Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1371694_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 19. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L152 -
Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-
ning København-Ringsted over Køge.,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 39 L152:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange måneder anlægsarbejdet reelt bliver for-
sinket, hvis den alternative løsning øst for Ringsted vælges med en forceret
tidsplan?
Svar:
Såfremt den alternative løsning øst for Ringsted vælges, vil tidsplanen blive
forsinket i 1�½ - 2 år, og den niveaufri skæring vil ikke kunne ibrugtages i 2018
som forudsat. Dette fordi, der skal udarbejdes en ny VVM for den østlige løs-
ning.
En ny VVM-proces medfører en offentlig høringsperiode, et nyt lovforbereden-
de arbejde, herunder også en offentlig høringsperiode med ændring af anlægs-
loven for København-Ringsted projektet. Der vil efterfølgende skulle ske en ny
detailprojektering, nye forberedende arbejder inkl. nye ekspropriationer og nyt
udbud af entreprenøropgaver.
Med udgangspunkt i en beslutning om projektstart i september 2014 vil det
medføre følgende hovedtidsplan. Det skal bemærkes, at der er tale om en over-
ordnet plan, hvorved udstrækning af de enkelte aktiviteter justeres ved en yder-
ligere detaljering. Sammenlagt er det Banedanmarks forventning at planen
beskriver tidsforbruget:
Et normalt projektforløb:
Trafikale analyser og projektering frem til februar 2015
Opdatering af tidligere naturundersøgelser frem til sommer 2015 (det er
nødvendigt at gennemføre naturundersøgelser i foråret og det tidlige efter-
år)
Øvrige miljøundersøgelser frem til sommer 2015
Offentlighedsfase sensommer/efterår 2015
Politisk beslutning om etablering af anlægget ultimo 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371694_0002.png
Anlægslov først måneder af 2016
Besigtigelse og ekspropriation primo 2016
Udbudsprojektering og -forretning samtidig hermed. Kontraktforhandlin-
ger og tildeling af kontrakt medio 2016
Detailprojektering i 2016 inklusive godkendelser
Anlægsarbejde påbegyndes primo 2017
Anlægsarbejde afsluttes ultimo 2018 (kræver 2 sommer sæsoner)
Banetekniske arbejder 2019 (spor, signalanlæg, elektrificering)
Testkørsler og ibrugtagning 2020
Side 2/2
I dette normale forløb er første skridt, at få fastlagt det fremtidige anlæg (pind 1
i ovenstående oversigt). Herefter kan miljømæssige og ikke mindst naborelate-
rede konsekvenser vurderes, ligesom der skal afsættes tid til en grundig høring
af de berørte parter (pind 3 og 4).
Et kortere projektforløb:
Det er Banedanmarks vurdering, at man under de rette omstændigheder kan
forkorte forløbet med ca. 6 måneder i forhold til det ovenfor beskrevne normale
projektforløb. Varigheden af naturundersøgelser er styrende for tidsforbruget
for VVM undersøgelsen. Hvis det antages at de eksisterende naturundersøgel-
ser fra 2008 kan genanvendes vil det være muligt at fremrykke projektforløbet,
således at den ændrede anlægslov kan fremsættes i efteråret 2015. Dette æn-
drer ikke ved at der også i dette forløb skal ske fastlæggelse af den tekniske
løsning inden alle konsekvenser for bl.a. projektets naboer kan vurderes.
Dette forløb forudsætter ifølge Banedanmark, at der er accept af at de oprinde-
lige undersøgelser er dækkende, herunder i forbindelse med den politiske be-
handling af sagen, da man ellers risikerer krav om supplerende VVM, som det
har været tilfældet i andre situationer.
Et kortere projektforløb medfører, at den niveaufri udfletning ved Ringsted st.
kan ibrugtages i første halvdel af 2020, det vil sige med en forsinkelse på 1�½
år.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke