merpris på 411 mio.kr. - niveau 2008.Set i lyset af den faktuelle udviklingen i omkostningsindekset, bedes ministerenredegør for, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på1,136.

Svar:

Det har ikke indenfor fristen været muligt at indsamle de nødvendige oplysnin-ger til besvarelse af spørgsmålet.Spørgsmålet forventes endeligt besvaret indenfor 1 uge.
Medvenlighilsen
Magnus HeunickeSide 2/2