Socialudvalget 2013-14
L 166 Bilag 8
Offentligt
1370966_0001.png
Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 15. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om
individuel boligstøtte og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag
(Anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pension og boligstøtte m.v.)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2014 og var til 1.
behandling den 11. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social-, børne- og integrationsministeren
sendte den 17. januar 2014 dette udkast til udvalget, jf. SOU
alm. del – bilag 105. Den 26. marts 2014 sendte ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Birte Skou Mogensen, Holstebro,
og Ældre Sagen.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har over for udvalget kommenteret de skriftlige hen-
vendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
To af udvalgets spørgsmål til ministeren for børn, lige-
stilling, integration og sociale forhold og dennes svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er fuldstændig
enige i det overordnede sigte med loven; nemlig at få juste-
ret reglerne, så der kommer en mere objektiv tildeling, så
der muliggøres en mere præcis og korrekt indtægtsregule-
ring af social pension og boligstøtte – og at beregningen
som udgangspunkt kan baseres på oplysninger, som er i sy-
stemet i forvejen, så man skal oplyse så lidt som muligt.
Dansk Folkeparti ser grundlæggende det problem, at den
markante digitalisering marginaliserer en gruppe. Digitalise-
ring vil for det store flertal givetvis fungere udmærket. Men
det ligger i forlængelse af en tendens i offentlige myndighe-
ders tilgang til borgeren, som Dansk Folkeparti mener der
skal gøres op med- det er den tendens, som handler om, at
offentlige myndigheder i mange år har opbygget en praksis
med, at det er godt, hvis man kan holde borgeren væk, sende
borgeren videre til næste dør. Det har med rimelighed kun-
net fungere, så længe der var en dør og der sad en sagsbe-
handler bag den dør, borgeren sendtes hen til. Men i dag er
vi der, at når den borger, der ikke har it – ikke forstår det og
ikke evner at finde ud af det – kommer til kommunen for
f.eks. at få forklaring på, hvorfor pensionen ikke ser ud som
forventet, så bliver borgeren sendt ud af døren igen med to
telefonnumre til henholdsvis SKAT og Udbetaling Dan-
mark. Og når borgeren så prøver at ringe på numrene, så
AX016170
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370966_0002.png
2
venter et virvar af menuer, og det kan tage timer, før man
når til at komme til at tale med et menneske. Det bliver vi
nødt til at gøre noget ved.
Det er derfor afgørende at sikre, at kommunerne skal, kan
og vil give den fornødne hjælp i disse situationer.
Dansk Folkeparti lægger vægt på, at ministeren i svaret
på spørgsmål 6 understreger kommunernes ansvar for og op-
gaver med at hjælpe borgerne, og at ministeren understreger,
at denne forpligtigelse er blevet udvidet med lov om Udbe-
taling Danmark.
Endelig er Dansk Folkeparti tilfreds med ministerens
præcisering i svar på spørgsmål 3 af betydningen af formu-
leringen »så vidt muligt« i lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 49, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 27, stk. 5« til: »§ 27, stk.
7«.«
[Teknisk korrektion]
Til § 3
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 42, stk. 3,
ændres »§ 46, stk. 7« til: »§ 46, stk. 5«.«
[Teknisk korrektion]
Til § 5
3)
I
stk. 4
ændres »§ 2, nr. 5,« til: »§ 2, nr. 6,«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk korrektion på grund af en fejl i
henvisningen.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion på grund af en fejl i
henvisningen.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion på grund af en fejl i
henvisningen.
Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Zenia Stampe (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)
fmd.
Özlem Sara Cekic (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Louise Schack Elholm (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V)
Eyvind Vesselbo (V) Karen Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370966_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 166
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Henvendelse af 9/4-14 fra Ældre Sagen
3
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 1/5-14 fra Birthe Skou Mogensen, Holstebro
6
Ændringsforslag, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold
7
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 166
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/4-14 fra Ældre Sagen, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren i sin kommentar til brevet fra Ældresagen af 7.
april 2014 vil forholde sig særligt til de deri indeholdte forslag om, at
reglerne for efterregulering og efterbetaling af boligstøtten ændres, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om Udbetaling Danmarks registrering af forskudsopgørelse, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren ikke mener, at det er rimeligt, at Udbetaling
Danmark sender et brev til ikkedigitale borgere, såfremt de skal være
opmærksomme på ændringer, der har indflydelse på deres økonomi,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den ikkedigitale borger konkret skal gøre, når en be-
svarelse f.eks. af en partsskrivelse med en frist på 8 dage skal besvares
digitalt, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale for-
hold, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke overvejelser ministeren har i forhold til at sikre, at
kommunerne forpligtes til at hjælpe ikkedigitale borgere, som ønsker
at kommunikere med myndighederne, således at ikkedigitale borgere
ikke stilles ringere end andre borgere, til ministeren for børn, ligestil-
ling, integration og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan begrebet husstandsind-
komst defineres, herunder definitionen af husstandsmedlemmer, og
om den tekniske generering af husstandsindkomst foregår automatisk
for alle husstande, således at en regulering i forhold til husstandsind-
komsten vil kunne foretages automatisk også for andre ydelser end bo-
ligstøtte, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale for-
hold, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370966_0004.png
4
8
9
Spm., om der i medfør af denne lov overføres opgaver/kompetencer til
Udbetaling Danmark, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/5-14 fra Birthe Skou Mo-
gensen, Holstebro, til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370966_0005.png
5
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold og den-
nes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 3
I forbindelse med Udbetaling Danmarks registrering af forskudsopgørelse, anføres det i bemærkninger-
ne til lovforslaget, at »Udbetaling Danmark skal så vidt muligt forinden have gjort pensionisten opmærk-
som på, at forskudsopgørelsen må anses for at være forkert og opfordret pågældende til at ændre forskud-
sopgørelsen«, jf. side 13, vil ministeren uddybe, hvad der menes med »så vidt muligt«, og hvornår det
ikke er muligt at gøre pensionisten opmærksom på dette?
Svar:
Efter den foreslåede kalenderårsmodel vil pensionen blive omregnet i løbet af kalenderåret, hvis den ak-
kumulerede registrerede indkomst overstiger forskudsopgørelsen og en omregning fører til, at pensionen
nedsættes. Dette bidrager til at reducere størrelsen af en senere efterregulering. Der vil i forbindelse her-
med ske partshøring i overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom. Det vil ske ved agterskri-
velse, dvs. varsling af en ændring, som vil blive gennemført, medmindre borgeren gør indsigelse.
Den anvendte formulering i lovforslagets bemærkninger – »så vidt mulig« - sigter til den situation, hvor
den akkumulerede registrerede indkomst ikke endnu overstiger forskudsopgørelsen, dvs. pensionen skal
ikke omregnes, men hvor den hidtil registrerede indkomst kunne tyde på, at den registrerede indkomst på
et senere tidspunkt i kalenderåret vil overstige forskudsopgørelsen. Det er hensigtsmæssigt at gøre pensio-
nisten opmærksom herpå, da en ændring af forskudsopgørelsen vil bidrage til at undgå en senere stor ef-
terregulering eller en senere omregning, der indebærer en meget lille udbetalt pension i de resterende må-
neder i kalenderåret.
Det vil ikke altid være muligt for Udbetaling Danmark på forhånd at vide, om den registrerede indkomst
senere vil overstige forskudsopgørelsen, før det rent faktisk sker. Det vil for eksempel være tilfældet, hvis
pensionisten får en større engangsindtægt, som ikke indgår i forskudsopgørelsen. Udbetaling Danmark vil
i sådanne tilfælde ikke have haft mulighed for på forhånd at opfordre pensionisten til at ændre sin for-
skudsopgørelse. Tilsvarende gør sig gældende, hvis pensionisten i løbet af året f.eks. begynder at arbejde
eller arbejde i større omfang end hidtil, eller får påbegyndt udbetaling af en privat pension m.v., som ikke
indgår i forskudsopgørelsen.
Generelt gælder, at Udbetaling Danmark ikke - på grundlag af de hidtil registrerede indkomster i året -
kan vide med sikkerhed, om den registrerede indkomst for hele året vil komme til at overstige forskud-
sopgørelsen. Udbetaling Danmark kan f.eks. ikke vide, om pensionisten har tænkt sig at ophøre med et
arbejde senere i kalenderåret, om en ratepension ophører m.v., og i hvilket omfang pensionistens forskud-
sopgørelse afspejler dette.
Da en henvendelse til pensionisten om at overveje at ændre sin forskudsopgørelse kan skabe en vis
usikkerhed eller besvær for pensionisten, bør Udbetaling Danmark udvise en vis tilbageholdenhed her-
med. Det bør derfor som udgangspunkt kun ske, hvis der er betydelig sikkerhed for, at den registrerede
indkomst på et senere tidspunkt vil overstige forskudsopgørelsen.
Spørgsmål 6:
Hvilke overvejelser har ministeren i forhold til at sikre, at kommunerne forpligtes til at hjælpe ikke-di-
gitale borgere, som ønsker at kommunikere med myndighederne, således at ikke-digitale borgere ikke
stilles ringere end andre borgere?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370966_0006.png
6
Svar:
Borgere, der ikke er digitale kan søge om fritagelse fra digital post og fra krav om anvendelse af digitale
selvbetjeningsløsninger ved kommunikation med det offentlige.
Borgere, som har fået fritagelse fra digital post og digital selvbetjening vedr. social pension eller bolig-
støtte, vil modtage breve og partshøringer med almindelig fysisk post. På samme måde vil borgeren kun-
ne give oplysninger med almindelig fysisk post eller søge om vejledning pr. telefon.
Borgere, der ikke er digitale, kan ændre deres forskudsopgørelse, og dermed indtægtsgrundlaget for be-
regning af pension ved telefonisk henvendelse til SKAT eller med hjælp fra kommunens borgerservice.
Efter lov om Udbetaling Danmark skal kommunen i fornødent omfang yde bistand til borgere, der vur-
deres ikke at kunne benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger inden for Udbetaling
Danmarks sagsområde.
Herudover fremgår det af lov om Udbetaling Danmark, at kommunen i fornødent omfang skal yde bi-
stand til borgere, som vurderes at have særlige behov, og som ønsker at søge om, eller som modtager
kontante ydelser og økonomisk tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde, ved at hjælpe med at udfyl-
de og indgive ansøgning til Udbetaling Danmark, sørge for at borgeren kan medvirke til behandlingen af
sin sag hos Udbetaling Danmark og varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgerens vegne.
Med Udbetaling Danmark loven har kommunerne således fået en udvidet forpligtelse til at hjælpe bor-
gere med særlige behov.