Socialudvalget 2013-14
L 166
Offentligt
1364546_0001.png
1364546_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:2. maj 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: scm

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af22. april

2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.6 ad L 166.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).

Sagsnr.2012-2572

Spørgsmål nr. 6:

”Hvilke overvejelser har ministeren i forhold til at sikre, at kommunerne for-pligtes til at hjælpe ikke-digitale borgere, som ønsker at kommunikere medmyndighederne, således at ikke-digitale borgere ikke stilles ringere end an-dre borgere?”

Svar:

Borgere, der ikke er digitale kan søge om fritagelse fra digital post og frakrav om anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger ved kommunikationmed det offentlige.Borgere, som har fået fritagelse fra digital post og digital selvbetjening vedr.social pension eller boligstøtte, vil modtage breve og partshøringer medalmindelig fysisk post. På samme måde vil borgeren kunne give oplysningermed almindelig fysisk post eller søge om vejledning pr. telefon.Borgere, der ikke er digitale, kan ændre deres forskudsopgørelse, og der-med indtægtsgrundlaget for beregning af pension ved telefonisk henvendel-se til SKAT eller med hjælp fra kommunens borgerservice.Efter lov om Udbetaling Danmark skal kommunen i fornødent omfang ydebistand til borgere, der vurderes ikke at kunne benytte sig af digitale vejled-ninger og selvbetjeningsløsninger inden for Udbetaling Danmarks sagsom-råde.
2
Herudover fremgår det af lov om Udbetaling Danmark, at kommunen i for-nødent omfang skal yde bistand til borgere, som vurderes at have særligebehov, og som ønsker at søge om, eller som modtager kontante ydelser ogøkonomisk tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde, ved at1. hjælpe med at udfylde og indgive ansøgning til Udbetaling Danmark,2. sørge for at borgeren kan medvirke til behandlingen af sin sag hosUdbetaling Danmark og3. varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgerens vegne.Med Udbetaling Danmark loven har kommunerne således fået en udvidetforpligtelse til at hjælpe borgere med særlige behov.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen